Wat vinden jullie hiervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_BLOEMPOTJE

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:05

Bij het 2e linkje zie ik de achterbenen niet goed door alle plantjes :')
Maar op het 1e filmpje zie je het wel goed :) Is me eerder nooit zo opgevallen eigenlijk :o

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:53

Hulde aan Herr Reiner Klimke _/-\o_ MIJN mening: Ondanks gillende mensen tijdens deze ronde zie je een paard wat mooie ontspannen, voorwaartse sprongen laat zien bij de wissels om de pas, in plaats van bij elke pas op de rem te worden getrokken, een relaxte passage en dito piaffe. Neusje op de loodlijn, ruimer frame tijdens de uitgestrekte draf en een geleidelijke overgang weer naar de verzameling... Bij dit beeld krijg ik een brok in mijn keel. Ik ben maar een leek, en ik heb het niet zo op de hedentendaagse dressuur, maar voor dit beeld: diep respect! _/-\o_

Oké, ik kruip weer terug in mijn stil-mee-lees hoekje...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:58

Je ziet duidelijk, maar dit is even geheel off topic, dat opeenvolgende wissels gewoon een gang worden, met een souplesse en kadans. Nuno Oliveira heeft dit ooit in zijn jonge jaren laten zien, achten rijdend, om indruk te maken op zijn hogeren, in Italië. Hierover is een levendige discussie ontstaan op een ander forum, hoe érg dat wel niet was, maar je ziet, het kost een paard zichtbaar geen extra moeite. Sterker nog, met de hedendaagse techniek kunnen ze met de hartmeter nagaan, dat het ook echt lichamelijk geen extra moeite kost.

En weer half on topic, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een hartmeter aangeeft bij zo´n steekdraf, in vergelijking met normaal. Want ik denk zelf dat er een stressfactor zit.

Wat paard aan de hand betreft, die wordt ook gewoon gehinderd - door metaal in de mond, maar niet door de zit van de ruiter, waardor iets meer vrijheid, maar toch spanning, die genoemd is.
Overigens ken ik een paard hier, een volbloed Lusitano van de puurste lijn, die de voorhoef opklapt in vrije beweging (dus helemaal los), mét super gebruik van spronggewricht, (hals), rug en bekken. Ook in een gewoon drafje. Ik was hier zeer verbaasd over omdat ik dus ook overtuigd was dat het alleen voorkwam bij restrictie die de mens oplegt en in uitgestrekte draf. WEL moet ik er bij zeggen dat dit paard zeer gespannen is van nature. De engelsen zouden zeggen "wired" of "highly strung". Een bommetje...
Ik zal kijken of het lukt het vast te leggen voor jullie.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:31

ik heb nog niet alles gelezen, maar ik ben het helemaal eens met die stekeldraf verwoording. Tegenwoordig vinden jury's een wapperend voorbeen goed en scoort hoog. er wordt dan niet, of te weinig gekeken naar achterbeen gebruik. erg jammer want zo krijg je steeds meer die mensen die een wapperd voorbeen eruit proberen te rijden ipv een paard wat in balans en goed achterbeengebruikt loopt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:52

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wil ook zeggen dat ik het er mee eens ben dat het te erg voor woorden is dat als jantje van de buurvrouw dit doet met een pony het zielig is en als Laurens van lieren het doet iedereen in zijn handen klapt. Maar ja he zo zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden. De vorrige eigenaar van mijn paard had laatst ook zo'n actie dat ik dat maar moest gaan doen met mijn paard. SODEMIETer even gouw op.