Utica(Polansky) en ik@wedstrijd Z1!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:19

Leuk om te lezen dat het kan, om van een steigerend en heet paard naar Z dressuur te gaan, proficiat! Er is dus nog hoop voor mij ook ;)

Equimotion

Re: Utica(Polansky) en ik@wedstrijd Z1!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:25

Ik zit me al een hele tijd af te vragen hoe ik nou constructief kan reageren in dit topic. Ik vind je houding namelijk verschrikkelijk storend, en zie eigenlijk zelden iemand die ondanks een aantal hele basis problemen met z'n houding toch blijkbaar in staat is z'n paard een heel eind af te richten.

Ik ben dus wel benieuwd of het in training zoveel anders is. Denk namelijk dat een belangrijk deel van de problemen die je hebt flink in stand gehouden worden door je eigen houding.

Belangrijkste waar je aan zou moeten werken is het verkrijgen van stabiliteit vanuit je romp. Je kunt dan veel beter onafhankelijk je hulpen geven. Ik kan hier een ellenlang verhaal neerzetten maar dat is iets waar je hulp in de praktijk bij nodig hebt. Ik denk dat het voor jou heel waardevol kan zijn om iemand in te schakelen die eens een tijdje uitsluitend met je houding en zit aan de slag gaat.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:30

Zo na beetje topic doorgelezen te hebben had ik me toch een rampencombinatie verwacht. Ik vind het super hoe je met de reacties omgaat, en bijv. niet in de aanval schiet :).

Ik vind het er lang zo slecht niet uitzien als sommige reacties over komen op mij, en je hebt écht een heerlijk paard onder je kont :9

Let alleen wel op je pianohanden en ik mis soms de buiging in je ellebogen.

Verder heel veel succes en plezier :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 14:51

Haha dankewel voor de reacties!
@Equimotion
Het klopt ik moet meer kracht in mijn buikspieren zodat ik meer rechtop kan blijven zitten maar daar gaat een tijdje trainig overheen en daar zijn we steeds wel erg mee bezig.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:58

Ik zou dat eens een tijdje los van elkaar trainen. Dus niet je paard en jezelf tegelijk willen trainen. Volgens mij zit er in Zuid-Holland (daar ligt Almkerk toch?) een cesartherapeute die goede dingen doet met ruiters.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 14:59

Ik moet als ik erop zit aan het werk aangezien ze anders gelijk weer makkelijk gaat staken vandaar.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:07

Probeer dan eens te trainen op een ander paard, en oefen je ook naast het paard met bijv zo'n grote oefenbal?

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:21

Ik heb een gevoel dat je paard het heel goed kan, maar jij meegaat in het gedrag van je paard.
Het verbaasde me dat je geen verliespunt hebt gereden, maar dit is niet aanvallend bedoeld.
de 2e proef is wat netter, maar een overgroot verschil vind ik het niet.

Dit paard zou ik geen KILOMETERS gaan rijden zoals je zegt, wij doen deze paarden 40 minuten lang stappen, eerst heel basis, laag en rond en zoeken naar de ontspanning. de laatste 10 minuten pak je het paard lang laag in galop en draf op, en de laatste 5 minuten richt je op. Hierbij kan je alle oefeningen rijden, zoals SB-Travers etc, maar leert je paard dit eerst te doen op ontspanning, nu is hij alleen maar z'n rug aan het wegdrukken en met z'n hoofd aan het protesteren.

Ik weet dat het moeilijk is om niet mee te gaan in het gedrag van je paard, probeer het eens op de manier hierboven ;)! Zo leer je jezelf ook eerst te ontspannen !

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:31

Equimotion schreef:
Ik zou dat eens een tijdje los van elkaar trainen. Dus niet je paard en jezelf tegelijk willen trainen. Volgens mij zit er in Zuid-Holland (daar ligt Almkerk toch?) een cesartherapeute die goede dingen doet met ruiters.

http://www.houdingenzittepaard.nl/
Ik denk dat je Barbara van den Broek bedoeld?
Helaas voor mij zit zij in Zuid-Holland, ik zou graag eens wat lessen van haar hebben.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 22:23

BonaFide schreef:
Ik heb een gevoel dat je paard het heel goed kan, maar jij meegaat in het gedrag van je paard.
Het verbaasde me dat je geen verliespunt hebt gereden, maar dit is niet aanvallend bedoeld.

Dit paard zou ik geen KILOMETERS gaan rijden zoals je zegt, wij doen deze paarden 40 minuten lang stappen, eerst heel basis, laag en rond en zoeken naar de ontspanning. de laatste 10 minuten pak je het paard lang laag in galop en draf op, en de laatste 5 minuten richt je op. Hierbij kan je alle oefeningen rijden, zoals SB-Travers etc, maar leert je paard dit eerst te doen op ontspanning, nu is hij alleen maar z'n rug aan het wegdrukken en met z'n hoofd aan het protesteren.

Ik weet dat het moeilijk is om niet mee te gaan in het gedrag van je paard, probeer het eens op de manier hierboven ;)! Zo leer je jezelf ook eerst te ontspannen !

Zo rijd ik grotendeels ook hoor thuis rij heel weinig bovenin.

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:31

Tooske schreef:
BonaFide schreef:

Zo rijd ik grotendeels ook hoor thuis rij heel weinig bovenin.

maar ik weet niet waar je die kilometers op baseerd, zo krijg je niet een relaxed paard maar een paar die eerder opgefokt wordt?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:33

Veel wedstrijden rijden zodat zij en ik meer leren omgaan met die spanning thuis trainen heeft dan niet zo heel veel zin.

Aangezien het in 2 jaar al zo'n stuk verbeterd is op wedstrijd.

marco_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:13

Toch vraag ik mij af waarom je dan Z gaat starten.. Persoonlijk zou ik dan eerst in de L blijven tot het écht beter wordt. En vaak ergens anders heen gaan te rijden etc.

_angelanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:52

zou ook meer op vreemd terrein rijde zoals marco_anne zegt.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:58

Jeetje.. na 7 pagina's weet ze toch wel dat haar houding nog verbetert moet worden en dat er gespannen stukken tussen zitten? Moet dat nu echt door iedereen nog een keer herhaalt worden? Hoe zou jij het vinden als je de TS nu was? Ik zou me heel erg rot voelen!

Daarnaast heeft het helemaal geen zin om een reactie neer te dumpen met; je hebt dit of dat slecht..
Kijk ook naar het positieve, niet alleen negatief..

Zo dat moest er echt even uit.. :)

@ts: Om maar even een positief berichtje te posten, wat een ontzettend mooie gangen heeft jouw paard zeg! Respect dat je van zo'n "draak" een Z paard heeft gemaakt :) Dat kunnen vele mensen niet zeggen!
Met veel lessen en oefenen weet ik zeker dat de puntjes op de i er op komen! Ik wens je nog veel plezier en succes!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 22:18

Bedankt!

Loekilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:23

wat ik meteen in de eerste paar seconden zie is dat je erg onrustig bent met je handen.
Probeer toch je handen wat meer stil te houden.

Verder erg mooi.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:08

Loekilove schreef:
wat ik meteen in de eerste paar seconden zie is dat je erg onrustig bent met je handen.
Probeer toch je handen wat meer stil te houden.

Lokilove, misschien is het iets om de HAW-regeltjes door te lezen B-)
Code
Herhalingen zijn niet toegestaan, tenzij je nuttig en opbouwend werktechnisch commentaar noemt dat nog niet eerder genoemd is.

Dit is slechts een greep uit alle mogelijke manieren waarop het onderdeel 'handen' (in categorie nog los van 'armen') in dit topic reeds aan bod gekomen is:
Citaat:
Er zijn al veel tips gegeven zo te zien, waar ik me het meest aan 'stoorde' waren je handen.

Citaat:
handen dicht bij elkaar, niet op en neer.

Tooske: me dunkt heb je met je reacties in dit topic wel geïllustreerd hoe jij anderen tegemoet treedt: zeer geduldig :D Dat pleit beslist voor je :)

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:12

Jeutje, loopt dit topic nog steeds? Ik vind het er helemaal niet zo slecht uit zien. :(:) Tuurlijk kan het veel beter. Niet Z waardig vind ik zo'n onrespectvolle uitspraak.Thuis blijven en trainen word het ook niet beter van. Routine, door veel op wedstrijd gaan word het gewoonte en leert ze vanzelf ontspannen. Dan rij je je punten met gemak. Wat heeft het voor nut in de L te blijven? Als je toch je punten voor het Z hebt. Dan rij je een keer schaamtelijk slecht. So what? Niet het einde van de wereld hoor! Volgende keer beter. Ik heb super veel respect voor je en ga zo door! Komt wel goed!

petra1837

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:41

Hoi,

Ik zie een groot verschil tussen het 1e filmpje en het 2e filmpje.
Ook kan ik zien dat het een erg heet paard is wel met prachtige gangen.
Vooral in het 1e filmpje lijkt het alsof je wat onzeker bent en loopt ze af en toe onder je vandaan.
Je handen zijn erg bewegelijk (met name in het 1e filmpje) ook zou ik de schouders wat meer naar achteren doen
zo krijg je al een hele andere houding waardoor je ook zekerder gaat zitten.
De eenvoudige gallopwissels zijn nog niet helemaal netjes, maar het begin is er gewoon oefenen...
Als je in zo'n korte tijd (1e filmpje en 2e filmpje) al duidelijk verschil ziet komt het vast goed.
Let vooral op je eigen houding en je handen, en laat je paard niet onder je vandaan lopen dan komt het helemaal goed ;)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:18

En toen alweer 2 winstpunten erbij sinds gisteren!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:23

Goed hoor!! Ik vind het heel kanp van je. En het meeste kritiek hier is zooo achterhaalt en veel te vaak gegeven. Ik vind het knap van je dat je vaak zo rustig reageert en toch maar even laat zien dat het heel goed gaat!

Laat de meesten hier eerst zelf maar eens Z starten, zien we dan weer...

Gefeliciteerd!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 20:12

Bedankt! (zal vandaag of morgen nog proberen mijn filmpje van gisteren erop te krijgen)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:27

Ja leuk!! Doe dat!!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 08:54