Longeer dagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 21:57

Het witte touwtje is dus het touwtje wat tussen de benen naar de singel toegaat, de eigenlijk bijzet dus.
Het zwarte touwtje is mijn longeerlijn, ik heb er eentje welke voor een deel bestaat uit touw, op deze manier kan ik controleren of hij los is/blijft.

Appie, jij stelt erg duidelijk dat het niet goed is om van de klassieke methode af te wijken.
Ik heb dus niets aan Jippie toe te voegen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 22:06

Ik denk niet dat er veel paarden zijn die het hem dit na doen.
Alleen mijn manier is het niet, ik krijg het idee dat hij niet eens meer ziet waar hij heen loopt!
Ondanks dat hij zn harses tussen zn benen heeft gesnoerd vind ik dat ie er nog netjes bij loopt!
Maar waarom laat je het allemaal zo strak, kan je het hem niet zelf op laten zoeken? (sorry alsdit al gevraagd is ik ga niet alle paginas doorspitten)

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 22:06

Begrijpend lezen is ook een vak...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 22:10

Fonnie schreef:
Ik denk niet dat er veel paarden zijn die het hem dit na doen.
Alleen mijn manier is het niet, ik krijg het idee dat hij niet eens meer ziet waar hij heen loopt!
Ondanks dat hij zn harses tussen zn benen heeft gesnoerd vind ik dat ie er nog netjes bij loopt!
Maar waarom laat je het allemaal zo strak, kan je het hem niet zelf op laten zoeken? (sorry alsdit al gevraagd is ik ga niet alle paginas doorspitten)

Lezen is id een vak,
Sorry Fonnie, maar ik en meerdere met mij hebben nu al meerdere keren uitgelegd;
- waarom zo
- dat hij helemaal niet vastgesnoerd zit met zijn HOOFD (desnoods KOP)
- dat het helemaal niet strak staat
- etc...

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 22:30

Sjuimpje schreef:
Lezen is id een vak,

Sjuimpje, deze opmerking was dus voor jou bedoeld (en niet voor Fonnie)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 22:44

Sjuimpje. volgende vraag is oprecht en geen kritiek op jouw systeem. Als ik de foto's zie vraag ik me af of het niet uitnodigend is voor hem om in de touwtjes te gaan hangen, geeft hij nog wel na? Hoe is jouw rol aan de longe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 23:26

Wat mij tegenstaat aan “klassiek” (ik heb eigenlijk een gruwelijke hekel aan de tegenhangers “klassiek”en “Het Systeem”) is met name de hokjesgeest. Wat ik doe is zo klassiek als de neten namelijk, het is alleen wat verder geëvolueerd. Waarom zou je altijd aan moeten blijven hangen wat 150 jaar geleden goldt? Vroeger geloofde men ook heilig dat de aarde plat was…

Er bestaat een hele mooie quote van Tineke Bartels in een interview in Bit, waarin ze iets zegt als “het moet voor een paard een heel prettige ervaring zijn om zich zo los in zijn lijf te voelen”. Ik kan dat nu niet vinden, maar wil ihkv de evoluatie even een ander stukje van Tineke citeren uit een artikel in de Hoefslag n.a.v. het Global Dressage Forum.

Vooraf nog even de opmerking dat Sjuimpje, Jippie en ik (en ook Wouter24 bijv) allemaal trainen bij een andere, directe leerling van Sjef Janssen en/of Anky. Er zitten dus kleine verschillen in onze manieren van werken, al zijn de principes (ik heb zowel Sjuim als Jippie een aantal malen zien trainen) gelijk. Ik rijd mijn paarden bijvoorbeeld op een andere manier diep als Sjuim dat doet maar heb dan ook een heel ander soort paarden!! en bepaalde problemen zou ik anders oplossen dan ik het Jippie bijv. zie doen, maar de gedachte erachter is gelijk, want de bron is hetzelfde.

Dan geef ik Tineke maar het laatste woord, zij heeft wat meer ervaring maar verwoord vooral heel mooi hoe ik erover denk:

“Er wordt nu hier en daar gesteld dat zijn (= Sjef Janssen) systeem niet klassiek is, maar waarom zou Anky niet klassiek zijn? We willen allemaal hetzelfde en de vernieuwing van Sjef zit ‘m in de talloze details Ernst van Loon wilde óók dat we een paard lieten nageven. Sjef wil dat niet een béétje, maar voor de volle 100%. Wat iedereen ziet als zijn systeem, zie ik meer als een grensverlegging van de oude klassieke rijkunst Ik denk dat die vernieuwing noodzakelijk is geworden nu het paardenmateriaal zo sterk is verbeterd en veranderd. Los daarvan is innovatie een kenmerk van sport in z’n algemeenheid.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 23:41

Appie"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Lezen is id een vak,

Sjuimpje, deze opmerking was dus voor jou bedoeld (en niet voor Fonnie)
[/quote]
Dat begreep ik, maar ik onderbouw het wel naar Fonnie toe en die moeite neem jij niet meer?

Samsam,
Hangen in de touwtjes in nagenoeg onmogelijk, ten eerste is dit paard naar deze manier toegewerkt, ten tweede, als hij echt in het diepe punt zou moeten gaan hangen zou hij met zijn onderlip tegen de singel aanlopen. Dat kan ook Ozep niet verwerken Haha!
Hij geeft absoluut na, dat controleer ik dus d.m.v. die longe.
Die laat ik zo veel mogelijk met rust, slechts af en toe vibreer ik er iets aan en daar moet hij gelijk wat extra stelling op aannemen.
Als hij dat niet doet weet je dat hij niet voldoende nageeft en moet je gaan zoeken waar dat vandaan komt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 23:51

Vraag je alleeen stelling met de longe of heb je dat ook in de touwtjes afgesteld? En hoe doe je dat in stap, is het niet moeilijk om hem regelmatig te houden?

Sorrie dat ik al deze vragen stel, maar dit is voor mij redelijk nieuw en ik ben een nieuwsgierig persoontje

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 23:58

In de touwtjes heb ik nauwelijks stelling en ik vraag die ook maar een heel weinig,
ik longeer op een hele grote volte zodat hij niet veel lengtebuiging nodig heeft om te kunnen sporen.
Erg veel inbuigen kan ook niet want dan komen zijn kin en knieën in de weg.

Stappen doe ik nauwelijks zo kort, ik stap in het begin en aan het eind en dan heb ik de touwtjes veel langer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 00:04

Sjuimpje, Bedankt voor al je uitleg!!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 09:45

Sjuimpje schreef:

.. maar ik onderbouw het wel naar Fonnie toe en die moeite neem jij niet meer?

Grappig dat jij mij daarin beschuldigd. Volgens mij heb jij ook totaal niet gereageerd op mijn laatste argumenten.

Zep, ook jij interpreteert mijn woorden totaal verkeerd.

Vandaar dat het verder weinig zin heeft om hier verder op door te gaan. Ik hoop dat sommige mensen door rustig te lezen het wel goed begrijpen en zich gestimuleerd voelen zich hier meer in te verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 11:32

Ik vind beide verhalen wel duidelijk en ga toch meer met Appie mee.
Het systeem waarmee Sjuimpje hier longeerd is absoluut niet mijn systeem.
Ik heb in ´97 een boekje van Dolf ter Horst (DA te Vierhouten) gehad toen hij stopte met huisbezoeken.
In dit boekje staan alle collums die hij tot dan toe had geschreven als Pieter Prik.
Een van de stukjes gaat over een vrouw die altijd op het hoogste nivo wilde rijden en nooit voor minder dan het Z ging, ten koste van alles.
Op een gegeven moment gaat mevr. M op advies van de zoveelste adviseur haar paard met een speciale hulpteugel longeren waarbij het paard zo´n beetje met het hoofd tussen de voorbenen wordt vastgeknupt.
Het eindigt er mee dat het dier struikelt en niet zijn nek maar zijn kootbeen breekt.
Aan dat stukje moest ik direct denken toen ik de foto´s zag.

Nu heb ik wel gelezen dat Sjuimpje een noodtouwtje heeft en dat alles dan zou breken en geloof heus wel dat ze weet maar ze mee bezig is maar toch heb ik er geen fijn gevoel bij en zou het mijn paarden (die uiteraard niet het uitzonderlijke Ozep talent hebben) nooit aandoen.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 11:58

off topic --> Ilindra: wat heb jij een gaaf profiel!! Mooie paarden zeg!!!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 23:59

Zep"]
[quote="Anneke schreef:
Kijk maar naar de touwtjes, er zit bijna geen boogje in, en dat terwijl hij al heel diep loopt snap je?

Maar hoe wil jij ooit aanleuning krijgen door een volledig losse teugel? Als je er op gaat zitten rijd je toch ook niet met een bocht van een halve meter in je teugel (en ben je daar vervolgens nog trots op ook...)

Vergelijk voor mij part de foto van Ozep met de prachtig licht doorhangende touwtjes (wie had het hier over 'druk', hij hangt er toch niet aan/in???) met een foto van de perfecte aanleuning van Bonfire of zo. Daar hangt die teugel ook heel licht door, maar er is wél aanleuning. Het gaat om hetzelfde principe.

Bij iedere discussie over het diep rijden/longeren van paarden is de veelgehoorde kreet:
"Hij loopt veel te diep dus hij loopt op de voorhand/is te kort/etc." Ik snap niet dat mensen zo kortzichtig kunnen denken, je ziet toch nota bene dat het niet zo is? Hoe rijd jij je paard dan, Appie, dat ie compleet over de kop slaat als ie z'n hoofd een keer omlaag doet (en ik wil dat arme dier niet zien als ie een keer het land in loopt!)
[/quote]

Wel jammer Zep, dat je me verkeerd begrijpt en me meteen zo probeerd 'belachelijk' te maken. Scheve mond
Jij hebt de 'gave'dat je de perfecte bewoording kunt vinden (je hebt uiteraard ook veel ervaring), ik niet.
Maar ik weet wel waar ik het over heb wat dit betreft.

Ik bedoel ermee (ik leg het in erg simpel woordgebruik uit, vergeef me) dat Ozep al zo vreselijk diep loopt, en evengoed die 'touwtjes' gespannen staan.
Als ik Pompidou zo diep longeer, zijn die touwtjes los, wat weer de beloning is met de pessoa.

Ik snap zelf ook wel dat Ozep uiteraard heel anders getraind wordt, ook boven mijn niveau, maar ik kan er zelf gewoon niet bij dat als je een paard zo diep wil laten laten, toch zo die spanning houdt van voor. Met rijden houdt je toch ook niet contant vast? Loslaten is hebben toch? En dat lukt niet met deze training lijkt míj. En met loslaten bedoel ik niet losgooien...

Ik vindt het erg flauw dat stukje van : en ben je daar nog trots op ook'
Ook al loopt Pompidou nog ver onder Ozep's niveau, ik kan Pompidou net zo rond en vreselijk diep laten lopen als Ozep, met veel minder spanning. En ook met ontzettend achterbeen gebruik. Hetzelfde 'plaatje'.
En dit zeg ik niet om te zeggen 'ow wauw mijn paard is het einde' maar om te zeggen of uit te leggen dat ik gewoon weg niet snap waarom ze zo kort longeert. Hoe het kan dat Ozep en de mijne hetzelfde lopen, maar met totaal verschillend gebruik van traning. Verward

Daar ben ik benieuwd naar, en ik bedoel het totaal niet aanvallend, ik sta alleen maar open voor andermans mening, wie weet zie ik het toaal verkeerd en kan ik er alleen van leren, ja toch?
Maar ik heb het gevoel alsof ik gezien wordt als een onbenul oid.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 00:17

Citaat:
haar paard met een speciale hulpteugel longeren waarbij het paard zo´n beetje met het hoofd tussen de voorbenen wordt vastgeknupt

Dit bedoel ik.
Waarom zo kort vastzetten? Je kunt toch ook naar zo rond diep etc toewerken met veel meer ruimte? Nogmaals bedoel ik niet losgooien.
Het kan aan mij liggen, maar ík wel. Verward
Ook met super achterbeen gebruik hoor, ook heel rond en diep, maar die touwtjes waren echt superlos. (*trots* Verward Verward )
Ik had meer als doel gewoon lekker voorwaarts, neerwaarts, lekker nageeflijk, etc. Meer niet.
Maar het ging zo lekker ( zonder het strakker te zetten oid) dat ik uiteindelijk op dat hele lrd uitkwam.

En ik longeer dus ook zo ongeveer zoals Appie dat doet, en ik weet bijna zeker dat die methode in combinatie met de pessoa, Pompidou zo aan het lopen kreeg.
Zonder strak bij te zetten.

Wat is jullie mening/ verklaring hiervoor dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:03

Ik begrijp dus niet waar jij die spanning vandaan haalt. We praten echt totaal langs elkaar heen geloof ik Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 09:47

Ik heb eea gemist na een paar dagen op Schiermonnikoog, maar deze discussie verbaast me niets. Het enige wat ik eraan kan en wil toevoegen is dat ik op deze foto's een tevreden paard zie lopen met een achterbeengebruik waar velen een puntje aan kunnen zuigen. Graag zie ik nu wat foto's van andere 'systemen' die dat ook bereiken. Overigens vind ik het grappig dat iedereen over Ozep valt, terwijl Simba in hetzelfde systeem maar een paar fases eerder wel geroemd wordt.

Oh, en ik rijd niet zo extreem LDR en ook niet puur klassiek. Mijn instrcuteur lest bij Anne van Olst.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 10:01

Appie,
ik heb gewoon heel sterk het idee dat jij alles oplepelt uit een boekje, ik lees dus geen boeken.
Het enige boek wat ik ooit gelezen heb (over paardrijden dan) was het boekje van het ruiterbewijs toen ik een jaar of 14 was.
Ik zie gewoon dat dit systeem voor mij en mijn paarden in de praktijk werkt, ik heb erg goede begeleiding dus ik rommel niet zomaar wat aan.
Het dwaalspoor wat jij iedere keer aanhaalt snap ik niet, het is wel bewezen dat dit systeem wel werkt, zowel door Anky en Sjef maar ook door mensen die bij hun dit systeem opsteken.
Je kan je theorie nog zo goed voor elkaar hebben, je moet wel weten hoe je het in de praktijk gebruikt...

Anneke:
Jij praat continue over druk en lijkt over mijn postings heen te lezen, ik heb in dit topic (ook naar aanleiding van jouw reactie) al meerdere malen gezegd dat er van druk totaal geen sprake is!
Je kan duidelijk aan de touwtjes, singel, hoofdstel en bit en aan het paard zelf zien dat er geen druk aanwezig is!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:13

Sjuimpje, toch nog even over je longeerlijn. Is dat zo'n "lammert Haanstra" longeerlijn met aan het uiteinde een dun touwtje inplaats van dat de longeerlijn doorloopt??
Mag ik dan vragen wat het verschil (in jou ervaringen) dan is tussen een gewone longeerlijn en die met de touwtjes aan het einde?
Meer interesse, want ik heb ook staan kijken bij die longeerlijnen maar vroeg me dus af of het werkelijk handiger is dan een dikke longeerlijn!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 18:33

Zo hele mooie paardjes maar ik zou mijn paardje inderdaad niet zo diep laten lopen,stel dat hij struikeld.....die van mij zou meten over de kop vliegen!
Maar ik vind ze wel super stoer!!!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:41

Ik wordt idd best wel verkeerd begrepen. Haha!

Sjuimpje, jouw manier van trainen zal ik echt niet afkeuren, en ik heb ook in een vorige reactie al gezegd, dat ik vindt dat Ozep het juist wel kan hebben, vanwege zijn super achterbeen gebruik. Dan kun je dit ook doen.
Alleen vind ik (en dat is gewoon mijn mening) dat ik vind dat die bijzets aan de zijkant, zo ontzettend kort zitten. Dat bedoel ik met spanning etc.
Want hij kan ook gerust zo lopen ( denk ik persoonlijk, ja wie weet zie ik het gewoon heel verkeerd, ken het paard niet) zonder zoveel 'druk'.
En met druk bedoel ik dus eigenlijk gewoon die strakke touwtjes.
Maar goed, jij zegt, ze zitten niet strak. Okey.
Maar waarom lopen Ozep en Pompidou ( ja heb zelf geen bewijs, dat maakt het al lastig) dan vrijwel hetzelfde aan de longe, maar totaal anders bijgezet?
Of is het gewoon puur die pessoa dan die dit bereikt?

Ik wil het heel graag weten namelijk, en bedoel het toaal niet betweterig og bijdehand, echt niet.
Ik zal het voor mezelf ook even aan mijn intsructrice vragen, ik denk dat dat scheelt. Anders val ik je zo lastig. Knipoog

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:56

Sjuimpje schreef:
Je kan je theorie nog zo goed voor elkaar hebben, je moet wel weten hoe je het in de praktijk gebruikt...
sjuimpje, dat is een waarheid als een koe. "de beste stuurlui die aan wal staan", die hebben hun theorie ook altijd goed voor elkaar. laat de praktijk maar even zien dan.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:12

Ik ga me er ook nog even in mengen. Haha!

Ten eerste vind ik dat je paarden er goed uit zien Sjuimpje, vooral Simba is enorm veranderd!

Maar met je manier van longeren bij Ozep ben ik het niet eens, het zou iig niet mijn manier zijn. Zoals Simba loopt vind ik veel eerlijker. Verder wil ik er niet op in gaan, iedereen doet het op z'n eigen manier. Ik wilde alleen nog even iets over Appie zeggen. Ik weet uit ervaring dat ze ontzettend goed is in longeren. Ze heeft het voorgedaan bij mijn eigen paarden. Ik dacht dat ik altijd wel redelijk goed longeerde, ze luisteren prima aan de longeerlijn, maar toen ik zag wat jij in zo'n korte tijd met ze bereikt, had ik echt zoiets van: jeetje hoe doe je dat?? Achter kwamen ze er veel beter onder en ze werden nog veel gehoorzamer. Bij 1 klikje met je tong kwam er meteen super veel reactie, ze werden echt 'electrisch' maar bleven toch ontspannen. Ik weet eigenlijk niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar ik wil alleen maar zeggen dat Appie wel weet waar ze het over heeft!

Overigens rijden wij (op mijn werk) ook veel met het 'anky-systeem' maar ik vind dat iets heel anders dan in de krul trekken aan een longeerlijn, het paard kan dan geen kant op want het zit gewoon vast.
Laatst bijgewerkt door Jura op 27-01-03 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:21

Citaat:
Ik wilde alleen nog even iets over Appie zeggen. Ik weet uit ervaring dat ze ontzettend goed is in longeren. Ze heeft het voorgedaan bij mijn eigen paarden. Ik dacht dat ik altijd wel redelijk goed longeerde, ze luisteren prima aan de longeerlijn, maar toen ik zag wat jij in zo'n korte tijd met ze bereikt, had ik echt zoiets van: jeetje hoe doe je dat?? Achter kwamen ze er veel beter onder en ze werden nog veel gehoorzamer. Bij 1 klikje met je tong kwam er meteen super veel reactie, ze werden echt 'electrisch' maar bleven toch ontspannen. Ik weet eigenlijk niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar ik wil alleen maar zeggen dat Appie wel weet waar ze het over heeft!

100 % mee eens.