waarom op de achterhand rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: waarom op de achterhand rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:52

Sorry Marr, beetje overheen gelezerd _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:52

x_Marr schreef:
Hermelientje: De eventuele scheefheid in je paard.

Het gaat over gewicht verdelen. Gewicht verdelen over 2 handen is prettiger. Inderdaad is het gewicht in 1 hand dragen vaak praktisch gemakkelijker als je bijv. moet lopen, omdat je anders met bijvoorbeeld een boodschappentas telkens tegen je benen aan komt, maar daar gaat het nu niet over. Wel compenseer je ergens in je lijf als je een boodschappentas met 1 hand tilt, anders blijf je immers niet overeind staan. Til je in je leven te vaak met een boodschappentas dan kan er slijtage ontstaan door het scheef lopen en je compenseren. Veel oude mensen zie je ook niet voor niets met een bolle rug lopen en wat voorovergebogen, de meeste mensen zitten, staan en lopen eigenlijk in een verkeerde houding... waar je later dus last van kunt krijgen. Want heb jij altijd 1 schouder verder naar beneden dan de ander, dan compenseer je dat ergens ander weer in je lichaam. En dat hoef je dan op dat moment nieteens te voelen, en ik denk dat DAT bij paarden ook zo werkt.

Een paard hoeft van nature(uitgesloten een voedselrijk seizoen :+ of dracht) ook niks extra's te dragen, en al helemaal niet iets wat eigenlijk meer naar voren op de rug zit dan in het midden. Het grootste gewicht komt dan als er een ruiter op zit meer op de voorhand te liggen(als je even denkbeeldig een paard in 2en splitst) dan bij dracht.

sowieso als ik iets moet dragen wat in 1 hand past drag ik in 1 hand, mn andere arm zorgt dan mee voor het in evenwicht blijven ( beweegt mee in de passen die je zet ) ik vind t veel fijner iets te dragen in 1 hand dan in 2 handen, dat loopt niet lekker, maar ik vind dat je dat niet kunt vergelijken met een paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:54

Over dat dragen in één hand, het is niet meer en niet minder dan een paard scheef rijden dus scheef belasten, Cin. Als jij iets wat zwaar is, in één hand gaat dragen belast je je lichaam ook eenzijdig, dus scheef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:55

klopt maar een paard draagt over zijn hele gewicht merendeels op de voorhand en dan zal die extra gewichten van de dracht ook een deel op de voorhand berusten! of het veulen nou iets meer achter zit of niet

Air

En dan blijf je verder helemaal rechtop zeker? :+
Waarom vind je van niet?

No problem Suleilitha :))

19LindA83

Ik snap idd ook niet helemaal waarom eerst de springsport wordt aangehaald, en als daar niets meer te behalen valt voor eigen gedachtes dan maar de dressuursport...

Een valse krul is idd ook erg fout en rijdt je je paard mee naar de je weet wel.
Nageeflijheid krijg je ook niet door van voren te pielen, maar door van achter naar voor te rijden, nageeflijkheid is een vorm van ontpannen wat je dus niet krijgt als je niet de achterhand erbij haalt.

Verder heeft het niks met de ts te maken of ik dit wel of geen discussie vond zoals op de eerst paar pagina's. Hier werdt van alles uitgelegd maar er werdt elke keer geantwoord met hetzelfde. De laatste pagina's zijn er mensen die goed onderbouwen en luisteren naar elkaar, zonder elke keer hun eigen ''geloof'' er door te drukken door 10x dezelfde zin te herhalen.

Ik ga verder met x-marr mee.. die verwoord wat ik bedoel, alleen dan iets duidelijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:56

suleilitha schreef:
Over dat dragen in één hand, het is niet meer en niet minder dan een paard scheef rijden dus scheef belasten, Cin. Als jij iets wat zwaar is, in één hand gaat dragen belast je je lichaam ook eenzijdig, dus scheef.

ik zei ookal dit kan je niet vergelijken met een paard, een paard zit anders in elkaar dan een mens, ze lopen zelfs anders...wij hebben van nature al niet eens meer gewicht in de ene hand dan in de andere hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:58

19LindA83 schreef:
Ik snap idd ook niet helemaal waarom eerst de springsport wordt aangehaald, en als daar niets meer te behalen valt voor eigen gedachtes dan maar de dressuursport...

Een valse krul is idd ook erg fout en rijdt je je paard mee naar de je weet wel.
Nageeflijheid krijg je ook niet door van voren te pielen, maar door van achter naar voor te rijden, nageeflijkheid is een vorm van ontpannen wat je dus niet krijgt als je niet de achterhand erbij haalt.

Verder heeft het niks met de ts te maken of ik dit wel of geen discussie vond zoals op de eerst paar pagina's. Hier werdt van alles uitgelegd maar er werdt elke keer geantwoord met hetzelfde. De laatste pagina's zijn er mensen die goed onderbouwen en luisteren naar elkaar, zonder elke keer hun eigen ''geloof'' er door te drukken door 10x dezelfde zin te herhalen.

Ik ga verder met x-marr mee.. die verwoord wat ik bedoel, alleen dan iets duidelijker!

niemand drukt hier het geloof door, iedereen stelt vragen en legt uit maargoed

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:00

hmm bij mijn merrie was tijdens de dracht toch wel duidelijk dat de achterkant veel meer droeg dan de voorkant....

Misschien als de baarmoeder voor aan de borst zit dat je dan van meer belasting aan de voorhand kunt spreken, maar als je kijkt naar de plaats waar die nu zit is het vrij duidelijk dat de achterhand de (kwart) volle laag krijgt... om dan nog maar niet te spreken van die uiers :+

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:01

Scala der ausbildung. Geeft het antwoord al... voor alle paarden

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:02

Cinnepin schreef:
ik zei ookal dit kan je niet vergelijken met een paard, een paard zit anders in elkaar dan een mens, ze lopen zelfs anders...wij hebben van nature al niet eens meer gewicht in de ene hand dan in de andere hand

Nee wij dragen ons volledige gewicht op 2 stelten, en dan moeten we ook nog eens recht zien te blijven en in evenwicht....
Moet je eens op handen en voeten gaan lopen en dan je volle gewicht op je voorhanden proberen te dragen... dat lukt je niet zonder pijntjes.. kun je nagaan wat het bij een paard doet...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:03

Onee, zijn wij van nature dan niet links of rechtshandig? Is ons ene been niet beter ontwikkeld dan het andere? Nou bij mij iig wel. Maar jij hebt dus ook geen hand die de boodschappentas beter kan dragen dan de andere hand?

Als een paard niet overbouwd is van achteren is het geloof ik zeer moeilijk om gewicht wat meer naar achteren zit van voren te dragen... Als een paard ook al zijn gewicht op de voorhand zou dragen zou hij waarschijnlijk in bijna een handstand in de wei staan :+ (oeps.. beelddenker.. :'))

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:04

ha ha ik denk ook in plaatjes..... _O- zie mijn merrie al staan tijdens de dracht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:05

ik schrijf met rechts en ben verder rechts handig, maar wat heeft t voor zin om het menselijke lichaam te vegelijken met dat van een paard? we zijn toch totaal anders? vind dat ook onnodig om in deze discussie erbij te nemen, tuurlijk mogen jullie dat mnaar ik zie daar geen toegevoegde waarde in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:06

x_Marr schreef:
Onee, zijn wij van nature dan niet links of rechtshandig? Is ons ene been niet beter ontwikkeld dan het andere? Nou bij mij iig wel. Maar jij hebt dus ook geen hand die de boodschappentas beter kan dragen dan de andere hand?

Als een paard niet overbouwd is van achteren is het geloof ik zeer moeilijk om gewicht wat meer naar achteren zit van voren te dragen... Als een paard ook al zijn gewicht op de voorhand zou dragen zou hij waarschijnlijk in bijna een handstand in de wei staan :+ (oeps.. beelddenker.. :'))

niet als z'b gewicht maar wel merendeels van t gewicht 3 kwart draagt hij met de voorhand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:08

Ik draai het even om, om de discussie misschien iets interessanter te maken ;)
Waarom een paard NIET op de achterhand rijden???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:10

ik zou zeggen sul, open een nieuw topic want daar gaat het in dit topic niet over en vind de discussie wel interessant :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:13

Een paard is juist gebouwd om op de voorhand te lopen. Niet alleen heeft hij een enorm zware nek en een groot hoofd vooraan bengelen waardoor het al oneerlijk verdeeld is. Bovendien zou een paard wanneer hij zijn gewicht op de achterhand zou dragen als hij moet vluchten terwijl hij aan het grazen is gewoon voorover klappen. Omdat het gewicht wat hij op de voorhand zou dragen dus vooral van het hoofd en de nek afkomstig zou zijn en de kracht komt van eenachterkant die veel zwaarder is boort die neus zo de grond in.

Maar als je erop gaat zitten komen de krachten op een hele adere manier op het paard. Niet op ze manier waar hij al eeuwen evolutionair op ontwikkeld is. Dus is het ook logisch dat hij daarvoor op een andere manier zijn spieren moet gebruiken. Trouwens het gewicht komt volgens onderzoek dus niet daadwerkelijk op de achterhand alleen door dat de achterhand op deze manier word gebruikt word ook de rug en buikespieren anders gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:14

Ik ga geen nieuw topic openen, want er zijn al genoeg topics waarin rijden op de achterhand wordt besproken en je kunt ook zat vinden op Bokt waar je kunt lezen dat rijden op de voorhand wel eens heel nadelig uit kan pakken ;)
Verder gaat het er in topics nooit om, of de TS de discussie al dan niet interessant vindt. Als er alleen een starter van een topic is, vindt er geen discussie plaats namelijk ;)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:14

Eigenlijk is er geen discusie nodig.....

Blessures komen door overbelasting van een bepaald deel van het lichaam, duus een paard dat te veel op de achterhand wordt gereden zal daar blessures krijgen, een paard dat te veel op de voorhand gereden wordt aan de voorkant.. de kunst is om het evenwicht daarin aan te voelen tijdens het rijden

Daarbij de opmerking een paard loopt van nature op de voorhand is compleet onzin, mijn paarden lopen van nature zo dat de achterhoef in de afdruk van de voorhoef komt te staan ( en vaak houden ze nog ruimschoots over) dit is een teken dat het paard zijn acterhand eronder zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:15

Agree Linda :D
Verder is het een kwestie van goed kijken en observeren, dan zou er inderdaad geen discussie nodig zijn...

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:17

tja af en toe heb ik wel eens een goede ingeving sul :+ nu duurt het weer 2 maanden, want meer moet je van mij niet verwachten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:17

suleilitha schreef:
Ik ga geen nieuw topic openen, want er zijn al genoeg topics waarin rijden op de achterhand wordt besproken en je kunt ook zat vinden op Bokt waar je kunt lezen dat rijden op de voorhand wel eens heel nadelig uit kan pakken ;)
Verder gaat het er in topics nooit om, of de TS de discussie al dan niet interessant vindt. Als er alleen een starter van een topic is, vindt er geen discussie plaats namelijk ;)

als ik hier alleen was, waren er geen 7 pagina's :)*
maar je bent niet verplicht te reageren in een topic wat je niet ineteressant vind natuurlijk

maar graag weer ontopic op offtopic reacties reageer ik niet meer, wil de sfeer goed houden zoals t was in dit topic :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:18

Het blijkt nodig te zijn in deze discussie..... kwa scheefheid en balans kan je een paard en mens in dit geval heel goed vergelijken.

Maar dat gewicht komt niet uit halverwege de middenhand en de achterhand weg... Of het paard moet overbouwd zijn.
En aangezien een mens meer bij de voorhand zit ipv. in het midden komt er meer gewicht op de voorhand (meer dan die 10% in totaal van paard en mens samen) en wordt het gewicht van de mens niet al vanzelf over het gehele paardenlichaam verdeeld, aan ons dus de taak om het paard zo te laten lopen dat het paard het gewicht wel kan verdelen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:18

Dat er meer krachten worden uitgeoefend op de voorbenen heeft natuurlijk ook erg met hals en hoofd te maken, maar die fungeren dan tegelijkertijd weer als evenwichtsstok.

Citaat:
Moet je eens op handen en voeten gaan lopen en dan je volle gewicht op je voorhanden proberen te dragen... dat lukt je niet zonder pijntjes.. kun je nagaan wat het bij een paard doet...

Kan het niet helemaal meer volgen nu... wat doet wat bij een paard? Een paard is prima toegerust om dat gewicht op de voorhand te dragen, daar heeft de evolutie voor gezorgd. Die is bij mensen heel erg anders verlopen dus die vergelijking gaat op alle fronten mank. :+

Anders is het natuurlijk als er nog extra ruitergewicht op het paard komt te zitten, daar heeft de evolutie het paard nou net níet op voorbereid. Ook al worden paarden al weer erg lang gefokt en heeft dit ongetwijfeld tot enkele verbeteringen in het ontwerp geleid.

De vraag was ook helemaal niet of paarden met voor of achterbenen dragen want dat lijkt me redelijk bekend, maar of het schadelijk is om een paard op de voorhand te laten lopen, en zelfs of het wel mogelijk is het dier meer gewicht op de achterhand over te laten nemen.

Vervolgens ging de discussie even in de richting, wat verzameling dan zou doen met het paard, zonder daar conclusies aan te willen verbinden.

Zoals eerder gezegd, ieder onderzoek in deze richting zou me mateloos interesseren.