Hinke schreef:Maar ze heeft dit paard nu goed ingereden, wat is het probleem precies? Mag ze er niet afvallen? Of mag een paard er niet eens vandoor schieten?
Wat mij betreft: niet regelmatig nee. Ik zie namelijk volstrekt niet in waarom dat nodig is, als je paarden ook gewoon kunt leren dat ze er niet vandoor hoeven te schieten. Met alle respect maar IK vind dat de meeste paarden slecht worden opgevoed en dat er ontzettend veel slecht gedrag wordt geaccepteerd van paarden (gedrag op de weg, slaan naar andere paarden). Daar maken veel mensen zich makkelijk vanaf met 'dat is nou eenmaal zo'. Maar dat is vooral een excuus om zelf de moeite niet te nemen je paard behoorlijk te leren hoe het zich gedragen wordt. En dat kan bij het gros van de paarden heel prima. Het zijn de mensen die daarin tekort schieten.
En of ze het paard 'goed' hebben ingereden, dat weet je natuurlijk niet op basis van hun woord. Wat er op de filmpjes te zien is, is in elk geval een slechte aanpak, die onnodig veel risico en spanning met zich meebrengt. Vooral onnodige spanning en risico. Dingen kunnen misgaan, er kunnen onverwachte situaties ontstaan, maar dat lijkt me geen reden om de risico's bewust op te gaan zoeken.