is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:15

waar ik zelf van geleerd heb, is mee lopen met mijn hoefsmid voor een half jaar 2 dagen in de week. Ik moest in opdracht van hem het anatomie van een paard tekenen omdat ik redelijk overweg kan met een potlood. Ook moest ik de bottenstructuur en spierenstructuur opzoeken op youtube in beweging. Dat heb ik gedaan.
Ik heb toen een tekening gemaakt van de anatomie van een paard en van de hoef.

Daarnaast je verdiepen in het gedrag van een paard, is ook niet slecht om te doen.
Ga eens langs bij een ruiter die hoger in de sport zit, vraag of je daar een paar dagen mag komen kijken na het gedrag tijdens het rijden, tijdens stal en tijdens weidegang.

Heb ook 4 maanden stage gelopen bij een lichte tour ruiter, hem zien rijden. Zelf longeren en observeren, ook een osteopaat ter werk gezien een zadelmaker te werk gezien. Ook heb ik moeten observeren in een weiland. En dat leert je zoveel over gedragingen van een paard.

Leg bij verschillende ruiter voorbeeld problemen voor, zoals bokken tijdens je been aanspanning, of het te diep lopen aan de teugel zonder dat jij er druk op legt. Hoe meer mensen je een antwoord kunnen geven hoe sneller je een streep kunt zetten. Veel opzoeken en op papier zetten.

Problemen moeten opgelost vanuit het probleem. Niet de symptonen wegnemen en het probleem niet oplossen van uit het probleen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:45

Je moet er inderdaad ook feeling en oog voor krijgen vanuit de praktijk. Ik vind het ook erg leuk om lezingen of workshops te volgen. Zo ben ik laatst naar een lezing geweest over 'het cognitieve paard'. Daar hebben we ook in een weiland gezeten bij een kudde paarden en leer je ook weer heel anders 'kijken' naar paarden, met meer zintuigen dan alleen je ogen. Goh waar zo'n slofteugel topic naar toe leidt he ;) er is zo veel meer dan (dwingend) rijden alleen! En wat we nu opgenoemd hebben is naar mijn mening onlosmakelijk met elkaar verbonden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:47

Het gedrag is geen probleem, maar in de anatomie heb ik me nog niet verdiept. Ik denk dat dat wel eens tijd wordt. Bedankt voor de tips.

En idd, ik vind het heel plezierig om met zo weinig mogelijk hulpmiddelen te rijden (als je goed je best doet en een paard wat langer rijdt lukt dat heel goed. Ik kon mijn eigen paard rijden zonder hulpmiddelen. Ik denk dat dat met vrijwel iedereen en elk paard werkt). Volgens mij is het heel interessant om meer te weten te komen over de anatomie.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:55

Het zal een mooie aanvulling zijn op de dingen die je al weet of onbewust altijd al gevoeld hebt. Echt hoor, dingen gaan op hun plek vallen als je je er meer in gaat verdiepen. Leuk!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:03

Ik kijk er al naar uit. Nogmaal bedankt voor de tip.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:43

Ik ben zeker geen anti-slof. In tegendeel, ik ben juist voor de slof mits het goed gebruikt wordt en er een goede reden voor is. Sommige gebruiken een slof alleen om het paard naar beneden te krijgen en gebruiken de slof meer dan de teugels, dat vind ik dus absoluut niet kunnen. Maar zolang het allemaal goed zit, waarom niet?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:34

Maar wat vinden alle anti-slof-bokkers hier van het slof gebruiken voor je eigen gevoel?

Op KNHS kamp voelde ik mij één ochtend totaal klote. Dit kwam door de situatie die zich bij mijn thuisomgeving afspeelde en waar ik een half uur voor mijn les van gehoord had.
Ik voelde me zo verrot, maar ik wilde toch graag de les rijden. Aangezien ik wist van mijzelf dat ik wat sneller geirriteerd zou zijn als mijn paard aan de kletter zou gaan (reden op het hoofdterrein, waar hij de vlaggen dood eng vindt) had ik er een slofje om gedaan.
Dit NIET als 'naar-beneden-werk-middel', maar als noodrem. Als hij aan de ren zou gaan, slofje tegenkomen, en gewoon weer rustig verder.
Dit zou in mijn ogen veel beter werken dan geen slof, tig rondjes racen en dat ik vervolgens mezelf helemaal opvreet.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk de slof helemaal niet nodig gehad, en die hing er gewoon een beetje.
Wat vinden jullie hier nou van?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:36

Geen verkeerd gebruik, maar je had net zo goed een martingaal om kunnen hangen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:45

Peppertree schreef:
Geen verkeerd gebruik, maar je had net zo goed een martingaal om kunnen hangen.

Ik had op dat moment geen martingaal bij, én daar komt bij dat ik het niet fijn vind dat je die niet zelf kan bedienen. Mijn paard heeft een slofje nodig om te zorgen dat hij niet zijn hoofd recht de lucht in steekt. Als ik hierbij een martingaal zou moeten gebruiken zou ik hem (vrij) strak moeten zetten, daar hou ik niet van.
Maar waarom vind je dat ik een martingaal beter had kunnen gebruiken dan een slof?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:18

Dit is correct gebruiken van een slof.
Je paard heeft er geen last van, en jij voelt je net even wat zekerder.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:28

xLoki schreef:
Mijn paard heeft een slofje nodig om te zorgen dat hij niet zijn hoofd recht de lucht in steekt. Als ik hierbij een martingaal zou moeten gebruiken zou ik hem (vrij) strak moeten zetten, daar hou ik niet van.

Ik neem aan dat je bedoelt, hoofd in de lucht zodra hij schrikt en er vandoor schiet?

Ik kan me voorstellen dat je het voor de zekerheid gebruikt als de situatie zich voordoet. Op de foto's te zien hangt ie verder los dus dat lijkt me prima.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:29

Waarom moet je een martingaal te strak afstellen? Als je die instelt zoals het hoort kan hij én niet met zijn kop in de lucht én je loopt niet het risico dat je per ongeluk teveel/te weinig slof pakt. Daar waar jij zegt 'slofje tegenkomen' was hij dan martingaal tegengekomen.

De reden dat ik een martingaal beter vind dan een slof is met name dat ik denk dat je een slof sneller te strak kan houden (onbewust). Bij een te losse slof loop je weer kans dat je paard erin gaat staan. Daarnaast is het een stukje veiliger om een martingaal aan je paard te hebben mocht je er onverhoopt toch afvallen.

Als het puur gaat om het voorkomen van het in de lucht steken van het hoofd zie ik echt niet in waarom je een slof zou gebruiken in plaats van een martingaal. Behalve dan als je die niet bij je hebt :) .

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:40

@xLoki: in mijn ogen correct gebruik. Daar gebruik ik ook soms een slof voor. Eerder het gedacht dat als m'n paard op de kletter zou gaan of een "moeilijke" dag heeft, dat ik m'n slof er even kan bijnemen en weer rustig verder trainen. En eigenlijk neem ik hem nooit op, hooguit bij het aannemen van de teugels na het vrij stappen even omdat mijn paard dan altijd eerst voluit moet tegen trekken à la "ik-heb-nog-geen-zin-om terug-opgepakt-te-worden"

@peppertree: in vind persoonlijk een martingaal ook niet zo fijn, want als je paard echt z'n neus hoog in de lucht steekt, dan trekt de martingaal op je teugels en ben je vrij stuurloos. dan heb ik liever een thiedemann als je niet handig genoeg bent met 2 teugels

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:10

Een slofteugel, bijzetteugel of wat dan ook is nooit fout of goed.
Het gaat enkel om het gebruik van deze hulpteugels

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:14

Het is niet verkeerd, een slofteugel is namelijk niet expres gemaakt voor verkeerd gebruik. Dus je kunt hem ook goed gebruiken, en dat is wat jij hier doet. :j

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:44

Ansie, dat bedoel ik inderdaad. Kop de lucht in en sprinten.

En ik vind inderdaad de martingaal niet fijn voor dit paard. Er komt ontzettend veel druk op je teugels, en ik zie het probleem van mijn slof niet? Ik heb mijn slof nooit onbewust te strak, en zou ik dit wel hebben, zou iemand op stal er iets van zeggen. Ik rij niet onbewust met de slof, ik heb hem voor een rede en gebruik hem ook enkel en alleen voor wanneer hij nodig is.

Quincyfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:40

Een slofteugel, thiedeman e.d. zijn hulpmiddelen. Geen vaste teugel, want veel mensen rijden er iedere keer mij en dat is volgens mij ook niet de bedoeling. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen echte voorstander van de slofteugel of eender elk hulpmiddel, maar als het helpt om een moeilijke weg een stuk makkelijker te maken, zal ik de laatste zijn om te zeggen dat een slofteugel paardonvriendelijk is.
Als ze maar fatsoenlijk gebruikt worden en voor het juiste doel (en dat is natuurlijk om het later zonder te kunnen!) vind ik het best.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:48

Er komen wel eens mensen van buiten af bij ons in de binnenbak rijden en één van deze mensen rijdt altijd met een slof en die staat altijd strak. Ik erger me daar groen en geel aan. Toch ziet het paard eruit als een 'happy athlete', proest vaak en loopt niet in valse knik met een weggedrukte rug of iets dergelijks. Ik vraag me echt af hoe dat kan?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:26

freeride schreef:
ciskelover schreef:
Teddylover slof is niet zielig mits correct gebruikt!

Ik heb hem ook een tijdje gebruikt nadat mijn intstructrice bijna onder mijn jonge paard lag. Was ze het helemaal zat met hem en voordat er ongelukken gingen moest paard eraan geloven. Meneer ging even iets harder volte draaien schoudertje eruit, koppie omhoog en hoppa daar kon die rennen alle kanten waar die maar heen wou. Slof er uit veiligheid aangehangen streng aangepakt en zie binnen 2 maanden, paard zonder slof paard op me pinken te rijden. Daar heeft de slof me toch mooi bij geholpen. En voor nog zulke kleine/gevaarlijke probleempjes heb ik hem nu ergens in een stoffig hoekje van me kast liggen

fijne instructie: was ze het helemaal zat met hem? en flink aangepakt? knap hoor, loopt ie nu bijna vrijwillig lekker rond?

Ik zie je reactie nu pas en wil er wel even op in gaan. Ja als er gevaarlijke situaties ontstaan dan wordt ze het zat dat is heel begrijpelijk. Het is niet de bedoeling dat de ambulance elke keer op het erf staat of dat er paarden in de kliniek balanden omdat mijn paard toen der tijd daar doorheen liep. En soms moet een dominant paard weten wie de baas is dat is ook wel zo veilig. Paard heeft nog 1 keer een slof om gehad tijdens zijn eerst buitenrit alleen maar voor de zekerheid die heeft toen praktisch los gehangen het is een heel mak en koel beest geworden. Ja hij heeft heerlijk rondgelopen geen problemen meer mee gehad super paard. Heeft zijn winstpunten met gemak gehaald in de B meteen en toen der tijd ook nog op zijn luie gat een endurance gelopen. Kon een goed parcour lopen zonder hulpteugels. Niks op aan te merken geweldig dier! Gerustgesteld nu?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:29

Ik doe vaak een slofje om als ik naar buiten ga. Het idee van 2 teugels hebben geeft mij een fijn gevoel.
Maar ik vind niet dat je een slof moet gebruiken om de kin op de borst te trekken.

Quincyfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:20

Renske1987 schreef:
Ik doe vaak een slofje om als ik naar buiten ga. Het idee van 2 teugels hebben geeft mij een fijn gevoel.
Maar ik vind niet dat je een slof moet gebruiken om de kin op de borst te trekken.

Een slofteugel dient juist om je paard zijn neus verder naar beneden te "spelen"! Maar als je de nadruk legt op trekken ben ik het wel met je eens hoor.

fabio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:16

mits goed gebruikt ben ik ook geen tegenstander

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:42

Quincyfreak schreef:
Renske1987 schreef:

Een slofteugel dient juist om je paard zijn neus verder naar beneden te "spelen"! Maar als je de nadruk legt op trekken ben ik het wel met je eens hoor.

Nee een slof dient als extra controle, niet om je paard mee naar beneden te rijden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:58

Momenteel weer 2x met slof gereden. Ben al maanden aan het stoeien omdat hij er steeds vandoor ging. Had een goede reden, hij bleek een zenuwbeknelling te hebben. Maar het vertrouwen was zoek. Ik nam geen leiding meer met rijden omdat ik bang werd. Hij kreeg geen leiding meer en ging zich dus teveel op de omgeving fixeren. Door nu met de slof te rijden kan ik eerder ontspannen als het fijn gaat, hij merkt dat hij niet meer de leiding kan nemen en krijgt daar ook meer rust van. Voor mezelf een goede reden om er een tijdje mee te rijden tot ik mijn lef terug heb en hij me weer vertrouwd.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 01:04

ik neem altijd aan dat mensen weten wat ze bezig zijn :j want de meeste hier nemen veeel sneller aan , dat mensen niet weten wat ze bezig zijn... :j
ben dus niet antislof :P
ik heb zelf ook met slof gereden een tijdje, maar het was ook op dat moment met dat paard, de beste oplossing :j
Zolang je van die dingen gebruikt voor een echte goede reden en dat je weet waar je mee bezig bent is er geen probleem :D
het is soms jammer dat bokt daar soms zo extreem in is terwijl ze de echte situatie niet eens kunnen begrijpen.... :n
gelukkig heb je ook nog de mensen di eniet zo zijn :) onder andera zoals hier :j