Waarom nog met bit rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:24

Het probleem van paardenvolk is dat we gedoemd zijn om minstens zo eigenzinnig te zijn als die ezels waar we op rijden ( :D) en dat we meestal ons zinnetje proberen door te drijven.... :) Paardenvolk is niet gemaakt om "te leven en te laten leven". :)

Capopjekop: Ik vind ze ook niet fijn. :) Ik kan er gelukkig redelijk goed mee rijden (lekker arrogant :=) maar ik snap niet dat ze het verplicht maken... Dressuur gaat net om met zo min mogelijk hulpmiddelen te rijden en dan gaan ze sporen verplichten: Logica! :roll: Met mijn dame zijn die ook absoluut niet nodig. :) Ze is heerlijk gevoellig op het been. Ik snap niet dat ruiters geen tijd meer willen steken in die gevoelligheid want god wat een luxe!

En ik woon in België en hier zijn ze helaas nog steeds verplicht vanaf niv 1. Kan zijn dat het bij LRV niet hoeft maar die terreinen vind ik dan weer zozo....

x_Marr: dat mag dus niet. ^) Ik vermoed dat ze willen zien dat je ook met sporen kan rijden oid? Heb het aan een aantal jury's gevraagd maar die wisten ook niet waarom het moest. :+

Anoniem

Re: Waarom nog met bit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:27

sporen in 2010 niet meer verplicht op wedtsrijd? Ooh dat wist ik niet! wat goed! haha dus mensen die bij hun foto's zetten als ze sporen gebruiken en niet nodig hebben komen er met de smoes het is verplicht nie meer onderuit :D
Maja t ging over t bit nie over sporen! Maar vind t wel goed

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:32

omdat, als je het bit goed gebruikt.. het niet persé slecht hoeft te zijn

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:56

@x_Marr: Ik kon er wel een beetje mee sturen hoor, maar met bit reageert hij gewoon 10 keer beter, en nu stop hij ook met bit, dus dat is mooi meegenomen ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:06

Ik zou niet weten waarom niet eigelijk.
Ik wil mijn paard inrijden met bit en later wil ik haar ook zeker wel bitloos gaan rijden. Maar mij lijkt vooral de afwisseling prettig.
Op mijn vorige pony reedt ik meestal met bit en soms gewoon met een halstertouw om z'n hals. Kon nou niet echt merken dat hij dat prettiger vond als een bit dus ik geloof niet zo in dat een bit altijd pijn doet zoals sommige beweren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:08

Deesiej schreef:
@x_Marr: Ik kon er wel een beetje mee sturen hoor, maar met bit reageert hij gewoon 10 keer beter, en nu stop hij ook met bit, dus dat is mooi meegenomen ;)

Mag ik vragen hoe je stuurt?

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:35

x_Marr schreef:
Mag ik vragen hoe je stuurt?

Ik snap waar je naar toe wilt ;)
(Ik neem aan naar het punt dat je niet alleen met je teugels hoort te sturen, maar ik kom niet uit een ei)

Maar voor mij rijd met een simpel bitje in gewoon beter, en niet om het feit dat ik alleen met mijn teugels stuur en hij daardoor met bit beter reageert.

Ik heb alleen bitloos gereden met het bekende Free Style hoofdstel van Emiel Voest, kingekruist. En hier reageerde hij altijd slechter op dan een rondje met een halster en beide kanten een halstertouw of teugels eraan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 01:07

Daar wou ik dus niet naar toe :+

Sommige mensen trekken de teugels naar hun toe, sowieso al geen prettige manier(wel lastig af te leren) maar met bitloos werkt dat al helemaal niet. Stuur je door middel van je hand van de hals af te brengen dan is dat veel duidelijker.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 01:22

x_Marr schreef:

Sommige mensen trekken de teugels naar hun toe, sowieso al geen prettige manier(wel lastig af te leren) maar met bitloos werkt dat al helemaal niet. Stuur je door middel van je hand van de hals af te brengen dan is dat veel duidelijker.

Mijn paard MET bit is te sturen op de beweging van een pink :+

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 07:40

maikeltje schreef:
x_Marr schreef:

Mijn paard met ZONDER bit is te sturen op mijn pink en MET halsring te sturen op mijn gedachten :D

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:11

Mijn paard vind het prima als ik soms zonder bit door de bak hobbel [dus met halster om, of touwtje om dr nek].
Maar ze kijkt dan wel heel chagerijnig, en is ze niet echt wakker.
Maar als ik gewoon met bit rijd, zijn altijd de oortjes naar voren, is ze lekker wakker, en let goed op,
Dus of mijn paard is gewoon raar, of het is grote onzin dat met bit rijden zo zielig is :')

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:14

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:17

MelodyxBill schreef:
Mijn paard vind het prima als ik soms zonder bit door de bak hobbel [dus met halster om, of touwtje om dr nek].
Maar als ik gewoon met bit rijd, zijn altijd de oortjes naar voren, is ze lekker wakker, en let goed op,
Dus of mijn paard is gewoon raar, of het is grote onzin dat met bit rijden zo zielig is :')

Dat is toch echt hoe je er zelf op gaat zitten. Als je er zelf flink relaxt op gaat zitten waarom zou het paard dan actief worden?

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:30

x_Marr schreef:

Dat kan het probleem ook niet zijn, ik rijd altijd met losse teugel en heb nooit mijn handen bij elkaar gehouden.
In de lessen werd ik altijd gek van de opmerkingen dat ik mijn handen bij elkaar moest houden.

Ik denk gewoon dat het heel erg per paard verschillende is..

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:52

Ik snap deze discussie niet zo heel erg goed eerlijk gezegd.... Ik rij mijn paard met caveson (franse kaptoom) en soms komt daar ook een bitje bij. Iedere optoming is zo ´scherp´ als de inwerking van de ruiter.
Het nadeel van de kaptoom is dat paarden wat sneller op de hand kunnen gaan hangen, ik weet echter uit ervaring dat veel paarden dat met een bit ook doen :-)
Beide methoden kunnen naast elkaar bestaan.
Persoonlijk vind ik de bitloze optoming vriendelijker, minder dwingend en lijkt het me minder pijnlijk. Maar een flinke ruk aan mijn kaptoom kan voor Sam ook niet fijn zijn...
Sturen doe je overigens met je lichaam. Je teugels zijn voor het begrenzen van de schouders en het nageeflijk vragen (en stelling) Daar heb je dus niet perse een bit voor nodig.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:06

zodiacje schreef:
maikeltje schreef:

Mijn paard met ZONDER bit is te sturen op mijn pink en MET halsring te sturen op mijn gedachten :D

Je hebt altijd baas boven baas :D

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:18

x_Marr schreef:
MelodyxBill schreef:

Dat is toch echt hoe je er zelf op gaat zitten. Als je er zelf flink relaxt op gaat zitten waarom zou het paard dan actief worden?

Ik ga er niet relaxer als normaal op zitten.
Vind met touw om dr hals hartstikke leuk om te doen, en doe ook draven galopperen en springen met touwtje, maar merk gewoon dat mijn paard er minder plezier in heeft als mij.
Ze doet het allemaal braaf, maar merk dat als ik dr goed aan het werk zet, ze het fijner vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:24

MelodyxBill schreef:
Ze doet het allemaal braaf, maar merk dat als ik dr goed aan het werk zet, ze het fijner vind.

Waarom zet jij je paard dan alleen met bit aan 't werk? :?

Het zit 'm dus echt bij jou: bit = serieus aan 't werk, geen bit = door de bak hobbelen (jouw eigen woorden).
Het is echt niet zo dat jouw paard het zonder bit niet leuk vindt. Ik denk eerder dat jij het zonder bit niet leuk vindt. ;)

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:31

Ik ben benieuwd dat als je alle sperriemen van alle bithoofdstellen afhaalt hoeveel paarden hun mond dan open doen. Die dingen zijn niet voor de mooiigheid uitgevonden.

Ik ga wel mee met Lusitano: Iedere optoming is zo ´scherp´ als de inwerking van de ruiter.

Ik rij mijn 3 jarige nog niet maar die longeer ik alvast met zowel bit als bitloos en ik wil proberen haar op beide evengoed aan het lopen te krijgen omdat ik ervan overtuigd ben dat dat kan.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:35

JoviBan schreef:
MelodyxBill schreef:

Waarom zet jij je paard dan alleen met bit aan 't werk? :?

Het zit 'm dus echt bij jou: bit = serieus aan 't werk, geen bit = door de bak hobbelen (jouw eigen woorden).
Het is echt niet zo dat jouw paard het zonder bit niet leuk vindt. Ik denk eerder dat jij het zonder bit niet leuk vindt. ;)

Als je goed had gelezen, kon je zien dat ik ook gewoon galoppeer, draaf en spring, zonder bit.
Doe ook gewoon oefeningen als achterwaarts, halt houden, figuren rijden enz.
Dat vind ik dus wel aan het werk, zonder bit.
En heb ook al gezegd, dat ik het juist leuk vind om zo te rijden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:49

Ik rijd met bit omdat mijn paard zonder bit meestal niet te houden is. Dan kun je zeggen dat moet je rijtechnisch oplossen, ben ik het met je eens. Maar ik voel dat hij bitloos (kruislings voest, sidepulle) heel erg tegen gaat drukken en zo wegspurten, dus veilig voel ik me dan niet. Ik ben dus nog opzoek naar een (vriendelijk) bitloos hoofdstel dat mijn paard niet tegen de druk in gaat zetten. Hij doet dit volgen mij door gebrekkige release of steun van het hoofdstel, iets waar ik zelf niet veel aan kan doen tenzij ik een nieuw hoofdstel uitvind :P
Verder probeer ik zo licht mogelijk met het bit om te springen, heb dan ook een kunststof en geen metaal.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:38

Hier komt er geen bit in stal...

@ searcher dat denk ik met je mee ja van de riempjes eraf halen, monden open.. dat is op zeker :Y)