aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:31

Ja oke, zo klinkt het allemaal wel heel logisch.
Maar om een paard tactmatig door de baan te laten lopen, zal hij wel eerst voorwaards aan het been moeten zijn. Een paard wat aan je been blijft plakken en terughoudend blijft, en dus niet naar voren wil, zal nooit fijn tactmatig gaan lopen.

Maar met impuls rijden is natuurlijk meer dan alleen maar voorwaards aan het been zijn, daar zit mijn denkfout. ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:33

nee, ik vind druk geven als het paard het hoofd omhoog brengt niet nuttig.

De houding van hoofd en hals is een gevolg van de houding van het lijf. Een mooie simpele stelregel is: ontpanning+energie+balans in de juiste verhouding geeft een juiste houding. Is een van die drie uit balans dan zal je paard niet meer op de juiste manier bewegen en waarschijnlijk z'n hoofd en hals houding ook veranderen en omhoog en naar voren bewegen.
Ga je nu druk geven dan doe je eigenlijk aan symptoombestrijding. Je leert dan je paard om z'n hoofd laag te houden, ook als hij z'n balans verliest, z'n ontspanning verliest, etc. Je bent dan eigenlijk juist een super mooie feedback van je paard kwijt, als je je paard gaat afleren om te reageren op een verlies aan balans, ontspanning of energie.

Het is natuurlijk wel nuttig om aan te leren als je wedstrijden rijd ;) Dan wil je al die feedback misschien liever niet.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 07:56

laetitia schreef:
liesje1986 schreef:
Ik ben het met Urielle eens. Volgens mij zijn dit wat principes van 'de moderne richting'. Klassiek geschoolde ruiters zullen hun paard langzamer rijden, van de voorkant afblijven, het paard rechtrichten en wachten tot hij achter sterker wordt. Dit is tenminste mijn ervaring.
Ikzelf vind de moderne dressuur fijner rijden. Je creëert op deze manier een veel betere verbinding in het lijf van het paard. Een paard na laten geven op druk, doe ik ook. Wel wil ik eraan toevoegen dat als je een paard hebt wat snel achter het bit wil kruipen, ik juist probeer meer druk in mijn hand te krijgen. Dan wil ik dus niet dat ze los worden van de druk. Het verschilt dus per paard. Net als de gewenste hoofd-hals houding trouwens.

Ik rijd op de 'klassieke' manier. In het begin mocht ik nauwelijks iets met mijn teugels doen, en moest ik ten eerste helemaal gaan voelen wanneer ik in balans zat en wanneer het paard daardoor ook in balans kwam en goed ondertrad en mooie ruime passen maakte (overstappen). Paard gaat hierdoor steeds beter lopen en kruipt niet meer achter de teugel.
Terwijl ik bij vorige instructrice op de moderne manier les kreeg en paardje nog ronder en dieper moest instellen, ondanks het feit dat beest achter de teugel liep en zich helemaal aan het opkroppen was en heel kort ging lopen.
Erg handig bij een paardje met artrose ;(

Dan heb je niet goed op de moderne manier les gekregen. Daar is de eerste voorwaarde naar voren en verbinding maken. Als dat goed voor elkaar is, maak je een stukje ronder, maar altijd met verbinding en drang naar voren. Je kan dan ook op elk moment de neus wat naar voren 'duwen'. Mijn ervaring met klassiek is juist dat ze minder drang naar voren hebben (je hebt ook minder druk op je teugels) en daardoor toch eigenlijk net achter het been en de hand blijven lopen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:00

beantsje schreef:
Ik blijf erbij; nageven is wat anders dan aan de teugel!
En dat is een essentieel punt hier.

Een paard wat goed aan de teugel loopt, zal ook nageven. Een paard wat nageeft, hoeft nog niet perse aan de teugel te lopen. Bij sommige paarden werk ik eerst aan nagevelijkheid en daarna aan aanleuning, bij paarden die te snel los worden aan de voorkant werk ik eerst naar aanleuning toe en controleer ik af en toe of ze willen nageven op de druk. Als je je alleen richt op nageven krijg je volgens mij niet de verbinding die je wil hebben.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:43

@liesje: Ik heb dan helaas een verkeerde instructrice getroffen destijds. Had er in het begin vertrouwen in omdat ze Orun 3 had en zelf ZZ wedstrijdniveau reed.

Ik denk dat het ook een kwestie is van wat bij jou en jouw paard past.

Echter wat Sanne83 beschrijft zo zie ik dat ook.
Alles moet in balans zijn. Zowel jij als je paard en dan is het logische gevolg nageeflijkheid.

Dit heb ik uiteindelijk bij nieuwe instructrice mogen ervaren en het was voor mij wel een behoorlijke eye-opener.

Daarbij: als zowel de klassieke rijkunst als de moderne rijkunst uitgaan van het Scala dan zou er toch geen verschil in de methodes moeten zitten?

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:18

Of te wel...

Paardrijden op gevoel....
Ieder paard is anders.. de ene heeft het dezelfde dag al door de ander ben je 3 maanden mee verder voordat hij het kan en snapt...
Daarom moet je ook op elk paard je aanpassen...
Maar het liefst toch allemaal zonder 'druk'
Toen ik nog met teveel druk op mijn had reed... (heb gewoon op de manege gereden tot mn 15e en erna pas met een eigen paardje begonnen),
Heb ik geleerd om aan 'knipperlicht te denken' (je knipperlicht houd je ook niet onder druk als je hem aan doet en 'tik' je er ook tegenaan met je vinger)...
Werkt goed... gewoon een ezelsbruggetje...
Heb hierdoor wel zo leren rijden dat ik zonder druk op me hand tussen duim en wijsvinger kan rijden..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:21

Coldstarz, maar je hebt inmiddels aangegeven met bijzet het paard te longeren, dan leer je een paard toch ook wijken voor druk? Maar jouw 3 jarige is kapot gereden door de druk die erop kwam bij de vorige eigenaar, en daar begin je nu overnieuw mee, maar dan begin je toch ook weer met longeren, dus ook met druk? of?

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:22

Een paard kan pas echt goed aan de teugel lopen als z'n achterhand eronder komt het is dus niet de bedoeling dat je een paard naar beneden trekt, maar mijn mening is dat je wel kan spelen met je buitenteugel anders weet het paard ook niet wat er van hem verwacht word.
Dus spelen met de buitenteugel goed je been erbij houden en zodra die naar beneden gaat je hand ontspannen en alleen nog met je been rijden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:23

Spelen is juist een losvast verbinding, dat wil je toch niet, dan kun je toch beter gewoon een weerstandbiedende hand aan de teugel houden en die ontspannen zodra paardlief weer luisterd? Juist een losvast verbinding zorgt er mijn inziens voor dat een paard niet meer weet wat er van hem verwacht wordt....

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:37

@ psm:
Er is een verschil tussen druk op bijzet en geen druk erop bij het longeren,
tijdens het longeren doe ik de bijzet altijd op zijn langst, links en rechts helemaal aan de zijkant, zo laag mogelijk, de bijzet op zijn lost dat er geen druk op komt en het paard nog vrij kan bewegen met het hoofd.. door het voorwaartse en de vele overgangen zal het paard snel met zn neus lekker over de grond gaan lopen...
of je moet wat anders bedoelen met wijken voor druk??

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:43

__PSM__ schreef:
Coldstarz, Maar jouw 3 jarige is kapot gereden door de druk die erop kwam bij de vorige eigenaar, en daar begin je nu overnieuw mee, maar dan begin je toch ook weer met longeren, dus ook met druk? of?

Nee, longeren doe ik op het moment niet eens met hem... En als ik hem longeer is dat aan het halster...
hij trok zichzelf met zijn rechterschouder tegen het schot met rijden, en is daarom ook gekraakt..

Heb hem alleen maar dom rechtuit gereden, en veel buiten gereden, waardoor hij nu gelukkig voor 80% verbeterd is, een stuk fijner loopt en het verzet volledig weg is...

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:25

__PSM__ schreef:
Spelen is juist een losvast verbinding, dat wil je toch niet, dan kun je toch beter gewoon een weerstandbiedende hand aan de teugel houden en die ontspannen zodra paardlief weer luisterd? Juist een losvast verbinding zorgt er mijn inziens voor dat een paard niet meer weet wat er van hem verwacht wordt....

Zo is het mij geleerd en ik vind het zelf heel fijn rijden ik denk als ik vast zou houden dat mijn paard juist meer weerstand gaat geven door haar hoofd de lucht in te gooien ondanks dat ik haar voorwaarts rijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:34

Ik werk liever ook zo min mogelijk met kneepjes, ik vind dat paarden daar heel onrustig van in de aanleuning worden.
Een paard moet ook gewoon leren om de (buiten)teugel aan te nemen zodat je op twee teugels kunt gaan rijden als hij recht blijft.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 01:48

Toch zijn er schrikbarend veel instructeurs die als goed aangeschreven staan en de nodige papiertjes hebben, zelf ook Z+ rijden en toch staan te vertellen dat je 'aan de teugel' bereikt door met je teugels aan de gang te gaan (dat geweldige 'spelen'), ik heb zelfs eens een instructeur voor m'n snufferd gehad die vroeg of ik haar wel een aan de teugel reed en die toen mijn paard vanuit stilstand, aan de teugels naar beneden trok en haar zo ver in de krul getrokken verder liet lopen en vervolgens zei, jaaa zo loopt ze goed. Ze kon geen kant op, ik had een partij lood in mijn handen en haar passen waren zo verschrikkelijk kort. Ik was helaas toen niet zo bijdehand om er tegenin te gaan, maar was blij dat mijn paard al bij haar vorige eigenaar geleerd had om bij (flinke) teugeldruk en een beetje gefriemel met je voet, haar kop te laten zakken (oftewel in de krul), waardoor ze er zo min mogelijk last van heeft gehad. Het behoeft uiteraard geen uitleg dat ik daar nooit meer heen ben gegaan.

Dat trucje ben ik toen trouwens bij toeval achter gekomen, aangezien ze het toen deed toen ik een pasje achteruit wilde lopen. Ik heb meerdere instructeurs gehad en er ook een heleboel meegemaakt tijdens hun lessen bij anderen en dat is niet om vrolijk van te worden hoor :n. De mensen die verkeerd bezig zijn, zijn veruit in de meerderheid. Gelukkig heb ik een instructrice die wel werkt vanuit het van achter naar voren-principe, waardoor ze uiteindelijk wel lekker loopt.

Overigens ben ik trouwens wel van mening dat menig paard tijdens een simpel recreatief ritje (waarbij er dus niet geklooid wordt met teugels/bijzets/wat dan ook) een stuk meer ontspannen is (en zijn/haar rug dus niet vastzet), dan tijdens een gemiddelde dressuurles, waar gereden wordt op die 'ontspanning'.
Ook tijdens wedstrijden zie ik maar bedroevend weinig paarden ontspannen lopen, maar ze hebben wel allemaal zo'n mooie boog in hun nek en een druk waar je naar van wordt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 08:48

ColdstarZ schreef:
@ psm:
Er is een verschil tussen druk op bijzet en geen druk erop bij het longeren,
tijdens het longeren doe ik de bijzet altijd op zijn langst, links en rechts helemaal aan de zijkant, zo laag mogelijk, de bijzet op zijn lost dat er geen druk op komt en het paard nog vrij kan bewegen met het hoofd.. door het voorwaartse en de vele overgangen zal het paard snel met zn neus lekker over de grond gaan lopen...
of je moet wat anders bedoelen met wijken voor druk??

Maar een bijzet begrenst altijd op een gegeven moment, dus dan heb je toch ook druk? Sorry hoor ik probeer uit te vinden hoe jij dan precies zonder druk rijd, want dat kan mijns inziens niet met een bijzetteugel... Het heet niet voor niets bijzetten...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 08:49

Glover schreef:
__PSM__ schreef:

Zo is het mij geleerd en ik vind het zelf heel fijn rijden ik denk als ik vast zou houden dat mijn paard juist meer weerstand gaat geven door haar hoofd de lucht in te gooien ondanks dat ik haar voorwaarts rijd.

Vasthouden is iets heel anders als een weerstandbiedende hand, vasthouden doe je de hele tijd, weerstand bieden is heel iets de druk verhogen op het moment dat paardlief zijn hoofd omhoog brengt en daarna direct weer ontspannen, zodat paard gaat begrijpen wat de juiste houding is, en daar kan ontspannen, vasthouden dan trek je je paard in elkaar, paard zal niet snel ontspannen, vaak gebeurd dit ook nog zonder aanvulling van het been, naar mijn idee, weerstand bieden is juist tegen je hand aanrijden door het aanvullen van je been...

iris_arts95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:30

Dit klopt natuurlijk wel!
Maar bij z'n jong paar weet ik niet of dat wel goed is, jongen paarden die al naar beneden moeten lopen gaan uiteindelijk korte passen maken , dat veroorzaakt problemen !
Dus beter niet doen!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:16

Ik heb laatst een paard gezien die bijgezet (onderlangs) in de stapmolen werd gezet voor 10 minuten lang.

Dat is toch helemaal 'vastzetten' en heeft toch helemaal niets met ontspanning en vanuit de achterhand en rug de hals laten zakken te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:23

lijkt me ook niet nee :n maar in de stapmolen... arm paard, moet het helemaal zelf uitzoeken in die molen...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:27

Hmm dat zou ik ook nooit de manier vinden :(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:52

laetitia schreef:
Ik heb laatst een paard gezien die bijgezet (onderlangs) in de stapmolen werd gezet voor 10 minuten lang.

Dat is toch helemaal 'vastzetten' en heeft toch helemaal niets met ontspanning en vanuit de achterhand en rug de hals laten zakken te maken?

Dat is vrij gebruikelijk, hoewel ik wel altijd langszij bijgezet zie worden en niet tussen de voorbenen. Ze zijn dan normaal ook een stuk langer bijgezet ivm het omdraaien van de molen.
Het tempo van de stapmolen ligt (normaal gesproken toch?) dermate hoog dat ze wel actief moeten doorstappen en zo heeft het paard een stukje aanvullende training gehad.

Zelf durf ik het niet goed, maar ik zie er wel meerwaarde in als je een braaf paard hebt wat zowel bijzets als de werking van de molen (incl. handig omdraaien :)) ) goed kent.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:53

iris_arts95 schreef:
Dit klopt natuurlijk wel!
Maar bij z'n jong paar weet ik niet of dat wel goed is, jongen paarden die al naar beneden moeten lopen gaan uiteindelijk korte passen maken , dat veroorzaakt problemen !
Dus beter niet doen!

Dat doen ze dus alleen als je van voor naar achter aan het rijden bent.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:28

Bij ons op stal worden de paarden ook regelmatig bijgezet in de stapmolen gezet als aanvullende training.
Ze worden uiteraard niet beneden vastgeknoopt, maar de bijzet word zo vast gezet dat er druk op komt te staan zodra ze hun hoofd tever omhoog gooien. En idd staat het tempo van de molen zo hoog dat het paard actief moet doorstappen of draven. Ook in de molen kroppen ze zichzelf dus niet op en maken mooie ruime passen.

Het vastknuppen vind ik altijd slecht, of dit nu in de molen, aan de longe of onder het zadel is.. Alle 3 de dingen kunnen wel met een zorgvuldig ingstelde bijzetteugel,niet vastgeknoopt dus, maar zo dat een giraffeloopje voorkomen word.
Ik moet daar wel bij zeggen dat ik zelf nooit met bijzetteugel rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:24

noooit een paard met druk aan de teugel leren lopen... dit is alleen maar nep en het paard is hoogswaarschijnlijk onwijs gespannnen in de rug, gewoon goed voorwaarts laten lopen, buigin krijgen etc en dan komt het paard vanzelf wel aan ' de teugel' lopen

het gaat om het ontspannen van een paard en dat lukt zeker niet met druk!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:39

Druk is nooit goed! je moet ze uitnodigen door met je been naar je hand toe te rijden om nagevelijk te worden.