Waratje schreef:Lieve dames, dammen en schaken zijn sporten, daar wordt je bepaald niet fysiek moe van
Maar als je voor de lol een potje schaak speelt met je Opa, is het dan ook sport?
En als je voor de lol een (voet)balletje trapt op straat met je buurjongen: ben je dan ook aan het sporten?
En auto/motorsport bestaat ook: maar als je op de motor naar je werk rijdt, ben je dan ook aan het sporten?
Volgens mij is Schaken pas een sport als je het in competitie of trainingsverband doet en datzelfde geldt voor voetbal (met het team op het veld, dus) en motorsport (racen op het circuit).
Natuurlijk geldt dit voor paardrijden ook zo!
Paardrijden is in mijn ogen een activiteit. Wel een inspannende activiteit: ik (100% recreatieruiter met allergie voor wedstrijden

) ben er namelijk veel sterker van geworden. Daarnaast merk ik dat ik beter in vorm ben en mijn lijf is nog nooit zo strak geweest (hoewel de neven-activiteiten als uitmesten daar ook aan bijdragen).
Pas als je gericht gaat trainen in een les (eventueel in clubverband) met als doel deelnemen aan wedstrijden, ben je in mijn ogen pas bezig om paardrijden als sport te beoefenen.
Topruiters doen naast het rijden overigens ook aan krachttraining om hun lijf beter in vorm te houden.