Paard moet luisteren naar de baas, maar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben in de ogen van mijn paard

Poll eindigt op

het baasje
93 (20%)
de leider (van de kudde)
130 (28%)
een kameraad
138 (29%)
een amusant wezen
26 (5%)
trainer
40 (8%)
de meest wijze van ons
35 (7%)

Totaal aantal stemmen: 462

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:21

Welke Welsh cob was dat?

Wat me opvalt is dat je een detail van iemands werk er uit licht, misschien was er meer wat is besproken?

Citaat:
De basis blijft het zelfde.

PRECIES !!!
Dat is nou helemaal wat ik bedoel, het is echt allemaal niet zo moeilijk, het is eigenlijk zo simpel.

nomorebokt

Re: Paard moet luisteren naar de baas, maar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:24

Uhm, nee dit was de kern.
Heb het over een behoorlijke tijd terug, ongeveer 15 jaar geleden .....

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:26

Precies OKHannes. Daar ben ik bij Hempfling ook op afgeknapt. We hebben op stal ook iemand die aan Hempfling doet, maar die beweerde vorige keer dat ik mijn paard 'mishandelde' met een martelwerktuig.. :) Tja..
Maar omkopen met snoepjes of eten heb ik ook hélemaal niks mee.. Mijn paard krijgt sowieso geen eten uit de hand, ik zie om me heen wat daar allemaal van gebeurd.. :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:27

Weet je waar?

In NL of elders. Namen onthou ik nooit goed (=leeftijd), maar paarden wel.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:31

maaruh, PT: wat is jouw uiteindelijke doel dan? waar doe jij het vor? wat brengt het jou?
en zeg niet 'paarden helpen' want uiteindelijk doet de mens alles om er zelf beter van te worden (al is het bv een beter gevoel te krijgen van anderen helpen omdat jij dan de redder/held bent bv).

eerlijk: ik doe het omdat ik wil winnen op shows. klaar. en dat wat ik doe met mijn paard heeft als doel hem goed te laten lopen op de show uiteindelijk. (dat kan dus ook een dagje/weekje vrij zijn bv).

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:31

Ik heb ingevuld Maatje en Baas!! Er waren wel meer keuzes, maar mocht er maar 2 kiezen. Ik vind dat ik wel de baas moet zijn soms, maar vaker een maatje voor mijn nog jonge paardjes!!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:32

Paardentango schreef:
Weet je waar?

In NL of elders. Namen onthou ik nooit goed (=leeftijd), maar paarden wel.

In NL, delft om nog wat specifieker te zijn.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:39

Goede vraag !
Pienb ik heb de 'beperking' dat ik denk dat ik eigenlijk maar goed ben in 1 ding. Dat is vertellen over dieren.

Ik weet niet of het zo is dat je altijd iets alleen maar doet om er zef beter van te worden, dat mijn kachel moet branden jazeker, en het liefst ook een boterham erbij.

Na jaren gevangeniswezen, een kant van de maatschhappij die velen (gelukkig) niet kennen ben ik gestopt. Veel verloren in korte tijd, mijn baan en mijn ouders.
Toen ben ik gaan nadenken, wat wil je, wat ga je doen?

Nu werk ik aan een boek, waar het heen gaat weet ik ook niet. Maar ik heb de zekerheid (uche, uche want ik ben eigenlijk helemaal niet zo zeker ^) ) dat ik iets zinnigs te vertellen heb. Als Nederlander, als vrouw en ik wil het een kans geven.

Maar dat staat uitgebreid elders beschreven.

Wat de show betreft, kan het niet anders dan met je eens zijn.
Prima toch paardrijden, niks mis mee een van de leukste dingen om te doen, uh, als je van paarden houdt dan...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:42

ik heb ingevuld baasje en leider....

als mijn hengst iets engs ziet in het land(edelherten buiten het draad)durft hij niet goed zijn rondje te doen naar de andere kant....als ik dan voorop loop dan loopt hij achter mij aan luid blazend maar heeft het volste vertrouwen in mij dat het 'goed; is.

Raar eigelijk,z'on groot beest....achter een klein vrouwmens aan van 1.62.

Verder krijgen ze best weleens wat uit de hand gevoerd,en ze worden ook geknuffeld....uitvoerig.
Ik denk dat de lijntjes van respect voor mij in het begin al zijn gelegd,z'on 15 jaar terug..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:43

bedankt voor de info maar dit is geen antwoord op mijn vraag.
waarom wil jij dat boek schrijven?
waarom wil je vertellen over paarden?
wat brengt dit jou? (en dan heb ik het niet over financieel maar als mens)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:48

Ik had afgelopen weekend nog iets wat typisch past bij mijn paard.

Mijn paard is over het algemeen keurig opgevoed, gedraagt zich ok, houdt rekening met je persoonlijke ruimte en zal dus nooit over je heen walsen of op je staan (ook niet als hij ergens van schrikt).
Alleen, als hij het ergens niet mee eens is dan is het even opletten.

Afgelopen weekend moest hij even noodgedwongen een dagje doorbrengen in een voor hem vreemde boks. Dus ja: ik wil hem uit de boks halen en hij probeert te ontsnappen.
Vervolgens neem ik hem aan de hand mee naar buiten (zoals elke dag) en 3 passen verderop staat hij rustig en doelbewust boven op mn voet. Gewoon even duidelijk maken dat een hele dag in een vreemde boks voor hem totaal niet ok is.

Hij wil dat trouwens ook nog weleens doen als hij met de trailer op pad is gegaan en de rit iets minder goed verlopen is (file bijvoorbeeld of hele lange dag/rit). Hij zal dan ook uiterlijk vrij onbewogen blijven en ook niet op mensen gaan staan die hij verder niet zo goed kent. Er wordt op iemand gestaan die hij goed kent (dus grooms die wat vaker mee gaan worden ook altijd gewaarschuwd, opletten, hij wil waarschijnlijk op je voet gaan staan).

Daarna is het ook gelijk weer voorbij en is mn paard weer de vriendelijkheid en aardigheid zelve, maar het is gewoon even duidelijk maken dat hij het ergens niet mee eens is.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:49

Pienb het is toch echt wèl een antwoord op jouw vraag.

Meer kan ik er niet van maken.

Toeval bestaat ! Jeetje zeg, dit hield me ook bezig.
Citaat:
Vervolgens neem ik hem aan de hand mee naar buiten (zoals elke dag) en 3 passen verderop staat hij rustig en doelbewust boven op mn voet. Gewoon even duidelijk maken dat een hele dag in een vreemde boks voor hem totaal niet ok is.

Hier een soortgelijke situatie, kan je een foto sturen van mijn arme, arme voetje.

Wij waren de laatste palen aan het zetten van de grote wei, 1 ha en de merrie had me daar bezig gezien. Ze kon er zelf nog niet bij, hekken zijn dicht en eergisteren stond ze een paar keer verdacht dicht bij me. Ik was aan het poep scheppen (doen de èchte goeroes nooit zelf geloof ik *D ). Toen ik de volgende drollenplek bezocht liep ze me op de hielen achterna. Doet ze nooit, alleen als ze zich verveelt volht ze me wel eens maar ,meestal is dat al snel voorbij. Nu niet op mijn hielen bijna.

Toen ik bezig was met de poep in de kruiwagen te scheppen, stapte ze verdorie op mijn wreef. Dat doet zeer !!! Die is nu helemaal blauw en het schakelde me even totaal uit.

Precies wat je zet Apple, paarden vertellen ons iets, minder concreet en duidelijk maar ik zie wel degelijk een relatie in gedragingen van hen tegenover ons.

Wel toevallig zeg.
Merrie staat op de grote wei en vindt het lang niet zo leuk als ik denk dat het is.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 04-08-09 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:55

nee hoor het is geen antwoord op de vraag die ik bedoelde (wellicht wel op de vraag die jij las).
wat brengt dit jou? waarom dat forum, die website, al die topics, het boek dit moet je ergens een voldoening geven, dit doe je met geen reden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:56

Geloof dat Pienb meer bedoelt wat het jou als persoon oplevert.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:57

precies apple, dank je

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:01

Paardentango, dan doet die van mij het nog iets subtieler, bij mij is alleen mn kleine teen wat rood en gevoelig :D :D.
Beterschap :(:)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:02

Wat ik heb geantwoord is mijn antwoord, meer zou ik niet weten?

Ik doe het omdat ik denk dat ik het moet doen, vergis ik me dan weet ik dat. Vergis ik me niet dan weet ik dat ook.

Dat het antwoord niet jouw antwoord is kan ik niet verhelpen.
Tegenvraag zou kunenn zijn.... waarom niet doen waarvan je denkt dat je het leuk vindt en je er misschien wel goed in bent?

Heb liever spijt van de dingen die ik gedaan heb, dan spijt van de dingen die ik niet heb gedaan.

Zou echt niet weten wat ik nog meer moet of kan zeggen....

(Zoals ik nu de boxen ga uitmesten)

Dank je Aplle, het is verdraaide pijnlijk, maar ik denk echt een signaal, wat het ook precies is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:04

Apple, waarschijnlijk is jullie reactie ook altijd precies zoals hij het bedoeld heeft :).

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:05

laat maar je snapt niet waar ik heen wil / wat ik bedoel 9of wilt het niet snappen, dat kan ook ;-))

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:06

Vertel me dan waar je wel heen wil?

Al je vragen zijn beantwoord, echt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:08

het topic begon interessant,maar ik begrijp er nu niet veel meer van....ligt dit aan mij?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:10

Paardentango schreef:
Ik zie heel veel stromigen waarbij paarden zinloos en klakkeloos rondgesjeesd worden door een zandbakje.
Het doel? Ja schiet mij maar lek, dat vraag ik me al jaren af sinds ik de eerste lui dat zag doen.

Doel kan zijn om flink te doen en te denken dat je heel wat bent, en alles uit te leggen in menselijke termen zoals een leider degene is naar wie iedereen moet luisteren. De kuddeleider.
Helaas, zo werkt het niet bij dieren en bij paarden ook niet. Deze hierarchische manier komt alleen voor in de westerse cultuur en bij mensen. Niet in de dierenwereld.
Dan is het paard ergens ineens heel bang voor is en er iets gebeurt wat je niet verwachtte. Hij was toch blijkbaar niet zo goed geprogrammeerd. Welkom in de dierenwereld, dieren programmeer je niet.

Hmmm...... ik zie dat je na lang aandringen van een medeposter mijn vraag beantwoordt hebt. Nou ja, beantwoordt.. je schuift het een beetje voor je uit en verwijst naar dat wat verder op het i-net over jou te vinden is. Je vindt de vraag binnen het kader van dit topic niet relevant - welnu, laat ik je dan eens uitleggen waarom ik die vraag in oorsprong stelde!

Bij het stellen van de vraag "een paard moet luisteren.. enz" in je beginpost, en identieke vragen die soms door anderen gesteld worden, bekruipt mij altijd het gevoel dat er een mening achter de vraag zit. Soms worden vragen gesteld om een eigen idee te bevestigen, maar soms zit er een soort duiveltje achter - namelijk de mening van iemand die denkt de enige en de ware weg te weten, het in vragende vorm voor de groep gooit om dan uiteindelijk tóch met een conclusie te komen. Dat gevoel nu heb ik ook bij jouw post en zie dat bevestigd in de bovenstaande quote van jouw hand. Jouw eigen bevinding, ervaring of opvatting houdt stiekum toch een veroordeling in van andere methodes dan de jouwe.
Ik schrijf dit niet om je aan te vallen hoor, integendeel. Van mij mag je oordelen of veroordelen zoveel als je wilt. En voor "de leuk" polls maken waarop iedereen braaf antwoord geeft. :D Zolang je je maar realiseert dat zelfs jouw persoonlijke filosofie over wat goed en verkeerd is, even "menselijk" is als al die talloze andere opvattingen. Onvermijdelijk menselijk en op basis van je eigen wensen, kaders, gevoelens en ervaringen ingevuld.

Maar genoeg gezeurd - ik wil je wel vertellen wat mijn idee is. Ik vind paarden geweldig en uniek. De omgang met een paard is niet in een poll te vangen - je zou zelfs kunnen zeggen dat als je met een 'open mind' met paarden om wilt gaan, de relatie nimmer zo statisch is dat je keuze 1, 2, 3, 4 enzovoorts kunt maken. Ik kan mij het best vinden in de eerste reactie van Kiwiko: ook ik speel 'ping-pong' met mijn paarden. Soms vullen zij het lijstje in, soms ik. Met dien verstande dat mijn beoordelingsvermogen wat anders is dan die van het paard. Dus wat je poll betreft: all of the above.. en meer.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:11

Oh, het is nog steeds interessant en nog steeds over hetzelfde......discussie is iets verschoven door aantal tegenvragen aan TS
Jannepauli, welkom terug

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:11

dat zeg ik.
er is iets wat jou als persoon doet groeien en waar je blij van wordt voor jezelf.
waarom maak je een forum hierover?
waarom verkondig je dit als een of andere goeroe?
waarom een boek?
waarom de paarden/mensen helpen? wat brengt dit jou? wat is je onderliggende doel, je drijfveer, je kick?
waarom is dit voor jou belangrijk, wat brengt het jou als persoon?

je hoeft hier niet eens antwoord op te geven openbaar, als je zelf maar weet wat je echte drijfveer is. en geloof me, dat zijn niet de paarden, dat is iets in jouwzelf.

maar we gaan een beetje off-topic intussen....

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:12

Amen Jannepauli! +:)+ _/-\o_

Dat bedoelde ik ook uit te leggen, over die vragen.. Daarom ook mijn opmerking dat zij zich net zo gedraagt als de 'goeroe's'..