paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:34

Waratje schreef:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij wordt er ook bij dat soort turnlessen af en toe een (onderlinge) wedstrijd georganiseerd. Maar op zich als ze het volledig zonder competitie doen zou je het lichaamsbeweging kunnen noemen. Zoals wel meer dingen gewoon "lichaamsbeweging" zijn.
Andere vraag: Wat noem jij ballet bijvoorbeeld?

Dat hangt van de vereniging af . Maar dat terzijde. Mijn vraag was puur om een beeld te krijgen hoe jij sport noemt als er geen competitie-element in zit.

maritmistppc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:06

Ik vind het een beetje raar dat sommige mensen paardrijden geen sprort vinden. :))
Net zo als voetbal( even een voorbeeld) gebruik je ook met paardrijden ook al je spieren.
En alle lichaamsdelen, handen, voeten, heupen, ect.
/3

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:10

AnneRekers schreef:
paardrijden is zeker een sport !
Als je echt aan de slag gaat met je pony/paard ben je aan het einde van de les zeker kapot !

:)

Als ik eraan denk hoe kapot ik was na een les (voor ik recreatief ging rijden), nadat ik een paard gelopwissels had laten doen (wat nog niemand had gedaan), 80 cm sprong met een enorm lomp paard (die je naar de hindernis moest stampen, anders liep die er door heen), altijd netjes zitten, correcte hulpen geven... Ik weet ook dat het paard meer werk verricht maar voor een ruiter is het ook behoorlijk vermoeiend als je iets moet leren, of zet eens iemand die alleen kan lichtrijden ( de hele basis ) op een goed paard, laat je die eens een Z parcours springen. Als de ruiter het kan zonder erna kapot te zijn, de dag erna géén spierpijn heeft ed is paardrijden géén sport. :)

dormy

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:15

Als ik nu aan mijn vriend zou vragen of paardrijden een sport is, gaat hij deze vraag nu zeker met een volmondige ja beantwoorden. :P

Hij twijfelde er eerst aan of paardrijden wel een sport was, zo moeilijk was het volgens hem allemaal niet. Tja hij heeft ook alleen nog maar een beetje paarden uitgestapt en dan hoef je in principe inderdaad alleen maar te blijven zitten.
Tot afgelopen zaterdag... toen heeft hij een uur van mij les gehad, inclusief draven en lichtrijden. Nou na een half uur piepte hij al wel anders hoor!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:11

Lieve dames, dammen en schaken zijn sporten, daar wordt je bepaald niet fysiek moe van. Waarom dan toch steeds weer die meldingen over spierpijn, moe worden en aanverwante "klachten"?
Paardrijden is leuk, paardrijden is vaak helemaal niet vermoeiend en hoe beter je bent hoe gemakkelijker het fysiek wordt. En degenen die het als (top)sport doen, krijgen er gewoonlijk geen spierpijn van.......

Voor de zoveelste keer: paardrijden is niet per definitie een sport. Paardrijden kun je doen als sport, maar dat hoeft absoluut niet. De meeste mensen die paardrijden doen het juist niet als sport }>

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:19

Dus jij verteld me dat schaken en dammen vermoeiender zijn dan uitrijden?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:20

Nee, ik zeg dat dammen en schaken sport zijn. ;) En paardrijden dus niet per definitie }>

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:25

Zeker een sport, ik ben vaak kapot na een les rijden. En ook regelmatig stijve spieren :)

zullen maar zeggen dat paardrijden ook volgens wikipedia een sport is dan :p nu ik de voorgaande reacties las :)
beantwoord aan alle kenmerken
Laatst bijgewerkt door Tempus op 25-12-12 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:29

Waratje schreef:
Nee, ik zeg dat dammen en schaken sport zijn. ;) En paardrijden dus niet per definitie }>

Danwel omdat paardrijden (naarmate je vordert) makkelijker word, is het geen sport?
Dan is het toch gelijk aan alle 'sporten' die makkelijker uit te voeren zijn zodra je het beter kunt? Voetbal word ook steeds makkelijker, net als hockey ed. Dagelijkse routine. Voor hun is 't dan toch net als een half uur joggen voor ons? Dat is ook geen sport.

Poess91

Sprak niet heel lang geleden zo'n man over advies voor voeding etc. Omdat ik te licht was vroeg hij wat voor sport ik deed. Toen ik vertelde over het paardrijden zei hij mij dat dit een hele intensieve sport was en of ik het niet wat minder wilde gaan doen. Dus dat vond ik wel even leuk om tegen anderen te vertellen die beweren dat paardrijden geen sport is.

Tempus

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:38

xSlvna schreef:
Waratje schreef:

Danwel omdat paardrijden (naarmate je vordert) makkelijker word, is het geen sport?
Dan is het toch gelijk aan alle 'sporten' die makkelijker uit te voeren zijn zodra je het beter kunt? Voetbal word ook steeds makkelijker, net als hockey ed. Dagelijkse routine. Voor hun is 't dan toch net als een half uur joggen voor ons? Dat is ook geen sport.

Nee, paardrijden is niet per definitie een sport. Dat heeft niets te maken met al dan niet fysieke inspanning, maar met doel waarvoor je op dat paard zit. Paardrijden kan als sport worden beoefend, als je je bezighoudt met wedstrijden rijden. Als je je met een paard gewoon van A naar B verplaatst is het geen sport, maar vervoer en als je dan ook nog een kudde koeien (of schapen) van het ene gebied naar het andere drijft kan het ook gewoon werk zijn. Voor heel veel mensen is het vooral hobby: je gaat een keer per week een paar rondjes hobbelen bij de manege of je bent een recreatieve ruiter, bijvoorbeeld.
Of iets "sport" is staat los van fysieke inspanning, waarom is dat nou zo moeilijk te snappen? :)*

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:53

Omdat anderen weer zeggen 'het maakt niet uit waarvoor je op het paard zit', ik dacht altijd dat sport bewegen was. Als ik naar de SPORTschool ga, ga ik ook maar wat rennen, als ik ergens heen moet ren ik om te verplaatsen, daar om af te vallen en op de baan om te winnen.
Is het dan niet gewoon 'sporten' (recreatief) en 'wedstrijdsport' op hoger niveau?

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:55

Heeel herkenbare opmerking inderdaad. Maar zoals je dan zelf ook al zegt.. probeer zelf ook maar eens.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:58

Hmm, ik ben de laatste om te beweren dat paardrijden niet intensief kan zijn, maar toch heb ik nog nooit bij mezelf getest hoe intensief, kijkend naar hartslag etc. paardrijden eigenlijk is. Ik merk wel dat vermoeidheid na een intensieve rit wel anders is, dan vermoeidheid na een uurtje sportschool, van dat laatste moet ik echt een rustdag nemen omdat ik mezelf anders zou overtrainen en bij paardrijden heb ik daar geen last van.
Al heb ik van paardrijden, zeker bij renpaarden wel last gehad van verzuurde spieren waardoor je de dag erna niet per se graag weer op je paard stapt, maar goed.

Ach, wat maakt het eigenlijk toch uit, mensen die dat roepen, weten er of helemaal niets van, of willen je gewoon op de kast jagen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:00

MyLittleLove schreef:
''Some people say riding isn't a sport, but i love to see them try.'' :)

Is het niet:
'Some people say (horse)riding isn't a sport, but I would love to see them try!' ?
Geen id hoor, maar vroeg het me gewoon af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:15

Tempus schreef:

Mag ik je erop wijzen dat iedereen met een internetverbinding de pagina's in Wikipedia kan aanpassen?
Dat maakt dit dus ook een van de allerslechtste bronnen waar je naar kunt verwijzen.

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 02:11

ik hoor het ook vaak dat het geen sport is,,
nou toch echt wel, ik rij op een manege, een van mijn lievelingen is
liever lui dan moe :o , en ik moet dan ook stinkend mijn best doen om haar
een beetje voorwaarts te krijgen en te houden, als we samen gaan springen
ben ik daarna doodmoe!!, pff
en of het een sport is :D :D

(overigens ook op de andere paarden hoor maar bij haar is het net even wat harder werken)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 02:50

Laten we nu met zn alle toegeven dat 90% van de mensen die hier reageren gewoon aan paardrijden doet en niet aan paardensport. Dat je na de les bekaf bent zegt niets over de activiteit die je beoefende maar des te meer over jou persoonlijke conditie.

Met mijn werk ben ik ook de hele dag (9 u) in de weer, doe ik bewegingen die een ander al 'krachttraining' zou noemen en gebruik ik ook zowat iedere spier in mijn lichaam, maar dat maakt het nog geen sport?

Naarmate ik meer aan 'echte' sport deed (zwemmen, hardlopen etc.) was mijn energiepeil na het rijden ook veel beter en ben ik ook na een uur intensief rijden lekker fris. Imo is het vooral het paard dat écht sport beoefend en niet wij. Daarbij vind ik paardrijden en dat kleine stukje wat paardensport genoemd word gewoon iets wat volledig apart staat van andere sporten, het is imo veel specialer.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 03:13

Waratje schreef:
Lieve dames, dammen en schaken zijn sporten, daar wordt je bepaald niet fysiek moe van. Waarom dan toch steeds weer die meldingen over spierpijn, moe worden en aanverwante "klachten"?
Paardrijden is leuk, paardrijden is vaak helemaal niet vermoeiend en hoe beter je bent hoe gemakkelijker het fysiek wordt. En degenen die het als (top)sport doen, krijgen er gewoonlijk geen spierpijn van.......

Voor de zoveelste keer: paardrijden is niet per definitie een sport. Paardrijden kun je doen als sport, maar dat hoeft absoluut niet. De meeste mensen die paardrijden doen het juist niet als sport }>

Wat is dat dikgedrukte stuk een onzin zeg.
Waarom ben jij trouwens zo fanatiek in het uitleggen waarom het volgens jou geen sport is? Ik zie jouw naam constant voorbij komen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 07:33

Waratje schreef:
Lieve dames, dammen en schaken zijn sporten, daar wordt je bepaald niet fysiek moe van

Maar als je voor de lol een potje schaak speelt met je Opa, is het dan ook sport? ;)
En als je voor de lol een (voet)balletje trapt op straat met je buurjongen: ben je dan ook aan het sporten?
En auto/motorsport bestaat ook: maar als je op de motor naar je werk rijdt, ben je dan ook aan het sporten?
Volgens mij is Schaken pas een sport als je het in competitie of trainingsverband doet en datzelfde geldt voor voetbal (met het team op het veld, dus) en motorsport (racen op het circuit).
Natuurlijk geldt dit voor paardrijden ook zo!

Paardrijden is in mijn ogen een activiteit. Wel een inspannende activiteit: ik (100% recreatieruiter met allergie voor wedstrijden :D ) ben er namelijk veel sterker van geworden. Daarnaast merk ik dat ik beter in vorm ben en mijn lijf is nog nooit zo strak geweest (hoewel de neven-activiteiten als uitmesten daar ook aan bijdragen).
Pas als je gericht gaat trainen in een les (eventueel in clubverband) met als doel deelnemen aan wedstrijden, ben je in mijn ogen pas bezig om paardrijden als sport te beoefenen.
Topruiters doen naast het rijden overigens ook aan krachttraining om hun lijf beter in vorm te houden.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:36

mairead schreef:
Waratje schreef:
Lieve dames, dammen en schaken zijn sporten, daar wordt je bepaald niet fysiek moe van

Maar als je voor de lol een potje schaak speelt met je Opa, is het dan ook sport? ;)
En als je voor de lol een (voet)balletje trapt op straat met je buurjongen: ben je dan ook aan het sporten?
En auto/motorsport bestaat ook: maar als je op de motor naar je werk rijdt, ben je dan ook aan het sporten?
Volgens mij is Schaken pas een sport als je het in competitie of trainingsverband doet en datzelfde geldt voor voetbal (met het team op het veld, dus) en motorsport (racen op het circuit).

Paardrijden is in mijn ogen een activiteit. Wel een inspannende activiteit: ik (100% recreatieruiter met allergie voor wedstrijden :D ) ben er namelijk veel sterker van geworden. Daarnaast merk ik dat ik beter in vorm ben en mijn lijf is nog nooit zo strak geweest (hoewel de neven-activiteiten als uitmesten daar ook aan bijdragen).
Pas als je gericht gaat trainen in een les (eventueel in clubverband) met als doel deelnemen aan wedstrijden, ben je in mijn ogen pas bezig om paardrijden als sport te beoefenen.
Topruiters doen naast het rijden overigens ook aan krachttraining om hun lijf beter in vorm te houden.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:15

Helemaal mee eens mairead.

En nu is het weer wachten tot er weer iemand iets post zonder de vorige berichten te lezen en de hele discussie weer overnieuw kan beginnen (maar ik ben altijd heel moe ervan, maar het is een olympische sport, maar het is heel moeilijk).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:20

xSlvna schreef:
Omdat anderen weer zeggen 'het maakt niet uit waarvoor je op het paard zit', ik dacht altijd dat sport bewegen was. Als ik naar de SPORTschool ga, ga ik ook maar wat rennen, als ik ergens heen moet ren ik om te verplaatsen, daar om af te vallen en op de baan om te winnen.
Is het dan niet gewoon 'sporten' (recreatief) en 'wedstrijdsport' op hoger niveau?

Het woord "sport" wordt op wel meer plekken onterecht gebruikt, de sportschool is daar een duidelijk voorbeeld van. ;)

YouthReiner schreef:
Waarom ben jij trouwens zo fanatiek in het uitleggen waarom het volgens jou geen sport is? Ik zie jouw naam constant voorbij komen.

Dus jij beweert dat Anky en Rieky regelmatig kromlopen van de spierpijn door het paardrijden? <<)
Tja, als mensen eerst het topic zouden lezen voordat ze ook hun bijzonder niet-unieke en weinig onderbouwde mening geven, dan hoefde ik niet steeds mezelf hier te herhalen ~~}>

mairead schreef:

Schaken en dammen is altijd volgens vastgestelde regels en er is eigenlijk altijd sprake van een winnaar en een verliezer, maar inderdaad heb je een punt dat het vooral sport wordt in competitieverband. Een balletje trappen op straat is inderdaad geen sport, maar misschien wel heel leuk om te doen ;)
Verder ben ik het helemaal met je eens, paardrijden is niets mis mee, is fysiek ook best goed voor je lijf, maar op den duur is het niet genoeg om je lijf strak te houden <<)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:20

Waratje schreef:
YouthReiner schreef:

Dus jij beweert dat Anky en Rieky regelmatig kromlopen van de spierpijn door het paardrijden? <<)
Tja, als mensen eerst het topic zouden lezen voordat ze ook hun bijzonder niet-unieke en weinig onderbouwde mening geven, dan hoefde ik niet steeds mezelf hier te herhalen ~~}>

Dat weet ik uit eigen ervaring ja. ;)