Vroegah waren er nog échte ruiters?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:19

Ik denk dat het tegenwoordig altijd bijrijder heeft.
Verzorger hoor je alleen nog maar bij meisjes van 9.

Vroeger bestond de naam bijrijder volgensmij nog niet.
Tenminste hier in de regio hoorde ik die nooit. :)

En paarden werden naar mijn idee gewoon verkocht als er gestopt was omdat er gestudeerd werd.
Het was te luxe om aan te houden.
Er zullen vast wel voorbeelden zijn zoals die van jou, maar naar mijn idee waren dat meer uitzonderingen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:20

Vroeger was het een grapje als iemand kwam langsgeraced en je kopstuk van je paard trok midden in het bos, nu krijg je 's avonds telefoon van de advocaat van het slachtoffer :+

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:21

Nu zijn dat stalruiters maar had je vroeger ook al stalruiters? Ik weet het niet. Ik denk niet dat ze dat zo noemde.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:21

Tamor07 schreef:
Volgens mij als mensen paarden reden voor mensen die meer dan 1 paard hadden, een soort stal eigenlijk. Dan hielp daar verder ook mee. Ook op stal enzo.

Hoe weet je dat? En 'volgens mij' gebeurt dat tegenwoordig op heel veel plekken nog steeds zo.

Het is maar net wat voor instelling je hebt. Mijn instelling van 'niet alleen rijden, maar ook verzorgen' is er van jongs af aan. Aangezien ik van huis uit heb meegekregen dat dieren niet voor zichzelf kunnen zorgen en dat je niet alleen de lusten hebt, maar ook de lasten. En dat heb ik altijd heel normaal gevonden.

Maar ik denk dat je er weinig aan kunt doen dat er minder verzorgd hoeft te worden. Als je 'verzorgpony' volpension staat, dan hoef je nu eenmaal niet uit te mesten of mee te helpen de stal te verven. Daar kan de verzorger/bijrijder in kwestie weinig aan doen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:22

Tamor07 schreef:
Nu zijn dat stalruiters maar had je vroeger ook al stalruiters? Ik weet het niet. Ik denk niet dat ze dat zo noemde.

Op prof. stallen had je toen ook wel al stalruiters.
Maar niet op de gewone handelsstal.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:24

Karin schreef:
Tamor07 schreef:
Volgens mij als mensen paarden reden voor mensen die meer dan 1 paard hadden, een soort stal eigenlijk. Dan hielp daar verder ook mee. Ook op stal enzo.

Hoe weet je dat? En 'volgens mij' gebeurt dat tegenwoordig op heel veel plekken nog steeds zo.

Het is maar net wat voor instelling je hebt. Mijn instelling van 'niet alleen rijden, maar ook verzorgen' is er van jongs af aan. Aangezien ik van huis uit heb meegekregen dat dieren niet voor zichzelf kunnen zorgen en dat je niet alleen de lusten hebt, maar ook de lasten. En dat heb ik altijd heel normaal gevonden.

Maar ik denk dat je er weinig aan kunt doen dat er minder verzorgd hoeft te worden. Als je 'verzorgpony' volpension staat, dan hoef je nu eenmaal niet uit te mesten of mee te helpen de stal te verven. Daar kan de verzorger/bijrijder in kwestie weinig aan doen.

Ik denk in ieder geval dat er vroeger meer zelf werd gedaan als nu.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:24

vorame schreef:
En paarden werden naar mijn idee gewoon verkocht als er gestopt was omdat er gestudeerd werd.
Het was te luxe om aan te houden.
Er zullen vast wel voorbeelden zijn zoals die van jou, maar naar mijn idee waren dat meer uitzonderingen.

De mensen die hun paard op een pensionstal aanhouden als ze gaan studeren zijn tegenwoordig ook meer uitzondering dan regel, daar kan ik me wat bij voorstellen. Tenzij de bijrijder een deel van de kosten op zich neemt.

Maar ik ben idd opgegroeid in een landelijke omgeving, waar het houden van paarden echt niet zo veel hoeft te kosten. Zeker niet als je een stal en weitje aan huis hebt.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:25

Ik denk dat er vroeger veel minder volpension stallen waren.
Ook minder pensionstallen in het algemeen.
Niet zoveel mensen hadden een paard als nu.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:28

Tamor07 schreef:
Ik denk in ieder geval dat er vroeger meer zelf werd gedaan als nu.

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben.

Maar hoe gek ik ook op mijn paard ben, ik ben toch blij met het fenomeen 'pension' - ook kleinschalig (vb. boer met 2 of 3 pensionpaarden). Al was het alleen maar om het feit dat ik niet voor werktijd zelf hoef te voeren én dat mijn paard te eten krijgt (en in de gaten wordt gehouden) als ik een avondje of een paar dagen weg ben.

Ik ben echt niet te beroerd om zelf stal en weiland uit te mesten en de rest van de verzorging te doen (graag zelfs, en anders moet ik gewoon niet aan een paard beginnen) maar dat er iemand is die mijn paard iig op werkdagen zijn ontbijt geeft en dat er voor hem gezorgd word als ik op vakantie ben vind ik toch wel heel prettig. Gemak dient de mensch en daar kom ik rond voor uit. :)
Laatst bijgewerkt door Karin op 15-07-09 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:29

vorame schreef:
Ik denk dat er vroeger veel minder volpension stallen waren.
Ook minder pensionstallen in het algemeen.
Niet zoveel mensen hadden een paard als nu.

Mensen nemen nu ook sneller paarden denk ik. Als je geen ruimte thuis hebt dan moet wel naar een pension. Als je vroeger geen ruimte had dan reed je paarden voor anderen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:31

Dat is ook geen schande, toch? :D

Ik heb het juist altijd gemist dat zelf te doen.
En ik ben blij dat ik nu al jaren de paarden aan huis heb.
Er kan voor mij dan weer niets op tegen de ochtend hinnik :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:33

Als je vroeger geen ruimte had en je paard kwijt kon bij een dorpsgenoot die wél ruimte had, dan was dat in feite ook 'pension'. Alleen dan kleinschaliger dan de grote pensionstallen die we tegenwoordig kennen.

In de tijd dat ik begon met rijden waren er ook best wat ruiters die hun paard 'op een manege' hadden staan. Dat is net zo goed een vorm van pension, al was het fenomeen 'pensionstal' toen nog niet ingeburgerd. Nu heb je veel meer zelfstandige pensionstallen (dus los van een manege).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:37

Mijn oom had dus een pensionstal en handelstal. Er was wel een ruiter (vader had de paarden in pension bij mijn oom) die met de handelspaarden ook wedstrijden reed. Best wel luxe voor die tijd en ook de pensionklanten hoefden qua verzorging (stal mesten, voeren enz.) niet te doen. De rottige klussen, zoals zadelmak maken, paarden die ff de kont tegen de krib ingooiden, die mocht/moest ik dan berijden. iedere zaterdagmorgen 1 potstal leegmaken, was ook een vaste taak.
Toen ik een pony voor andere mensen mocht berijden deed ik dus ook alles wat erbij hoorde.
Ik heb nu zelf een bijrijdster en zij zal heus helpen, als ik ergens mee bezig ben, maar het uit zichzelf doen is er niet meer bij tegenwoordig. Vind dit echt een mentaliteitskwestie.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:37

Maar dat waren in mijn ogen echt maar weinig mensen die dat deden.
Nu woonde ik wel in een klein gehucht met net zulke gehuchtjes er om heen. :D Misschien dat het daar aan ligt.
Er was hier 1 manege in de weide omtrek.
Daar stonden inderdaad een paar paarden van andere. (en dat vonden we rijke mensen :D )
Maar het meeste was in beheer van de eigenaar.
En de mensen met eigen paard hadden het aan huis.
En gingen tevoet naar de club voor gebruik van de buitenbak en les.
Of reden thuis in de weide.
Want niet iedereen had toen een bak, laat staan licht. :)
Laatst bijgewerkt door vorame op 15-07-09 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:41

Ik kom dus ook uit zo'n gehucht en inderdaad was het een luxe. Hij had een goede buitenbak. Geen verlichting hoor.
Dischtsbijzijnde manege was in buitengebied van een stad dichtbij en daar gingen we 's winter vanuit de club op de vrachtwagen naar toe voor lessen. waren daar dan wel de hele dag zoet mee. Later heeft mijn oom zelf een trailer aangeschaft.
Ik denk dat hij voor de pensionpaarden wel goed geld kreeg, waren toch een beetje de rijke stinkerds die de paarden bij hem gestald hadden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:44

Ik word soms nog steeds als 'rijk' bestempeld 'omdat ik een paard heb'. Was het maar zo. -O- :+

Mensen met paarden hebben een hemel op aarde...

Nou ja, een paard is natuurlijk wel een rijk bezit. ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:45

Een heel rijk bezit Karin....

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:46

Karin schreef:
Ik word soms nog steeds als 'rijk' bestempeld 'omdat ik een paard heb'. Was het maar zo. -O-

Mensen met paarden hebben een hemel op aarde...

Nou ja, een paard is natuurlijk wel een rijk bezit. ;)

Als je hem verkocht was je misschien wel rijk :D
Want al bij al kosten ze stiekem toch wel veel. :)

Maar dat geld kan inderdaad niet op tegen wat je er voor terug krijgt

(en denkt dan weer aan de momenten dat ze het jammer vind niet van fietsen te houden als het paard weer eens ziek is of wat anders en je er wakker van ligt :P )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:50

Als ik geen paard had, dan ging mijn geld wel op aan andere dingen. Reizen bijvoorbeeld. ;)

Ach, een hobby mag geld kosten en je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Dat zijn keuzes die je maakt. En vind je dat je 'geen keus' hebt omdat de stallen in jouw omgeving te duur zijn, dan heb je dus wél een keus, namelijk om niet aan een paard te beginnen. Of wil je wel de lusten maar zo min mogelijk lasten en heb je het geld ervoor (over), dan kies je voor volpension. Gelukkig kunnen we keuzes maken. :)

En een mentaliteitskwestie... Als je een verzorger/bijrijder hebt die duidelijk alleen komt om te rijden... Ik weet niet hoor, maar in mijn geval zou ik dan toch liever iemand hebben met meer hart voor het paard.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:57

Is ook een moeilijk punt Karin... Ze hebben samen ontzettend veel plezier en ik heb nu eenmaal periodes dat ik niet (goed) kan rijden. (Is iets lichamelijks.) Wij zijn al jaren niet meer echt een dag weggeweest, omdat ik ervoor moet zorgen dat Zammie niet in de vroege avond nog buiten loopt ivm zijn zomereczeem. Zelfs als we dus een dagje weg zouden willen, moet ze eerst nog thuis overleggen (meid is ruim 17 jaar) of dit wel kan. Bij iets slechter weer wordt ze gebracht/opgehaald met de auto. (op scooter is 10 minuutjes)... Het is niet dat ze niet wil, maar ook weer de opvoeding. Als ik ergens mee bezig ben dan helpt ze wel hoor, maar als er niet gereden kan worden, komt ze ook niet...

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:11

ik weet niet hoe vroeger was, ik weet alleen wel dat in tijd van me zus (26jaar) ze bijna geen verzorg pony ofzo iets kon krijgen.
Toen ik klein was had ik al gauw mijn verzorg shetlander waar ik ook hellemaal gek van was door wind en weer kwam echt een paardenmens zeg ik zelf, nu heeft mijn zus haar eigen paard en help ik haar daar ook mee.

Veder heb ik sinds 4 jaar, een Welsh A hengstje & Engelse volbloed om te verzorgen/berijden en daar kom ik ook door wind en weer zelfs als ik al half ziek ben. en doe ik na 10 jaar nog steeds de zelfde shetlanders met alle liefde die ik ze kan geven!
Op de Ev, heb ik super veel geleerd van eigenaar zelf en van paard onwijs veel dusja zelf soms ook een beetje tijd insteken.

ja ze zijn er wel, goeie berijders en verzorgers alleen er een vinden is volgens mij anderen keus, ik krijg ook nog vaak paarden aangeboden maar ik vindt vijf gewoon al genoeg, soms zelfs nog Téveel.

en ja ik ben super blij dat ik het zo goed getroffen heb ik beschouw ze eigenlijk als mijn eigen paardjes mag er alles mee doen en ook de minder leuken dingen doe ik met plezier zoals mesten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:12

@Zammie:

Hmm ja, snap ik. Maar ik weet niet of dat echt iets is van tegenwoordig. Ik ben vroeger eens heel boos geworden op een clubgenootje dat ineens haar verzorgpony 'in de steek liet' toen hij een blessure kreeg (zonder het geduld op te brengen tot hij weer genezen was). Want nu kon ze niet meer op hem rijden, dus ging ze liever op zoek naar een pony waar ze wél op kon rijden. Ik was vooral verbaasd over het feit dat anderen dat nog normaal vonden ook: 'een pony had je om op te rijden en niet om alleen maar te poetsen en mee te wandelen'. En dan hebben we het over bijna twintig jaar geleden...

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:18

Ik zeg eigenlijk altijd mijn verzorgpaard :P Heb het nooit over een bijrijdpaard eigenlijk. Ik ben zelf al 32 dus misschien daarom, maar ik ga idd in weer en wind naar mijn paardje toe.
Wat ik met hem doe?
Poetsen, rijden, stal uitmesten en alle klusjes die erbij horen.
Ik doe ook extra dingen op stal zoals alles aanvegen, voeren en andere klusjes voor de staleigenaar. Dingen die ik niet hoef te doen, maar als ik toch tijd heb.. waarom niet.
Jammer dat er ook een hoop tussen zitten die echt alleen maar voor het rijden komen en verder niks. Ik vind het niet meer dan logisch om te helpen :D

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:22

@karin, dat ken ik inderdaad ook wel tijd geleden op handelstallentje meegeholpen en was er een bereden dan kreeg ik die niet alleen als die niet terijden ofz mocht het ineens wel. ben ik ook onwijs boos over geweest achteraf vond ik veulentjes ''hetopvoeden'' ook heel erg leuk en ging daar onwijs veel tijd in zit en deed ik met onwijs veel plezier.

toen opgegeven moment de handelaar paarden kreeg op een manege ben ik aan mijn verzorg pony Welsh gek , ik mocht op de manege natuurlijk weer geen paarden rijden want er stonden er maar twee en waren met zijn drie. en dan glas hard zeggen volgende is voor jou en dan was meid zo verdriettig dat zij hem toch wel mocht was gauw beu.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 10:32

Komt het dan misschien door de massale komst van pensionstallen dat zo'n groot deel verzorging weggevallen is? Want die nemen nu (vaak) een heel groot deel verzorging over, alleen op boerderijen en dergelijke moet je nog zelf mesten en voeren en zo. Hoorde van de eigenaresse van mijn bijrijdpaard dat er echt veel mensen afgeknapt waren op het feit dat ze op een boerderij stond :?

Oh en vroeger hadden we nog niet de setjes-status :P