Klassiek scholen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:47

Ik ben even op mijn foon bezig die foto van moll tevoorschijn te toveren. Is hier geblokkeerd...???

Bedankt voor beide antwoorden!

Voor de hedendaagse dressuursport wordt ook meer en meer een bodybuilder gevraagd denk ik?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:47

prins bernhard , goh dat je al deze info bezit , leeft deze beste man nog?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:49

Zooist schreef:
Ik ben even op mijn foon bezig die foto van moll tevoorschijn te toveren. Is hier geblokkeerd...???

Bedankt voor beide antwoorden!

Voor de hedendaagse dressuursport wordt ook meer en meer een bodybuilder gevraagd denk ik?

als ik mag reageren in theorie zou dit wel het geval moeten zijn maar helaas door de horizontale piaffe's en de benebewegers denk showdraf zullen de paarden niet tot zo een atletische confirmatie komen toch?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:50

Die foto die moll plaatst vind ik een heel mooi beeld geven.
Er lijkt meer openheid in te zitten dan in de vorige foto's.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:52

Citaat:
u bent mij net voor, de beste man heeft heel veel mee gemaakt, maar fantasties ruiter.

Leeft al lang niet meer, heb hem nog meegemaakt bij trainingen, vond hem beter rijden als dat hij trainer was.
Een begaafd ruiter was hij.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:54

liberty22 schreef:
als ik mag reageren in theorie zou dit wel het geval moeten zijn maar helaas door de horizontale piaffe's en de benebewegers denk showdraf zullen de paarden niet tot zo een atletische confirmatie komen toch?

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, maar zolang zulk uitgevoerde oefeningen met hoge cijfers beloond worden zal het voor het gros een zorg zijn denk ik.

Ik doelde puur op de bespiering die men nu wilt zien bij de paarden (3 jarigen die al volledig "opgepompt" zijn)

liberty22

Re: Klassiek scholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:57

ik denk dat dat veel te maken heeft met de consumerende samenleving , geld verdienen zo veel mogelijk ook in de paardenwereld

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:08

Zooist schreef:
Ik doelde puur op de bespiering die men nu wilt zien bij de paarden (3 jarigen die al volledig "opgepompt" zijn)

ze willen een Salto zien, met de beweging van een KWPNer

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:20

Salto? :o

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:20

Prachtige foto van Haszlinsky !!! Man die heeft veel kennis had en een goede ruiter. Hij was verbonden aan de Spaanse rijschool te Pest. Maar heeft ook in Wenen onderricht gehad. Zelfs oberbereiters van nu hebben hem hoog in het vaandel staan. Zoals moll zij hij heeft geen makkelijk leven gehad en dat is zo jammer voor zo'n kundig man. In Nederland heeft hij les gegeven aan koninklijk huis (hij is mede door prins Bernard naar Nederland gehaald) en de elite van Nederland. Ook heeft hij later op het militair ruitersport centrum Marcroix les gegeven. Daar heeft mijn vader (toen in dienstplicht) nog les van hem gehad. Een mooie ervaring ondanks dat Haszlinsky toen al op vrij hoge leeftijd was. Eigenlijk is het heel jammer dat er nog weinig bewaart is over deze man. Als ik verhalen van mijn vader over deze man hoor over het omgaan en trainen van paarden is er toch heel veel kennis verloren gegaan.
Professor heeft u Haszinsky persoonlijk gekend ?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:21

Zooist schreef:
Salto? :o

dat is de hengst van moll

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:28

Haha! Ik las het al, maar zat te denken richting Wenen of de oude leermeesters.....
En toen ik ging googelen werd ik compleet misselijk....

Maar het is gewoon jou braverd!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:37

Zooist schreef:
Haha! Ik las het al, maar zat te denken richting Wenen of de oude leermeesters.....
En toen ik ging googelen werd ik compleet misselijk....

Maar het is gewoon jou braverd!

wil ik het weten?

ja het is die braverd, en schijhuis, maar goed ontopic
de bewegingsvrijheid word beperkt naarmate het dier qua bespiering zwaarder word

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:16

Moderatoropmerking:
Ik heb even wat berichten verwijderd aangezien het meer leek op een gezellig huiskamertopic :-)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:15

Jammer dat af en toe humor ertussendoor zo opgevat word, een beetje meer Fingerspitzengefühl zou de discussie toch levendiger gehouden hebben dan zo´n groen bericht wat iedereen doet huiveren.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:55

Moll schreef:
de bewegingsvrijheid word beperkt naarmate het dier qua bespiering zwaarder word

Wat is dan van het moderne dressuurpaard een correct getraind paard voor wat betreft de bespiering.
Hoe ziet dat plaatje eruit?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:19

Moll schreef:

Volgens mij gaat er dan echt iets grondig mis in je training.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:02

Citaat:

Hoe bedoeld u deze uitspraak mijnheer Moll??
Begrijp de context even niet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:59

Professor schreef:
Citaat:

Hoe bedoeld u deze uitspraak mijnheer Moll??
Begrijp de context even niet.

door dat het dier bulky word, om het engelse woord te gebruiken, word het moeilijker om voor het dier dit correct te bewegen, neem bijvoorbeeld een hazewindhond of een Mastiff, de soeplesse verdwijnd en kracht neemt toe, ook al zijn het lengte spieren, als deze te zwaar worden is de strek mogelijkheid wel aan wezig maar de snelheid van de beweging neemt af en ook zo het vloeiende van de beweging, ga het dier meer naar de kracht inspannende oefeningen piaffe enz zal dit welligt beter gaan omdat de spieren meer gewicht kunnen dragen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:43

Genoten van aantal foto's op voorgaande pagina's, daarvoor dank, ben weer gereset...
Dat is wat we denk ik allemaal willen en bedoelen, maar rest de vraag hoe daar te komen?

Denk dat Moll ook doelt op de verschillende spiervezels die je kan trainen.
Waar je bv tegenaan loopt als je heel verschillende disciplines zou willen beoefenen.
Bv.. endurance en dressuur.. (en dan hogere klassen, niet de basis, uiteraard)
Bij de een train je vooral op uithoudings vermogen, bij de ander ook deels op kracht,
echter snap Moll's redenatie betreffende de souplesse en de bespierings component.
Uiteraard moet een dressuur paard kracht bezitten en bespiering.
Echter te veel bulk kan ook afbreuk doen aan.. Echter denk ik dat bij veel paarden
de ietwat royale voedingstoestand ook afbreuk doet aan het geheel.

Men ziet tegenwoordig heb ik het idee, dressuur paarden liever iets gevulder.
(vergelijk ze weer even met endurance paarden die zelden in soortgelijke conditie te vinden zijn.)
Mode verschijnsel?

Een goed dressuur paard heeft beide in mijn ogen, kracht en souplesse.. dus bespiering zonder
afbreuk te doen aan de "lenigheid".
(ga rest bijlezen, laptop was overleden, heb er nu 1 geleend..)

Las ook op voorgaande pagina's dat het paard niet helemaal ideaal gebouwd was,
maar is het niet de realiteit dat velen van ons het moeten doen met allicht niet het "perfecte"
paard? Waarbij het nog steeds mogelijk is om ook met zo'n dier een heel eind te komen
in de goede richting, indien met oog heeft voor de tekortkomingen. (bewezen door de foto's denk ik.)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 05:28

Heb het hele topic net door zitten lezen, erg interessant.

Volgens mij hoeft een "bulkier" paard alleen niet te betekenen dat er minder souplesse is. Ik heb een vrij stevig paard (oud bloed, Argus x Feuertanzer (v. Martini). Maar hij heeft absoluut goede, ruime bewegingen en souplesse. Ik mis juist wel eens wat kwaliteit bij de modernere paarden, kwa beweging...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:14

Libera schreef:

Volgens mij hoeft een "bulkier" paard alleen niet te betekenen dat er minder souplesse is. Ik heb een vrij stevig paard (oud bloed, Argus x Feuertanzer (v. Martini). Maar hij heeft absoluut goede, ruime bewegingen en souplesse. Ik mis juist wel eens wat kwaliteit bij de modernere paarden, kwa beweging...

dat geef ik aan de souplese is weg.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:14

Libera schreef:

dat geef ik aan de souplese is weg.