[OLD]Waldfee, nieuwe aanwinst @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: [OLD]Waldfee, nieuwe aanwinst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:36

Als je eentje hebt die al zo diep loopt ga je'm alleen maar dieper trekken door ophouding en been tegelijk te geven. ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:40

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:45

Flynn schreef:
Tsja, laat hun dr maar opzitten als je haar niet zo losrijdt, dan heb je idd de neus eruit.. maar dan recht naar voren, en is ze zo taai in de kaak als maar kan .. en na t losrijden vind ik dr persoonlijk niet eens zo verschrikkelijk diep lopen, ze kruipt er idd wel achter ja ..

Ik kan mn hand wel verder naar voren doen, dan kruipt ze er nog achter, maar dan iets lager .. ( Tja wat lastig uit te leggen ... Ze volgt iig mn hand wel .. )

Die van mij deed dit vroeger ook enorm. Maar je moet voor nu even genoegen nemen met dat taaie na het losrijden dan maar. Ze kan zo wel heel fijn en los voelen, maar dat komt vooral omdat ze achter je gaat kruipen. Hand naar voren, niet naar beneden vragen en lekker voorwaarts rijden. Na een tijdje kan je wel voorzichtig gaan vragen aan de voorkant met je been erbij en zal ze weer losser komen. Ook na het losrijden loopt ze nog veel te diep namelijk :)

Dus probeer niks te vragen behalve beetje stelling en buiging en veel voltes en 8en rijden dat ze los in der lijf wordt, maar niet der zo laag en rond instellen. Dan kan weer als je haar weer voor de LL hebt. NU even stapje terug om straks grote stap vooruit te doen ;)

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:49

De foto van het uitdraven, zo zou ik haar graag losgereden zien worden! :j

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:08

Heeft even het hele topic doorgelezen.
Ik ben eigelijk wel benieuwd hoe het nu gaat met rijden, of de tips helpen. :) Ben wel benieuwd naar een volgende reeks foto's.
Ook ik vind de uitdraaf-foto er veel fijner uit zien, geldt ook de foto met het springzadel.
Zie ook dat je moeite hebt met lichtrijden in de dressuurzadel, wat ik zou proberen is zonder beugels rijden.

Veel succes nog :)

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 15:11

zonder beugels lichtrijden bedoel je ? want doorzitten met en zonder is geen probleem ...

Charmaaiinneee, Freestylen ? Ik doe sport, geen NH. Sorry, dat is echt niks voor mij ..

Vandaag bitloos gereden, kon helaas niemand fotos maken.
Nou ik heb op t begin oorlog met dr gehad, want madam had door dat er geen bit inzat.

Nou hop, vooruit moeten trappen want ze wou eerst alleen omhoog en met dr kop schudden.
Ik had overigens eerst een kaakgekruist hoofdstel, nou dat vond ze niet fijn ...

Toen maar gewoon n hannoveraanse neusriem met teugels eraan zoals er gezegt werd, op t begin t zelfde liedje, zweep erbij gepakt, en actie, vooruit !

ze ging wel weer te diep lopen, maar later kon ik dr al n stuk beter met de neus eruit rijden, en liep ze met der neus ong op bovenbeen hoogte, meer richting knie dan borst.
iets meer lengte geven, hand naar voren en been erbij dat ze niet (compleet ) uit elkaar viel, en toen werd ze fijn. neusje op kniehoogte, al stukjes op de loodlijn, en ik voelde dr onder me dansen .. dat was fijn.. ik had op t begin niet heel veel stuur, dit was er op t eind wel weer ..

Maar zo mag je natuurlijk niet op wedstrijd ..
Denk dat ze toch bang in de mond is, als ik haar eerst zo blijf rijden, en dan langzaamaan n zacht bitje erin hang, en dan eerst gewoon nog de teugels aan de neusriem, en later dus ook de teugels aan t bit ( 2e teugel) en dit dus langzaam uitbouw ?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:18

Volgens mij zijn jullie voorlopig nog niet toe aan wedstrijden. Niet rot bedoeld hoor, maar je hebt duidelijk een aanleuningsprobleem met je merrie. Zoals eerder al door een aantal bokkers gezegd, laat eerst dat hoofd maar zitten en ga voor tempo en naar voren. Dat opkroppen doet ze waarschijnlijk omdat ze het vertrouwen niet heeft je hand te volgen. Heb je geen instructeur aan wie je dit kunt voorleggen. Zo alleen zitten tobben lijkt me niet echt handig.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:26

Diane65 schreef:
Volgens mij zijn jullie voorlopig nog niet toe aan wedstrijden. Niet rot bedoeld hoor, maar je hebt duidelijk een aanleuningsprobleem met je merrie. Zoals eerder al door een aantal bokkers gezegd, laat eerst dat hoofd maar zitten en ga voor tempo en naar voren. Dat opkroppen doet ze waarschijnlijk omdat ze het vertrouwen niet heeft je hand te volgen. Heb je geen instructeur aan wie je dit kunt voorleggen. Zo alleen zitten tobben lijkt me niet echt handig.

Sluit ik me bij aan.
Goed van je dat je tips gebruikt van bokkers hier.
De woorden die je gebruikt ''vooruit trappen, ze loopt met haar kop te schudden'' komt bij mij over als iemand die er maar wat mee aan loopt te sukkelen.
Hoop niet dat je net zo disrespectvol op je paard zit zoals je hier typt, hoewel ik wel dat gevoel krijgt zoals je misschien wel begrijpt.
Probeer met veel geduld en gevoel te rijden.
Sturen doe je overigens met je zit en benen, niet met de teugels ;) als die coordinatie kwijt is zodra jij zonder bit rijd, weet je dat je hier ook aan moet werken. Probeer veel met je zit te doen, en minder in de mond.
Ik wil je ook als tip geven om haar wat eenvoudiger te laten lopen, ze marcheert continue met haar achterbeen, misschien krijgt ze dit nog niet verwerkt in de rest van haar lichaam. Probeer haar simpeler te laten draven, dan zoekt ze ook minder steun in jou hand en gaat ze minder opgekropt lopen.
Hoop dat jullie een team gaan worden, ze heeft hele mooie natuurlijke bewegingen van zichzelf, maar daarvoor zul je wel hard moeten werken om dat te bereiken.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:30

Diane65 schreef:

En voor het vertrouwen is freestyle soms wel eens goed..

Grondwerk is dus ook belangrijk ;)

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 15:42

Dat lopen doet ze uit zichzelf, van mij mag ze zo wel wat simpeler draven..

En hoe ik dat zo zeg is mijn manier van praten, ik ben in RL wel wat liever hoor, maar als ze me in de maling gaat nemen dan schop ik dr wel even vooruit.

Qua stuur, dat weet ik, dat doe ik anders niet met t bit, dan is t stuur ook niet altijd even super, geen idee hoelang ze exact onder t zadel is ..

Voorlopig ga ik ook nog niet starten hoor, eerst mn paard maar beter voor elkaar hebben ...

Zoals ik ook al zei Diane65, is ze wat bang in de hand denk ik. Moet je anders ff teruglezen .. En als je mn openingspost hebt gelezen zie je dat ik genoeg instructie heb, heb t er ook al over gehad met 1 ..

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 15:44

Charmaiineee schreef:
Diane65 schreef:

En voor het vertrouwen is freestyle soms wel eens goed..

Grondwerk is dus ook belangrijk ;)

Dit probleem los je niet op met freestyle oid. Dus alsjeblieft, hou daar over op. Vertrouwen in mij heeft ze zat, ze loopt zonder touw als een hondje achter me aan, waar ik ook heenloop. Ik fluit en ze komt, durft ze ergens niet langs, ik zeg dat t goed is en ze doet t ..

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:57

Hoi, je paard loopt idd te diep.
Ik vind het wel een goed uitgangspunt dat je hem lekker los en over de rug wil laten lopen, maar op deze manier is dat niet helemaal goed, hij loopt met zn kin op de borst.
Wat mij goedlijkt voor dit paard is veel lengte erin rijden, dus losrijden met de neus over de grond.
Dan heeft ze ook minder de neiging om erachter te kruipen alsje haar oppakt.
Dus met veel been die neus eruit, ze mag zeker wel laag lopen maar dan echt laag en neus eruit.
Zo gaat ze ook goed over de rug lopen en kan ze goed ontspannen.

Hoe je haar daar laat lopen? Probeer vanuit het halsstrekken te werken, heel goed belonen als ze lekker laag en ontspannen loopt.
Laat haar merken dat ze niet zo opgekruld hoeft te lopen.

Ik hoop dat je dit een beetje begrijpt en dat je er wat aan hebt! :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:53

Ik denk niet dat het probleem echt bij het bit zit. Je zegt dat ze in het begin met de Hannoveraanse neusriem ook te diep liep. Je hebt haar er uit gekregen door je rijstijl aan te passen. Dus als je MET bit, op dezelfde manier rijd... zou je haar er dan ook niet kunnen uitrijden?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:35

In feite moet je paard vanuit de ontspanning die ze zelf moet vinden, in je hand gaan vallen. Dat bereik je volgens mij zeker niet door op deze manier door te gaan, dat kost haar haar nek en schoft op termijn. Volgens mij moet je echt gaan oefenen met meer lengte geven en wachten tot ze zelf komt. Wat mij betreft ga je alleen een uurtje stappen en alleen maar spelen met tempowisselingen (op je zit) en laat je je teugels zo lang mogelijk. Kruipt ze er achter, dan drijf je extra naar je hand.
Maar ik vind niet dat ik dit moet gaan zitten uitleggen vanachter de pc, daar heb je een instructeur voor nodig die goed onderlegt is in de basis en veel ervaring heeft met jonge paarden.
Ik heb het topic doorgelezen en gezien dat je zelfs meerdere instructeurs hebt. Persoonlijk zou ik met zo'n jong paard genoeg hebben aan 1 instructeur om de basis er goed in te krijgen en dit is met name de basis.
Ik hoop dat je je probleem kunt oplossen, ik denk zelf niet dat het veranderen van optoming daar een oplossing voor biedt. Dit is sec rijtechnisch en vooral: een kwestie van geduld en van aanvoelen.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 20:50

skippertje, jy wil volgends mij alleen maar je 25 berichten ?

Diane65, kan er niet echt veel aan doen, er is hier op stage 1 iemand die me lesgeeft, en op school heb je gewoon 3 verschillende ..

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:57

Oei Flynn, dat maakt het er niet makkelijker op voor je. Zeker als ze niet allemaal op 1 lijn zitten en dat is vaak niet zo. Vier mensen, vier meningen....

sascha90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:02

Als je paard zo in de krul gaat door de druk op de teugels, kan je aan de longe gaan werken. Er is een hulpteugel die ondersteund bij het voorwaarts neerwaarts rijden, http://img686.imageshack.us/img686/9421 ... 815333.jpg de naam is mij niet echt bekend. Lijkt mij voor jou paard erg fijn!

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:09

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 24-08-23 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:12

sascha90, ik heb eens gebrobeerd zoiets soortgelijks mee te longeren, toen wou ze dat niet echt accepteren, miss als ik t n paar x herhaal ? ...

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:12

xLindy91 Dat snap ik, ben met jouw en de tips van anderen hard aan de slag, dankjewel!

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:51

Flynn ik wil even zeggen dat ik het super vind hoe je met de kritieken/tips om gaat en weet dan ook zeker dat het helemaal goed gaat komen!

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:13

De jonge fries die ik rij heeft ook heel erg de neiging veel te diep te gaan lopen.
Nu zit ik er eigenlijk niet aan met mijn handen, met het losrijden iets meer druk op de teugels als normaal en lekker actief en naar voren rijden, zo gauw zij ontspant moet jij ook je hand loslaten, niet losgooien maar ontspannen. Gaat ze dan weer te diep lopen, zet je handen dan iets hoger en knijp een keer in je handen, niet gaan trekken ofzo, maar gewoon even omhoog helpen met weer heel veel been erbij.
Heeft bij de fries geweldig goed geholpen. Heeft zo nog af en toe last van maar nu is dit na 2 passen alweer verholpen:)

Succes ermee!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:31

Moderatoropmerking:
Super dat de toon in dit topic positief is geëvolueerd :).

Ik heb net enkele berichten verwijderd die onnodige herhalingen bevatten. Denk er aan dat dit op RT-HAW niet de bedoeling is.

sascha90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 00:00

@Flynn ja ik denk dat je het een paar keer moet herhalen, je paardje moet er wel aan wennen, die van mij wel iig! In het begin doen ze hun neus alleen maar omhoog, maar na een tijdje hebben ze door dat ze beter met hun snuit naar beneden kunnen. En zeker als die van jou al snel in de krul loopt, dan moet hij even zelf de ontspanning opzoeken! Nog even doorzetten denk ik, en sowieso is longeren goed voor je paard:) en leuk natuurlijk!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 07:20

Flynn schreef:
sascha90, ik heb eens gebrobeerd zoiets soortgelijks mee te longeren, toen wou ze dat niet echt accepteren, miss als ik t n paar x herhaal ? ...

Ik zou zeker geen hulpteugels gaan gebruiken met rijden, eventueel wel met longeren, maar ze moet juist leren zelf te gaan zakken. Ik gok ook dat ze 'bang' voor je hand is, niet omdat ze het niet vertrouwt, maar omdat ze het nog niet gewend is om zelf het contact te gaan zoeken :)