Nero @ 2e klassieke dressuurles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Nero @ 2e klassieke dressuurles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:10

Miracle, ik vind je vrij kinderachtig reageren. Zoals ik al eerder zie hoeft het feit dat je advies niet aangenomen wordt niet te betekenen dat het niet mag ofzo. Ook niet dat de "waarheid" niet gezien wil worden. Dat is gewoon echt onzin.
Maar zo'n opmerking als " het maakt ook niet uit wat ik vind" komt erg kinderachtig over.

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:15

Aangezien het de bedoeling is dat het paard jouw hand opzoekt ipv andersom, bepaald het paard toch ook hoe het contact met de mond is. Met mijn eigen paard heb ik een heel licht contact, maar toen ik pas op een paard van een vriendin zat was er een zwaarder contact. En het paard van een vriend zat er weer tussenin. Zolang je je hand niet vastzet, terugtrekt of wegsteekt bepaald het PAARD de zwaarte van het contact. Dat is dan toch per paard verschillend.

Ik ben het er niet mee eens dat je zonder contact kunt rijden. Je brengt er van achter energie in, als je wilt dat die energie erin blijft, zul je die aan de voorkant op moeten vangen. Anders gaat je voorwaartse drang verloren. En zal je je paard ook niet op het achterbeen krijgen.

Je rijdt toch van achter naar voren. Niet van achter naar niks. Slim
Laatst bijgewerkt door IndezzW op 27-08-08 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:18

Lieve dames, toch maar weer on topic gaan?

TS ik heb echt geen bal verstand van het klassieke rijden maar wil je toch een compliment geven dat je dit gaat proberen. Evenwicht behouden als je paardje zo diep loopt is niet echt makkelijk en het lijkt je goed af te gaan.

Je linker hand heeft een beetje last van een eigen leven geloof ik, als je rechter mooi staat heb je links een piano handje.

Ben trouwens verliefd op je setje, knap dat je je paard en jezelf in 1 kleur kunt steken.

Esther_Ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:19

Hoi dani,
Meis als alleer eerste wat staat je set weer super op nero en ziet het er weer heerlijk ontspannen uit !
Even kijken een comentaar puntje opzoeken anders word mijn bericht verwijderd.
Denk aan je voeten dat het geen kapstokken worden Knipoog

Verder weet jij zelf waar je mee bezig bent en dat dit goed is voor jou pony of niet. Of wat dan ook. Trek je niks van dit helle gedoe aan. Want jij weet het beste voor je paard.

xxxxx Esther

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:25

Vind Nero 'n leuk dier! Ja
Vind het ook 'n fijne manier van rijden, en goed dat je écht naar de ontspannenheid zoekt! Goed dat je probeert af te vallen ook voor je paard, super!! Daarom vind ik zeker dat je 'n compliment heb verdiend! Vind het er netjes verzorgt uitzien, goed tuig, leuk setje enzo. Probeer inderdaad alleen nog wel iets meer op je eigen houding te letten, goed rechtop zitten, tenen naar binnen. En hakken goed uitdrukken. Lachen!

Veel succes bij de volgende lessen!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:27

Wat een gezeur toch weer, het is bijna lachwekkend. Je kunt niet verwachten dat wanneer iemand voor de 2de keer rijles heeft bij een nieuwe instructrice, zijn/haar rijstijl dan direct dusdanig verandert dat alle kritiekpuntjes verdwijnen als sneeuw voor de horizon. Ik begrijp best dat jullie het goed bedoelen, maar dit is absoluut niet hoe het over komt... Mijn complimenten dan ook aan Neroo dat zij toch gewoon haar foto'tjes heeft geplaatst.

Rijtechnisch kritieken: Probeer je tenen iets meer naar binnen te draaien. Dit wordt wellicht al iets gemakkelijker door je beugels 1 of 2 gaatjes korter te doen, dan draait automatisch je hak ook iets mooier bij en sluit je been netjes aan. En probeer je schouders iets meer naar achter te doen. Cap laat ik eigen keus.

Succes, en vooral genieten van alle (kleine) vorderingen die jullie als combinatie maken. Vind het een erg leuk paardje trouwens Lachen

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:42

Zo, ik heb alles doorgelezen..
Wat een gedoe hier zeg..
maar goed.. dat terzijde.

Ik vind het echt super dat je het rijden weer hebt opgepakt!
Ja, je bent wat te zwaar, maar dat zie je zelf ook in, en je gaat er aan werken, wat ik top vind! ik denk zeker niet dat wat jij doet niet goed is voor je paardje, anders had je er echt niet meer zo vrolijk op kunnen zitten, en zou je paardje zeker gaan protesteren!
En als jou ostheopaat zegt dat je gewoon kunt rijden, Dan kan je lekker rijden! Die mensen hebben niet voor niks geleerd, en zullen echt wel weten wat goed is en wat niet!

Rijtechnisch: Je mag je handen wat meer dragen, en op je been/voet houding letten. je kan bv als je opstapt, je benen -vanuit binnen naar buiten- iets draaien, zodat ze goed liggen.

En over het rechtgericht rijden, ik heb er zelf ook moeite mee, en heb vaak wat meer teugel in mijn ene hand als in mijn andere. Wat hier misschien tegen helpt, is bij een paar punten in de bak jezelf aan leren naar je handen te kijken - zitten ze nog op dezelfde lengte?

ga lekker trots zitten, lessen en oefenen!
Dan kom je er wel.

Ik ben benieuwd naar foto's over een paar maanden!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:43

Kamy schreef:
Maar zien die mensen niet, dat de laatste foto voortgekomen is uit de voorgaande foto's???? Dus de eerste foto's zijn de basis voor de laatste! Dat is wat men wil bereiken! En met 2 lessen ben je er inderdaad nog niet, bij geen enkele weg naar Rome.

Dat is waarachtig goed geschreven. Het een uit zich in de ander zoals de foto's steenhard bewijs voor zijn.

Citaat:
TS geeft aan moeite te hebben met een goede teugelcontactvoering. Als ze de teugels te strak zou houden, zou het paard inderdaad op de voorhand kiepen en op haar handen gaan hangen. Ze heeft er voor gekozen om een stap terug te doen, en het te gaan leren op een "alternatieve manier". Maar dat hoeft niet verkeerd te zijn!
Het paard leert nu van achter te komen, in balans te lopen en zijn lijf los te laten. Uiteindelijk zal het paard het contact wel gaan zoeken (zoals op die laatste foto te zien is). In de tussentijd heeft TS ook kunnen leren hoe de teugelvoering moet worden en kunnen ze weer een stapje verder gaan trainen.

Imo ziet het geheel er niet eens zo slecht uit! Zou iemand goed onderbouwde uitleg kunnen geven, WAAROM dit paard volgens hen wel vast houdt in de rug en lijf? Hoe zie je dat zo op deze foto's? Niet om iemands mening de grond in te boren, maar voor mezelf. Om het te leren zien...

Daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:43

Wat ik hoop dat in de toekomst bereikt kan gaan worden, is dat er méér de achterhand ondergebracht kan worden, nu is de combinatie helaas nog teveel op de voorhand bezig. Op deze manier krijg je een valse ontspanning als het ware, want de pony duikt nu bijna de grond in.

Ook zou ik liever zien dat de amazone meer rechtop zit en - toch - de teugels iets meer op maat nam, ondanks dat dit een punt is om aan te werken, nu biedt ze helemaal geen ondersteuning.

Van achteren naar voren rijden okee, maar nu lijkt het alsof die plank volledig mis geslagen wordt, toch jammer.

Ik zie nu niet wat eigenlijk de bedoeling is, of zou moeten zijn.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:44

Sjongejonge, wat een gezeur zeg, zo flauw allemaal Ik vind dat Dani hartstikke goed bezig is met Nero,
Een geweldige pony, met een geweldige bazin! Ik denk dat menig paard een bazin zoals zij zou willen!

Ze gaat met ontzettend veel respect en liefde met haar dieren om OK dan!
Het enige wat ik zie is een ontzettende vrolijke, gelukkige meid, met een ontzettend leuke, lieve pony,
Ze is aan het stralen op Nero, ze maakt ontzettend veel plezier en het welzijn van haar pony staat voorop.

Ik zou zeggen, mensen laat het toch, ik vind dat je super goed bezig bent Dani! Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:06

Kamy schreef:
Maar zien die mensen niet, dat de laatste foto voortgekomen is uit de voorgaande foto's???? Dus de eerste foto's zijn de basis voor de laatste! Dat is wat men wil bereiken! En met 2 lessen ben je er inderdaad nog niet, bij geen enkele weg naar Rome.

Dat is waarachtig goed geschreven. Het een uit zich in de ander zoals de foto's steenhard bewijs voor zijn.
[quote]

Hier ben ik het niet mee eens. De laatste foto is namelijk een van de weinigen waarop de ruiter een goed contact heeft met de mond. Op de andere foto's gaat er van alles mis tussen bit en schouder van de ruiter.

Op de eerste foto's doet de ruiter duidelijk haar best om de pony met zijn neus over de grond te laten lopen, op zich niets mis mee, zolang het voor 5 minuten gebeurt. Dit is niet bevorderlijk voor de oprichting en het achterhand gebruik, bovendien wordt het de pony onnodig moeilijk gemaakt.

Een paard zo laag instellen is alleen ter controle; is de ontspanning en nageeflijkheid er nog? Dat kun je in 10 seconden bekijken en een uur lang zo rijden heeft dus geen zin.
Een andere reden om zo te rijden is om de spieren van de rug en lendenen beter te trainen maar dan dient er wel op gelet te worden dat de achterhand goed actief blijft, bovendien zit het ruitergewicht vaak in de weg dus is het beter om dat aan de longeerlijn te trainen.

Wbt het achterhandgebruik; dat vind ik erg meevallen, hij is goed actief voor de houding waarin hij gereden wordt.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:14

Mooi paardje Haha!
Alleen je zit soms nogal ver naar voren dus je moet af en toe wat rechter/trotser zitten Haha!

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:24

Ik vind je eerlijk gezegd wél te zwaar voor je pony. Je pony is zelf ook wel stevig gebouwd, maar ik denk dat hij binnen nu en een aantal jaren problemen gaat krijgen met oa zijn pezen, als je door blijft rijden.

verder zou ik eerst eens beginnen met het achterbeen actief maken, en je pony op zijn achterbenen te laten lopen. rijd veel overgangen, blijf zelf rechtop zitten en zorg dat hij niet naar voren valt.
doordat je pony zelf al naar voren valt, en jij ook nog eens naar voren zit worden zijn voorbenen te veel belast, en zal zijn rug problemen gaan krijgen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:28

rosanne1988 Heb je wel gelezen wat er in de beginpost staat? Blond

Belfor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:30

ik vind het wel knap wat ze doet! altijd maar in de krul rijden is ook niet goed. ik vind dat je je paard eerst naar de knieen moet rijden en dan steeds meer op pakken. als dit paard het ontspannen nog moeilijk vind is dit dan de beste manier.. en als het beter gaat steeds meer op pakken..

ziet er trouwens heel stoer uit dat paars Haha!

wobpke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:30

foto 2 ietsje meer de handen bij elkaar!
verder ziet het er werkelijk super uit!

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:31

Nijn schreef:
rosanne1988 Heb je wel gelezen wat er in de beginpost staat? Blond

ja, why?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:32

Is iig niet op te merken aan je reactie dan Lachen
Overigens ben ik erg benieuwd waarom je mij een pb stuurt en deze snel verwijderd?

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:37

lijkt mij dat jouw berichten ook erg weinig toevoegen, maargoed.
en ik stuurde je mijn bovenstaande reactie per ongelijk per pb, ipv hier in dit topic, don't worry.

waarom is dat niet op te merken aan mijn reactie?
ik vind het er niet mooi uitzien nee.
en ja, de pony loopt op de voorhand.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:52

rosanne1988 schreef:
lijkt mij dat jouw berichten ook erg weinig toevoegen, maargoed.
en ik stuurde je mijn bovenstaande reactie per ongelijk per pb, ipv hier in dit topic, don't worry.

waarom is dat niet op te merken aan mijn reactie?
ik vind het er niet mooi uitzien nee.
en ja, de pony loopt op de voorhand.

waarschijnlijk doelt nijn erop dat er een ostheopaat bij is geweest en dat ze dus niet te zwaar is voor haar pony..

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:54

@ rosanne1988, en een hele boel anderen
ik wil niet vervelend klinken ofzo, maar het lijkt echt heel erg (en dat is in meerdere topics zo) dat jullie echt hele vervelende reacties plaatsen omdat TS een maatje meer heeft, als daar een slanker iemand op had zitten stuiteren dan hadden jullie vast iets gezegd als; ziet er leuk uit maar hij loopt ies op zijn voorhand;) nu zijn het echt allemaal heel vervelende reacties! niemand is perfect! en hier op bokt zie ik veel vaker van dat soort vervelende dingen en dat is voor niemand leuk! hoe zouden jullie het vinden als je gewoon trots wat rij foto's zou plaatsen en je dit krijgt IPV rij technisch commentaar? Boos!

@TS ik vind het er netjes uitzien, hij loopt ook erg ontspannen met zijn hoofdje laag, ga zo door!:)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:56

Dani, eerder geef je aan niet sarcastisch te reageren, maar ik vind dat je daar toch echt wat beter naar moet kijken.
Maar aan te geven dat je nog altijd met een big smile achter je pc zit, vind ik toch aardig sarcastisch.
Jouw reacties vind ik altijd over komen, alsof er een klank achter zit van....
ja hoor jongens, zeur maar een end door, maar zoals ik het doe is het goed en verder niks.

Eerst had ik wel respect voor je, maar doordat je die houding aanneemt, neemt dat respect helaas steeds meer en meer af.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:58

Ik ben allang blij dat je hier geen in de krul getrokken pony ziet.

Ik ben wel van mening dat je je pony beter iets meer op kan pakken in het begin, zodat je lichte teugeldruk hebt.

Misschien heb je er wat aan, maar dit is zoals mijn training er meestal uitziet. Ik rij overigens met springteugels, zodat ik goed weet hoe lang en hoe kort ik mijn teugels heb.

Ik stap eerst altijd 5 minuten met geen contact in zodat mijn paard de bak lekker kan verkennen.
Na 5 minuten pak ik hem op en ga ik vwnw rijden, mijn paard kan prima opgericht lopen, maar helaas op basis van spanning. Vandaar dat ik altijd begin met lang en laag en vwnw. Ik rij in deze houding eerst in stap voltes, slangelijnen, slangevoltes etc etc. Zowel links als rechtsom. Ik rij nu links en rechtsom evenveel, omdat er nu weinig verschil is tussen beide kanten (paard is van nature rechtsgebogen).
Dan draaf ik aan en blijf goed voorwaarts rijden, wat resulteerd in ook neerwaarts. Ik heb wel altijd lichte druk op mijn teugels en hou ten alle tijde contact met zijn mond. Ook in draf rij ik veel figuren om hem los te rijden en ik schakel in het tempo.
Hetzelfde doe ik in galop.

Dan ga ik weer even met een hele losse teugel stappen. Daarna pak ik hem echt pas op, vraag ik meer oprichting en ga ik veel schouderbinnenwaarts en travers rijden om hem soepel te maken en steeds goed recht te richten. In deze fase schakel ik ook wat meer en wat duidelijker, ik rij veel overgangen etc. Tussendoor stel ik hem ook weer lager in om te controleren of ik hem in kan stellen daar waar ik wil.

Als afsluiting van de training rij ik hem weer vwnw.

Ik denk dat jij zeker goed bezig bent, maar ik zou jou en je instructrice toch wel echt adviseren omk zo snel mogelijk naar contact met de paardenmond toe te werken. Een goed van achteren geactiveerd paard zal als het ware wat gaan duwen in je hand en jij moet hem die hand wel kunnen bieden natuurlijk.

Nou ik hoop dat je er iets aan hebt!

succes met rijden verder.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:59

Silence schreef:
Dani, eerder geef je aan niet sarcastisch te reageren, maar ik vind dat je daar toch echt wat beter naar moet kijken.
Maar aan te geven dat je nog altijd met een big smile achter je pc zit, vind ik toch aardig sarcastisch.
ja hoor jongens, zeur maar een end door, maar zoals ik het doe is het goed en verder niks.

Eerst had ik wel respect voor je, maar doordat je die houding aanneemt, neemt dat respect helaas steeds meer en meer af.

Dat met een big smile ging toch echt over Miracle_ die dacht dat ze goed advies aan het geven was en dat ze vond dat Dani haar afsnauwde etc, wat nergens gebeurde Clown En daar zat ik ook om te lachen trouwens Nagelbijten / Gniffelen

Overigens snap ik echt niet dat je denkt dat ze dat denkt, komop zeg anders was ze ook niet dik een halfjaar gestopt met rijden door bokt!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:09

x_Marr schreef:
Silence schreef:

Dat met een big smile ging toch echt over Miracle_ die dacht dat ze goed advies aan het geven was en dat ze vond dat Dani haar afsnauwde etc, wat nergens gebeurde Clown En daar zat ik ook om te lachen trouwens Nagelbijten / Gniffelen

Overigens snap ik echt niet dat je denkt dat ze dat denkt, komop zeg anders was ze ook niet dik een halfjaar gestopt met rijden door bokt!

Gaan we hier nou nog over door? EN dan zeggen dat IK kinderachtig ben? Kom op zeg.. pff