Tong over het bit gooien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:44

Johanna59 schreef:
Als een jong paard wordt ingereden, laat je eerst de paardentandarts even kijken. Vaak is er nog niets aan de hand, soms een dop. Dan gewoon een bit er in.

%)

Een jong paard is volop aan 't wisselen, dus er is van alles aan de hand!
Rond 2-jarige leeftijd beginnen de wortels van de premolaren zich te ontwikkelen en begint het bot van de onderkaak zich aan 't hervormen en bereidt zich voor op de tandverlenging. Het bot over deze wortels is vrij dun en de wortels kunnen gemakkelijk worden beschadigd. Tijdens het ontwikkelen van de wortels kunnen tevens bulten ontstaan, voelbaar als bobbels onder de kaak, ook wel eruption bumps genoemd. Dit maakt het hele gebied in de onderkaak enorm gevoelig.
Hengsten, ruinen en soms ook merries ontwikkelen rond hun vierde en vijfde jaar in iedere kaakhelft (zowel boven als onder) de vier haaktanden, ook wel de hengsten- of ruinentanden genoemd. Het doorkomen van die hengstentanden kan net zo pijnlijk zijn als het doorkomen van de eerste tandjes bij baby's. Soms blijven ze steken onder het tandvlees, wat zelfs voor ontstekingen kan zorgen en zal het gespannen vlees door een dierenarts moeten worden opengesneden.
De wolfskiezen zijn enorm gevoelig bij aanraking en kunnen daarmee veel problemen veroorzaken door het rijden met een bit.
De hele wisselperiode maakt een jong paard behoorlijk overgevoelig in zijn mond. Naast het wisselen op zich, gebeurt er namelijk nog meer in de jonge paardenmond. Bij veel jonge paarden zie je dat het rooster gaat hangen, waardoor het in hebben en vooral ook het inwerken van een bit erg pijnlijk is. Daarnaast hebben jonge paarden tijdens het wisselen vrijwel altijd scherpe haken op de kiezen; dit ontstaat omdat de boven- en onderkiezen die op elkaar staan en elkaar in evenwicht houden, niet tegelijkertijd gewisseld worden.
Wordt een paard juist in deze kwetsbare periode t/m rond het 5e jaar beleerd, dan is er dus altijd sprake van ongemak en pijn bij het paard.

Bron: http://www.bitloospaardrijden.info/gebit.htm

Johanna59

Re: Tong over het bit gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:52

Het is ook verschrikkelijk stom, je paard inrijden met drie jaar.
Wij wachten met paarden die er nog niet aan toe zijn, totdat ze helemaal uitgewisseld zijn..........
Ook voor hun pezen is het heel belangrijk, dat ze helemaal zijn ontwikkeld en sterk geworden. Ook voor hun rug is dit een belangrijk punt. Je hebt veel meer aan je paard, als je wacht totdat hij zo tien jaar is. Met vijftien, als hij er aan toe is, de sport in. Zodra hij aangeeft, dit niet meer te kunnen verwerken, doen wij ze in paarden rusthuis. Zo kunnen ze met gemak 35 jaar oud worden.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:04

blowdiene schreef:
Johanna59 schreef:
Ruiters en amazones die met bit rijden: waarom verdedigen jullie je tegen de opmerkingen van ruiters die bitloos rijden?
De meesten rijden met bit. Ik zie al iedereen bitloos rijden. Lachen.
Als een jong paard wordt ingereden, laat je eerst de paardentandarts even kijken. Vaak is er nog niets aan de hand, soms een dop. Dan gewoon een bit er in. Er zijn paarden die dit irritant vinden en proberen hun tong op te trekken. Ze gooien hem eigenlijk niet over het bit. Als ze hem na het optrekken weer naar beneden willen doen, lukt dit niet. Daarom gaat de tong er dus overheen. Vaak kunnen ze hem zelf weer terug krijgen als je de teugels loslaat.
Een tonglepel is daarom heel erg handig. Dan kan de tong na het optrekken, niet meer aan de verkeerde kant van het bit naar beneden. Simpel. Na verloop van tijd vinden ze het normaal en hoeft de tonglepel niet meer gebruikt te worden.

En een jong paard doet dat omdat?
Goh, omdat het pijn heeft en er een vreemd onnatuurlijk voorwerp in zijn mond gepropt krijgt.. Waarom denk je dat dat dier zijn tong niet meer normaal terug krijgt, maar het er overheen legt? Er is geen ruimte voor het bit!
Ik vind dit een hele goeie post! Dankjewel je maakt mijn verhaal alleen mijn duidelijker..

Maar je weet helemaal niet of het paard zijn tong erover gooit omdat het pijn heeft! Net zo min als dat je de relatie kan aantonen tussen het te weinig ruimte hebben in de mond en de tong over het bit gooien. Dit zijn aannames die je maakt, maar het is nergens op gebaseerd. En als jouw paard jou dat 'vertelt', dan ben ik wel benieuwd uit welke signalen jij dit opmaakt? Ook mijn andere vragen op eerdere bladzijden heb je nog steeds niet beantwoord. Ik kan het gebruik van een tonglepel ook begrijpen, om het paard de gewoonte af te leren. Echter denk ik ook dat het rijtechnisch meestal wel op te lossen is.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:15

liesje1986 schreef:
blowdiene schreef:

En een jong paard doet dat omdat?
Goh, omdat het pijn heeft en er een vreemd onnatuurlijk voorwerp in zijn mond gepropt krijgt.. Waarom denk je dat dat dier zijn tong niet meer normaal terug krijgt, maar het er overheen legt? Er is geen ruimte voor het bit!
Ik vind dit een hele goeie post! Dankjewel je maakt mijn verhaal alleen mijn duidelijker..

Maar je weet helemaal niet of het paard zijn tong erover gooit omdat het pijn heeft! Net zo min als dat je de relatie kan aantonen tussen het te weinig ruimte hebben in de mond en de tong over het bit gooien. Dit zijn aannames die je maakt, maar het is nergens op gebaseerd. En als jouw paard jou dat 'vertelt', dan ben ik wel benieuwd uit welke signalen jij dit opmaakt? Ook mijn andere vragen op eerdere bladzijden heb je nog steeds niet beantwoord. Ik kan het gebruik van een tonglepel ook begrijpen, om het paard de gewoonte af te leren. Echter denk ik ook dat het rijtechnisch meestal wel op te lossen is.

Een paarden mond heeft gewoon geen ruimte voor het bit.. Een paardenmond is helemaal niet gemaakt voor een bit.. De hele ruimte die over is in de mond word door de tong in beslag genomen.. Waarom een bit erens inproppen als er helemaal geen ruimte voor is? Dat is hetzelfde als een buis in een te klein gat proppen.. Dat heeft toch ook geen nut?
Dus inderdaad een mond heeft geen ruimte voor een bit.. Leer gewoon eens een keertje logisch nadenken mens! 8)7
(sorry voor mijn reactie, maar sommige mensen zijn gewoon te stom om gewoon logisch na te denken)
Laatst bijgewerkt door blowdiene op 20-08-10 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:17

Johanna59 schreef:
Wij wachten met paarden die er nog niet aan toe zijn, totdat ze helemaal uitgewisseld zijn..........
Ook voor hun pezen is het heel belangrijk, dat ze helemaal zijn ontwikkeld en sterk geworden. Ook voor hun rug is dit een belangrijk punt. Je hebt veel meer aan je paard, als je wacht totdat hij zo tien jaar is. Met vijftien, als hij er aan toe is, de sport in. Zodra hij aangeeft, dit niet meer te kunnen verwerken, doen wij ze in paarden rusthuis. Zo kunnen ze met gemak 35 jaar oud worden.

Tjah, maar mensen doen het, omdat ze denken dat het te moeilijk word hoe ouder ze worden.. En met 3 jaar leren ze gewoon makkelijker dan met 10 jaar.. :+

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:21

blowdiene schreef:
Johanna59 schreef:

Tjah, maar mensen doen het, omdat ze denken dat het te moeilijk word hoe ouder ze worden.. En met 3 jaar leren ze gewoon makkelijker dan met 10 jaar.. :+

Op 3 jaar kun je het zadel er ook al op leggen zonder erop te gaan zitten, hebben ze dat al geleerd. Vanop de grond naast u paard kunt ge hun al heel veel leren voordat je er echt opkruipt, of hun 'leergierigheid' onderhouden door regelmatig nieuwe kunstjes te leren haha :p

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:33

Allereerst Blowdiene, waarom is een bit ooit uitgevonden in de Oudheid? Om misschien te sturen? En ik vind het akelig dat jij andere bokkers aanpreekt met "nadenken mens". Alsof hier niemand nadenkt. En dan sorry zeggen en weer sommige mensen te stom vinden om logisch na te denken.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:36

setteke schreef:
Allereerst Blowdiene, waarom is een bit ooit uitgevonden in de Oudheid? Om misschien te sturen? En ik vind het akelig dat jij andere bokkers aanpreekt met "nadenken mens". Alsof hier niemand nadenkt. En dan sorry zeggen en weer sommige mensen te stom vinden om logisch na te denken.

Buiten alle andere dingen om, er zijn manieren genoeg om een paard te sturen dan alleen een bit in de mond :p

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:41

Ja, dat begrijp ik, maar waarom is er ooit een bit uitgevonden? Waarom is er in de oudheid toch een bit ontstaan, waarom niet sturen met je zit, of met gevlochten touwtjes? De zit en touwtjes waren voorhanden, waarom toch dat stukje metaal in de mond?

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:47

*Heb niet het topic doorgelezen*

Heb ook een paard gehad dat haar tong over het bit gooide,
bij haar was het probleem opgelost toen ik de neusriem eraf haalde.
(Zeg maar zo als westernhoofdstel)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:51

Jockey_my schreef:

Was nog niet eens 1 pagina, het topic, maar ja, wat helpt dat helpt :D .

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:52

setteke schreef:
Jockey_my schreef:

Was nog niet eens 1 pagina, het topic, maar ja, wat helpt dat helpt :D .

Volgensmij zijn het 7 pagina;s ;) .

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:03

Jockey_my, je hebt helemaal gelijk. Maar gaat het alleen daarom?

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:07

setteke schreef:
Jockey_my, je hebt helemaal gelijk. Maar gaat het alleen daarom?

Nee hoor, normaal lees ik topics wel vaak door maar ben al aardig moe dus had er even geen zin in ;) .

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:10

Truste.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:16

setteke schreef:
Ja, dat begrijp ik, maar waarom is er ooit een bit uitgevonden? Waarom is er in de oudheid toch een bit ontstaan, waarom niet sturen met je zit, of met gevlochten touwtjes? De zit en touwtjes waren voorhanden, waarom toch dat stukje metaal in de mond?

Zul je aan de uitvinder moeten vragen want ik weet het niet hoe of waarom ze op het idee zijn gekomen. (Er zijn trouwens genoeg dingen waarvan je je afvraagt "waarom doen ze dat nu?" zoals ezels laten parasailen ed ...) Ik vind het bit gewoon overbodig.. Er zullen wel genoeg nutteloze uitvindingen bestaan :p

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:25

Gelijk, jullle hebben altijd gelijk. Sure.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:28

setteke schreef:

Dat zeg ik toch niet, ik zeg 'IK VIND', dus mijn mening :p

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 06:24

Citaat:
Een paarden mond heeft gewoon geen ruimte voor het bit.. Een paardenmond is helemaal niet gemaakt voor een bit.. De hele ruimte die over is in de mond word door de tong in beslag genomen.. Waarom een bit erens inproppen als er helemaal geen ruimte voor is? Dat is hetzelfde als een buis in een te klein gat proppen.. Dat heeft toch ook geen nut?
Dus inderdaad een mond heeft geen ruimte voor een bit.. Leer gewoon eens een keertje logisch nadenken mens! 8)7
(sorry voor mijn reactie, maar sommige mensen zijn gewoon te stom om gewoon logisch na te denken)

Ik zeg niet dat een paardenmond gemaakt is voor een bit, of dat een mond heel veel ruimte over heeft. Ik zeg alleen niet dat er een verband bestaat tussen een bit in een paardenmond doen en de pijnreactie bij het paard. Ook zie ik niet meteen een link tussen de pijn en de tong over het bit gooien. Waarom zijn er dan genoeg paarden die wel fijn op een bit lopen? Zitten die anatomisch anders in elkaar? Ik heb trouwens in andere berichten van jou gelezen dat je nu nog met bit rijdt (door omstandigheden), maar als je dan je paard pijn doet, waarom doe je het dan überhaupt nog?
Zou je zo vriendelijk willen zijn om nu zelf even iets beter na te denken voordat je antwoordt, zodat je ook daadwerkelijk mijn vragen beantwoordt en niet steeds met hetzelfde aankomt?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:51

Mijn antwoord was sarcastisch bedoeld!!

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:23

GaelleS schreef:
blowdiene schreef:

Op 3 jaar kun je het zadel er ook al op leggen zonder erop te gaan zitten, hebben ze dat al geleerd. Vanop de grond naast u paard kunt ge hun al heel veel leren voordat je er echt opkruipt, of hun 'leergierigheid' onderhouden door regelmatig nieuwe kunstjes te leren haha :p

Helemaal mee eens!

setteke schreef:

Om ''controle'' over het paard te krijgen, maar aangezien ze toen nog geen middelen hadden om te onderzoeken of het wel echt goed is voor een paard dachten ze meteen aan de voorkant van het dier.. En tja voorin de mond hebben ze een stuk geen tanden..
Tjah en nu hebben we wel middelen om werkelijk uit te vinden of het goed is wat we doen.. Maar nu is iedereen al zo gewend aan de manier van doen (want tjah iedereen doet het toch? :+ )

setteke schreef:

Hebben we ook

liesje1986 schreef:
Citaat:

Ik zeg niet dat een paardenmond gemaakt is voor een bit, of dat een mond heel veel ruimte over heeft. Ik zeg alleen niet dat er een verband bestaat tussen een bit in een paardenmond doen en de pijnreactie bij het paard. Ook zie ik niet meteen een link tussen de pijn en de tong over het bit gooien. Waarom zijn er dan genoeg paarden die wel fijn op een bit lopen? Zitten die anatomisch anders in elkaar? Ik heb trouwens in andere berichten van jou gelezen dat je nu nog met bit rijdt (door omstandigheden), maar als je dan je paard pijn doet, waarom doe je het dan überhaupt nog?
Zou je zo vriendelijk willen zijn om nu zelf even iets beter na te denken voordat je antwoordt, zodat je ook daadwerkelijk mijn vragen beantwoordt en niet steeds met hetzelfde aankomt?

Ik zeg ook niet dat iedereen het fout doet, maar de tong over het bit leggen is een teken van protest tegen het bit.. En een paard protesteert niet zomaar! Aangezien een bit in de gehemelte van een paard aan prikt (als de ruiter zijn handen niet stil heeft of gewoon te veel contact heeft) gaat dat uiteraard pijn doen.. En dan is 1 van de oplossingen om je tong over het bit te leggen om er voor te zorgen dat het bit niet meer in zijn gehemelte prikt.. Tja dan is het logisch dat het pijn is..

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:33

Blowdiene, dat is niet waar wat je zegt.
Hij doet zijn tong niet over het bit, zodat het niet meer in zijn gehemelte prikt.
Dat hij zijn tong optrekt omdat hij een bit in zijn mond heeft is waar, maar hij doet hem er over, omdat hij hem er niet meer onderdoor krijgt.
Een tong over het bit, doet hem meer pijn, dan het prikken van de trens in zijn gehemelte!!!
En een bit prikt niet in het gehemelte van een paard.
Dat kan alleen als de ruiter onder zijn kaak zou staan en aan de teugels trok. Nooit vanuit de positie als hij erop zit. Bestaat niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:56

Johanna59 schreef:
Dat kan alleen als de ruiter onder zijn kaak zou staan en aan de teugels trok. Nooit vanuit de positie als hij erop zit. Bestaat niet!

Dus volgens jou loopt een paard met de hals omhoog en z'n hoofd horizontaal?
Is dat hoe jij paardrijdt?
Vast niet.

Het paard loopt over het algemeen met het hoofd verticaal, de ruiter zit daar achter/boven, en het bit hangt dus zodanig in de mond dat het in het gehemelte kan prikken.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:40

JoviBan schreef:
Johanna59 schreef:

Vast niet.

Het paard loopt over het algemeen met het hoofd verticaal, de ruiter zit daar achter/boven, en het bit hangt dus zodanig in de mond dat het in het gehemelte kan prikken.

Anders eens fotos kijken en proberen inbeelden hoe het erin zit :p Vind tegenwoordig dat de teugels altijd zo strak lijken te staan :/

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:43

JoviBan schreef:
Johanna59 schreef:

Vast niet.

Nee, dat is niet waar.