WinBinChes schreef:En wat ik het mooiste vind zijn oortjes strak naar voren
Ja zeker
En het staartje stil.
Eindelijk weer eens een geweldig mooie piaffe om te zien.
Echte verzameling ipv voetjes optillen.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
WinBinChes schreef:Ziezo_X schreef:Maar dan heb je wel ietjes 'druk' op de teugels? Stel dat je je hand naar voren brengt (2 cm) dan gaat het hoofd ook 2 cm naar voren?
(Ik bedoel denk ik meer contact.. wat is druk wat is contact.)
Ik haak hier even op in, een paard wat goed in aanleuning loopt, gaat niet met zijn hoofd naar voren als de handen ook naar voren gaan. Zowel, heb je teveel druk en te weinig actie in de motor. Het hoofd gaat pas naar voren als je met het been het paard weer naar de hand toe rijd.
Ikzelf heb altijd geen tot minimale druk, en dat is weinig meer dan het gewicht van de teugels. Als ik meer druk geef wordt dat direct afgestraft door mijn paardEigenlijk heb ik altijd een ontspannen losse verbinding met de mond en soms minder, maar nooit meer.
Ik vind het wel een leuke discussie om te volgen, leuk om te lezen dat iedereen er toch net weer even anders over denkt of het net even anders aanpakt.
). vorame schreef:Over de druk in verzameling:
Hier zie je dat de druk van voren verdwijnt
Want je ziet de teugels bijna in boogjes hangen, je ziet in ieder geval dat gal niet veel meer in de hand heeft
(en eindelijk eens de top met weer eens een piaffe die lijkt op zoals het hoort)
kijk de teugel van de stang maar eens.... Ziezo_X schreef:WinBinChes schreef:quote="Ziezo_X"]
Maar dan heb je wel ietjes 'druk' op de teugels? Stel dat je je hand naar voren brengt (2 cm) dan gaat het hoofd ook 2 cm naar voren?
(Ik bedoel denk ik meer contact.. wat is druk wat is contact.)
Ik haak hier even op in, een paard wat goed in aanleuning loopt, gaat niet met zijn hoofd naar voren als de handen ook naar voren gaan. Zowel, heb je teveel druk en te weinig actie in de motor. Het hoofd gaat pas naar voren als je met het been het paard weer naar de hand toe rijd.
Ikzelf heb altijd geen tot minimale druk, en dat is weinig meer dan het gewicht van de teugels. Als ik meer druk geef wordt dat direct afgestraft door mijn paardEigenlijk heb ik altijd een ontspannen losse verbinding met de mond en soms minder, maar nooit meer.
Ik vind het wel een leuke discussie om te volgen, leuk om te lezen dat iedereen er toch net weer even anders over denkt of het net even anders aanpakt.
).[/quote]WinBinChes schreef:Ik heb ook niet het idee dat wat jij nu omschrijft als ''graag gezien'' wordt beschouwt.
Maar goed dat is mijn visie erop hoor.
ik geloof dat ik in het anderhalf jaar dat ik rij slechts 2x geen winstpunt heb behaald in de dressuur, 1x zonder lintje ben teruggekomen (en drie keer ben afgevaardigd naar de regionale kampioenschappen). Daarbij komt ook dat 7 van de 10 leerlingen van mijn instructeur dit jaar weer afgevaardigd zijn naar de regionale kampioenschappen (klasse B t/m Z2). Dat kan natuurlijk allemaal toeval zijn.... of het is een manier van rijden die erg graag gezien wordt bij juries. 
) WinBinChes schreef:Ja ik heb het niet heel handig omgeschreven.
Ik bedoel er ook niet mee dat het ''fout'' is, maar ik ook niet dat het dé manier is die graag gezien is. Als je gewoon eerlijk je proeven rijd heb je zo winst en prijs. Ongeacht op welke methode je rijd, maar ik heb niet het idee dat er 1 manier is wat graag gezien wordt. Zo bedoel ik het meer.
Verder was het geen aanval op jouw manier van rijden, dus voel je niet aangesproken, ik bedoel het anders dan jij denkt dat ik het bedoel.
sorry! Maar bedankt voor de toelichting
WinBinChes schreef:Zo heb ik het ook geleerd, en zo leer ik het nog steeds. Dat in de teugel klimmen geloof ik verder ook niet, ja als wil zwaaien misschien.
. Dus misschien als je eenmaal langere stukken verzameld kan rijden kan ik me voorstellen dat ze dan inderdaad lichter in de hand worden omdat ze doorkijgen wat de bedoeling is.... kan dat? Ziezo_X schreef:WinBinChes schreef:Zo heb ik het ook geleerd, en zo leer ik het nog steeds. Dat in de teugel klimmen geloof ik verder ook niet, ja als wil zwaaien misschien.
Ja dat leer ik dus denk ik. Wanneer ze er van voren in klimmen zakt de achterhand, als dat gebeurd weet je dat de 'motor' goed aan is, en vanuit daar werk je dan weer naar verzameling.
Maar daar moet ik ook bij zeggen dat ik nog niet zo veel ervaring heb met verzameling. Afentoe even 3 passen en dan direct weer weg, anders snapt paardje lief het niet meer. Dus misschien als je eenmaal langere stukken verzameld kan rijden kan ik me voorstellen dat ze dan inderdaad lichter in de hand worden omdat ze doorkijgen wat de bedoeling is.... kan dat?

Ach ik ben altijd al blij als hij lekker loopt, ben vrij snel tevreden, gezien hij eigenlijk altijd zijn best doet
Sjonniej schreef:Ik snap er niets meer van. Legt iemand mij nu eens uit hoe het zit.
Wat doe je als je je 'been eraan houdt'?
Wat is het verschil met een beenhulp geven? Zijn er soms meerdere beenhulpen? (m.u.v. enkel- of tweezijdige hulp)
Wat is het verschil met je been in ruststand?