is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:05

Gimme_Spurs schreef:
Bizzybijtje schreef:
Borstels ook.

_O- Dus: moraal van het verhaal...

Dat ze niet zo moeten zeuren over sporen :))

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:06

Bizzybijtje schreef:
Gimme_Spurs schreef:

_O- Dus: moraal van het verhaal...

en over de slof en over je bit keuze en over blablabla...
alles kan verkeerd gebruikt worden en alles kan goed gebruikt worden :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:39

M_D_H schreef:
Bizzybijtje schreef:

en over de slof en over je bit keuze en over blablabla...
alles kan verkeerd gebruikt worden en alles kan goed gebruikt worden :)

Precies! +:)+ Hehe... :=

FFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:37

af en toe is geen probleem mits idd goed gebruik en je ook zonder kan, even een probleemje oplossen met kan weinig kwaad denk ik als je er maar niet afhankelijk van bent !

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:39

Als een slof / sporen goed gebruikt worden ben ik absoluut niet tegen. Helaas worden ze niet altijd goed gebruikt. Tegenwoordig zie je zelfs manegeruiters met sporen rijden. Naar mijn inzicht zijn die sporen dan nog lang niet nodig. Vaak zitten de ruiters het paard dan ook constant te prikken met de spoor. In dat geval ben ik wel zeker tegen sporen.

_hoi

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:25

Edisons ik vind dat je gelijk hebt. Bij ons op de manege zijn er ook wel mensen vooral volwassenen (zijn zeker niet beter dan sommige kinderen en hebben ze ook niet nodig is mijn mening) die met sporen rijden. Als je er dan even goed op let zie je toch wel dat ze worden gebruikt om het paard aan te drijven.
Ik denk als manege kinderen (weet niet hoe ik dat nu moet noemen) ze vooral omdoen omdat het "stoer" is.

abronkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:41

Mits je het hulpmiddel gebruikt als hulp! En op de juiste manier en frequentie moet het kunnen

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:42

Als een slof juist gebruikt wordt ben ik niet tegen. Ik wil er zelf niet mee rijden omdat ik mezelf niet kundig genoeg vind om ermee te rijden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:08

Ik rijd nu een jaartje of achttien en nog nooit met slof gereden. Ik zie hier op stal verschillende mensen met slof rijden. Ik zie goed gebruik van de slof, maar ook vreselijk verkeerd gebruik, waarbij paarden totaal op de slof gereden worden en er helemaal mee in de krul worden getrokken. Dit kan ik bijna niet aanzien en ik heb er veel moeite mee om er dan niks van te zeggen. Mijn instructrice heeft een heel mooi slof gebruik en dan vind ik het ook prettig om naar te kijken. Mijn instructrice zou graag willen dat ik af en toe met de slof rijd, omdat ze dan denkt dat ik daarmee het ruggebruik van mijn paard sterk kan verbeteren. Ik heb steeds de boot afgehouden.
De afgelopen twee weken was ze op vakantie en heb ik besloten om in alle rust eens een keer de slof uit te proberen. Ik wilde kijken hoe mijn paard er op zou reageren bij het lang en laag over de rug rijden, of ik er zelf prettig mee kon rijden en of ik er voordeel uit kon halen.
Ik heb de slof op zijn langst gelaten gedurende de tijd dat ik reed. Op deze manier wist ik zeker dat ik hem niet te strak had. Ik heb een half uurtje lang en laag gereden.
Ik had gedacht dat ik het absoluut niet fijn zou vinden, maar ik merk toch dat het een soort ondersteunende functie heeft. Mijn paard liep makkelijker lang en laag. Doordat zij best een rechte hals heeft, is het voor haar best lastig om lang en laag met de neus een beetje naar de knieën te lopen. Bij het rijden kan ze dat normaal even volhouden en heeft dan de neiging om haar hoofd weer wat omhoog te gooien. Ik ben dan vaak net te laat om dat te voorkomen.
Door de slof was haar aanleuning stabieler, waardoor ik me veel meer kon richten op andere zaken, zoals mijn eigen houding. Dit was erg prettig. Het nadeel vond ik, dat ik zelf niet handig de teugels even snel wat korter kan nemen, dan zat ik erg te prutsen met al die teugels in mijn handen.

Kortom, in de afgelopen achttien jaar heb ik nu 1 keer met slof gereden. Het is me op zich goed bevallen, maar ik heb er daarna niet meer mee gereden. Ik merk ook dat ik daar niet echt behoefte aan heb.
Ik zit er wel over te denken om hem eens bij mijn privéles om te doen, zodat mijn instructrice en ik samen kunnen kijken of het voordeel kan opleveren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:55

Ik snap het niet zo goed supervixen....wat doet een slof dan als hij toch op z'n langst gelaten wordt? En kan datgene wat er nog beter moet gaan met het rijden bij jou dan niet bereikt worden zonder slof? Ik bedoel dit niet als aanval hoor, begrijp gewoon de toegevoegde waarde niet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:30

Slof is er in verschillende lengtes. De slof die ik heb gebruikt werkt ook in op zijn langst. Hij staat dan niet strak, maar hij werkt wel in als haar hoofd hoger dan horizontaal komt (als je snapt wat ik bedoel).

Natuurlijk kan datgene wat ik wil bereiken ook zonder slof, daar ben ik namelijk al een jaar of twee mee bezig. En dan bedoel ik, in het goede tempo, los in het lichaam, netjes aan het been, een lange, lage aanleuning behouden met het neusje wat naar de knieën om op deze manier de rug te trainen.
Mijn instructrice denkt alleen dat ik sneller bereik wat ik wil door af en toe een slof te gebruiken.
Ik ben hier zelf nog over na aan het denken, of ik dit wel wil, hoe vaak ik dat dan zou willen, of dat ik gewoon verder train zonder.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:47

Ik vind een slofteugel een hele fijne teugel :) Je kan hem zelf makkelijk loslaten of strakker pakken. Een slof kan imo geen kwaad, zo lang je hem naar niet te kort houdt!

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:48

Ik vind dat er te snel slecht gereageerd word hier op bokt.
Ik heb zelf niks op een slof tegen, als je hem goed gebruikt.
Ik vind dat er altijd fel gereageerd word, en als een pony/paard net op dat moment iets te diep loopt (door een slecht foto moment) word altijd iedereen gelijk afgekraakt.......
Alsof iedereen hier zelf een prof is :=
Wel jammer dat er altijd zo gereageerd word, tuurlijk je kan een tip geven juist beter als er tips worden gegeven! Maar iedereen gaat er gelijk helemaal op tegen in.......

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:54

Ik ben het met sannedeedee1 eens. Een foto is een momentopname dus het kan best dat het een seconde later er weer heel anders uitziet.

PandaTerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:02

En als paarden elkaar pijn doen dan? Als mijn ex-verzorgpaard een ander in zijn nek wil kriebelen bijt ie volgens mij gewoon door :') er is echt wat mis met dat beest..
Maar goed. Als een paard opgewonden is met een 'gewoon' tuigje en hij gooit eens zijn hoofd omhoog, en rukt daarbij aan de teugel trekt en de ruiter daardoor haar handen even raar houdt, wordt dat volgens mij al als mishandeling gezien. Je kan dat pas zien als je er naast staat, maar niet aan foto's..

Larissabest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:05

Als je al die extra dingen gebruikt om je paard verplicht in de krul te trekken en veel meer te vragen dan een paard daadwerkelijk kan is het verkeerd. Dit zie je wel snel genoeg als er misbruik van gemaakt word. Ik ben eigenlijk altijd een tegenstander.. Aangezien er gewoon ontzettend veel misbruik van gemaakt word. Op wedstrijden ( bij b.v springen) zie ik ook vaak genoeg dat mensen zo 3 teugels in hun handen hebben. Ik heb dan gewoon zoiets van ''Als je je paard niet aankan, ga dan ook geen wedstrijden rijden''. Een goede basis en een eerlijke rijstijl lijkt mij veel belangrijker dan elk moment hogerop komen. Pas zag ik een combinatie met springen die gewoon lekker op gebroken bitje zijn rondje deed. Dat is naar mijn mening gewoon veel eerlijker.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:14

Larissabest schreef:
Als je al die extra dingen gebruikt om je paard verplicht in de krul te trekken en veel meer te vragen dan een paard daadwerkelijk kan is het verkeerd. Dit zie je wel snel genoeg als er misbruik van gemaakt word. Ik ben eigenlijk altijd een tegenstander.. Aangezien er gewoon ontzettend veel misbruik van gemaakt word. Op wedstrijden ( bij b.v springen) zie ik ook vaak genoeg dat mensen zo 3 teugels in hun handen hebben. Ik heb dan gewoon zoiets van ''Als je je paard niet aankan, ga dan ook geen wedstrijden rijden''. Een goede basis en een eerlijke rijstijl lijkt mij veel belangrijker dan elk moment hogerop komen. Pas zag ik een combinatie met springen die gewoon lekker op gebroken bitje zijn rondje deed. Dat is naar mijn mening gewoon veel eerlijker.

Op wat voor een wedstrijden kom jij waar er met 3 teugels gereden wordt?????
Een slof is sowieso niet toegestaan op wedstrijden.

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:29

Ik heb niet zo'n zin om alle 55 pagina's door te lezen, ik zal wel even mijn mening geven.

Ik snap wel waar het vandaan komt, zoveel mensen tegen hulpteugels. Tegenwoordig moet alles maar "aan de teugel" lopen, gaat het niet zo 1/2/3 op de natuurlijke manier gooien we er wel een hulpteugel tegenaan.. Tja, ik snap dat er dan commentaar komt. :j Ik ben niet tégen hulpteugels, mits ze niet goed gebruikt worden. Dit is overigens bij mij hetzelfde bij sporen, ben ik ook niet tegen, alleen wanneer ze op verkeerde manieren gebruikt worden.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:17

Ach lekker boeie, ik ben niet anti slof/sporen/scherpe bitten, ook niet pro. Iedereen moet gewoon kijken wat er het beste bij hem of haar en het paard past. Sowieso heb je er niet te bemoeien, je weet het verhaal er niet achter en je kent het paard niet. Laat de ruiter zelf en de instructeur daarvan uitzoeken waarmee ze rijden :)