Fantastico schreef:Ja het kan natuurlijk niet meteen perfect gaan, maar het ging al wel veel beter:D
Nu nog volhouden haha..
Alleen er zijn een aantal hier die zeggen dat ik hem laag moet laten lopen, dit doet hij niet echt.. zodra ik de teugels wat losser laat gaat hij alleen met uitgestrekte nek naar voren lopen, ik heb hierdoor juist meer het gevoel dat hij meer op de voorhand gaat lopen. Door zijn hoofd wat omhoog te houden, loopt hij minder op de achterhand.. mijn gevoel hoor!
Zorg dat je wél contact hebt met de teugels (dus niet helemaal losgooien
) maar dat er géén gewicht aan de teugels hangt. Dan je paard goed naar voren rijden, zodat hij meer van achter naar voor gaat lopen. Het is nu dus nog niet zo belangrijk dat hij naar beneden loopt of uberhaupt aan de teugel loopt. Eerst rechtrichten en contact houden en gewoon goed voorwaarts rijden.
Sorry kom wel erg abrupt met mijn commentaar.
Ik heb bijna het hele topic gelezen. Vind dat je de kritiek over het algemeen goed oppakt en dat je graag je paardje beter wil laten lopen. Paard heeft een leuk koppie om te zien en als het rijden eenmaal wat beter gaat komt die bespiering wel goed
Alleen je moet echt beginnen bij het begin, en niet te graag je paard 'mooi' wil laten lopen maar op lange termijn moet denken. Goed rijden kan jij (en je paard) niet binnen 2 weken leren. En gedult is een schone zaak 
Heel veel succes