is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rider1

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:31

Ik ben ook niet antislof! Ik heb ook wel vaak met slof gereden!
Ik heb het maar 1 keer echt fout gebruikt denk ik... Dat was toen ik een pennymeisje was dat dacht dat ze het wel aankon om met zon lang zwart ding te rijden, ' dan loopt ie zo mooi '
Hier kan ik dus absoluut niet tegen ( al heb ik het zelf daarvoor 1x gebruikt)
Mensen die de slof gebruiken om hun paarden rond te laten rijden. Met de slof kan je wel degelijk de nek van je paard breken. Dus mijn mening is: gebruik de slof met een GOEDE reden, en juist, en anders niet! :)

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:39

Ik, ik vind het niet erg als het maar op de goede manier wordt gebruikt! :j

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:09

ik kan niet zeggen dat ik er echt tegen ben want in sommige gevallen zal een slof echt wel helpen, en als je hem goed gebruikt vindt ik het ook prima. maar ik ben er wel tegen dat veel mensen de slof pakken zonder er verder over na te denken. ik zie dan ook vaak paarden voorbij komen met een slof die helemaal verkeerd gebruikt wordt. dan vindt ik dat je hem er beter af kunt laten.
ik zou zelf nooit met een slof rijden, (ook niet met bit, bitloos en slof gaan niet echt samen :P ) omdat ik vindt dat je een paard ook moet kunnen rijden zonder al te veel hulpmiddelen.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:43

Ben zeker niet tegen het gebruik van hulpteugels, alleen tegen de manier waarop ze gebruikt worden. Vaak door mensen die uit onkunde niet weten wat ze doen en daarmee hun paard stuk maken.
Wil je rijden met slof neem dan les, laat iemand je uitleggen hoe je het moet gebruiken wat de inwerking is en of het wel een hulpmiddel is die bij jou past ( en dan maar hopen dat je de juiste instructeur treft die de slof ook op de juiste manier gebruikt :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:51

Ik ben niet antislof, ik heb zelfs een foto mèt slof! :oo
Afbeelding
(rechter peerd).

Wanneer je hem goed gebruikt is er niet veel mis mee... ik gebruik een slofje enkel wanneer ik een tijd niet met hem in het bos/strand ben geweest als losse noodrem, wel altijd aan de zijkant, niet tussen de voorbenen door, omdat hij nogal met z'n benen kan maaien tijdens zijn vreugdesprongen. :')
Je moet de slof als kort en tijdelijk hulpmiddel gebruiken en zo instellen dat hij alleen werkt in een uiterste situatie (dus los hangt bij ontspanning).

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:53

Het heten niet voor niets hulp teugels. Maar sommige mensen denken dat het mishandel teugels heten. :')

Ik ben niet tegen hulpteugels. Maar het word idd vaak verkeerd gebruikt. Met name slof. Als er mensen een foto zien waarop een teugeltje goed word gebruikt, worden ze meestal ook al aangevallen. En wat meestal het ergste is? Die mensen gebruiken ze meestal zelf ook!

Quincyfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:45

Citaat:
Nee een slof dient als extra controle, niet om je paard mee naar beneden te rijden.

Nee. Een slof dient om de opwaartse beweging te begrenzen. Voor extra controle kan je beter een martingaal gebruiken.

SILVIE_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:47

harriehoef schreef:

heeeelemaal mee eens !!! :)

hartjeDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:13

Ik ben ook niet anti slof, zolang het maar goed gebruikt wordt. Ik zelf gebruik hem af en toe.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:24

Ik ben niet anti-slof. Ik gebruik hem zelf ook als ik met de pony ga rijden op wandeling, maar hij moet wel correct gebruikt worden dan.
Ik gebruik hem vooral als mentaal hulpstuk voor mezelf, ik denk dan dat ik een extra noodrem heb en hierdoor ben ik zelf veel rustiger (en de pony dus automatisch ook). Ik probeer hem zo weinig mogelijk effectief te gebruiken.
In de piste gebruik ik het helemaal niet, zie er dan het nut niet van in ( bij onze pony dan toch)

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:24

hier een anti slof rijden wat heb ik een hekel aan die krengen bahhhhhhh

SILVIE_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:34

SILVIE_A schreef:
harriehoef schreef:

heeeelemaal mee eens !!! :)

maar wel niet van die superlange sporen of zo met een wieltje aan, daar ben ik wél tegen hoor. Ook alleen als het nodig is hé.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:11

Heb net nog met slof gereden. Hij schiet steeds in een bepaald stuk van de bak weg en daardoor krijg ik steeds meer spanning. Nu rond gestapt en gedraafd en dat ging goed en toen er af laten halen (kan er zelf niet bij). Van het weekend een clinic in een vreemde bak gehad en toen ook de eerste rondjes erom. Even om mijn eigen stress los te kunnen laten.

Nathaliepx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:18

een slof is alleen goed als je het goed gebruikt, laatst reed er een meisje bij mij in de les er mee alleen zij kon er niet mee rijden daar door ging het paard veel gekker doen dan eerst, ik vind alleen als je er goed mee kan rijden je ze mag gebruiken

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:22

Iedereen moet het zelf weten als je het nodig hebt waarom niet? Ik ben tegen slof zodra het niet goed gebruikt wordt maar voor de rest ben ik er niet tegen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:34

SILVIE_A schreef:
maar wel niet van die superlange sporen of zo met een wieltje aan, daar ben ik wél tegen hoor. Ook alleen als het nodig is hé.

even een hele andere discussie, maar je weet dan een spoor met wiel veel lichter is dan een stompe?
Het wiel draait namelijk weg bij druk en heeft dus minder inwerking dan een stompe die veel mensen heerlijk recht hun paard in steken ;)
Lange sporen zijn handig als je met korte pootjes op een groot paard zit: je komt met minimale beweging bij je paard waardoor je kunt verfijnen.

Ik heb wel een HEKEL aan mensen die hun sporen gebruiken omdat het paard niet genoeg aan het been is, daar is een spoor niet voor :n

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:16

smurffie schreef:
SILVIE_A schreef:

even een hele andere discussie, maar je weet dan een spoor met wiel veel lichter is dan een stompe?
Het wiel draait namelijk weg bij druk en heeft dus minder inwerking dan een stompe die veel mensen heerlijk recht hun paard in steken ;)
Lange sporen zijn handig als je met korte pootjes op een groot paard zit: je komt met minimale beweging bij je paard waardoor je kunt verfijnen.

Ik heb wel een HEKEL aan mensen die hun sporen gebruiken omdat het paard niet genoeg aan het been is, daar is een spoor niet voor :n

Meng ik me als westernruiter wederom even in deze discussie... Slof, sporen, scherpe bitten, shank, zweepjes, enz. enz. enz. HULPmiddelen die in verkeerde handen (benen) een hele nare uitwerking kunnen hebben... Ik ben absoluut niet anti, maar wel als de ruiter die deze dingen gebruikt totaal geen idee heeft wat 'ie aan het doen is. Laatst een bittenclinic gehad en me verbaasd over de scherpe bitten die zomaar worden gebruikt. Maar nog meer over dat een enkelgebroken trens niet echt een "beginners" bit is.

Ik zeg, theorie en praktijkles voordat je met wat voor hulpmiddel dan ook gaat rijden. Basis, basis, basis, dat staat voorop. Als je paard geen slof nodig heeft, waarom dan toch die optioming gebruiken? Omdat het "stoer" staat? Geldt dat ook voor een pessoa bit met dubbele teugelvoering? En in de western net zo: shank en dikke sporen omdat alle cowboys dat hebben? Hulpmiddelen zijn pas hulpmiddelen als ze gebruikt worden met verstand en zachte hand. :j

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:34

Ik ben er geen fan van. ik denk dat mensen met onkunde sneller naar een hulpteugel grijpen dan kundige ruiters met geduld. Wat ik hier lees over sporen met wielen dat die zachter zijn, weet ik niet. Er komen ook vaak haartjes tussen die wieltjes waardoor die uit de huid getrokken worden, lijkt me niet fijn :n
Sporen zou ik al helemaal NOOIT gebruiken. Daar ben ik wel echt fel op tegen, en zie het nut er ook niet van in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:57

Oenka schreef:
Ik ben er geen fan van. ik denk dat mensen met onkunde sneller naar een hulpteugel grijpen dan kundige ruiters met geduld. Wat ik hier lees over sporen met wielen dat die zachter zijn, weet ik niet. Er komen ook vaak haartjes tussen die wieltjes waardoor die uit de huid getrokken worden, lijkt me niet fijn :n
Sporen zou ik al helemaal NOOIT gebruiken. Daar ben ik wel echt fel op tegen, en zie het nut er ook niet van in.

Wielsporen zijn wel degelijk vriendelijker. Dat er zoveel haartjes tussen komen heb ik nog nooit meegemaakt overigens.
Sporen zijn ook niet "zielig". Het nut ervan is dat je specifieker kan zijn met je hulpen. Tineke Bartels had het eens mooi vergeleken met het bedienen van een touchscreen telefoon met je hele hand of enkel een vinger.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:43

maar een paardenhuid is zo gevoelig, dat deze een hulp van een been echt wel voelt. dan ligt het aan de ruiter als het niet specifiek genoeg is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:06

Oenka schreef:
maar een paardenhuid is zo gevoelig, dat deze een hulp van een been echt wel voelt. dan ligt het aan de ruiter als het niet specifiek genoeg is

Ja, maar op den duur lijken de hulpen toch behoorlijk op elkaar waardoor het zo wat specifieker is.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:16

Nogmaals, wielsporen of knopsporen, beiden kunnen een paard heel veel zeer doen als ze verkeerd gebruikt worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:03

Borstels ook.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:10

Bizzybijtje schreef:
Borstels ook.

_O- Dus: moraal van het verhaal...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:49

Oenka schreef:

het gaat niet om het voelen van de beenhulp, dan gebruik je hem dus al verkeerd, het gaat om het verfijnen van bepaalde hulpen waardoor je paard ze beter begrijpt en minder snel verward met andere hulpen.

zoals al eerder gezegd, hier een ruiter die wel met slof rijd :)
en eventjes een foto van hou ik mijn slof gebruik...
dier loopt lekker los door het lijf vanuit de achterhand, slofje is in zover los dat hij hem alleen voelt als hij er tegenin zou komen.
stelling vragende binnenhand en een meegevende buitenhand, zelfde voor mijn been, die vraagt om stelling.
en het resultaat een braaf lopend dier (dit is een van de 3 lastige die ik met slof gereden heb en dan ook meteen de allerlastigste van de 3)
die tevreden oogt...
gewoon een net beeld...
Afbeelding