Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:13

dat soort boeken koop ik ook niet Knipoog ik weet toevallig welk boek het is, maar je weet al dat je daar niet veel in zult vinden, als je alleen al de titel leest Haha! .

Stel nou: als je alle paarden waar je mee gewerkt hebt op video opgenomen had. Verhaaltje erbij, analyse erbij, waarom doe je dit, waarom doe je dat. hartstikke leerzaam toch, waarom word dat niet meer gedaan in de paardenwereld, t'is toch allemaal een beetje natte vinger werk..
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 26-05-08 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:14

KiWiKo schreef:
is zo Haha! Haha! als ik er een binnenkreeg dan ging ik dat dier en zijn gedrag tot in mijn diepe remslaap analyseren Lachen en ik heb echt wel fouten gemaakt hoor, absoluut........ maar die fouten had ik ook gemaakt zou ik elk boek ooit geschreven, en elke cvc ooit gemaakt gezien of gelezen hebben......... gewoonweg omdat het paard "geleerd" had mixed signals uit te zenden, daarom zeg ik altijd blijf kijken, blijf leren, blijf luisteren.........

Ik heb een jaar of 5 geleden het boek "het probleempaard" aangeschaft....... zonde van mijn geld geweest

Door de jaren heen heb ik geleerd om bij het lossen al te zien wat voor een paard het is......... in grote lijnen dan he Lachen en dan moet je gaan finetunen....... waarom is deze anders hierin of waarom reageert het zo, en wat kan ik doen om het dier anders te laten reageren......... ik stel ook een heel stappenplan op, wat natuurlijk elk uur bijgeschaafd wordt Lachen Lachen maar ik heb altijd wel een heel duidelijk doel Lachen

en ik wil dat doel bereiken door vertrouwen, rust en regelmaat...... maar eerst moet het dier wel veilig zijn om mee te werken, en dat gaat helaas niet altijd zonder slag of stoot, en een zenuwachtig, angstig paard pak je natuurlijk niet aan...... maar dat is in de regel ook niet nodig...... die zijn van een octaafje stemverlaging al helemaal de kluts kwijt

Ik stel eigenlijk nooit een stappenplan op, maar kijk wat het paard me aan positieve zaken aanbied.
Ik wil ook nooit van de eigenaren horen wat volgens hen het probleem is. Ze bellen, vertellen me dat het paard gevaarlijk is en meer wil ik gewoon niet weten. Anders ga ik niet met open vizier het probleem te lijf. Het gekke is, omdat ik vaak niet weet wat het probleem is, doet zich het probleem bij mij ook vaak niet voor. Onbewust ga je toch om het probleem heen werken om geen mep, knauw etc te krijgen.

Ik observeer het paard in enkele ongenblikken en vanaf dat hij van de wagen komt heeft hij zich aan mijn huisregels aan te passen. Bang of dominant doet er eigenlijk niet toe. Een bang paard ga ik niet sussen en een dominant paard niet eindeloos straffen. Ik geef ze een keuze: meewerken of niet.
Indien niet dan zijn de consequenties voor hen. Mij bijten of aanvallen op stal, is geen eten en drinken tot zij mij fatsoenlijk benaderen. Je zal versteld staan hoe snel paarden dit principe begrijpen. Dan hoef ik niet te meppen, maar het paard heeft nagedacht en zelf zijn conclusies getrokken. Voor eens en altijd is het dan gesetteld. Dan hoor ik mensen zeggen...zielig geen eten of drinken. Doch langer dan 24 uur duurt het nooit. Terwijl legio paarden 20 jaar dag in dag uit met afranselingen door het leven moeten....

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:33

Pensionnetje: als je een paard lang genoeg niks te drinken geeft worden ze vanzelf braaf. Blijft dat dan ook duren als ze weer aan de waterbak kunnen? Volgens mij onthoudt een paard niet lang genoeg om de link aanvallen=geen drinken te kunnen leggen.
Of wel?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:51

Klara16 schreef:
Pensionnetje: als je een paard lang genoeg niks te drinken geeft worden ze vanzelf braaf. Blijft dat dan ook duren als ze weer aan de waterbak kunnen? Volgens mij onthoudt een paard niet lang genoeg om de link aanvallen=geen drinken te kunnen leggen.
Of wel?

De fout is dat mensen denken dat je in dit soort situaties gebruik maakt van het feit dat een paard fysiek zou verzwakken. Daar gaat het dus juist niet om. Een beetje volbloed in goede conditie met een lading testosteron in zijn lijf verzwakt niet in 24 uur. Ik heb niets aan een paard dat fysiek verzwakt is want dan stel ik het probleem uit tot hij weer sterk genoeg is. Krijg ik het dan voor mijn kiezen.

Waar het om gaat is dat ik iets heb, wat hij graag wil hebben. Eten en drinken! Daarvoor moet hij iets doen nl héél simpel vriendelijk aan mij vragen of hij het mag hebben. Hij zal dus onderdanig aan mij moeten vragen alsjeblieft. Met tanden bloot en zwaaiend voorbeen krijgt hij dus niets. Ofschoon hem dat waarschijnlijk jaren lang wel gelukt is om hem dan maar zoet te houden.
Ik wil met een bak vol voer een stal in kunnen lopen terwijl zon paard op zijn plaats blijft staan en niet naar mij toekomt of gaat eten zonder dat ik hem daarvoor toestemming geef. Dan weet hij wie de baas is, naar wie hij heeft te luisteren net zoals in de natuur. Ik ben de leider en daarmee uit.
Is hij braaf wordt hij de hemel in geprezen, misdraagd hij zich dan volgend er sancties die voor een paard te begrijpen zijn.

Nu een beetje duidelijker?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:53

Nu begrijp ik het beter ja.

Het is een extreme maatregel, maar als het om extreme gedragsproblemen (lees: verpeste paarden) gaat zal het wel nodig zijn.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:57

Klara16 schreef:
Nu begrijp ik het beter ja.

Het is een extreme maatregel, maar als het om extreme gedragsproblemen (lees: verpeste paarden) gaat zal het wel nodig zijn.

Ik heb het ook over extreme gedragsproblemen, extreme hengsten of dominante paarden.
Je hoeft dit echt niet toe te passen op een braaf huis tuin en keukenpaard, ofschoon bij deze paarden een beetje nauwkeurige opvoeding vaak best nog wel wenselijk is.
Ik moet probleem paarden om toveren in brave exemplaren waarbij mensen niet voor hun leven hoeven te vrezen. En dat vraagt vaak om ingrijpende oplossingen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:20

Ik heb het nog nooit zelf gedaan, maar ik ken het wel, denk in iets andere vorm. Voor paarden met een hele negatieve associatie (extreem agressief of angstig) naar mensen, moet je zorgen dat er interesse in jou komt. Je kan natuurlijk voer gebruiken, maar water schijnt veel beter te werken. Hoef je je paard geen water te onthouden, maar alleen niet onbeperkt geven. Als jij hem een aantal keer per dag dan water komt brengen, verandert zo'n paard heel snel van gedachten. Krijgt snel veel positievere gedachtes over jou en vanuit daar kan je verder werken Ja

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:25

Dat klopt met een verschil. Een angstig paard mag ALTIJD drinken uit de hand wanneer aangeboden.
Op deze wijze win je vertrouwen. Bij een dominant paard moet je hem leren te wachten met drinken en uitsluitend onder jouw condities. Een angstig paard onthoudt je dus geen water je gebruikt het als "bindingsmiddel zijn angst te overwinnen. Bij een dominant paard keer je het machtsspelletje om. Jij hebt ineens de leiding.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:32

Ja, dat lijkt me ook logisch. Ik ken het vooral van angstige paarden en dan in het weiland, waarbij je zeg maar een afgezet stukje hebt waar een drink bak staat. waarbij je dan begint met gewoon op gezette tijden het hek open te doen richting drinkbak.
Jij doet eigenlijk wat ik met voer doe, dominant paard pas laten eten als het met de oren naar voren op me af komt op mijn uitnodiging.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:36

Ik ga waarschijnlijk nog een stap verder, mogelijk omdat ik met extreme gevallen werk.
Dominante paarden mogen uitsluitend op commando eten en drinken (tot het probleem is opgelost)
Als ik zeg ga maar eten, eten ze en geen seconde eerder. Ook al staat het voer voor hun neus.
Dan wachten ze rustig af omdat ze hebben geleerd hoe eerder ze luisteren hoe eerder de beloning komt. Dat geeft dominante paarden rust omdat ze niet steeds hoeven te wedijveren over wie er nu eigenlijk de leiding heeft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:42

Ben het helemaal met je eens, heb niet hele extreme gevallen van aggresiviteit, maar wel een aantal met voernijd gehad, daar doe ik dit mee. Alleen op uitnodiging eten en alleen met een vriendelijk gezicht Haha! ik doe het wel pas nadat het paard geleerd heeft op lichte cue achteruit te gaan, maar dat kan je natuurlijk makkelijk doen met paarden die alleen aggressief worden als er eten in het spel is.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:48

Pff, als ik de beschrijvingen zo lees ben ik héél blij dat die beesjes bij jullie op stal staan en niet bij mij Knipoog

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:56

Ik persoonlijk vind het fijn om zulke paarden op stal te hebben en ze dan weg te zien gaan als tevreden paard met tevreden eigenaar. Maar ook ik ben van mening dat ook de eigenaar opvoeding nodig heeft... Anders heb je het paard zo weer terug...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:59

frisiangirl schreef:
Ik persoonlijk vind het fijn om zulke paarden op stal te hebben en ze dan weg te zien gaan als tevreden paard met tevreden eigenaar. Maar ook ik ben van mening dat ook de eigenaar opvoeding nodig heeft... Anders heb je het paard zo weer terug...

Inderdaad, ik druk me verkeerd uit: de eigenaren zijn het probleem, niet de paarden. Die doen alleen maar de dingen waar ze de kans voor krijgen.

Iriis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:26

Ik vind dat je niet tussen ze oren moet slaan. Als die niet luistert kan je ook gewoon een tik op ze kont geven! Want dat voelen paarden niet zo erg!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:31

Een paard kan die pijn wel hebben, hoor Iriis, mep tussen de oren bij obstinaat gedragl kan jij de pijn eventueel verdragen die je oploopt als je eventueel in een rolstoel belandt? Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:34

Gaaaaaaaaan we weer Ach gut
Ik blijf het kanp vinden hoe mensen een paard een klap voor zijn kont denken te kunnen geven in die positie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:36

Iemand een zakkie chips?????

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:36

Maar dat zijn jonge mensen, Daan,. jong en atletisch, jong van geest, snel, soepel, je moet het ze toch nageven! misschien dat ze achterstevoren zitten?.. Clown

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:38

Kiwoko, gefeliciteerd

Detour, ik was nooit heel goed in turnen dus dit soort acties hoef je niet van mij te verwachten ben ik bang Clown

Elma_

Iriis__ schreef:
Ik vind dat je niet tussen ze oren moet slaan. Als die niet luistert kan je ook gewoon een tik op ze kont geven! Want dat voelen paarden niet zo erg!

voelen ze dat niet zo erg Clown
ik denk dat je ff wat beter na moet denken voor je dat roept, tuurlijk voelen ze dat wel..

detour

KiWiKo schreef:
Iemand een zakkie chips?????

Ja, doe me er een stevig neutje bij. Sigaar

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:39

daniella74 schreef:
Kiwoko, gefeliciteerd

Detour, ik was nooit heel goed in turnen dus dit soort acties hoef je niet van mij te verwachten ben ik bang Clown

Ik was ook kruk, haalde met een bokkesprong met mijn rechter teennagel mijn linkerpols open. Clown

Daarom sla ik een paard waar ik het kan raken als het niet meer reageert en ik het gevaarlijk vind. (Met mijn rechterhand tegen zijn linkerbijbal).. Vingers aflikken Bloos

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:41

Als je heeeeeeel ver naar voren buigt kan je er net bij Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:43

HAHHAHAHHAHA *klimpt (BB) weer op de bank*