Zonder zadel, slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:14

NHevaVD schreef:
suusje_ schreef:
zonder zadel is niet erg goed voor de rug van je paard als je het een enkele keer doet dan ksan het geen kwaat maar zonder zadel verdeel je je gewicht niet goed

Dat is zeker NIET met iedereen zo! :) Ik rijd nu een dikke 2 jaar voorn. zonder zadel en het is van bar slecht naar écht goed gegaan! En naast een goed evenwicht komt er nog veel meer bij kijken, denk bijvoorbeeld aan het meeveren, het 'niet-tegenwerken' en niet klemmen. Beginnende mensen zullen hier zeker moeite mee hebben maar ervaren personen kunnen prima lekker rijden zonder zadel,
een zadel is niet perse een must maar wel vaak een handig middel om de 'bonken' op te vangen.

Het is gewoon een kwestie van goed oefenen en (veel) vallen :+

'Je gewicht verdelen' is niet hetzelfde als 'goed onafhankelijk en in evenwicht blijven zitten'.
Het verschil in gewichtsverdeling tussen een (goed passend) zadel en geen zadel is enorm.
Zonder zadel zit je op een heel klein stukje van de paardenrug. Zelfs als je met een groter deel van je onderlichaam contact maakt, zal er bij je zitbeenderen toch een plek zijn waar je veel harder op het weefsel drukt.
Bovendien belast je dan maar een paar wervels, in plaats van het hele stuk vanaf de voorkant van je zadel tot aan de lendenen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:27

oomens schreef:
Het verschil in gewichtsverdeling tussen een (goed passend) zadel en geen zadel is enorm.
Zonder zadel zit je op een heel klein stukje van de paardenrug. Zelfs als je met een groter deel van je onderlichaam contact maakt, zal er bij je zitbeenderen toch een plek zijn waar je veel harder op het weefsel drukt.
Bovendien belast je dan maar een paar wervels, in plaats van het hele stuk vanaf de voorkant van je zadel tot aan de lendenen.

De zadelplek van een 160 hoog vierkant paard geeft ongeveer 1500 cm2 draagvlak. Onder een ruiter + zadel van 90 kilo is dat 60 gram/cm2.
Onder de kont is er máximaal 500-600 cm2 dragend vlak met een groot verschil in drukverloop. De pieken onder de zitbeentjes zijn fluks 500 (!!!) gr./cm2.
Nog erger is inderdaad het verschil in aantal ribben = wervels, welke het gewicht ondersteunen.

Let op: hoe verder op de flank van het paard hoe minder de dragende component :)*

Het is elementaire natuurkunde dat door gewichtverdeling door een zadel de ruiterlast over een groter oppervlak verdeeld wordt = minder belasting van weefsel, ribben, wervels.

Zo lang zelfs ´licht rijden´ als ontlasting wordt gezien is er weinig hoop op begrip Oomens....

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:58

Het zou slecht moeten zijn omdat je het gewicht zet op een aantal wervels van de rug, maar dit vind ik meer gericht naar de wat onervaren ruiters. Die zijn namelijk onstabiel, en hobbelen veel op de rug, wat inderdaad slecht kan zijn voor de rug. Ik vind dus niet dat dit voor iedereen geld. Ikzelf rij ook vrij vaak zonder zadel, en leg vooral de druk op mijn bovenbenen, niet op mijn 'kont'. Ook ga ik genoeg mee in de bewegingen, ook bij de draf. Aangezien ricky heel vlak loopt. Eigenlijk bonkt ik níet op de rug, en word mijn zit steeds beter. Dus het is niet echt slecht, wanneer je gewoon goed kan rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:03

casperzot schreef:
Het zou slecht moeten zijn omdat je het gewicht zet op een aantal wervels van de rug, maar dit vind ik meer gericht naar de wat onervaren ruiters. Die zijn namelijk onstabiel, en hobbelen veel op de rug, wat inderdaad slecht kan zijn voor de rug. Ik vind dus niet dat dit voor iedereen geld. Ikzelf rij ook vrij vaak zonder zadel, en leg vooral de druk op mijn bovenbenen, niet op mijn 'kont'. Ook ga ik genoeg mee in de bewegingen, ook bij de draf. Aangezien ricky heel vlak loopt. Eigenlijk bonkt ik níet op de rug, en word mijn zit steeds beter. Dus het is niet echt slecht, wanneer je gewoon goed kan rijden.

LEES.

De ribben zitten vast aan de wervels en die dragen het gewicht, zijn de schakels in de verbinding tussen voor en achterhand die op de grond staan.
Hoe verder jij zit met de bovenbenen, hoe verticaler het raakvlak, hoe geringer de verticale component, hoe harder jij moet klemmen, is hoe meer druk het weefsel voor DEZELFDE verticale last op de wervels via de ribben.

Verder hebben we het over goed doorzitten en niet over de schijnvergelijkingen.

Zoals ik al aangaf is er echter weinig hoop op begrip vanwege gebrek aan basiskennis.
Dat is in andere topics niet anders en geeft geen basis voor een gelijkwaardige discussie.

humid

Re: Zonder zadel, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:23

Het is onwijs goed om te doen omdat je dan je balans verbeterd. Ik doe het ook wekelijks. Als je veel springt, is het ook zeker een aanrader om af en toe eens te springen zonder zadel.

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:54

voor balans super goed :D
maar niet zo super goed als je het vaak doen ll)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:27

interessant topic. Ik rijd af en toe zonder zadel. Door dit topic ga ik eens wat meer informatie erover opzoeken ook. En ik lees verder even mee, ben benieuwd naar ieders mening.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:58

Inderdaad interessant. Ik heb nog nooit zonder zadel gereden, omdat ik ook geen eigen paard heb :P
Het lijkt me wel leuk om een keer te doen, totdat ik hoor dat het slecht is.

Ben wel benieuwd wel antwoord hieruit gaat komen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:12

Drrrassic schreef:
Inderdaad interessant. Ik heb nog nooit zonder zadel gereden, omdat ik ook geen eigen paard heb :P
Het lijkt me wel leuk om een keer te doen, totdat ik hoor dat het slecht is.

Ben wel benieuwd wel antwoord hieruit gaat komen!

Zowel de feiten als de meningen zijn in dit topic al langs gekomen. Aan jou om te snappen wat het verschil is ;)
Het is inderdaad leuk om een keer te doen en er is ook niets op tegen om het een keer te doen (kies dan een paard wat er tegen kan), maar op langere termijn is het slecht voor het paard.

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:13

ik rij ook wel vaak zonder zadel , als ik bevoorbeeld halsring doe.
mijn pony vind het alleen maar leuker, en ontspannder dus waarom verkeerd ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:50

Michelle96 schreef:
ik rij ook wel vaak zonder zadel , als ik bevoorbeeld halsring doe.
mijn pony vind het alleen maar leuker, en ontspannder dus waarom verkeerd ?

Ik vind chocolade eten erg lekker en doe het graag elke dag, dus waarom zou dat verkeerd zijn? :Y)

Miss_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:07

Ik rij ook wel eens zonder zadel, maar dat vind ik nooit zo leuk, het zit ook niet zo lekker.

Miss_meee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:16

Ik rij veel zonder zadel, het geeft mij een gevoel van éénheid met mijn paard.. MAar dit doe ik ook niet tevaak, want krijg er spierpij nvan :p

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:11

mijn fjord loopt met en zonder zadel erg goed. Met zadel kan ik net wat beter in balans zitten maar voel ik wat minder goed zijn bewegingen, en zonder voel ik meer zijn bewegingen. Wel heeft hij een redelijk rechte en sterke rug. Mijn appa gaat zonder zadel bokken en ook met zadel loopt hij niet super. Sterker nog zonder ruiter ook niet en ookal zeggen mensen dat ik gewoon moet doorzetten, wij zijn nu lekker aan de hand aan het werk en aan het longeren en wandelen.

fauve89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:28

zonder zadel is zeker niet slecht,
iemand met een waardeloze zit kan met zadel evenveel schade aanrichten als met zadel
het zadel is vooral ontwikkeld om het voor de mens makkelijker te maken een stabiele zit te behouden en er in een scherpe bocht niet af te glijden om het zo maar te zeggen
het zadel bootst de drukpunten op de rug na die je zonder zadel ook gebruikt, en het ontlast de harde delen, want een boom zal natuurlijk harder op de wervels drukken dan een zachte bil.
Zonder zadel rijden kan zeker geen kwaad mits je met beleid rijdt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:43

"een zachte bil" ga zelf maar eens met een zitbeenknobbel op je hand zitten, als jij dat zacht vind hoor ik het graag ;)
En waar moet je op zitten wil je je paard goed op zit kunnen aanvoelen en rijden, op je 2 zitbeenknobbels.
en een boom hoort niet op de wervels te drukken!

Ok zonder zadel is goed voor de zit en houding van de ruiter, maar oh zo slecht voor een paardenrug. Een zadel is ontwikkeld om de paardenrug zoveel mogelijk te ontlasten en de druk van het ruitergewicht te verdelen, daarom moeten zadels voor paarden die lange trektochten doen aan andere eisen voldoen en komen western zadels vaak goed uit de bus, omdat het draagvlak veel groter is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:07

fauve89 schreef:
zonder zadel is zeker niet slecht,
iemand met een waardeloze zit kan met zadel evenveel schade aanrichten als met zadel
het zadel is vooral ontwikkeld om het voor de mens makkelijker te maken een stabiele zit te behouden en er in een scherpe bocht niet af te glijden om het zo maar te zeggen
het zadel bootst de drukpunten op de rug na die je zonder zadel ook gebruikt, en het ontlast de harde delen, want een boom zal natuurlijk harder op de wervels drukken dan een zachte bil.
Zonder zadel rijden kan zeker geen kwaad mits je met beleid rijdt.

Het is niet zinvol om "slecht met zadel" te gaan vergelijken met "goed zonder zadel", dat is hetzelfde non-argument als bij boomloze zadels.
Daarnaast is het zadel niet alleen voor de ruiter ontwikkelt, maar zeer zeker ook om het paard te sparen. Verder lijk je geen idee te hebben van anatomie van ruiter en paard: een boom drukt niet op wervels en in die "zachte bil" zit over het algemeen een hard zitbeenknobbeltje.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:25

Zonder zadel is alleen maar slecht als de betreffende ruiter zit te botsen en stuiteren.
Als je een goede stabiele zit hebt is er geen enkele reden waarom je niet zonder zadel zou kunnen/mogen rijden...

En trouwens...hier wordt gesproken over "op lange termijn" ...volgens mij rijden de meesten onder ons af en toe eens graag zonder zadel,denk niet dat er hier ruiters zijn die elke dag hun dressuur-of springtraining zonder zadel doen :-)

Ilse_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:33

dat heeft te maken met de drukverdeling,
want als je zonder zadel rijd/springt,
plof je meer op de rug van je paard, waardoor
hij last kan krijgen van zijn rug.

Ilse_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:35

maar af en toe kan heus geen kwaad:D