Overgang terug, wel of geen been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:50

WinBinChes schreef:
En wat ik het mooiste vind zijn oortjes strak naar voren :D

Ja zeker
En het staartje stil.

Eindelijk weer eens een geweldig mooie piaffe om te zien.
Echte verzameling ipv voetjes optillen.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:00

WinBinChes schreef:
Ziezo_X schreef:
Maar dan heb je wel ietjes 'druk' op de teugels? Stel dat je je hand naar voren brengt (2 cm :P) dan gaat het hoofd ook 2 cm naar voren?
(Ik bedoel denk ik meer contact.. wat is druk wat is contact.)

Ik haak hier even op in, een paard wat goed in aanleuning loopt, gaat niet met zijn hoofd naar voren als de handen ook naar voren gaan. Zowel, heb je teveel druk en te weinig actie in de motor. Het hoofd gaat pas naar voren als je met het been het paard weer naar de hand toe rijd.

Ikzelf heb altijd geen tot minimale druk, en dat is weinig meer dan het gewicht van de teugels. Als ik meer druk geef wordt dat direct afgestraft door mijn paard ;) Eigenlijk heb ik altijd een ontspannen losse verbinding met de mond en soms minder, maar nooit meer.

Ik vind het wel een leuke discussie om te volgen, leuk om te lezen dat iedereen er toch net weer even anders over denkt of het net even anders aanpakt.

Ik heb inderdaad geleerd dat teugels 'stokjes' horen te zijn. Wanneer je je hand naar voren brengt hoort het paard direct te volgen met zijn hoofd, anders krijg je natuurlijk meteen boogjes in de teugels en dat wordt hard afgestraft. :P
Zo heb je in iedere 'houding' van je paard evenveel druk op de teugels en lopen ze altijd naar de hand toe. (Je mag een paard in mijn ogen namelijk niet 'van de hand af spelen', dan krijg je van die huppel-slinger-paardjes).

(Maar ook hier geldt, zo heb ik het geleerd... ieder zijn manier ;) ).

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:03

vorame schreef:
Over de druk in verzameling:
Afbeelding
Hier zie je dat de druk van voren verdwijnt
Want je ziet de teugels bijna in boogjes hangen, je ziet in ieder geval dat gal niet veel meer in de hand heeft

(en eindelijk eens de top met weer eens een piaffe die lijkt op zoals het hoort)

Ik denk dat als gal z'n hand nu iets naar voren steekt Totilas zijn hoofd ook iets naar voren steekt ;) kijk de teugel van de stang maar eens....

marloezzke

Re: Overgang terug, wel of geen been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:59

maar ik geloof dat het over de overgang terug ging niet van stap naar draf.

in priciepe is het enige wat ik doe, met mijn zit terug rijden (vraag niet hoe dat ik dat doen, ik geloof dat ik me zwaar maak) en maak 1 ophouding met op beide teugels. verder hangen mijn benen gewoon af en die doen niets. ik vind dat mijn paard zelf moet lopen en verlang dan ook van hem dat hij direct vanuit de overgang terug actief door stapt. dat ik hem dus niet nog een beenhulp moet geven zodat hij dus door stapt, dat moet hij zelf doen dus. dat is immers wat ik hem leer.

dat geld voor overgangen en hulpen die ik geef, ik geef in hulp daar moet hij op reageren en pas wanneer ik een nieuwe andere hulp geef moet hij iets anders gaan doen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:47

Ziezo_X schreef:
WinBinChes schreef:
quote="Ziezo_X"]
Maar dan heb je wel ietjes 'druk' op de teugels? Stel dat je je hand naar voren brengt (2 cm :P) dan gaat het hoofd ook 2 cm naar voren?
(Ik bedoel denk ik meer contact.. wat is druk wat is contact.)

Ik haak hier even op in, een paard wat goed in aanleuning loopt, gaat niet met zijn hoofd naar voren als de handen ook naar voren gaan. Zowel, heb je teveel druk en te weinig actie in de motor. Het hoofd gaat pas naar voren als je met het been het paard weer naar de hand toe rijd.

Ikzelf heb altijd geen tot minimale druk, en dat is weinig meer dan het gewicht van de teugels. Als ik meer druk geef wordt dat direct afgestraft door mijn paard ;) Eigenlijk heb ik altijd een ontspannen losse verbinding met de mond en soms minder, maar nooit meer.

Ik vind het wel een leuke discussie om te volgen, leuk om te lezen dat iedereen er toch net weer even anders over denkt of het net even anders aanpakt.

Ik heb inderdaad geleerd dat teugels 'stokjes' horen te zijn. Wanneer je je hand naar voren brengt hoort het paard direct te volgen met zijn hoofd, anders krijg je natuurlijk meteen boogjes in de teugels en dat wordt hard afgestraft. :P
Zo heb je in iedere 'houding' van je paard evenveel druk op de teugels en lopen ze altijd naar de hand toe. (Je mag een paard in mijn ogen namelijk niet 'van de hand af spelen', dan krijg je van die huppel-slinger-paardjes).

(Maar ook hier geldt, zo heb ik het geleerd... ieder zijn manier ;) ).[/quote]

Ja dat vind ik dus niet een fijne manier, ik heb dan ook altijd het idee dat het paard niet volledig in balans kan zijn en niet volledig tot dragen kan komen. Ik heb het precies andersom, je handen en armen zijn elastieken en geven in die hoedanigheid dus druk of niet of hangen wat los ( achter de teugel is uiteraard uit den boze )

Ik heb ook niet het idee dat wat jij nu omschrijft als ''graag gezien'' wordt beschouwt.

Maar goed dat is mijn visie erop hoor.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:43

WinBinChes schreef:
Ik heb ook niet het idee dat wat jij nu omschrijft als ''graag gezien'' wordt beschouwt.

Maar goed dat is mijn visie erop hoor.

Daar twijfel ik aan of dat niet graag gezien wordt :P ik geloof dat ik in het anderhalf jaar dat ik rij slechts 2x geen winstpunt heb behaald in de dressuur, 1x zonder lintje ben teruggekomen (en drie keer ben afgevaardigd naar de regionale kampioenschappen). Daarbij komt ook dat 7 van de 10 leerlingen van mijn instructeur dit jaar weer afgevaardigd zijn naar de regionale kampioenschappen (klasse B t/m Z2). Dat kan natuurlijk allemaal toeval zijn.... of het is een manier van rijden die erg graag gezien wordt bij juries. ;)

(dit is trouwens echt niet bedoeld om op te scheppen oid, gewoon wat feitjes :) )
Laatst bijgewerkt door Ziezo_X op 15-07-09 18:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:43

Of ik omschrijf het verkeerd x) dat kan ook nog... maar dit is de manier waarop ik het 'ervaar'.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:05

Ja ik heb het niet heel handig omgeschreven.

Ik bedoel er ook niet mee dat het ''fout'' is, maar ik ook niet dat het dé manier is die graag gezien is. Als je gewoon eerlijk je proeven rijd heb je zo winst en prijs. Ongeacht op welke methode je rijd, maar ik heb niet het idee dat er 1 manier is wat graag gezien wordt. Zo bedoel ik het meer.

Verder was het geen aanval op jouw manier van rijden, dus voel je niet aangesproken, ik bedoel het anders dan jij denkt dat ik het bedoel.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:22

Dat van die stokjes heb ik niet geleerd.
Mij is geleerd hoe beter een paard verzameld hoe minder je in de hand hebt.
Wil je dan controleren of je paard zelf erachter kruipt of niet rij je hem naar voren.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:23

Ja been om aan te vullen, zodat de overgang vloeiend is en niet van hak op de tak! ;)

Edit; en om te ondersteunen!
Laatst bijgewerkt door Jordy_ op 15-07-09 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:23

Zo heb ik het ook geleerd, en zo leer ik het nog steeds. Dat in de teugel klimmen geloof ik verder ook niet, ja als wil zwaaien misschien.

kitty_mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:29

geen been, wel inmpls houden

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 06:25

WinBinChes schreef:
Ja ik heb het niet heel handig omgeschreven.

Ik bedoel er ook niet mee dat het ''fout'' is, maar ik ook niet dat het dé manier is die graag gezien is. Als je gewoon eerlijk je proeven rijd heb je zo winst en prijs. Ongeacht op welke methode je rijd, maar ik heb niet het idee dat er 1 manier is wat graag gezien wordt. Zo bedoel ik het meer.

Verder was het geen aanval op jouw manier van rijden, dus voel je niet aangesproken, ik bedoel het anders dan jij denkt dat ik het bedoel.

Dan vatte ik het iets verkeerd op ;) sorry! Maar bedankt voor de toelichting :)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 06:28

WinBinChes schreef:
Zo heb ik het ook geleerd, en zo leer ik het nog steeds. Dat in de teugel klimmen geloof ik verder ook niet, ja als wil zwaaien misschien.

Ja dat leer ik dus denk ik. Wanneer ze er van voren in klimmen zakt de achterhand, als dat gebeurd weet je dat de 'motor' goed aan is, en vanuit daar werk je dan weer naar verzameling.
Maar daar moet ik ook bij zeggen dat ik nog niet zo veel ervaring heb met verzameling. Afentoe even 3 passen en dan direct weer weg, anders snapt paardje lief het niet meer :Y) . Dus misschien als je eenmaal langere stukken verzameld kan rijden kan ik me voorstellen dat ze dan inderdaad lichter in de hand worden omdat ze doorkijgen wat de bedoeling is.... kan dat?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 06:32

Ziezo_X schreef:
WinBinChes schreef:

Ja dat leer ik dus denk ik. Wanneer ze er van voren in klimmen zakt de achterhand, als dat gebeurd weet je dat de 'motor' goed aan is, en vanuit daar werk je dan weer naar verzameling.
Maar daar moet ik ook bij zeggen dat ik nog niet zo veel ervaring heb met verzameling. Afentoe even 3 passen en dan direct weer weg, anders snapt paardje lief het niet meer :Y) . Dus misschien als je eenmaal langere stukken verzameld kan rijden kan ik me voorstellen dat ze dan inderdaad lichter in de hand worden omdat ze doorkijgen wat de bedoeling is.... kan dat?

ik denk wel dat dat kan.
Voor mij waren die erg lichte momenten ook nog niet de hele tijd.
Zo ver was ik ook niet hoor. :D
Dat zijn die stukjes waar lielle het over heeft.
Maar ik had ze wel enkele keren per les, dat gevoel, geweldig!
Dat vergeet je nooit meer.
En dan voel en weet je dat dat is wat je graag wilt en verder naar toe wilt trainen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:09

Ik heb ook niet de hele training een los teugeltje hoor, maar ik probeer wel daar steeds heen te rijden. Dat is wel een ultiem gevoel ja. Jammer dat ik het snel weer kwijt ben :+

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:12

Hihi, tegen de tijd dat je het een uur lang kunt volhouden rijd je allang bij de subtop ;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:59

Dat zou wel mooi zijn :j Ach ik ben altijd al blij als hij lekker loopt, ben vrij snel tevreden, gezien hij eigenlijk altijd zijn best doet :P

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:06

ik heb ook geleerd om "met" been terug te nemen, maar met been bedoel ik dus ook niet "aandrijven".

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:42

Maar wat bedoel je dan wel met been?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 16:53

Er aan houden, niet drijven maar ingrijpen als het ''verkeerd'' gaat.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:28

Ik snap er niets meer van. Legt iemand mij nu eens uit hoe het zit.
Wat doe je als je je 'been eraan houdt'?
Wat is het verschil met een beenhulp geven? Zijn er soms meerdere beenhulpen? (m.u.v. enkel- of tweezijdige hulp)
Wat is het verschil met je been in ruststand?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:53

Sjonniej schreef:
Ik snap er niets meer van. Legt iemand mij nu eens uit hoe het zit.
Wat doe je als je je 'been eraan houdt'?
Wat is het verschil met een beenhulp geven? Zijn er soms meerdere beenhulpen? (m.u.v. enkel- of tweezijdige hulp)
Wat is het verschil met je been in ruststand?

Als het allemaal gaat zoals ik wil is voor mij het volgende.
Gewoon ontspannen afhangend been. Dat doet niets.
Been eraan is voor mij al een kleine lichte hulp, waar ik al reactie op wil.
Been is voor mij echt kuit aandrukken en daar wil ik op vliegen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:46

nou, je paard mag niet terug''vallen'' hij moet zijn achterhand blijven gebruiken en de impuls houden.
dus ik hou mijn been er wel aan maar ik ga niet heel veel been geven

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:47

die van mij mag ook niet terug vallen.
Maar moet zelf maar blijven lopen zonder dat ik wat doe.