Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
x_Marr schreef:Hermelientje: De eventuele scheefheid in je paard.
Het gaat over gewicht verdelen. Gewicht verdelen over 2 handen is prettiger. Inderdaad is het gewicht in 1 hand dragen vaak praktisch gemakkelijker als je bijv. moet lopen, omdat je anders met bijvoorbeeld een boodschappentas telkens tegen je benen aan komt, maar daar gaat het nu niet over. Wel compenseer je ergens in je lijf als je een boodschappentas met 1 hand tilt, anders blijf je immers niet overeind staan. Til je in je leven te vaak met een boodschappentas dan kan er slijtage ontstaan door het scheef lopen en je compenseren. Veel oude mensen zie je ook niet voor niets met een bolle rug lopen en wat voorovergebogen, de meeste mensen zitten, staan en lopen eigenlijk in een verkeerde houding... waar je later dus last van kunt krijgen. Want heb jij altijd 1 schouder verder naar beneden dan de ander, dan compenseer je dat ergens ander weer in je lichaam. En dat hoef je dan op dat moment nieteens te voelen, en ik denk dat DAT bij paarden ook zo werkt.
Een paard hoeft van nature(uitgesloten een voedselrijk seizoenof dracht) ook niks extra's te dragen, en al helemaal niet iets wat eigenlijk meer naar voren op de rug zit dan in het midden. Het grootste gewicht komt dan als er een ruiter op zit meer op de voorhand te liggen(als je even denkbeeldig een paard in 2en splitst) dan bij dracht.
suleilitha schreef:Over dat dragen in één hand, het is niet meer en niet minder dan een paard scheef rijden dus scheef belasten, Cin. Als jij iets wat zwaar is, in één hand gaat dragen belast je je lichaam ook eenzijdig, dus scheef.
19LindA83 schreef:Ik snap idd ook niet helemaal waarom eerst de springsport wordt aangehaald, en als daar niets meer te behalen valt voor eigen gedachtes dan maar de dressuursport...
Een valse krul is idd ook erg fout en rijdt je je paard mee naar de je weet wel.
Nageeflijheid krijg je ook niet door van voren te pielen, maar door van achter naar voor te rijden, nageeflijkheid is een vorm van ontpannen wat je dus niet krijgt als je niet de achterhand erbij haalt.
Verder heeft het niks met de ts te maken of ik dit wel of geen discussie vond zoals op de eerst paar pagina's. Hier werdt van alles uitgelegd maar er werdt elke keer geantwoord met hetzelfde. De laatste pagina's zijn er mensen die goed onderbouwen en luisteren naar elkaar, zonder elke keer hun eigen ''geloof'' er door te drukken door 10x dezelfde zin te herhalen.
Ik ga verder met x-marr mee.. die verwoord wat ik bedoel, alleen dan iets duidelijker!
Cinnepin schreef:ik zei ookal dit kan je niet vergelijken met een paard, een paard zit anders in elkaar dan een mens, ze lopen zelfs anders...wij hebben van nature al niet eens meer gewicht in de ene hand dan in de andere hand
(oeps.. beelddenker..
) x_Marr schreef:Onee, zijn wij van nature dan niet links of rechtshandig? Is ons ene been niet beter ontwikkeld dan het andere? Nou bij mij iig wel. Maar jij hebt dus ook geen hand die de boodschappentas beter kan dragen dan de andere hand?
Als een paard niet overbouwd is van achteren is het geloof ik zeer moeilijk om gewicht wat meer naar achteren zit van voren te dragen... Als een paard ook al zijn gewicht op de voorhand zou dragen zou hij waarschijnlijk in bijna een handstand in de wei staan(oeps.. beelddenker..
)

nu duurt het weer 2 maanden, want meer moet je van mij niet verwachten
suleilitha schreef:Ik ga geen nieuw topic openen, want er zijn al genoeg topics waarin rijden op de achterhand wordt besproken en je kunt ook zat vinden op Bokt waar je kunt lezen dat rijden op de voorhand wel eens heel nadelig uit kan pakken
Verder gaat het er in topics nooit om, of de TS de discussie al dan niet interessant vindt. Als er alleen een starter van een topic is, vindt er geen discussie plaats namelijk
Citaat:Moet je eens op handen en voeten gaan lopen en dan je volle gewicht op je voorhanden proberen te dragen... dat lukt je niet zonder pijntjes.. kun je nagaan wat het bij een paard doet...