Paardentango schreef:Ik zie heel veel stromigen waarbij paarden zinloos en klakkeloos rondgesjeesd worden door een zandbakje.
Het doel? Ja schiet mij maar lek, dat vraag ik me al jaren af sinds ik de eerste lui dat zag doen.
Doel kan zijn om flink te doen en te denken dat je heel wat bent, en alles uit te leggen in menselijke termen zoals een leider degene is naar wie iedereen moet luisteren. De kuddeleider.
Helaas, zo werkt het niet bij dieren en bij paarden ook niet. Deze hierarchische manier komt alleen voor in de westerse cultuur en bij mensen. Niet in de dierenwereld.
Dan is het paard ergens ineens heel bang voor is en er iets gebeurt wat je niet verwachtte. Hij was toch blijkbaar niet zo goed geprogrammeerd. Welkom in de dierenwereld, dieren programmeer je niet.
Hmmm...... ik zie dat je na lang aandringen van een medeposter mijn vraag beantwoordt hebt. Nou ja, beantwoordt.. je schuift het een beetje voor je uit en verwijst naar dat wat verder op het i-net over jou te vinden is. Je vindt de vraag binnen het kader van dit topic niet relevant - welnu, laat ik je dan eens uitleggen waarom ik die vraag in oorsprong stelde!
Bij het stellen van de vraag "een paard moet luisteren.. enz" in je beginpost, en identieke vragen die soms door anderen gesteld worden, bekruipt mij altijd het gevoel dat er een mening achter de vraag zit. Soms worden vragen gesteld om een eigen idee te bevestigen, maar soms zit er een soort duiveltje achter - namelijk de mening van iemand die denkt de enige en de ware weg te weten, het in vragende vorm voor de groep gooit om dan uiteindelijk tóch met een conclusie te komen. Dat gevoel nu heb ik ook bij jouw post en zie dat bevestigd in de bovenstaande quote van jouw hand. Jouw eigen bevinding, ervaring of opvatting houdt stiekum toch een veroordeling in van andere methodes dan de jouwe.
Ik schrijf dit niet om je aan te vallen hoor, integendeel. Van mij mag je oordelen of veroordelen zoveel als je wilt. En voor "de leuk" polls maken waarop iedereen braaf antwoord geeft.
Zolang je je maar realiseert dat zelfs jouw persoonlijke filosofie over wat goed en verkeerd is, even "menselijk" is als al die talloze andere opvattingen. Onvermijdelijk menselijk en op basis van je eigen wensen, kaders, gevoelens en ervaringen ingevuld.
Maar genoeg gezeurd - ik wil je wel vertellen wat mijn idee is. Ik vind paarden geweldig en uniek. De omgang met een paard is niet in een poll te vangen - je zou zelfs kunnen zeggen dat als je met een 'open mind' met paarden om wilt gaan, de relatie nimmer zo statisch is dat je keuze 1, 2, 3, 4 enzovoorts kunt maken. Ik kan mij het best vinden in de eerste reactie van Kiwiko: ook ik speel 'ping-pong' met mijn paarden. Soms vullen zij het lijstje in, soms ik. Met dien verstande dat mijn beoordelingsvermogen wat anders is dan die van het paard. Dus wat je poll betreft: all of the above.. en meer.