Prestatie belangrijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:30

daffie1986 schreef:
Bij mij zou anky b.v niet op mijn paard komen want die ligt er namelijk binnen no time af met haar rijden.

:wow: Daar stel je nogal wat zeg! Jij rijdt dus beter, met meer gevoel dan Anky? Nou, petje af, ik wacht met plezier je starts af bij de kaderselecties over een paar jaar... een Veetje is het zie ik in je profiel.. dus al te lang hoeft dat niet te duren :Y) }>

Persoonlijk denk ik eigenlijk eerder, ook al heb ik een sensibele neuroot op stal, dat Salinero eerder een hartwip krijgt van mijn hulpen dan mijn paard van die van Anky ;)
Overigens geeft Anky zelf altijd eerlijk toe dat ze geen lefruiter is, maar zitten kan ze wel! (zie filmpje Nelson)

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:35

in principe mogen de juryleden het eindresultaat van een proef niet laten afhangen van hun persoonlijke smaak, maar dit gebeurt (denk ik) bijna automatisch.
maar of het wedstrijdresultaat iets zegt over goed paardrijden weet ik niet, op zich is het wel zo dat als je uberhaupt al wedstrijden rijdt dat je dan al wel behoorlijk kunt paardrijden, maar of het goed is dat verschilt denk ik,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:49

Prestatie is voor mij altijd belangrijk voor mezelf, winstpunten rijden en in de prijzen rijden is leuk. Maar mijn gevoel over een proef vind ik belangrijker.
Soms ging het voor mijn gevoel hardstikke goed, en had ik 'slechte punten'..laatste keer ging me paard 2x staken en schoot weg, en haal ik dikke winstpunten terwijl ik mezelf nog geen 170 had gegeven.
Dressuur is en blijft een jurysport.
Mijn pa zegt altijd "Als je met een even grote glimlach de proef uitkomt dan dat je erin gaat is het goed wánt het is tenslotte HOBBY!"
En ik ben niet echt prestatiegericht, gelukkig heb ik een paard die snel leert en ook wílt! Had niets verwacht aangezien hij 100% springgefokt is..wel leuk als ik dan vaak Jazz paarden enzo achter me laat, met gewoon beetje rondhobbelen! :)) ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:58

superwoman schreef:
daffie1986 schreef:
Nou sorry, maar vindt dit dus echt de grootste onzin. Bij mij zou anky b.v niet op mijn paard komen want die ligt er namelijk binnen no time af met haar rijden. Het enige wat bij mij telt is dat je met respect omgaat met je paard en elk paard netjes een rondje door de bak kan rijden. Voor mij is iemand die goed kan rijden dan dus ook niet iemand die rechtop een z-proef kan rijden maar eerder iemand die krom op zn paard een b proef rijdt, omdat diegene alleen maar paarden inrijdt. Helaas zijn er heel veel mensen zoals hier boven die er op die manier over denken.

Edit: Overigens keur ik hun manier van denken niet af, dit is hun keuze en zoals hier boven beschreven is mijn keuze.

En waarom denk jij dat jouw paard haar niet accepteerd? En wat bedoel je met háár rijden dan wel?

Om dat je niet op mijn paard kan gaan zitten met het idee:"Zo zullen we jou eens laten zien hoe het hoort" dat pikt ie niet. Doelde overigens niet op anky als aanval het had ook imke of marlies kunnen zijn met hun rijden. Maar Anky zegt bv ook tegen de tv ja ik denk dat ik wel ga winnen, al voor dat ze op dr paard zit.

@Urielle: Nee ik zeg niet dat ik beter kan rijden, ik zeg wel dat ik mijn paard ken en dat ie zeer dominant is met een niet al te best verleden(is het schoolvoorbeeld van het breken van een paard geweest), dus als er iemand op gaat zitten met het idee zo dat zullen we eens doen dan ga je er gewoon naast, ik heb het zelf ook ondervonden namelijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:25

daffie1986 schreef:
Om dat je niet op mijn paard kan gaan zitten met het idee:"Zo zullen we jou eens laten zien hoe het hoort" dat pikt ie niet. Doelde overigens niet op anky als aanval het had ook imke of marlies kunnen zijn met hun rijden. Maar Anky zegt bv ook tegen de tv ja ik denk dat ik wel ga winnen, al voor dat ze op dr paard zit.

@Urielle: Nee ik zeg niet dat ik beter kan rijden, ik zeg wel dat ik mijn paard ken en dat ie zeer dominant is met een niet al te best verleden(is het schoolvoorbeeld van het breken van een paard geweest), dus als er iemand op gaat zitten met het idee zo dat zullen we eens doen dan ga je er gewoon naast, ik heb het zelf ook ondervonden namelijk

En waarom denk jij dat anky zo op je paard zal stappen? (of imke of marlies)
Ken je ze zo goed?
Denk je nu echt dat zij hetzelfde zouden doen als jij met het resultaat dat je paard dat niet zal "pikken"

Sorry maar ik vind het zeer lachwekkend. _O- :')
Zegt zoveel over je (on)kunde met betrekking op dit onderwerp.

Urielle

Re: Prestatie belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:19

Tuurlijk weet je van te voren of je kan winnen daar, je weet hoe je paard eraan staat en je weet wie de concurrenten zijn. Wij weten met een startlijst toch ook te zeggen wie er bovenaan bij zitten en wie er wel enorm moeten verrassen om zich ertussen te rijden?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:47

daffie1986 schreef:
jasmijn78 schreef:
Over het algemeen zijn het vaak de mensen die zelf nooit wat gepresteerd hebben in de wedstrijdsport die zeggen dat wedstrijdresultaten niets zeggen over iemands niveau....

Verder wat betreft jurering: je hebt er altijd wel een keer een jury bij waarvan je afvraagt of hij zin bril heeft thuis gelaten, maar over het algemeen wordt je echt wel beoordeeld naar je kunnen. Ik kan mij in ieder geval wel vaak vinden in mijn beoordelingen, en ik rij al zo'n 16 jaar wedstrijden, minimaal 1 wedstrijd per maand....

Een behaald wedstrijdniveau zegt niet altijd alles over iemand kunnen, maar het zegt wel vaak meer dan wat iemand zelf vind van zijn kunnen. Een behaald wedstrijdniveau geeft m.i. altijd wel een goede indicatie dus. Als je bij een wedstrijniveau nog aanvullende info krijgt, zoals binnen welke termijn het niveau behaald is, met wat voor paard, of ze op grote wedstrijden in een groot deelnemersveld ook wel eens bovenaan eindigen... Dan kun je echt wel een goede indruk krijgen van iemands kunnen.

Als iemand er 3 jaar over doet met 1 wedstrijd per maand om in de L te komen.... Dat kan ik daar wel uit opmaken dat zo'n combi dressuurmatig niet heel veel soeps is, nog voor ze IRL gezien te hebben. Of als een combi een klasse per jaar uitrijd met het max aan winstpunten, geregeld dubbele punten rijdt, in grote deelnemersvelden en selecties/kampioenschappen steeds in de kopgroep eindigd... Dan wekt dat wel de verwachting dat zo iemand een aardig stukje kan rijden.

Verder is wedstrijden rijden heel leerzaam als je er op de juiste manier mee omgaat. Een proef is eigenlijk niet meer dan een examen van je graad van africhting im competitieverband.

Nou sorry, maar vindt dit dus echt de grootste onzin. Bij mij zou anky b.v niet op mijn paard komen want die ligt er namelijk binnen no time af met haar rijden. Het enige wat bij mij telt is dat je met respect omgaat met je paard en elk paard netjes een rondje door de bak kan rijden. Voor mij is iemand die goed kan rijden dan dus ook niet iemand die rechtop een z-proef kan rijden maar eerder iemand die krom op zn paard een b proef rijdt, omdat diegene alleen maar paarden inrijdt. Helaas zijn er heel veel mensen zoals hier boven die er op die manier over denken.

Edit: Overigens keur ik hun manier van denken niet af, dit is hun keuze en zoals hier boven beschreven is mijn keuze.

De een is goed in paarden inrijden, de ander in wedstrijden.
Iemand die rechtop een z-proef rijdt, die kan aardig netjes rond sturen. Let vooral erg op afwerking, en het nette.. Overigens zou deze persoon soms ect niet weten hoe een jong paard te rijden die nog niks kent, en wie weet er wel binnen no time naast ligt.
Iemand die krom op z'n paard een b-proef rijdt en alleen maar paarden heeft ingereden, daar zeg ik van die kan waarschijnlijk erg goed zitten met de nodige lef! Die weet hoe die jonge paarden die nog niks kennen dingen aan moet leren, maar een super nette z-dressuurproef zou niet voor hem weggelegd zijn ;)

Ik heb voor beide diepe respect, want beide vraagt best wat van een ruiter en heeft z'n eigen specifieke dingen wat onder 'goed paardrijden' wordt verstaan.
Die dingen zijn niet te vergelijken, zet 2 van die ruiters maar is naast elkaar en ga dan is zeggen welke het beste rijd. Waarschijnlijk kom je bij beide op goede & slechte punten, en kun je niet zeggen wie er beter rijdt omdat het totaal verschillend rijden is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:04

_Marinke_ schreef:
De een is goed in paarden inrijden, de ander in wedstrijden.
Iemand die rechtop een z-proef rijdt, die kan aardig netjes rond sturen. Let vooral erg op afwerking, en het nette.. Overigens zou deze persoon soms ect niet weten hoe een jong paard te rijden die nog niks kent, en wie weet er wel binnen no time naast ligt.
Iemand die krom op z'n paard een b-proef rijdt en alleen maar paarden heeft ingereden, daar zeg ik van die kan waarschijnlijk erg goed zitten met de nodige lef! Die weet hoe die jonge paarden die nog niks kennen dingen aan moet leren, maar een super nette z-dressuurproef zou niet voor hem weggelegd zijn ;)

Liefst 1 die beide kan.
Je heb natuurlijk zadelmak maken en doorrijden en die 2 samen vormen de basis.
Kan door 2 verschillende mensen worden gedaan. Zeker het 2e deel van de basis zou ik echt niet door een persoon laten doen die alleen goed is in het eerste. Als je dan gaat beginnen, begin je gelijk met corrigeren :(:)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:35

Dat klopt, maar iemand die goed kan inrijden die kan ook goed de basis erin brengen. Als je dat niet goed kan, dan vind ik niet dat je goed bent met inrijden.

Echter is het vaak zo dat als de bais er in zit, en het paard klaar is om verder getraind te worden gebeurt dit in de praktijk vaak door de ruiter die een correct z-proef kan rijden ;)

Fase 1; zadelmak / basis erin brengen
Fase 2; doorrijden / wedstrijd klaar maken
Fase 3; wedstrijden

Het is belangrijk dat de 1e persoon fase 1 en 2 goed beheerst, dat ben ik met je eens.

Er zijn inderdaad zoveel meer stappen,, maar dit is even heel eenvoudig en kort door de bocht ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:46

_Marinke_ schreef:
Het is belangrijk dat de 1e persoon fase 1 en 2 goed beheerst, dat ben ik met je eens.

En zonder wedstrijdervaring op niveau weten de meeste niet dat ze het eigenlijk nog helemaal niet zo goed beheersen ;)
Wil niet zeggen dat iedereen met aardig wat wedstrijdervaring dat wel weet hoor, maar zonder wedstrijdniveau zie je toch vaak dat mensen zichzelf overschatten.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:01

Dat ben ik met je eens! Plus dat iemand die die wedstrijdervaring heeft weet hoe het uiteindelijk moet aanvoelen. Dus waar je naar toe werkt, voor iemand die dit niet weet is het vaak ritsen naar het onbekende.

Mezelf als voorbeeld genomen; ik heb voornamelijk veel jonge paarden gereden. Vorig jaar op een fokkerij, trainingsstal geholpen en daar ook veel jong spul gereden. Echter heb ik daar ook een ervaren wedstrijdpaard onder m'n kont gehad, en met de begeleiding wist ik toch hoe dat aan voelde en hoe dat was. Heb daar enorm van geleerd, en merk dat die ervaring mij nu toch ook wel helpt :)

Maar het ging mij er meer om dat een ruiter die jonge paarden beleerd op een hele andere manier goed paardrijd dan een ervaren goede z-ruiter ;)
En die 2 dus eigenlijk ook niet te vergelijk zijn, houd niet weg dat er helaas veel ruiters zijn die er maar tussen zweven en lang niet zo goed zijn als ze denken...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:47

_Marinke_ schreef:
Echter is het vaak zo dat als de bais er in zit, en het paard klaar is om verder getraind te worden gebeurt dit in de praktijk vaak door de ruiter die een correct z-proef kan rijden

Het is maar wat je verstaat onder 'basis'. Als je daaronder verstaat: paard accepteerd zadel en ruiter... Tsja, dan kan iedere gek met een beetje lef een paard zadelmak maken. Daarvoor is dan niet eens zo heel veel rijkunstig gevoel nodig. Er wordt altijd zo interessant gedaan over zadelmakmaken en 'inrijden' maar in de regel accepteren de meeste paarden vrij makkelijk zadel en ruiter. Thats the 'easy part'. Een paard na die acceptatiefase gedoseerd doorrijden, de basis bijbrengen, fris in de kop houden, rijtechnisch iets bij gaan brengen... Dat vraagt veel meer rijtechnische ervaring en gevoel. Ik versta onder basis: de volledige basis en dat is tm Z-niveau. Een paard afgericht op Z niveau beheerst de basis. Alles boven Z-niveau is 'gevorderde' sport.

En vaker is het in de sport zo dat (zeker op de betere sportstallen) jonge paarden zadelmak worden gemaakt en uitgebracht worden in de basis door ruiters die zelf ook minimaal M/Z niveau beheersen (dat zie je zowel bij spring als dressuur paarden)

Wel is het zo dat niet iedereen het lef heeft om voor de eerste keer op een jong paard te stappen. Maar lef hebben zegt an sich helemaal NIETS over al dan niet aanwezig rijkunstig gevoel. Als het echt alleen maar om zadelmakmaken gaat kun je beter een ruiter hebben die er voor het eerst op stapt die lef heeft, maar verder niet zo heel goed kan rijden (dan wel onder begeleiding natuurlijk!), en dus niet bang is en daardoor dus ontspannen op een jong paard stapt waardoor het paard een positieve eerste ervaring op doet. Niets is namelijk funester dan wanneer er iemand met de bibbers in de benen voor het eerst op een jong paard stapt. Zodra het paard dan eenmaal echt gewend is aan ruitergewicht is het zaak zo snel mogelijk er een ruiter op te zetten die ook rijtechnisch weet wat hij doet... Want jonge paarden leren ontzettend snel verkeerde dingen aan.

superwoman schreef:
En zonder wedstrijdervaring op niveau weten de meeste niet dat ze het eigenlijk nog helemaal niet zo goed beheersen

Nee, inderdaad.... Als je geen wedstrijdervaring hebt kun je onmogelijk echt weten of een paard klaar is voor een bepaald niveau. En op een wedstrijd toets je feitelijk ook alleen maar of je thuis op de goede weg bent. Ruiters die geen wedstrijden rijden missen die 'toets' en naar mijn mening dus belangrjke info.

superwoman schreef:
Wil niet zeggen dat iedereen met aardig wat wedstrijdervaring dat wel weet hoor, maar zonder wedstrijdniveau zie je toch vaak dat mensen zichzelf overschatten.

Inderdaad.

_Marinke_ schreef:
Echter heb ik daar ook een ervaren wedstrijdpaard onder m'n kont gehad, en met de begeleiding wist ik toch hoe dat aan voelde en hoe dat was. Heb daar enorm van geleerd, en merk dat die ervaring mij nu toch ook wel helpt

Oh, maar dat is zeker een goede insteek hoor!

Ik vind ruiters die gewoon het hele traject zelf doen gewoon het kundigst... Van zadelmak maken tot het afleveren van een netjes opgeleid sportpaard op Z niveau of hoger. En netjes opgeleid houdt ook in dat een ander er zo op weg kan sturen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:55

Basis versta ik zeker niet onder zadelmak (paard accepteert zadel en ruiter). Basis vind ik wanneer een paard correct rond gestuurt kan worden en de nodige hulpen kent. Dus dan ben je al in een veel verder stadium.

Ik denk dat je gewoon in de realiteit naar je zelf moet kijken, als je niet de mogelijkheid hebt om te starten vraag het dan aan je instructeur bv. als je zelf twijfelt over je kunnen. Wat ik zelf heel regelmatig deed was proefjes oefenen bij m'n instructrice, daarna natuurlijk wel dit behandelen en vragen wat je instructrice ervan vind. Ik heb nu de mogelijkheid om bij een jurylid te rijden, dat helpt natuurlijk ook al voor een eerlijk beeld :)

Je zelf inschatten is ook erg belangrijk, ik zeg niet dat ik ontiegelijk goed rijd of wat dan ook. Maar ben wel bezig met mezelf verbeteren, en help andere ruiters waar ik kan (wel vrienden en familie! ;) ). Dit helpt wel mee voor je ontwikkeling, en zo merk je ook dat je langzaam toch wat beter wordt omdat je fouten die je zelf hebt gemaakt weet op te lossen en leert hoe die te voorkomen en die leert herkennen bij andere ruiters. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:08

t/m Z is imo ook basis niveau.
Echter vind ik de basis voor een paard dat hij lekker soepel is,scherp op het been(niet angstig), zachte mond/makkelijk na geeft, alleen te sturen op 2 teugels (ipv binnenteugel :roll: ) rechtgericht voor zover nodig en natuurlijk wijkt voor druk van het been. De rest kan door een andere ruiter gedaan worden (eventueel koper of eigenaar) Volgens mij moeilijk te vinden zulke paarden in de normale prijsklasse en voor zover mijn ervaring met kopers (niet veel gelukkig) zijn er maar weinig die dat echt kunnen voelen of iig kunnen behouden :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:13

Dat bedoel ik imo ook met correct rondgestuurd worden en de nodige hulpen kent ;)

En dat weet ik dat t/m Z basis niveau is :)
Echter hebben de Z oefeningen ook alles te maken met wat jij beschrijft inderdaad!