paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:26

kim_dura schreef:
Ja. Maar dan zou dit hele topic ook eigenlijk geen zin hebben. :n

Natuurlijk staat alles open voor een discussie, maar als steeds weer dezelfde argumenten voorbij komen dan heeft de topic inderdaad niet veel zin meer want dan gaan we gewoon rond in een cirkeltje.

kim_dura

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:51

Ja das ook waar...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:52

kim_dura schreef:
Ja. Maar dan zou dit hele topic ook eigenlijk geen zin hebben. :n

Ach, dit topic is sowieso een bron van vermaak en verbazing }>

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:58

Haha ja je moet toch iets te doen hebben!

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:23

Pff ''paardrijden'' is geen sport hoor ik dagelijks.. Maar gelukkig krijg ik na een lichte discussie toch vaak wel voor mekaar dat ze het toch een sport vinden. Maar meestal heb ik ook zoiets van.. Oke jij gelijk en ga ik niet eens een discussie aan haha! Iedereen zo ze eigen hobby/sport denk ik dan maar

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:37

Misschien moeten we het geen sport meer noemen dan als je niet aan het wedstrijdrijden bent, maar 'een zeer-actieve-bezigheid' :D

kimmiedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:48

[/quote]
Ah, dus als ik jullie mijn tuin laat omspitten dan hebben jullie daarna lekker spierpijn en kan ik dus zeggen dat tuinspitten een sport is?? Volgens mij klopt er iets niet in die redenering :P

Amalarab, lekker bezig geweest, dus. Maar sport?? Dacht het niet }>[/quote]

ik vraag me nu heel erg af of jij nou zo'n iemand bent die nog nooit op een paard heeft gezeten. het is niet alleen zitten en hobbelen. er komt veel meer bij kijken!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:37

Lieverd, ik rij al 3x zo lang paard als dat jij op deze aarde bent :+

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:53

Haha die is goed. :)

rayquaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:43

Ik dacht eerst dat het ook geen sport was, maar een keer bij een les gestaan en
damn, wat een handelingen moet je als ruiter nog doen en veel aandachtspunten.
Vanaf daar kon ik echt wel zien dat het een intensieve sport is, waarbij er samenspel is
tussen mensen en dier.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:23

Moet je eens gaan kijken bij een open hart operatie, dat zijn een hoop handelingen en heel veel aandachtspunten en daar komt ook een hoop samenwerking bij kijken. Sport? Ik dacht het niet. Vakwerk en moeilijk? Zeker wel :j

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:13

Waratje, hoe kijk jij dan aan tegen mensen die 1 x per week bijvoorbeeld turnen (ik noem maar even een sport) maar geen wedstrijden doen? Want dat is bijvoorbeeld maar voor weinig mensen weggelegd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:48

Ik kan me vergissen, maar volgens mij wordt er ook bij dat soort turnlessen af en toe een (onderlinge) wedstrijd georganiseerd. Maar op zich als ze het volledig zonder competitie doen zou je het lichaamsbeweging kunnen noemen. Zoals wel meer dingen gewoon "lichaamsbeweging" zijn.
Andere vraag: Wat noem jij ballet bijvoorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:31

Lughnassadh schreef:
Waratje, hoe kijk jij dan aan tegen mensen die 1 x per week bijvoorbeeld turnen (ik noem maar even een sport) maar geen wedstrijden doen? Want dat is bijvoorbeeld maar voor weinig mensen weggelegd.

Zo lang je je aan spelregels van die sport houdt is het een sport.
Of je dan daadwerkelijk wedstrijden doet maakt niets uit.

Als je echter naar een turnzaal gaat en daar een beetje gaat rondrennen in cirkels en vervolgens over de mat gaat rollen dan ben je niet aan het sporten ondanks dat het toch heel vermoeiend kan zijn.

noelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:31

Ik vind het wel een sport, je hebt er goede fysiek voor nodig en gebruikt aardig wat spieren om correct paard te rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:07

Dank voor deze waardevolle bijdrage, dit hebben we in dit topic pas 100x (of zo) gelezen _/-\o_

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:09

Achja.. paardrijden geen sport.. dat zeggen ze állemaal, tot ze er een gereden hebben ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:11

Ik weet niet of dit mag, maar ik vind deze wel erg toepasselijk:

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:18

Sorry hoor, maar wat een pompeuze stierenpoep. :r Ga eens lekker kijken in de praktijk, het is allemaal niet zo mooi, zo lief, zo vertrouwend, zeker niet in de topsport met paarden. Net als alle topsport is het potentieel ongezond voor degenen die de prestaties leveren.

Lees nou eens eerst een topic door voordat je iets neerzet wat in al die pagina's al een paar keer voorbij is gekomen.

En nogmaals: wat is het belang dat paardrijden "sport" zou moeten heten? :roll:

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:40

Wauwww , hier is iemand gefrustreerd :')

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:14

Ik vraag me af wat iets dan wel een sport maakt volgens degene die overal een weerwoord op hebben dat paardrijden per se geen sport is.
Volgens de van Dale is sport:
Citaat:
allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden

Hier valt paardrijden dus onder, maar zoals in het topic staat is koken dat dan ook

Volgens woorden der Nederlandse taal is het
Citaat:
lichamelijke activiteit voor je plezier of als beroep

Ook hier valt paardrijden onder maar ja in de tuin werken ook

Volgens woordenboek Kramer is het
Citaat:
sporten bep. oefeningen of een bep. spel, al dan niet in competitieverband beoefend, soms als beroep

En ook hier valt paardrijden onder

En om nog even wikipedia er bij te pakken
Citaat:
Een sport kan omschreven worden als een fysieke krachtmeting (bijvoorbeeld zwemmen), fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden.

Hoewel iedereen 'weet' wat met sport bedoeld wordt, is het lastig om hiervan een eensluidende definitie te geven. De term evolueert continu om nieuwe activiteiten die men als sport ervaart onder deze noemer te brengen. Sporten zijn meestal activiteiten gebaseerd op fysieke beweging gebruikmakend van karakteristieken als kracht, snelheid, behendigheid en denkvermogen. Hieronder volgt een aantal kenmerken:
Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers; of omwille van het prestige van een land, stad,club enzovoorts.
Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijvoorbeeld voetbal), of om een doel te bereiken (bijvoorbeeld bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijvoorbeeld zwemmen).
Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.

Hieruit blijkt dat in de tuin werken en breien zoals door sommige hier als tegenargument gegeven dat je dat in sommige gevallen ook als sport kan zien direct af vallen.
Mijn conclusie paardrijden is alleen in wedstrijdverband een sport anders is het gewoon lichaamsbeweging. Net als turnen zonder wedstrijden, bij voetbal alleen de trainingen volgen en naar de sportschool gaan om op conditie te blijven :j

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:14

Ik ga niet heel dit topic doorlezen, maar ik sta er wel van te kijken dat dat het er al 57 pagina's over moet gaan of paardrijden nou wel of geen sport is! Wat maakt het namelijk uit wat het is of wat mensen ervan vinden?
Ik vind mezelf beroepssporter, ik vind mezelf meer een sporter dan iemand die 1 of 2 keer in de week gaat voetballen of tennissen.
Ik kan wel op gaan noemen waarom ik dat vind, maar alle argumenten zullen al wel genoemd zijn in alle pagina's. Als mensen vinden dat het geen sport is, prima, ik zal me er niet minder sporter door voelen en er niet minder plezier aan beleven....

XDario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:32

Pfff dat hoor ik ook zo vaak! Maar zelf durven ze er niet op! vind het altijd zo dom als mensen dat zeggen...
alsof achter een bal aanrennen zo leuk is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 03:53

XDario schreef:
Pfff dat hoor ik ook zo vaak! Maar zelf durven ze er niet op! vind het altijd zo dom als mensen dat zeggen...
alsof achter een bal aanrennen zo leuk is :+

Een afwijkende mening hebben is niet dom, geen goede argumenten voor je mening hebben is dom!
(is het een sport als het leuk is?)

AnneRekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:42

paardrijden is zeker een sport !
Als je echt aan de slag gaat met je pony/paard ben je aan het einde van de les zeker kapot !

:)