Fantast voor het eerst op de foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Re: Fantast voor het eerst op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:24

Waar ik me nogal aan erger op de foto's zijn je hakken, je strenge hand en dat je extreem naar onder kijkt.
Verder vind ik het er heel gespannen uitzien.

Hoe meer foto's en filmpjes je maakt, hoe meer je kan zien wat je fouten zijn.
Dit moet je dus vooral blijven doen!

Ik zou verder eerst gaan werken aan het ontspannen van jezelf en natuurlijk je paard.
Daarna pas gaan gallopwisselen, wijken en andere kunstjes Lachen

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:28

mooi paard, alleen lijkt t alsof je zelf ook aan de teugel wil lopen Clown
ik vind dat je heel erg moet gaan werken aan je zit want je zit is nog niet goed. probeer professionele zitlessen te nemen en dan komt t wel goed Lachen

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 19:41

@ moniekk: Ik moet toch weten hoe het is om zo te lopen;)

Ik heb vandaag weer op hem gereden en hele erg goed op mijn zit gelet.. Me hakken ging af en toe nog wel eens de lucht in of mijn blik naar beneden, maar corrigeerde dit snel!
Ook heb ik een half uur lang alleen maar overgangen gereden! helaas was de bak een beetje nattig, dat vind Fantast niet echt prettig *en ik ook niet* dus gaat hij ook vanzelf wat minder goed lopen. Maar daar heb ik vandaag niet opgelet.. Alleen maar op mijn houding + overgangen

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:54

De rest komt vanzelf ook wel goed.
Gewoon eerst aan je eigenhouding werken dat gaat Fantas ook beter lopen

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:55

dat is goed om te horen Lachen
als hij goed kan zitten gaat je paard ookal wat beter lopen.
en je mag best wat naar beneden kijken, met je ogen haha, ik kijk ook afentoe naar beneden maar wel gewoon met mijn kin omhoog

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:58

Gewoon door trainen, oevening baart kunst. Knipoog

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 20:05

Ja het kan natuurlijk niet meteen perfect gaan, maar het ging al wel veel beter:D
Nu nog volhouden haha..
Alleen er zijn een aantal hier die zeggen dat ik hem laag moet laten lopen, dit doet hij niet echt.. zodra ik de teugels wat losser laat gaat hij alleen met uitgestrekte nek naar voren lopen, ik heb hierdoor juist meer het gevoel dat hij meer op de voorhand gaat lopen. Door zijn hoofd wat omhoog te houden, loopt hij minder op de achterhand.. mijn gevoel hoor!

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:11

Ik denk dat het voor jou voor al belangrijk is om eerst zelf eens lekker te kunnen zitten, misschien zit lessen ofzo.
Zo via de PC kan ik het eigenlijk vrij moeilijk uitleggen allemaal, maar een goede instructeur verricht wonderen. Lachen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:18

Heel goed, ik hoop over een tijdje weer foto's van je te zien. Want ik vind dat je het commentaar heel goed oppakt. Als je een paar weken verder ben en zo gaat doen zoals je nu zegt dan weet ik zeker dat je flink vooruit ben gegaan.

Ik denk trouwens dat je bedoeld minder op de voorhand. Wat gebeurd er als je hem wat bijdrijft en dan door diep te zitten weer afremt? Dat helpt meestal om de achterhand er beter onder te krijgen terwijl hij wel die hals lekker lang kan houden.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:22

Fantastico schreef:
Ik heb vandaag weer op hem gereden en hele erg goed op mijn zit gelet.. Me hakken ging af en toe nog wel eens de lucht in of mijn blik naar beneden, maar corrigeerde dit snel!
Ook heb ik een half uur lang alleen maar overgangen gereden! helaas was de bak een beetje nattig, dat vind Fantast niet echt prettig *en ik ook niet* dus gaat hij ook vanzelf wat minder goed lopen. Maar daar heb ik vandaag niet opgelet.. Alleen maar op mijn houding + overgangen

Heel goed. Ondanks de natte bak, merkte je verschil door de overgangen??

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 20:29

na een tijdje gingen ze wel wat makkelijker. Fantast heeft er best veel moeite mee om vanuit stap/stilstand naar draf te gaan. vanuit stap/stilstand naar galop heeft hij minder problemen, beetje vreemd.

Hier nog een stukje van mij wat een reactie was op een pb die ik van iemand kreeg.. misschien ook wel handig om hier te zetten:

Ik heb toevallig vandaag eens langs zijn ruggenraat gevoelt en gekeken of hij erop reageerde. Waar ik ook drukte hij reageerde nergens op, dat lijkt me een goed teken toch?
Qua weidegang: hij staat sinds een maand op een nieuwe stal waar hij overdag altijd buiten staat *behalve als het regent dan*. Mijn instructrice kon aan hem zien dat dit goed voor hem was omdat hij veel minder stijf was, dus dat is al een vooruitgang. ook ga ik zo'n 2x per week met hem naar het bos toe, ik kan idd aan hem merken soms dat hij dat echt nodig heeft.
Het probleem bij mijn paard is een beetje, dat zodra ik de teugels ook maar iets losser laat hij meteen gaat hangen, wat ik hier aan kan doen.. I don't know..
Door mijn instructrice denk ik dat het wel een stukje beter is gegaan met het rijden. Maar nu ik zoeel commentaar erop heb ga ik dit wel in twijfel trekken. Maar voor mijn gevoel zijn we wel echt vooruit gegaan.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 20:31

Mizora schreef:
Heel goed, ik hoop over een tijdje weer foto's van je te zien. Want ik vind dat je het commentaar heel goed oppakt. Als je een paar weken verder ben en zo gaat doen zoals je nu zegt dan weet ik zeker dat je flink vooruit ben gegaan.

Ik denk trouwens dat je bedoeld minder op de voorhand. Wat gebeurd er als je hem wat bijdrijft en dan door diep te zitten weer afremt? Dat helpt meestal om de achterhand er beter onder te krijgen terwijl hij wel die hals lekker lang kan houden.

Het bijdrijven en afremmen was ik al aan het oefenen met mijn instructrice. het probleem is dat Fantast mij uit mijn zadel probeert te trekken. Ik moet dit corrigeren door tijdens het afremmen een klein tikje te geven op zijn billen zodat hij van achter actief blijft..

Vinden jullie dit een goede methode?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:37

Ja hoor, maar niet afremmen op je teugels hé. Dat was een belangrijk deel van het verhaal.

Hoeveel losser kan je doen? Want als je paard het niet voor elkaar krijgt echt druk op de teugels te leggen doordat ze zo lang zijn, dan ben je van het hangen af totdat hij op eigen benen loopt. Als hij op eigen benen loopt dan kan je de teugels weer rustig wat op maat nemen, elke keer als hij hangt bijdrijven of een tikje erbij als hij daar goed op reageert. Een tikje mag niet veel meer zijn dan het kriebelen met het zwiepertje van je dressuurzweep.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:37

Fantastico schreef:
Mizora schreef:

Het bijdrijven en afremmen was ik al aan het oefenen met mijn instructrice. het probleem is dat Fantast mij uit mijn zadel probeert te trekken. Ik moet dit corrigeren door tijdens het afremmen een klein tikje te geven op zijn billen zodat hij van achter actief blijft..

Dus je remt hem af en vervolgens krijgt hij weer een tikje?
Dat lijkt mij nogal verwarrend voor je paard.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 20:41

Een klein tikje zo van: wel afremmen maar alert blijven, snap je? Niet dat hij in stap valt.
Waar ik het nu trouwens over had was van draf naar stap.. misschien een beetje verwarrend omdat Mizora het alleen over draf had.. Dan geef ik geen tikje bij.
Van middendraf naar draf gaat redelijk goed, ik moet hem gaan terughalen wanneer hij net sterk begint te worden in de middendraf..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:47

Hoihoi, ik had vandaag al eens meegelezen, ga nu even proberen wat tips te geven.

Ten eerste nog even een opmerking over met schoenen rijden, ik ben van mening dat dat eigenlijk gewoon niet gaat, toch maar chaps aandoen, dat scheelt al zoveel! Je hak heeft dan gewoon geen steun en zwabbert wat rond. Volgens mij kan je je paard ook niet echt aan je been maken als je er zo op zit!

Verder zou ik je eerst concentreren op het goed aan de hulpen zetten ipv dat koppie naar beneden te werken. Je geeft aan dat ie met een langere teugel op de voorhand gaat lopen. Wordt ie dan ook duwerig in je hand? Pak je teugels maar gewoon -redelijk- op maat, dus niet echt lange teugel, maar zodat je een prettig contact hebt. Dan loopt ie wel met zijn hoofd omhoog waarschijnlijk, maar dat is niet erg. Je zult hem toch naar beneden moeten rijden ipv trekken!

Vervolgens goed aan je beenhulpen maken. Been = reactie naar voren. Daarbij begrens je hem aan de voorkant. Hij hoeft dan nog niet rond te worden, maar hij hoeft ook niet langer te worden. Als de impuls dan minder wordt (of als hij ontspant maar zover ben je waarschijnlijk nog even niet) ook weer ontspannen. Je mag dan best druk op je teugels voelen, maar dat mag alleen van achteruit komen, dus doordat jij hem naar voren hebt laten reageren.

Dus je laat hem een paar pasjes vlot naar voren reageren (draf of galop, maakt niet uit, als ie maar gaat), wil ie zijn hals langer maken dan begrens je dat met je hand. Je moet echt voelen dat de beweging van achteruit over de rug naar je hand gaat. Dan laat je hem op je zit weer terugkomen, naar bijna stap, hij mag dan echt een beetje sloffen en dan laat je hem weer opnieuw op je been naar voren reageren.

Wanneer hij een beetje vlot op je been wil reageren op de rechte lijn pak je wat voltes en wendingen mee. Dan mag je hem een beetje opzij inbuigen (wat stelling vragen en weer loslaten). Door hem zo los te maken moet hij uiteindelijk zelf zijn rug loslaten. Kan even duren, maar dan kan je hem nageeflijk rijden met een stille ontspannen hand en da's veeeel fijner dan zelf steeds als slofteugel te moeten fungeren!

Het is heel moelijk om je hand echt los te laten, de meeste mensen zijn heel erg geneigd om toch graag dat krulletje aan de voorkant te zien, maar die zul je er toch echt in moeten rijden en niet trekken! De lossigheid in zijn lijf moet toch echt komen doordat je hem zijn spieren laat gebruiken (impulsimpulsimpuls!!!), lekker laten swingen en van de grond laten bewegen, en dat mag eerst nog best met zijn koppie in de lucht. Hoe meer je focussed op de voorkant, hoe meer je "achteruit" gaat rijden en hoe vaster ie komt te zitten.

Dit is ook heel moeilijk om met een paar tips vanachter de pc goed uit te voeren (en uit te leggen!), ik zou eigenlijk ook zien dat je een andere instructrice vindt, deze slaat een "paar stapjes" in de basis over in mijn ogen! Wel braaf dat ie het doet trouwens, maar nog lang niet aan de orde!

Edit: ik lees het verhaal van uit je zadel trekken: wanneer hij zich zo lang maakt dat ie je uit het zadel trekt is ie niet aan je been (hij verliest dan zijn voorwaartse impuls die hij ook in het terugkomen nodig heeft. Dus wat dat betreft zit je instructrice wel goed. Ik zou dan een korte ophouding geven zodat ie "van het bit afkomt" (begrenzen, hij hoeft zich niet zo lang te maken!), en hem dan meteen op je been naar voren laten reageren. Wanneer je naar voren rijdt hand meegeven (maar hem niet te lang laten worden/laten hangen). Een tik op zijn billen heeft in mijn ogen niet zoveel zin: hij is niet voldoende aan je been op dat moment dus daar zou je dan aan moeten werken! Even kort fel inkomen met je been, daarna weer controleren of ie weer reageert met een kleine beenhulp.

Edit2: even wat entertjes geplaatst ivm lang verhaal Haha!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:01

Moderatoropmerking:
Zoals jullie merken heb ik hier een aantal reacties verwijderd die niet aan de nieuwe HAWregels voldoen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:06

Fantastico schreef:
Een klein tikje zo van: wel afremmen maar alert blijven, snap je? Niet dat hij in stap valt.
Waar ik het nu trouwens over had was van draf naar stap.. misschien een beetje verwarrend omdat Mizora het alleen over draf had.. Dan geef ik geen tikje bij.
Van middendraf naar draf gaat redelijk goed, ik moet hem gaan terughalen wanneer hij net sterk begint te worden in de middendraf..

Je rijdt dan eigenlijk een soort schijnovergang. Je doet net of je terug rijdt naar stap, dus houdt hem in (voornamelijk dmv je zit) en als hij wil stappen rijdt je weer weg in arbeidsdraf. Begrijp ik het goed zo?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:20

Fantastico schreef:
Mizora schreef:

prima methode, idd even 'inhouden' been geven (ik zou persoonljik niet de zweep daarvoor gebruiken) en als je voelt dat hij zn achterhand dr onder zet en voor ' aan de teugel gaat' geef je hem wat meer ruimte.. gaat hij weer met zijn neusje omhoog dan weer hetzelfde

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:43

Fantastico schreef:
Ja het kan natuurlijk niet meteen perfect gaan, maar het ging al wel veel beter:D
Nu nog volhouden haha..
Alleen er zijn een aantal hier die zeggen dat ik hem laag moet laten lopen, dit doet hij niet echt.. zodra ik de teugels wat losser laat gaat hij alleen met uitgestrekte nek naar voren lopen, ik heb hierdoor juist meer het gevoel dat hij meer op de voorhand gaat lopen. Door zijn hoofd wat omhoog te houden, loopt hij minder op de achterhand.. mijn gevoel hoor!

Zorg dat je wél contact hebt met de teugels (dus niet helemaal losgooien Tong uitsteken) maar dat er géén gewicht aan de teugels hangt. Dan je paard goed naar voren rijden, zodat hij meer van achter naar voor gaat lopen. Het is nu dus nog niet zo belangrijk dat hij naar beneden loopt of uberhaupt aan de teugel loopt. Eerst rechtrichten en contact houden en gewoon goed voorwaarts rijden.

Sorry kom wel erg abrupt met mijn commentaar. Tong uitsteken Ik heb bijna het hele topic gelezen. Vind dat je de kritiek over het algemeen goed oppakt en dat je graag je paardje beter wil laten lopen. Paard heeft een leuk koppie om te zien en als het rijden eenmaal wat beter gaat komt die bespiering wel goed Haha! Alleen je moet echt beginnen bij het begin, en niet te graag je paard 'mooi' wil laten lopen maar op lange termijn moet denken. Goed rijden kan jij (en je paard) niet binnen 2 weken leren. En gedult is een schone zaak Knipoog

Heel veel succes Haha!

Joyce__14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:51

Ik vind je houding niet zo heel erg maar misschien moet je iets meer ontspannen.
ik zie je ook best wel erg trekken aan de teugel is dat omdat die sterk is of waarvoor doe je dat?

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:17

@ _nelleke_: Ik gooi de teugels dan ook niet los, gewoon een klein beetje losser is voor Fantast al genoeg reden om te gaan hangen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:24

Nee maar gewoon contact houden. Ze mag niet hangen! Goed been erbij en zorgen dat ze van achter naar voor gaat lopen. Misschien zal ie in het begin juist heel hard gaan lopen of heel erg slingeren ofzo Haha!, maar het is belangrijk dat ie op z'n eigen benen gaat lopen.

Als ie dan toch veel sneller gaat, proberen terug te rijden op je zit. Dus dieper zitten, jezelf zwaarder maken, langzamer gaan lichtrijden. (Niet je been afsteken maar gewoon eraan houden) Maar niet in de mond gaan zitten. Dit zal waarschijnlijk wel even duren voordat ie daar goed op gaat reageren maar oefening baart kunst! Lachen

Ik zou er inderdaad over nadenken om andere instructie te nemen. Want de basis is waarschijnlijk niet helemaal bevestigd. En dat is wel belangrijk! Je zult dan waarschijnlijk een paar stappen terug moeten doen, maar anders zit vooruitgang er nooit in. Clown

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:25

Mensen, kan het commentaar niet iets vriendelijker, ze heeft net een nieuw paard, maar nu....

Probeer goed te concentreren op je zit, maar dat doe je al. Neem les bij iemand, die zal je vast wel kunnen helpen, en onthoudt, aan de teugel lopen is niet alles, ontspanning en plezier wel!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:38

hangen los je niet op met je handen maar met je benen...