Een ander op je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:59

germie schreef:
Op mijn sportpaard kan iedereen rijden. Ik heb haar een keer uitgeleend voor een onderlinge wedstrijd.
1 ruiter heeft zelfs gesprongen. Mijn merrie hielp haar netjes foutloos rond.

En mijn buurjongentje is er al een keer met z'n vriendje mee op 'buitenrit' geweest:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

http://a.imageshack.us/img688/4693/dsc3023.jpg
http://a.imageshack.us/img821/664/dsc3058x.jpg
Niet meekomen, maar toch gewoon lekker doorgaan:
http://a.imageshack.us/img843/1249/dsc3157.jpg
En dan door het vertrouwen toch daarna een paar mooie nette sprongen kunnen maken:
http://a.imageshack.us/img44/4645/dsc3166.jpg

Maar ik ben er wel bij, en ik stap er de dag erna er zelf op. Als je mijn paard niet hindert, dan wordt ze er niet minder van. Ga je trekken en schoppen, tja,dan heb ik een dag later er weer werk van.
Maar alle knopjes zitten er op, appuyeren, travers, voor de wagen, springen, enz. En toch is ze kalm genoeg voor een beginner.
Er komt overigens geen instructeur op mijn paard, als een instructeur vindt dat hij/zij mijn paard 'even' moet verbeteren, dan gaat dat niet door. Dat doe ik geheel zelf. De instructeur is er om het op mij over te brengen hoe het moet, niet om zelf een paard te verbeteren.

ik vind het nu al een heerlijk paard :j

amber_steph

Re: Een ander op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:42

Zo is dat bij mijn paard ook.
kan iedereen erop zetten die nog nooit gereden heb, of die nu bang is of niet.
maar een tijd geleden heb er een Z ruiter opgereden, en die kon hem niet ontspannen laten lopen.
Hij was de hele tijd in verzet.
Ook kan ik niet iemand erop laten die paar knoppen ken, of meer...
want dan heb ik de dag erna last van.
Dus kan er alleen beginners op laten, of me verzorgster, maar die geef ik nu alleen eerst lessen.
Dus bij mijn paard komt ook niemand op.
aangezien ik ook een beperking heb aan me been, waardoor dat als hij dus moeilijk ga lopen doen omdat er iemand anders erop heb gereden, heb ik er 2 dagen flink last van

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:14

Nou, klinkt bekent, maar dan andersom :p
Kwilde een x mn pony weer rijden, na een lange tijd longeren en
ander grondwerk, maar het ging niet echt goed, dus kwam mijn
buurvrouw(is een soort van instructrice van mij, heeft vroeger zelf een manege gehad,
maar nu niet meer) me helpen, zij erop, hardstikke actief, dus heel veel draven, zodat
hij losser word. En toen ging ik er weer op, nou hij liep me toch fijn :)

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:57

Dit klinkt mij ook bekend.

Mijn pony doet bij mij alles, reageert op mijn benen, loopt lekker door en de oortjes naar voren!! Bij het verzorg meisje is het anders. Ze krijgt haar niet in de draf, slecht in de galop. Ik heb ook eens gelet op de oren, steeds naar achter. Langzaam gaat het wel beter maar de oortjes storen me toch wel erg.

Bij mijn paard is het ook zo. Bij mij kan hij rustig stappen en draven want hij is een heet hoofd met alleen de functie gaan en gaan maar toch lukt het me om hem rustig te krijgen. Maar als mijn moeder erop rijdt, is het echt alleen maar gaan en gaan. Stapt dan niet eens langzaam.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:19

Germie: daar ga ik even verder op in. Bij mij op stal gaat een lesgever echt elke keer op je paard. Hij zegt dan: hij loopt niet goed, laat mij er even op. Maar wat heb je als ruiter dan geleerd? Niets toch! Iemand los het voor je op zodat jij weer op je paardje kan als die wel "goed loopt". En de volgende keer als je paard niet goed loopt zit je in de penarie. Zo'n lesgever zou bij mij even snel kunnen vertrekken als hij aangekomen is!

Edit: natuurlijk kan hij er even op om te weten hoe het paard aanvoelt, zo kan hij ook beter lesgeven. Maar elke keer erop, no way!
*edit: typfout

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:10

Miekemuis_ zo'n instructeur hou ik dus ook echt niet van.

Momenteel rijdt er door de week iemand op mijn paard. Dat gaat tot nu toe goed. Uiteraard moet ruiter nog aan mijn paard wennen, maar m'n merrie vindt het allemaal prima.
Ze heeft ook al op m'n ruin gereden, daar ben ik nog wel bij, want hij is nog erg groen.
Maar dit is dus ook geen ruk en pluk en schop ruiter. Daar heb ik echt een hekel aan. Mijn merrie heeft door haar bouw wat moeite met de aanleuning. En dat moet je dus vriendelijk oplossen, schoppen, trekken e.d. helpt allemaal niet.

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:39

Ik zet alleen de mensen erop die ik kan vertrouwen , die geen gekke dingen doen etc ! :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:31

amber_steph schreef:
kan iedereen erop zetten die nog nooit gereden heb, of die nu bang is of niet.
maar een tijd geleden heb er een Z ruiter opgereden, en die kon hem niet ontspannen laten lopen.
Hij was de hele tijd in verzet.

Zelfde hier, iedereen kan er op zitten en een rondje hobbelen, kindjes kunnen poeten en zadelen, prima beginners lespaard zelfs.. maar niemand kan er mee rijden, en de mensen die dat weten willen dat ook niet meer proberen :D Hij is eenkennig en zeer koppig, en als er een inspanning bij komt kijken, dan wil hij dat alleen voor mij doen :j Lief vind ik dat :D

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:48

Het ene paard is het andere niet, zelfde geldt voor de ruiter. Mijn Z paard wordt af en toe gebruikt als les paard (geven kleinschalig les op onze eigen paarden) en bij sommige ruiters merk ik direct dat hij minder wordt. Maar bij andere loopt hij juist erg fijn en ontspannen.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:51

Ik laat liever niet iedereen op Choco, want het is een prachtige pony.
Alleen erg vlot, en sommige hebben dat liever niet en gaan haar inhouden
waardoor ze daarna erg slecht reageert op been. Niet echt fijn dus. Ik zet
liever alleen mensen op haar die ik ken en die ik goed vind rijden.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:54

ik laat ook liever zo weinig mogelijk mensen op mijn pony hoor,
als je er een ander opzet dan loopt ze wel braaf, maar moeilijk in overgangen enz.
die krijgen haar ook niet rond haha. ze loopt toch het fijnst bij mij. moeten we ook hard voor werken natuurlijk.
en dat vind ik niet erg hoor. ze hoeft ook niet bij iedereen goed te lopen zomaar.
het is niet de paard die het doet, of de ruiter maar de combinatie maakt dat toch? :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:21

mijn dochtertje mag alleen uitstappen....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:01

Bij mij hangt het ervan af, vriendinnen enz mogen zeker even rijden, buitenrit doen,... Niveau maakt me dan echt niet uit, als ze niet zo goed rijden blijf ik er gewoon wel bij. Maar als ik een bijrijder zou nodig hebben, zou ik wel meer eisen hebben, want heb al gemerkt aan mijn paard dat hij wel verslechterd als hij niet consequent wordt gereden.

Nu maak ik één uitzondering, en dat zijn de absolute beginners, die mogen alles :) Ik ben er dan altijd bij en mijn paard weet héél goed dat hij zich dan rustig moet houden. Hij is ook van de instelling: "zolang je niks moeilijk vraagt, ben ik een braaf hobbelpaard". Met de paasvakantie was hij meegegaan op een kamp voor mentaal gehandicapte kinderen, en hij heeft zich daar super gedragen <3 Ik was echt zo trots dat hij betrouwbaar rondhobbelde met die kindjes. In zo'n geval vind ik het zeker niet erg dus dat er anderen op rijden.

(op de foto's is hij een beetje scruffy, hij had net zware ruzie gehad met een ander paard en was goed te grazen genomen)

Afbeelding

Afbeelding

Robin09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:31

Ik ken ook zo'n paard de eigenaar rijd er super mee maar de andere kunnen niet eens een normaal drafje rijden met dat paard.
Daarom laat ik af en toe wel andere op mijn paard om hem niet een kennig te maken maar dat rijden wordt wel met een lange teugel gedaan omdat ik het niet wil dat andere in zijn bek zitten te trekken als ik even niet kijk of zo....

Wat je er tegen kan doen ? ... Ik heb geen idee....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:54

Een ander op 'mijn' paard vind ik vreselijk, ik kan t gewoon weg niet uitstaan, kan er ook niet bijzijn als er iemand anders opzit.
Dan zie je die 2 wat bij mij heel fijn lopen, makkelijk voorwaarts zijn en ook weer terug, over de rug lopen, oppeens als een aardappelzak lopen, niet luisteren etc, maken zich oppeens sterk, en naar mijn mening zal t echt niet aan t paard liggen. Het zal komen door de manier van rijden, die zijn vaste ruiter heeft.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:37

ik vind het wel fijn als er eens iemand anders op myn paard rijd,
als ze dan bv beter loopt kan ik vragen van hoe doe je dt etc etc

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:26

Ik laat alleen mensen die ik goed ken en waarvan ik weet hoe ze rijden op mijn paard.
Een vriendin van mij gaat regelmatig mee naar mijn paard en dan mag ze meestal ook wel even op mijn paard, maar van haar weet ik dat ze kan rijden en niet aan de teugels gaat trekken ofzo.
Mensen die meegaan naar mijn paard maar nog niet lang rijden ofzo, mogen wel gewoon uitstappen en dan blijf ik er gewoon lang en hou ik mijn paard vast.
Mijn paard is verder wel gewoon heel braaf, maar als die merkt dat je bang bent/ nog niet lang rijdt dan gaat hij je wel uitproberen door bijvoorbeeld niet meer in draf te willen of niet meer willen afwenden.

Scappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:54

Alleen als ik mensen goed ken laat ik ze erop rijden, zoals jij je buurjongetje erop liet rijden, die ken je.
Maar ik laat er niet iemand op rijden die het 'zomaar een leuk paardje vind'

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:22

op mijn paard kan iedereen zitten, van jong tot oud, maar niemand kan hem zo rijden als ik doe. ik denk dat dat komt doordat ik me helemaal aan hem heb aangepast en dat hij zich helemaal en mij heeft aangepast. dan is het vaak weer een tijdje wennen voordat hij zich aan iemand anders heeft aangepast zodat die er weer mee weg kan rijden. :D

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:31

heb eerlijk gezegt niet het hele topic doorgelezen maar op je hoofdvraag.

Mijn paard (tinker x welsh) is ZEEEER eenkennig. Hij is OVER gevoelig op been dus dat geeft leuke effecten met andere mensen erop (vooral mensen van een manege) maaaarr voor iemand die niet kan rijden is hij super lief.
Maar iemand met de instelling ''ik zal hem eens even rijden'' gaat hij verschrikkelijk lopen klieren/uitproberen/bokken/stijgeren/vooral stuurloos door de bak racen.
of hij nu stout is?

Absoluut niet. ik rijd hem momenteel in de wei met alleen een Nekrope (touw om nek verder helemaal niets) en buiten met alleen halster en omgeknoopt touw.. we zijn echt 1.

Waarom ik er niemand op wil? omdat ze hem niet begrijpen en hem anders behandelen (methode die niet bij hem past) behandel hem met respect en hij gaat voor je door het vuur.

Mijn Andalusier is net zo.. maar die heb ik half dood gekocht door mishandeling&ondervoeding dus dat is niet gek ;)

Mijn shets zijn gewoon allemansvriendjes haha. die interesseert het allemaal niet zo.

mijn mooie mannen: (hier nog met bit) (meer foto's en verhalen op profiel en website)
Afbeelding

EDIT: Niemand komt zomaar op Chester (de bonte) ik moet diegene echt al jaren kennen. dus alleen mn zus, buurmeisje en vriendinnen. De anda is pas 1 jaar

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:00

Mijn paardje loopt ook voor geen meter met een ander ruiter.

Menna11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:02

Ik zet er soms wel eens iemand anders op maar heb het toch liever niet.
Meestal gaat het wel goed en kunnen ze er goed mee overweg, heb niet zo'n moeilijke pony. Heb er toch liever niet anderen op omdat ik toch bang ben dat hij moeilijk in de mond is gewoorden doordat iemand enorm zaagde of een nare ervaring heeft gehad, en dan zit je er altijd mee...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:10

Bij mij verschilt het wel. Bij Zafier komt alleen me zusjes erop of me vader en me huidige instructeur. Maar bij Amor rijd er nu een meisje van stal ook op met de onderlinge wedstrijden en gaat vaak met Amor mee naar duin. Rijd er prima mee weg, maar Amor is zelf ook niet zo lastig, zolang je niet zo veel van hem vraagt is hij harstikke braaf. Melody kan je echte beginners opzetten maar zodra je mensen er op zet met ervaring moet je je best doen om haar lekker aan het lopen te krijgen. Valentijn weet ik niet, ben de enige nog die erop gereden heeft.

Eigenlijk komen er dus mensen op die ik vertrouw en weet hoe ze rijden. Eigenlijk ben ik er wel altijd bij (behalve bij me zusjes) en krijgen ze een uitgebreide beschrijving wat ze wel of niet mogen/moeten doen en wat ze na en voor het rijden moeten doen, en daar ben ik erg precies in.

En ik heb liever een ruiter die een beetje rondhobbelt en niet echt traint dan iemand die rukt en plukt, die hoef ik namelijk niet.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:13

Vandaag mn pony gereden, geweldig aan de hulpen, en ik laat een vriendin van me uitstappen, mooi niet dattie ookmaar een stap zou verzetten zonder dat ik meeliep, been geven, geen reactie, teugelhulpen, geen reactie, stemhulp, geen reactie, ik stap erop en druk zachtjes mn been aan, en meneer gaat.

Hij stond ook wel echt te kijken van ja dagh voor jou doe k t niet :')

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:18

lifeofmarit schreef:
ik vind het wel fijn als er eens iemand anders op myn paard rijd,
als ze dan bv beter loopt kan ik vragen van hoe doe je dt etc etc

Hier hetzelfde, een tijdje terug heeft een vriendin van mij een aantal keren mijn paard gereden en ik moet zeggen, ze is er absoluut niet slechter op geworden! Integendeel ;) Zij heeft meer ervaring met paarden en mijn paard is af en toe een moeilijk paard wat ik zelf op dat moment niet kon oplossen.

Er hebben wel meerdere mensen op mijn paard gereden zoals mijn vriend, ach dat vind ik niet erg. Paard en vriend kunnen goed met elkaar overweg :') Vorige stalgenoot heeft er ook wel een aantal keren opgereden, maar heeft een erg strenge hand (bij der eigen pony) en dat vond ik minder fijn, vandaar dat dat maar heel af en toe voorkwam.

Verder hebben er wel kinderen opgestapt, geen enkel probleem en zelfs mijn moeder heeft er opgezeten (voor het eerst in haar leven) en paard is zo braaf als wat :D Met ervaren ruiters probeert ze je gewoon uit, maar dat is nou eenmaal het karakter van der.