nageeflijk rijden met Jasper?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:49

Marjoow schreef:
Calanddra schreef:
Marjoow: als het zadel te klein is moet ze niet rijden :) dit is ook niet echt prettig voor het paard, ze loopt ontzettend te stuiteren. Is er geen mogelijkheid tot het kopen van een groter zadel?

Nee, het zijn manegepaarden en daar kun je niet je eigen zadeltje op leggen. We hebben het al meerdere malen aangegeven, en mijn instructeur en een andere instructrice hebben het ook al meerdere malen doorgegeven, vandaag hoorde ik ze er weer over praten. Maar ik denk dat er geen geld is voor een nieuw zadeltje ;)

En niet rijden is lekker makkelijk gezegd, want er wordt wel 125 euro per maand voor neergelegd ;)

Opmerking is alweer even geleden geplaatst, maar MOEST hier gewoon op reageren...

Dus omdat er geld voor neergelegd word MOET er op gereden worden??!!!!! Gezondheid van het paard gaat voor lijkt me, maar niet dus!! Erg jammer dat er zulke mensen bestaan.....
Zelf heb ik een pony en daar ben ik zon 300 euro pm aan kwijt, die stond pas met een blessure aan het been, was niet kreupel o.i.d. maar wel dik, mocht van de DA gewoon rijden maar heb het niet gedaan omdat er niet bekend was waarom het dik was. Dit heeft ingehouden dat ik 2 mnd niet gereden had wel elke mnd 300 euro kwijt plus nog een beste DA rekening, maar het paard gaat mij boven het geld.

Trouwens is het rijden zonder zadel net zo slecht als rijden met een niet passend zadel, dit omdat de druk niet 'normaal' verdeeld word wat met een goed passend zadel wel gebeurt, dus ik zou zoiezo stoppen met rijden tot er een goed passend zadel is

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:25

[/quote]

Met je vingers spelen!?! Dat is net zo'n foute manier om je paard nageeflijk te 'zagen' als je handen gewoon vast zetten. Je paard hoort niet nageeflijk te lopen door te spelen met je vingers, wat in de volksmond gewoon zagen heet (ongeacht hoe 'hard' je met je vingers speelt). Je paard gewoon lekker voorwaarts rijden en begrenzen van voren, als de achterhand eronder komt, bolt hij vanzelf zijn rug wat meer en gaat hij van daaruit het bit opzoeken aan de voorkant; nageven dus. Dat is nageeflijk rijden, niet door te spelen met je vingers, daar gaat hij echt niet beter van lopen :n[/quote]
Nee, ik bedoel met je vingers zachtjes friemelen, dat is NIET zagen! :n
Je hand houd je daar gewoon STIL bij, alleen je vingers bewegen een beetje, zodat je paard soepeler wordt in het nageven.

Ik vind wel dat de TS heel goed met kritiek / commentaar om gaat! :j[/quote]

Ik denk dat ze met friemelen kneden bedoelen. dit doe je om je pony zijn bit los te laten. van voren constant druk geven zal ervoor zorgen dat hij er tegenin gaat. kneden=geen ZAGEN

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:27

pandour4evuh schreef:
Ik denk dat ze met friemelen kneden bedoelen. dit doe je om je pony zijn bit los te laten. van voren constant druk geven zal ervoor zorgen dat hij er tegenin gaat. kneden=geen ZAGEN

Kneden is wel zagen. :) Op het moment dat jij het bit door de mond van je paard moet raggen om te zorgen dat het paard het bit loslaat, dan gaat er in mijn ogen iets niet helemaal goed.

Edit: quote vermoord.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:16

Puissance schreef:
pandour4evuh schreef:

Kneden is wel zagen. :) Op het moment dat jij het bit door de mond van je paard moet raggen om te zorgen dat het paard het bit loslaat, dan gaat er in mijn ogen iets niet helemaal goed.

Edit: quote vermoord.

ik ben hier niet mee eens... :n
kneden is totaal anders als zagen...
zagen is grof het bit heen en weer trekken. wat helaas vaak gebeurt! en absoluut niet goed is. hierbij zie je ook het bit van de ene kant naar de ander kant bewegen.
kneden zijn zachte handbewegingen aan de teugels en als het paard los laat, gelijk belonen doormiddel van binnenteugel loslaten. voor kneden heb je dus een rustige handligging voor nodig.

wat is jouw manier om een paard los te laten?
:)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:25

Op het moment dat mijn paard het bit vast pakt, los ik dat voorwaarts op. :)
Als je gaat kneden/zagen (heen en weer je handen bewegen op wat voor manier dan ook) werk je alleen maar terug.
Ik vind het belangrijk dat nageeflijkheid verkregen wordt door van achter naar voren te rijden. Door middel van de achterhand te activeren en dat op te vangen in mijn handen (die stil op hun plaats zijn, waarmee je een verend contact met de mond hebt) krijg ik mijn paard in een stille aanleuning. Op het moment dat haar hoofd is waar ik dat wil, open ik mijn vingers iets als beloning. :)

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:43

@MI1990 het zadel is niet te klein voor jasper, maar voor mij dat is al vaker gezegd.
En ik wist niet dat zonder zadel rijden zo slecht was...:(

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:43

Puissance schreef:
Op het moment dat mijn paard het bit vast pakt, los ik dat voorwaarts op. :)
Als je gaat kneden/zagen (heen en weer je handen bewegen op wat voor manier dan ook) werk je alleen maar terug.
Ik vind het belangrijk dat nageeflijkheid verkregen wordt door van achter naar voren te rijden. Door middel van de achterhand te activeren en dat op te vangen in mijn handen (die stil op hun plaats zijn, waarmee je een verend contact met de mond hebt) krijg ik mijn paard in een stille aanleuning. Op het moment dat haar hoofd is waar ik dat wil, open ik mijn vingers iets als beloning. :)

bedankt voor de tips ;)

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:47

als je goed kneed beweeg je niet met je handen ;)
die bewegingen moet zo ontzichtbaar zijn dat ze alleen voor het paard voelbaar is. en het werkt niet tegen omdat je ook blijft schakelen ;) doordat je beloont zet je ook niet je handen vast ;)

maar dit moet allemaal onder goede begeleiding anders nijgt menig mens tot zagen ipv kneden :)

jasperintha; waar heb k dat dan gezegd? :? miss volgende keer beter lezen... :7

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:54

Als dat voor jouw paard werkt moet je dat ook vooral doen, maar dat neemt niet weg dat ik het gepruts in de mond maar meteen een goede methode moet vinden! :)
Ieder z'n eigen manier van rijden vind ik. :j

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:56

daar heb je gelijk in van dat ieder paard op een andere manier beter reageert ;)

Douwina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:57

Niet te veel naar je paard kijken,Je moet vooruit kijken!

Loves_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:24

probeer naar voren te kijken.
En ontspannen te zitten.
Verder leuke haf!
Heb ook een hele poos ermee gezeten dat mijn pony niet nageefelijk wou lopen.
Heb haar toen naar de Fysio gedaan en dat hielp echt super.
Ze loopt nou wel ontspannen nageefelijk.
Maarjah bij zon manege pony heb jij het niet naar het zeggen ;(

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:33

MI1990 schreef:
ik ben hier niet mee eens... :n
kneden is totaal anders als zagen...
zagen is grof het bit heen en weer trekken. wat helaas vaak gebeurt! en absoluut niet goed is. hierbij zie je ook het bit van de ene kant naar de ander kant bewegen.
kneden zijn zachte handbewegingen aan de teugels en als het paard los laat, gelijk belonen doormiddel van binnenteugel loslaten. voor kneden heb je dus een rustige handligging voor nodig.

wat is jouw manier om een paard los te laten?
:)

In ieder geval niet door te kneden, zagen, spelen of friemelen met mijn vingers. Ik vind dat toch zo'n onzin. Als mensen denken dat je paard alleen op díé manier nageeflijk kan lopen en het bit los kan laten, hebben die ergens iets niet goed begrepen. := Mijn paard loopt prima nageeflijk, recht, ontspannen en los, zonder dat ik constant aan het kneden ben in zijn mond hoor. Inderdaad voorwaarts oplossen, merk ik dat hij wat gaat hangen, het bit teveel vasthoudt en er niet meer mee aan het spelen is, zet ik hem een stukje naar voren en begrens hem daarna direct weer wat. Begrenzen is met twee handen tegelijk een korte ophouding maken en weer ontspannen, niet meer dan dat.

Zelfs als alleen je paard het gefriemel in zijn mond voelt, vind ik het zagen. Je handen moeten gewoon stil zijn, met een fijne meegaande verbinding met de mond. Friemelen, kneden of zagen is dat allemaal absoluut niet. :n

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 21:40

super bedankt voor de tips allemaal ;)

Mijkee_

Re: nageeflijk rijden met Jasper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:57

Myukii: je zit niet de hele tijd in zijn mond, alleen als hij gespannen word oid. was ik vergeten erbij te zeggen ;)
maar ik vind niet de manier om maar gewoon met druk te rijden en dan van achteren oprijden. tja ieder zijn eigen manier en dan wel zien wat het beste uitpakt ;) :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:06

En ik vind niet de beste manier om een paard in zijn mond te porrelen als hij gespannen wordt. Nog nooit een paard minder gespannen zien worden van gemeut in zijn mond, maargoed. :') Het zal vast goedkomen, ik ben blij dat mijn paard op mijn pinken te rijden is, zonder in zijn mond te hoeven spelen. Daar is een mond niet voor. (ook niet voor constante druk, maar daar rijd ik gelukkig ook niet mee)

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:08

wie zegt dat paarden die op die 'andere foute' manier niet op pinken te rijden zijn? ;)
jij houd op de teugels dus een beetje druk en voor de rest maar vooruit rijden? :)

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:11

oja dit is trouwens erg offtopic, sorry ervoor...
ik zeg weer ontopic en als we de discussie voort zetten dan via PB o.i.d :)

Ildiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:22

wel een hele lieve half heb je daar! als ik jou was zou ik lekker met je benen gaan rijden! benen er aan en dan zul je zien dat de nagevelijkheid vanzelf komt. Je moet onthouden dat de moter van achter zit en als je het paard dan van voren tegen houdt kan je je paard nooit lekker nagevelijkrijden! Komt vast helemaal goed! succes

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:27

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 16:02

bedankt voor de tips!

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:06

hey, ik heb ook een haflinger, sinds kort bij de club
wat ik je als advies mee wil geven is dat je veel figuren moet rijden,
ik weet niet hoe je dit doet maar bij mij helpt het wel
hij loopt zo vanuit zichzelf met een beetje hulp van mij nageefelijk
maar de basis moet er natuurlijk ook al zijn
veel succes
Laatst bijgewerkt door tos op 20-11-09 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 16:07

bedankt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:07

Jasperintha schreef:
Dav schreef:
Op de foto's lijk je anders wel erg sterk met je handen.
En wat Calanddra zegt ga ik helemaal in mee.
Rij veel schijn overgangen,middendraf etc.

mijn rijinstructrice zegt dat ik juist nog strenger moet zijn met mijn handen.

Dan is het tijd om je intructirce zo vlug mogelijk de deur te wijzen!!! :(

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:15

Jasperintha schreef:
bedankt voor de tips!

maar wat geeft jou nou de kik om nageeflijk te rijden op deze manier ?