fjord bitloos AdB methode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:21

Dit paard loopt echt niet rad... dus kennelijk ben je ook al immuun voor de signalen en tips die je paard geeft... Dit paard geeft duidelijk de tip: auw, wil je ajb afstappen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:22

lindake schreef:
@ kiwiko: Kan een bijzet tijdens het rijden dan goed zijn voor een paard?

kan wel...... maakt niet zo heel veel uit, zolang je de activiteit van achteren maar bewaakt, want dat is het belangrijkste :) :)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:23

pharagirlke schreef:
Lindake: ja, daar hebben ze beslist baat bij als de ruiter het zelf niet voor elkaar krijgt. Beter correct lopen met hulpteugel dan op deze manier zonder...

En wat dan met de achterhand activeren? Ben je dan niet alleen bezig met wat er vanvoor gebeurd?

Edit: duidelijk antwoord kiwiko :).
Laatst bijgewerkt door lindake op 12-03-09 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:23

Op de 2de foto duidelijk een paard dat op de voorhand loopt, dus niet actief loopt!!!
Daar moet echt aan gewerkt worden

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:24

Ik snap niet waarom je mij via pb antwoord?
Maar goed, hier de reactie.

Ik snap niet hoe je erbij komt dat ik moe van mezelf zou moeten worden? Ik geef je alleen maar tips mee? Zoals jij ook bij mij doet.
Verder loopt ze idd onregelmatig, en of dat nou van verstappen is of niet, dat had je toch wel moeten voelen lijkt me? Tenminste, jij zegt dat je met dit boomlose zadel zoveel voelt, dan snap ik niet dat je dit niet voelde?
Verder hoop ik ook dat je meer naar de signalen van jepony gaat luisteren, want ik denk niet dat je op deze manier heel ver gaat komen.

Ayasha
Blogger

Zie KiWiKo... :\ Ik doe het niet goed in jip-en-janneke-taal.
Als jij er van uit gaat dat je met hulpteugel geen achterhand meer moet activeren kan je er inderdaad beter van afblijven.

Linda: en de volgende stap is: "Gvd ik zei dat je er af moest!" en dan mogen we Cin kaartjes sture....

geerke

ja wel laag,maar haar hals blijft dus recht dat vind ik raar,normaal gaat de neus richting de boeg....dat noem jij in de krul...heel veel paarden doen dat gewoon uit zich zelf...waaronder de mijne,ook niet alles maar iedergeval een soepel nekje,en zolang de achterhand eronder blijft en ze niet op de voohand lopen,en het tempo blijft erin, is deze positie beter om te trainen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:26

mensen letten jullie wel op dat dit een haw topic is ene geen discussie topic onderling? Discussies over een hulpteugel prima, maar niet in dit topic, dat is hier niet eens aan de orde :P

@ vivalavida bedankt, ja boomloos zit heel anders dan met boom en ik moet er gewoon nog even op leren rijden!
En ik bene r ook van overtuigd datw e over een poos al heel anders zullen rijden! Ik krijg proffesioneel les en de verbeteringen zijn er al

binnenkort wil ik met de instructrice dubbele longe gaan doen ( kan t zelf al wel maar zij nog veel beter! ) Dubbelelonge vind ik fijner dan bijzetten, waarom moet ze dan bbijgezet worden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:27

Cinnepin schreef:
Afbeelding
draf

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:27

geerke schreef:
ja wel laag,maar haar hals blijft dus recht dat vind ik raar,normaal gaat de neus richting de boeg....dat noem jij in de krul...heel veel paarden doen dat gewoon uit zich zelf...waaronder de mijne,ook niet alles maar iedergeval een soepel nekje,en zolang de achterhand eronder blijft en ze niet op de voohand lopen,en het tempo blijft erin, is deze positie beter om te trainen

mijn paard heeft een enorme brede nek waardoor t met de neus naar de boeg ( ik noem dat idd in de krul ) moeilijk is! Dit verwacht ik ook niet van haar! Hoe dichter de neus bij de borst hoe moeilijker t ademhalen is, en al helemaal met zo'n nek!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:28

19LindA83 schreef:
Hmmm over dat bijzetten: het ligt er maar aan wat je er aan hangt... al doe je alleen het bontje van de pessoa bij de achterhand, wordt die in ieder geval bij gepakt.... Kan deze pony zeer goed gebruiken.

@Cinnepin: vind jou uitspraak behoorlijk egoistisch over komen; dat als iets in jou hart niet goed voelt doe je dit ook pertinent niet, dus ook niet als dit beter is voor je paard??????

Dat is wat ik ook bedoelde met mijn post. Soms moet je van je principe's af en luisteren en kijken naar je paard. De signalen die het afgeeft, daar moet je wat mee doen.

Ik bedoelde eigenlijk een draffoto met hele lange teugels, zoals die in stap.
Ik zie een strakke pony met héél weinig activiteit. Ze scharniert niet in het spronggewricht, hangt in de hand, neemt de achterhand niet mee en het ziet er niet actief uit. Voor me gevoel sjokt de pony zijn rondje. Ik zou heel maar dan ook echt héél véél gaan schakelen in alle gangen. Zodra je nog maar denkt dat ze terugkomt in tempo, HOP naar voren..

Frantic

nou de laatste keer dan...

1 pony bepaalt het tempo..... je hebt daar niks over te vertellen
2 Dit zadel biedt jou geen stabiliteit!
3 hals is al een houten plank en je maakt dan ook nog geen wendingen maar je sleurt hem om....

De rest is al gezegd, probeer hem nou gewoon gehoorzaam aan het been te krijgen! En ik ben heel bang dat je dit , met een boomloos zadel niet gaat lukken omdat je gewoon achter de feiten aanrijdt.... als de pony vertrekt ben jij eerst een paar seconden bezig om je hielen op te trekken( er niet af te vallen) steun te zoeken etc en dan ben je al veel te laat om nog met je kuiten iets te kunnen doen.

Als je hier echt een dressuur plaatje van wil maken, begin er dan mee dat je kan schakelen....

Air

Cinnepin schreef:
nog geen ostheo bij geweest

Geerke jahoor ik zoek foto's waar ze lager komt met dr hoofd
Ze volgt mijn hand ook altijd als ik meegeef, uitstappen gaat ze met dr neus over de grond ik ga opp zoek tussen de foto's :P

Apart dat er nog geen ostheo bij is geweest...
Heeft je instructise dat al wel aanbevolen?
Want als een paard ergens vast zet gaat geen enkele methode werken... paard word dan nooit compleet ontspannen en dat is toch nodig om correcte nageeflijkheid te krijgen.

Pharagirlke: Ik denk niet dat een paard correct kan lopen met een bijzet als ie dit zonder ook niet kan.
Hij doet het dan op de verkeerde manier en dan verpest je je paard alleen maar meer.

Uhm mensen vergeten we even de modopmerking niet? Ik zie nu heel veel reactie's voorbij komen die echt al tig keer zijn verteld.
Laatst bijgewerkt door Air op 12-03-09 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:29

Idd de nek blijft in de zelfde rechte ''plank''.
Er is totaal geen ontspanning in de nekspieren.
Mijn pony loopt ook niet in de krul getrokken, dit is ook het laatste waar ik me bezig ben (eerder helemaal niet) maar doordat ik continue bezig ben met hem actief te laten lopen en lekker over de rug, wil het weleens voorkomen dat meneer zelf ontspant en aan de teugel gaat lopen..
Echt niet iedereen trekt zijn paard in de krul, maar een onstpannen halshouding is hier ook ver te zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:30

Omdat, als een paard verschrikkelijk op de voorhand valt als deze, een een dermate traag achterbeen heeft zoals we in het filmpje hebben gezien, je het met slechts een dubbellonge ook niet gaat redden, Cin.
Brede nek? De door Kim getoonde Friese ruin Djokke heeft aardig meer nek. Maar wel met de bespiering op de goeie plek, daar waar het hoort, de kap en de hele bovenlijn.
De Fjord op de foto's heeft vooral een onderhals en de aanzet bij de kaak is veel te zwaar, oorzaak: overgewicht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:31

X_Mar: ik heb ook nergens beweerd dat je de bijzet al het werk moet laten doen :') Als je dat denkt moet je er gewoon van af blijven. Een bijzet kan HELPEN. Maar als je niet weet hoe je er mee om moet gaan en dat nooit geweten hebt (en daar ook niet voor open staat) zal je inderdaad nooit begrijpen dat het woord "HULPmiddel" uitgesproken zou moeten worden met de nadruk op HULP. Zoek de definitie van hulp maar eens op in het woordenboek. Misschien dat het dan wel duidelijk is. ;) Modopmerking? *gaat even teruglezen want volgens mij heb ik die inderdaad niet gelezen := :o*

Cin: heb shetlanders gezien die het konden dus zal een fjord het ook kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:33

x_Marr schreef:
Anoniem schreef:
nog geen ostheo bij geweest

Geerke jahoor ik zoek foto's waar ze lager komt met dr hoofd
Ze volgt mijn hand ook altijd als ik meegeef, uitstappen gaat ze met dr neus over de grond ik ga opp zoek tussen de foto's :P

Apart dat er nog geen ostheo bij is geweest...
Heeft je instructise dat al wel aanbevolen?
Want als een paard ergens vast zet gaat geen enkele methode werken... paard word dan nooit compleet ontspannen en dat is toch nodig om correcte nageeflijkheid te krijgen.

Pharagirlke: Ik denk niet dat een paard correct kan lopen met een bijzet als ie dit zonder ook niet kan.
Hij doet het dan op de verkeerde manier en dan verpest je je paard alleen maar meer.

Uhm mensen vergeten we even de modopmerking niet? Ik zie nu heel veel reactie's voorbij komen die echt al tig keer zijn verteld.

Nee ook instructrise is daar niet mee gekomen!
Je moet ook niet verwachten dat een paard met zo'n brede nek t krulletje kan maken he ;) Misschien zit er wat vet in de weg, maar ze is al aan t afvallen :D

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:34

Cinnepin schreef:
mijn paard heeft een enorme brede nek waardoor t met de neus naar de boeg ( ik noem dat idd in de krul ) moeilijk is! Dit verwacht ik ook niet van haar! Hoe dichter de neus bij de borst hoe moeilijker t ademhalen is, en al helemaal met zo'n nek!

En weer ligt het aan het paard en niet aan jezelf.... en als jij denkt dat de neus naar de boeg moet snap ik ineens waarom jij vind dat paarden altijd maar in de krul moeten lopen... DAAR hoort de neus nl helemaal NIET.. Ooit van de loodlijn gehoord??
Mijn fries had ook een hele dikke nek, maar die kon wel dr hals afbuigen hoor, en ze bleef daarbij ook gewoon ademhalen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:35

suleilitha schreef:
Omdat, als een paard verschrikkelijk op de voorhand valt als deze, een een dermate traag achterbeen heeft zoals we in het filmpje hebben gezien, je het met slechts een dubbellonge ook niet gaat redden, Cin.
Brede nek? De door Kim getoonde Friese ruin Djokke heeft aardig meer nek. Maar wel met de bespiering op de goeie plek, daar waar het hoort, de kap en de hele bovenlijn.
De Fjord op de foto's heeft vooral een onderhals en de aanzet bij de kaak is veel te zwaar, oorzaak: overgewicht.

zoals je duidelijk op de foto's kunt zien is vooral het achterbeen van belang...... De activiteit, het naar voren willen..... de arbeid, dat is het belangrijkste :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:35

nogmaals, geen hulpteugels, waarom moet ik dat steeds herhalen! Die komen er gewoon niet aan punt uit! ( sorry dat ik nu zo over kom hoor maar steeds dingen te moeten herhalen is gen pretje )
Ik bend aar op tegen, das mijn keuze, dit is mijn paard! hulpteugels doen in mijn ogen meer kwaad dan goed ;) Een kundig iemand ( waaronder mijn instructrise ) krijgt t ookw el voor elkaar zonder die onzin waardoor ze in een gedwongenhouding lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:36

KiWiKo schreef:
suleilitha schreef:

zoals je duidelijk op de foto's kunt zien is vooral het achterbeen van belang...... De activiteit, het naar voren willen..... de arbeid, dat is het belangrijkste :)

en daar werken we aan, t meeste zelfs van alle keren dat ik rijd :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:37

19LindA83 schreef:
Anoniem schreef:

En weer ligt het aan het paard en niet aan jezelf.... en als jij denkt dat de neus naar de boeg moet snap ik ineens waarom jij vind dat paarden altijd maar in de krul moeten lopen... DAAR hoort de neus nl helemaal NIET.. Ooit van de loodlijn gehoord??
Mijn fries had ook een hele dikke nek, maar die kon wel dr hals afbuigen hoor, en ze bleef daarbij ook gewoon ademhalen..

volgens mij was de reactie ook niet naar JOU bedoeld maar naar een ander ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:37

ik weet zeker dat ze met die nek lekker nageeflijk KAN lopen, mijn haffie heeft ook geen lange nek nl. Maar ik denk dat dat nog komt, en dat het opzich een goede zaak is dat je begint met omstellen. Je kan niet alles in 1 les in orde maken.
(of je moet mijn instructrice erop zetten maar dan krijgt bonito een hartaanval denk ik :P )

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:38

Alleen een kundig instructrice is niet genoeg, daarnaast moet je ook een kundig en consequente ruiter hebben, die zelf in balans is zodat ze dit ook op haar paard over kan brengen.

Daarnaast doet een niet kundig ruiter nog veel meer kwaad dan welke hulpteugel dan ook

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:38

o.k...duidelijk....dan blijf je toch zo rijden?
Het is jouw peerd,dus jij bent de baas.....maar vraag dan ook niet wat we er van vinden.
Oja,rijd er weleens iemand anders op?
Loopt ze dan hetzelfde?