stijgeren - staken - bokken - hoofd te hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: stijgeren - staken - bokken - hoofd te hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:32

fluisterd heel zachtjes Haha! Haha! Haha!

NEEEEEE!!!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:33

Hier is geen paardenfluisteraar, maar een ruiter-schreeuwer voor nodig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:46

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:08

Ik hoef dus geen antwoord te geven op de vraag van JoviBan, ik ben het namelijk volledig met het commentaar van KiWiKo op de foto's eens.

Verder wil ik nog wel even aanvullen dat de balans van de ruiter volledig zoek is, en de ruiter doet een poging zich aan de teugels vast te houden.....
Verzet is een onvermijdelijk gevolg hiervan, en daarom ben ik het volledig met Klara16 eens dat de problemen niet bij het paard liggen maar bij de ruiter (s). Maar goed, dat had ik al gemeld.

Ik geloof ook dat een ervaren ruiter dit paard weer goed in haar vel zou kunnen krijgen, wellicht wat obstakeltjes zal tegenkomen (paard zit gigantisch vast in het lijf) maar niet dit extreme verzet.....

Wat mij nog het meest boos maakt is dat TS de oorzaken zoekt bij alles behalve zichzelf...... en op die manier kun je niets anders doen dan met symptoombestrijding bezig zijn.
TS, wees eerlijk tegenover jezelf, je partner en het paard, en verkoop het paard. Dat is het enige juiste wat je kunt doen imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:11

JoviBan schreef:
Yamcha schreef:
Je HAW topic is gesloten, anders zou ik daar RT commentaar geven, hier zal ik het er bij houden dat ik het allerbelabberdst vind, en dat de pony imo zéér terecht in de staak is Boos!

Voor uitgebreid commentaar mag je me pb-en, maar het zal neit mals zijn

Kom op zeg. Boos!
Wat was er eerder, de kip of het ei.
Maw, hoe kun jij op de foto's zien dat het rijtechnische aspect de oorzaak is. Wellicht is het een gevolg.

Er was met het paard eerder niets mis, alleen het hoofd omhoog doen.
Er is een tandarts bij geweest begrijp ik, die heeft de haken op de kiezen weggevijld. In principe zou dat voldoende oplossing kunnen zijn.

Dan is er ook nog de mogelijkheid, dat de merrie geen bit in wil, het gewoon niet fijn vindt. Ivm de leeftijd vind ik dat helemaal niet raar, en bitloos zou dan een heel goed alternatief zijn.
Ik weet ook dat er paarden zijn die bitten gewoon helemaal niet fijn vinden..... wederom bitloos gaan rijden Lachen

Maar in principe moet dat voldoende oplossing zijn voor het mondprobleem Lachen

Maar dan komt het.
Ik zie namelijk zowel TS als haar vriend niet goed zitten, zeg maar rustig beroerd. TS valt dán weer voorover, dán weer achterover, en lijkt ook te stuiteren in de draf en galop. Ze zit op een aantal foto's vrij wat hoger dan de bedoeling is, en dat heeft veel te maken met het bekken niet kunnen loslaten en de rug vasthouden.

Koppel dit aan een niet-passend zadel (waar ook iets aan gedaan gaat worden) en aan de ruiter die hier en daar de teugels lijkt te gebruiken om zich in balans te houden, de handen véél te hoog heeft, pianohandjes zie ik, en een vanuit de schouder vastgezette arm.
Dan zijn er nog de benen die alle kanten opgaan.

Aan de rijstijl (of liever het gebrek eraan) van de vriend van TS ga ik geen woorden vuil maken, dat lijkt me duidelijk genoeg.

Het gevolg van dit alles is, dat de pony (ook als het zadel zou passen en er geen haken op de kiezen waren geweest) uiterst inconsequente, onduidelijke, en ook nog eens veel te ruwe hulpen krijgt. Dat de merrie daarvan overstuur en boos wordt, vind ik heel terecht en begrijpelijk.

Dat ze vervolgens staakt, steigert, bokt..... IK vind het niet vreemd.

Natuurlijk zijn het beginnersfouten. De vriend van TS is nog een totale beginner, dus hem valt niets kwalijk te nemen. Het zou wijs zijn wanneer hij zitlessen aan de longe zou gaan volgen bij een goede rijschool en van daaruit verder te werken.

Het grote probleem is hier dat TS en haar vriend die beide beginners zijn, een groene pony aanschaffen. Klinisch en röntgenologisch goed of niet, het dier is 5 jaar, en veel en veel te jong voor deze ruiters. Zelfs al zouden er geen medische problemen zijn, dan nóg zou er hier een dergelijk topic geplaatst worden.

Groen & groen werkt niet. Nooit. Is vragen om problemen..... je kunt er gewoon op wachten.
TS had beter goed nagedacht vóór ze dit jonge ding aanschafte.

De merrie heeft een goed karakter, zoveel is duidelijk. En ik geloof dat ze bij een ervaren paardenmens, die goed naar haar luistert, een heel fijn paard zal kunnen worden, daar ben ik zeker van. Ik vind de uitstraling van de merrie heel vriendelijk en zachtaardig.

Ik denk niet zozeer dat de merrie een paardenfluisteraar nodig heeft..... een paarden-luisteraar zal ze meer bij gebaat zijn denk ik Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:27

ts, ik ben benieuwd wat je nu gaat doen.
Lijkt mij iig geen overbodige luxe dat je de pony nog wel lichamelijk laat controleren.
Ookal werk je het paardje nogal tegen, die haken zullen ook niet geholpen hebben. Misschien zijn er nog meer dingetjes waar de pony ook last van heeft ( al dan niet door het zadel of door de manier van rijden)

zelf oplossen lijkt mij iig niet zo verstandig en vraag me dus af hoe je er NU zelf over denkt.

De laatste reacties zullen wat hard aangekomen zijn denk ik, maar er zit wel waarheid in. Ik hoop dat je over je trots heen kan stappen en er wat van op steekt.

succes

_HorseAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:06

Ik ben het ook eens met het commetaar op de foto's van KiWiKo.
Want, de gene die er op rijd, heeft de teugels heel strak, dus probeer het eens wat losser. En de spanning van de ruiter is ook heel erg zichtbaar. Doe de zweep ook eens weg en probeer het dan. Misschien wordt ze wel helemaal gek van de zweep. Misschien heeft ze wel alleen last van haar rug met het zadel erop. Want, je geeft zelf aan dat je overal kan poetsen enzo. Maar je zet meestal met poetsen niet super veel druk. En met het zadel en een ruiter erop is het al een heel stuk zwaarder.. Dus gewoon afwachten wat de dierenarts zegt en als dat gewoon allemaal goed is op andere sites, internet en informatie boeken kijken wat je er tegen kan doen;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:09

Jullie gooien het allemaal vrijwel alleen op de ruiter.

Hoe verklaar je dan dat met longeren ook zo fout gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:14

Er was eerder in het topic te lezen dat er haken op de kiezen zaten, die zijn weggevijld Lachen

Als er niet een dominantieprobleem speelt, en TS kán goed longeren (niet iedereen kan dat) zou dat nu geen probleem meer mogen zijn.

Eventueel zou je het kunnen proberen met een kaptoom, en iets bijzetten met een slofje (kan ook best bitloos namelijk). Ik zou wel heel lichtjes bijzetten, zodat ze de hals wel naar beneden kan verlengen Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:50

Maanling schreef:

Paard schreeuwt om begrepen te worden en is erg pissed en frustie. De lichaamstaal tijdens het longeren kan ook tegen werken... paard heeft ook geen respect meer voor de ruiter
Ken er nog 1 die zo reageerde. Bij de juiste ruiter ging het wel, maar dat koste ook wat tijd. (btw-Dat paard was ook lief aan de hand)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:27

Maanling schreef:

Als TS op dezelfde manier longeert als rijd........... dan is dat niet zo moeilijk hoor........ Ook met longeren moet je naar je paard luisteren

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:04

Eerst helemaal laten bekijken door de DA , en dan verder kijken.
Want als het nu lichamelijk zou zijn geweest , zou je heel erg moeilijk lopen doen terwijl je er niks aan kan doen.
Verder denk ik dat je echt alles moet doen om die ontspannenheid op te zoeken , ga desnoots alleenmaar stappen.
Ik vind ook dat ze er niet helemaal oke uit ziet , meestal kan je aan de ogen en het hoofd zien of het paard lekker in zijn vel zit , iig ik zie dat wel altijd. En dit paard zit volgens mij dan niet lekker in zijn vel.. Ik zie stress en angst bij haar , en een ik heb een beetjes het gevoel als of ze zich opgejaagt voeld.

Ik denk dat als ze helemaal oke is gekeurd , dat als het dan niet over is dat je grond werk met haar moet gaan doen , [ nh ] .
Want dat lijkt me wel een goed idee als ik haar zo zie.
En als dat dan helemaal zonder problemen gaat , dat je dan weer langzaam begin met het rijden op te bouwen maar dan wel dat ze ontspannen blijft.

Op de manege waar ik rijd , hebben ze een paardje die wel een beetje op dit paard lijkt denk ik , maar dan minder erg. Zij wil bijan alleen maar hard en loopt helemaal niet ontspannen , wat ik toen heb gedaan is haar met hele lange teugels rijden en dan op mijn zit , en dan eerst stappen tot ze ontspannen stapde , en dan in de draf en galop het zelfde.

Ik wens je veel suc6 en hoop dat jullie het op een rustige manier een pakken en dat jullie een bij het topic NH gaan kijken. Knipoog''

Ik heb trouwens net het @work topic bekeken , en daar wil ik ook nog even op reageren.:

Geen enkel paard , doet normaal als je hem zo rijd.
Gooi die teugels eens los , of laat iemand anders hem even vast houden en probeer het dan ontspannen te houden .
Met de teugels zo strak , word het allemaal erger.
Ik denk niet dat je vriend nog op dit paard moet rijden , en ik denk dat hij beter eerst door een ervaren ruiter gereden kan worden. En dan bedoel ik echt ervaren [ jij zelf zou best ervaring hebben , maar ik denk niet echt genoeg om hem zelf rustig te kunnen rijden ].

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 12:20

goed.. ik geef het op.. gedaan met dit topic..
ik vraag om hulp , niet om uitgekafferd te worden..
ik ben bereid te luisteren en kritiek te aanvaarden en er iets aan te doen ,maar niet om belachelijk gemaakt te worden..
ik weet van mezelf dat ik een goede ruiter ben.. mensen die me in het echt zien rijden kunnen dat bevestigen..
dit zijn foto's van de momenten dat ze echt lelijk doet..er zijn genoeg momenten dat ik met lange teugel rij.. maar als ik haar dan probeer te sturen is het weer mis !
ik heb genoeg jaren jumping en dressuur achter de rug.. zeggen dat ik een stuiterruiter ben hoeft dus absoluut niet..
mensen met goede bedoelingen en goede tips , mogen me wel altijd een pm sturen..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:23

Ik ben heel benieuwd wat er uit de onderzoeken gaat komen. Ik hoop dat je dat wel nog wilt vermelden op termijn. Of per pb mag ook.
Succes ermee!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:50

kellykeuhh schreef:
ik ben bereid te luisteren en kritiek te aanvaarden en er iets aan te doen ,maar niet om belachelijk gemaakt te worden..
ik weet van mezelf dat ik een goede ruiter ben.. mensen die me in het echt zien rijden kunnen dat bevestigen..
dit zijn foto's van de momenten dat ze echt lelijk doet..er zijn genoeg momenten dat ik met lange teugel rij.. maar als ik haar dan probeer te sturen is het weer mis !
ik heb genoeg jaren jumping en dressuur achter de rug.. zeggen dat ik een stuiterruiter ben hoeft dus absoluut niet..
mensen met goede bedoelingen en goede tips , mogen me wel altijd een pm sturen..

Meiske, je bent 16, dus jaaaaren hjumping en dressuur achter de rug zal wel meevallen. Wees nou gewoon verstandig, voor jezelf en voor het paard. Laat het paard eerst door een goede VA nakijken (dus geen paardenfluisteraars en dat soort onzin). En laat je daarna dan helpen door mensen die er verstand van hebben. En zoek dan ook begeleiding die het niet heeft over het hoofd naar beneden krijgen, maar iemand die weet waar hij/zij over praat. Die tips geeft over hoe je je paard van achter naar voren kan rijden.

We zeggen die niet op je te pesten, maar om jou, maar vooral ook je paardje verder te helpen.

Als jij het het over een paard naar beneden rijden (wat dat ook mag beteken), en we zien foto's waarop de teugels zo strak gehouden worden, en de ruiter zo'n houding heeft dat het paard geen andere kant op kan dan omhoog, dan is het duidelijk dat je nog niet toe bent aan dit type paard. Dat het op je haflinger allemaal heel lekker gaat is fijn. Maar dit is gewoon nog een maatje te groot voor je.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:52

Ik vind niet dat je zo goed kan rijden , en dat is niet banketstaaf bedoeld , en ik wil ook niet zeggen dat ik het beter kan ofzo , maar dit paard heeft [ vind ik ] een echte ervaren ruiter nodig , een volwassen iemand , die echt al zoon 20 jaar rijd en niet die zelf pas 16 is [ ik ben jongemaarjaa]
En idd , op die haf gaat het super goed , maar die is volgens mij ook super braaf .
En waarom gaan ze samen niet op les bij iemand die er echt verstand van heeft Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:54

kellykeuhh schreef:

Maar waarom denk je zelf dat de pony in verzet komt?
Als jij zo goed kunt rijden... Dan ligt het in jouw ogen dus aan het paard?
Niet l*llig bedoeld, maar ookal zijn de foto's momenten, ze geven wel duidelijk weer dat je op dat moment niet juist handelt. Zeker merries kunnen daar goed pissed van worden.
Ook in je profiel staan foto's die laten zien dat je handen niet zo heel vriendelijk zijn.

Lees over de l*llige reacties heen én ga toch eens hard nadenken...
Tis echt geen schande om fouten te maken, maar wel als je er niks aan wilt doen, terwijl er een pony de dupe van wordt.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:00

kellykeuhh schreef:

Dit is niet sneu bedoeld maar je bent 16 jaar. Je hebt nog geen fractie van de ervaring die Kiwiko hier, om maar iemand te noemen, heeft. Als zij je vertelt dat je je paard niet op de juiste manier aan het rijden bent doe je er goed aan om er even bij stil te staan of dat niet kan kloppen.

Je pakt dit dier veel te hardhandig aan, en daartegen komt het in verzet. Jij bent het probleem, niet het paard. Niemand probeert jou hier af te breken maar we hopen allemaal dat je erin slaagt van over je gekwetste trots heen te stappen en er iets aan te doen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:04

dreamwork schreef:
magtegaal helpt !

Nee , dat help niks. Dan loopt tie mischien iets "beter" maar waarschijnelijk nog minder ontspannen.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 13:21

Klara16 schreef:
kellykeuhh schreef:

Dit is niet sneu bedoeld maar je bent 16 jaar. Je hebt nog geen fractie van de ervaring die Kiwiko hier, om maar iemand te noemen, heeft. Als zij je vertelt dat je je paard niet op de juiste manier aan het rijden bent doe je er goed aan om er even bij stil te staan of dat niet kan kloppen.

Je pakt dit dier veel te hardhandig aan, en daartegen komt het in verzet. Jij bent het probleem, niet het paard. Niemand probeert jou hier af te breken maar we hopen allemaal dat je erin slaagt van over je gekwetste trots heen te stappen en er iets aan te doen.

nogmaals : we gaan er alles aan doen om dit paard te helpen ! dus ook aan mijn houding wordt gewerkt !
maar ik denk ook niet dat iemand hier echt kan oordelen over mijn rijervaringen.. of over mijn instructeurs.. deze mensen hebben ook al heeeeel veel ervaring.. misschien wel meer dan "Kiwiko" of eenderd wie op het forum..
maargoed.. dit was dus mijn laatste bericht.. wie meer wil weten of tips wil geven ; pm mij dan maar..

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:13

Sorry ik ben het ook helemaal met kwiko eens. Met dit paardje moet helemaal op nieuw begonnen worden en dan door een hele goede ruiter. Misscien kan je het samen met een echte prof doen die hem eerst helemaal op nieuw inrijd. En dat jullie daarna samen verder gaan.

Je bent 16 en je hebt nog zo veel te leren de meeste van ons zijn een stuk ouder ik ben 31 en ik heb ook met vallen en op staan een hele hoop geleerd in al die jaren, ik rij al van af mijn 6 paard. Dus we hebben allemaal onze ervaringen. Ik heb een aantal jonge paarden ingereden en daar ook een hele boel van geleerd door de jaren heen en we maken allemaal fouten. Als we daar allemaal van leren en bereid zijn om onze fouten te verbeteren ja dan zal je groeien maar als je niet naar goede adviezen luisterd kom je nergens.

succes meid ik hoop dat je er met veel wijsheid komt en dat het niet fout gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:11

kellykeuhh schreef:

sorrie lief............ maar je bent geen goede ruiter, als je dat wel was geweest had ik dat ook gezegd...... maar wat ik hier op deze foto's zie is echt NIET goed.

Ik kan je vertellen dat als je zo op de paarden zou zitten die ik de afgelopen 15 jaar gereden heb, dat ze je niet langer dan 4 passen op hun rug hadden geduld!

Je hebt een enorm braaf liefdevol dier, die je heel veel vergeeft...... maar echt...... sorrie dat ik het moet zeggen...... maar rijden kan je echt niet goed genoeg........

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:29

kellykeuhh schreef:
nogmaals : we gaan er alles aan doen om dit paard te helpen ! dus ook aan mijn houding wordt gewerkt !
maar ik denk ook niet dat iemand hier echt kan oordelen over mijn rijervaringen.. of over mijn instructeurs.. deze mensen hebben ook al heeeeel veel ervaring.. misschien wel meer dan "Kiwiko" of eenderd wie op het forum..
maargoed.. dit was dus mijn laatste bericht.. wie meer wil weten of tips wil geven ; pm mij dan maar..

Hoe denk je nu dat het paard zich is gaan verzetten?
Je wilt het paardje helpen, maar heb je ondertussen niet genoeg gedaan?
Nogmaals is dat niet l*llig bedoeld. Sinds het paard van je vriend is, gaat het toch een stuk beroerder dan daarvoor....

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:45

Ik wil je heel graag meegeven dat je echt ontspannen moet gaan zitten, losse teugel, maar wel contact met de mond houden,
hakken goed uitdrukken, bekken kantelen, rug niet vastzetten (van jezelf), teugel moet je echt niet kort houden, sowieso nooit,
maar als ze gevoelig in de mond is moet je dit zeker niet doen. als je dit allemaal doet, denk ik dat ie wel wat losser gaat lopen. En Misschien kan je wel heel goed rijden op wat oudere paarden, die wat meer gevoorderd zijn, maar op dit paard ziet het er niet zo goed uit. Maar op een paar foto's kun je ook weer niet zien hoe je veder rijdt. Dit is ook helemaal niet bedoelt als commentaar, maar zie het als een tip. En luister a.u.b. ook naar de anderen, want ze bedoelen het alleen maar goed.

Het paard is een leuk dier en lijkt lief te zijn!, maar onder het zadel zit hij er idd. gespannen uit. Het is sowieso zeker dat ie pijn heeft. En ik denk dat het hem vooral in de mond zit. Ik heb gehoord over iets van Siliconen wat je om het bit kan doen, zodat het bit zacht is. Probeer dat eens en dan met een zacht bit er bij.

Ik zou natuurlijk wel eerst veder gaan met uit te zoeken wat de oorzaak is en dan pas gaan rijden. Mijn complimenten voor je geduld ik had allang het paard terug gedaan naar de eerste eigenaren of verkocht, denk ik.

Ik hoop echt voor je dat het gaat lukken

Heel veel succes! Knipoog

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:43

is er al nieuws over dit paardje??