Arlon en ik @ dressuurwork een beetje in de knup

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Re: Arlon en ik @ dressuurwork een beetje in de knup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:03

hey meis!

Ten eerste, Wat heb je een ontzettend leuk paard onder je kont! Het meeste commentaar is gegeven. Persoonlijk zal ik echt eerst aan de rust en de ontspanning gaan werken voordat je de sporen aan doet. Nu met de slof maakt die zich alleen maar sterker en sterker, en omdat de slof zo strak staan en hij zijn hele bovenlijn vast houd. Kan je als je met slof blijft rijden er dadelijk steeds minder mee. Probeer zelf ook ontspannen te gaan zitten, jou spanning werkt ook onwijs veel in op je paard.

Met dit paard moet je, je echt voor 200% op de basis richten. Ik weet niet waar je precies woont, maar ik heb heel veel ervaring met dit soort gevallen, en ben bereid je een a twee keer in de week te komen helpen, als je een beetje in de buurt woont.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:39

mijn paardje is ook heel sterk in de mond. Toen we hem juist hadden pakte hij het bit vast en liep hij weg. Was heel moeilijk in het begin, maar we zijn blijven doorzetten. Eerst reden we met dubbel gebroken trens. Dat lukte niet en we waren echt genoodzaakt om een pessoa te kopen. Deze hebben we op het eerste kleine ringetje gezet. We hebben er héél veel mee afgezien, maar nu rijd ik hem terug met dubbel gebroken trensje. Ik weet nog dat ik de eerste lesjes alleen maar voltes zat te draaien. Volte, paar meter vooruit, terug een volte als hij versnelde, paar meter vooruit, terug een volte als hij te snel ging. En ook blijven voltes draaien, daar worden ze gewoon rustiger van. Slof hebben we nooit vastgepakt (maakt de paarden alleen sterker Nors opkijken ) dus misschien moet je die slof achterwege laten en in het begin heel veel voltes en oefeningen rijden, houd hem bezig! Je grijpt je vast aan je slof, doe die slof weg. En maak gewoon heel veel oefeningen. Anders neem je terug even de pessoa tot dat het beter gaat, daarna kan je terug overschakelen naar een trensje. Als je paard zo hard wegloopt en versnelt, doe die sporen dan af. Bij een snel paard moet je altijd benen gebruiken, maar dan niet met sporen:)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:03

hi.

het lijkt een beetje op een combi van mijn paard en een paard dat ik gereden heb.

ik heb mijn paardje namelijk in het begin ook het liefst willen verkopen, het begin zeg ik. maar ik bedoel de eerste 2 jaar. ik kon zo weinig met hem, en hij maakte zich strak en stuwend naar voren.

dat paardje dat ik gereden heb, weet ik het verleden niet van, maar ze was redelijk doorgedraaid, letterlijk. in galop ging ze keihard wegspurten en al vanzelf op een steeds kleinere volte draaien (dat was haar waarschijnlijk zo aangeleerd, en het enigste wat ze gedaan had ) in draf hetzelfde verhaal, keihard rennen en zich heeeel sterk maken. ze liep erbij als een giraffe, en was echt niet zo in de houding te houden als ik zie bij jou paardje.

wat je zegt over het zadel. ik had zelf ook een zadel echt helemaal op maat gemaakt en na een poos was mijn paar dgewoon meer bespierd en gegroeid en paste dat zadel nie tmeer, dus ik weet niet wanneer je het zadel aanhebt laten meten. + ik heb daarna een nieuw zadel genomen, en die zou helemaal goed moeten zitten volgens de zadelmaker, maar mijn paard reageerde erg heftig... alsof het toch knelde op zijn rug, en ik heb er daarom nog wat vuilling uit laten halen, en sinsdien geen zadelproblemen meer, laatst legde mijn instructrice haar eigen zadel erop, en ze kon helemaal niks met hem, omdat hij alleen maar aan het protesteren was, terwijl dat hetzelfde zadel was als de mijne, alleen iets wijder. Dus wees daar toch behoedzaam voor.

dan ga ik verder met wat je zou kunnen proberen.

die 1x per week longeren gewoon houden, men dan zorgen dat je hem lang en laag kan krijgen. rond over de rug, met touwtjes ofzo.

De spoortjes zou ik gewoon naast de bakrand laten liggen. dan maar iets meer knijpen als je een overgang moet maken.

Ik kan alleen zeggen wat ik heb gedaan, wat mijn ervaringen zijn, alle paardjes zijn anders en hebben ook misschien weer andere oplossingen nodig, maar ze leveren geen handboek helaas.

bij mijn eigen paard was het een kwestie van consequentie en hij was te dominant.
ik moest hem eigenlijk wat consequenter aanpakken, niet perse onder het zadel, vooral op de grond.
zodra hij op de grond ging luisteren, merkte ik dat het onder het zadel ook stukken beter ging.

hij deed geen kwaad, maar was wel lomp en hield geen rekening met jou.
hij ging lekker tegen je aan schuren, hij ging gerust in je arm knabbelen, en hij stak gerust zijn neus in je haar om je er vervolgens ongeveer aan op te trekken, voor de grap.

het andere paardje dat dus alleen maar hard wou:

ik heb haar eerst ook met slof gereden, probeer daarmee wel zo te rijden dat je je eigen benen niet vergeet. blijf het paard rijden, en ga niet afwachtten tot die harder gaat om hem dan op te vangen,
maar wees hem voor met bijv. overgangen naar voren of terug.
wat ook hielp was haar in een stelling te buigen om je been.

met je binnenbeen naar je buitenhand toe drukken!

ik merkte gewoon dat ik elke week de slof losser kon nemen, en toen deed ik hem een paar dagen in de week af, dat was dan in het begin even een moeilijk punt omdat ze nog stijf was, en nu makkelijk als een giraffe kon lopen, maar ik wou haar laag en rond. maar met wat handigheid lukte dat wel.

en dat is inmiddels een vlot paard, maar normaal te rijden Lachen en gaat niet meer constant versnellen.

blijf je paardje voor, verveel hem niet met eeuwige rondjes tot hij rustiger gaat lopen, maar doe wat oefeningen, overgangen slangenvoltes, gebroken lijntjes. dan maar wat sneller als anders. als hij alleen maar hard gaat, en dat is het aller ergste wat hij doet, zal dat wel goed komen als je hem lekker bezig houd.

in nood kun je altijd HET SUPERMIDDEL bach resque spray gebruiken.
dit is homeopathisch en spuit je 3 of 4x op zijn tong, en dan is hij niet meer gespannen nerveus of angstig.
ik heb het op een paar paarden gebruikt, en bij allemaal was het een verschil tussen dag en nacht. maarja, ik denk neit dat het de bedoeling is dat je het elke dag gebruikt, maar ik merk dat een paard dan zelf ook begrijpt "he ik hoef nergens bang voor te zijn, waar ik normaal wel paniekerig word"

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:34

Dit valt in de categorie onkunde van de ruiter bij een wat moeilijker paard. Met als resultaat de foto's die je hebt geplaatst.

Ik ben geschrokken van de foto's omdat je mij niet kan vertellen dat jij of het paard het leuk vinden om te rijden. Het bit wordt erg hard in de mond getrokken doordat je slof veel te strak staat. Hiermee wil ik zeggen dat het paard er niet voor heeft gekozen om op deze manier bereden te worden. Een paard wordt niet als "rotbok" geboren maar gemaakt.

Ik zou er alles aan gaan doen om het te verbeteren dus les nemen, net zolang bij verschillende mensen lessen totdat je iemand hebt gevonden die past bij jullie als combinatie. En vooral die slof eraf en je sporen uit.

Het ene paard is nou eenmaal gevoeliger voor rijtechnische fouten dan het andere paard, en helaas heb jij misschien een wat dominanter en gevoeliger paard waardoor je fouten afgestraft worden. Dus verbeter eerst je eigen fouten.

Edit: Ik blijf bij mijn bovenstaand verhaal, vooral de foto's. Ik wil het wel aanvullen dat je daar dus al goed mee aan het werk bent. Hierdoor wordt er toch weer een "probleem" paard gered. En zeker zo doorgaan zou ik zeggen!
Laatst bijgewerkt door nickynicole op 01-08-08 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:04

@ nickynicole, lees eerst even de 5 pagina's voordat je reageert en pas dan bericht even aan!