(Recreatie) ruiter mag geen hoge dressuur rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: (Recreatie) ruiter mag geen hoge dressuur rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:03

Ja, typisch weer uit het verband gerukt! Het is aangevuld met:
Citaat:
Alles ligt immers gewoon bij de kunde en het geduld van de ruiter

Het gaat dus om iedereen, wie dan ook, die kundig genoeg is. Hoeft hij/zij echt geen wedstrijden voor te rijden. Dat is de boodschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:18

Dat ben ik met je eens lusitana.
Je hoeft geen wedstrijden te rijden om een paard goed op te kunnen leiden.
Maar... ik denk wel dat bij mensen die dat wel goed kunnen het toch erg vaak gaat kriebelen om toch eens in de ring te verschijnen Lachen
Natuurlijk niet bij allemaal, maar denk wel bij het meerendeel van die ruiters Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:48

Hier in Portugal bv totaal niet.
Het opleiden van een paard is de kunst, het levenswerk, een passie, en daar heeft men verder geen publiek of jury bij nodig. Een heel andere benadering.
Verder worden hier ontzettend veel paarden opgeleid door trainers. De eigenaren HEBBEN dan een paard, maar rijden er niet of nauwelijks op. Een enkele eigenaar rijdt dan idd (alleen de) wedstrijden.
Wedstrijdrijden is (denk ik) nergens zo toegankelijk als in Nederland. In andere landen is het helemaal niet zo vanzelfsprekend, omdat het over het algemeen heel erg duur is en er maar weinig plaatsen zijn waar je wedstrijden kunt rijden.
In Nederland is de paard- en manege dichtheid enorm en het land is natuurlijk klein, en bijna overal plat met snelwegen, dus je kunt in principe overal starten, waar je ook woont.
Dit gaat in grotere landen al niet meer op.
Portugal is maar twee en een half keer groter, maar je doet er dus vier uur over om van het midden naar het noorden of het zuiden te reizen met een trailer, dus van noord naar zuid op een dag is ondenkbaar....
Woon je in Amerika, Australië, Rusland of Afrika, om maar wat grote landen te noemen, dan zijn de afstanden al helemaal haast niet meer te overbruggen voor "even" een wedstrijd.
Ik denk dat de afstanden ook wel te maken heeft met het feit dat hier (in Portugal) weinig passie voor wedstrijden is. De springsport neemt de grootste rol in, die is ook behoorlijk internationaal en goed op de rails. Maar het blijft een elite sport. Dat is ook een groot verschil met Nederland waar een eigen paard (of bijrijdt paard/verzorgpaard, dingen die hier gewoon niet bestaan) voor bijna iedereen toegankelijk is.

dus als je even naar het grotere plaatje kijkt, en ook buitenland meeneemt, is wedstrijdrijden niet zo vanzelfsprekend en "leuk" als in Nederland waar het onwijs gestimuleerd wordt door maneges en verenigingen/clubs.

Om maar wat te noemen, de Olympische gehandicapte ruiter moet bijna altijd een paard lenen om mee te kunnen doen aan de Olympische spelen voor gehandicapten, omdat er gewoon geen geld is om zijn paard te vervoeren en hij heeft maar 1 paard, dus als die wat mankeert, kan die niet mee... dit is een enorm nadeel om op andermans paard te moeten presteren.
Ik vind dit te triest voor woorden, maar het zegt iets over de natie en welke plek wedstrijden inneemt....
Ruiters die Hoge School rijden daarintegen, gaan de hele wereld over voor demonstraties (uiteindelijk ook een publiek vertoon, maar dan pas aan het einde van de weg en niet door alle niveaux heen, zoals bij wedstrijden) op meerdere paarden, en clinics en hebben een stal vol met paarden en fans en leerlingen....
Het doorgeven van de kennis van de opleiding van het paard en het tonen van het resultaat ervan op die manier, is veel belangrijker voor ruiters hier en ook veel meer een voorbeeld dan jullie bv hebben aan een Anky ofzo.
Hier nemen dressuurruiters geen voorbeeld aan wedstrijdruiters.
Springruiters zijn daar weer wel gevoeliger voor, die hebben ook een ander soort "drive" en rijden wel wedstrijden. Daar zijn ook meer accomodaties voor.

Grappig genoeg hoorde ik hier onlangs een amazone (DA in opleiding) zeggen (vrij vertaald) "Ach, springen kan iedereen, maar voor dressuurrijden moet je pas echt wat kunnen..."

Beetje lage dunk van springen, maar goed, wel het besef dat dressuur rijden een bepaalde kunde vergt.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:59

Dat vindt ik een heel vreemde uitspraak:p
Iedereen kan springen? Een parcours rond rijden is puur dresseren allen af en toe een obstakel nemen.
Vooral in de hogere niveaus meot je je paard perfect kunnen verzamelen en veruimen.
Zelfs in de lagere niveaus is het heel handig dat je pony/paard een galopwissel kan springen.
Ik heb hier ook al eens zien zeggen over iemand die recreatief reed op een pony van 5 jaar dat ze geen galopwissels mocht springen wat dat haar en haar pony er nog niet klaar voor waren. Nagelbijten / Gniffelen ze reden L1 met winstpunten en gingen beginnen met springen persoonlijk vindt ik dat als je op wedtsrijd gaat (springen) zelfs in de B dat een galopwissel niet te veel gevraagt is! Als je in de B begint is natuurlijk het veruimen en verzamelen minder belangerijk dan in de hogere klasse

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:50

Helemaal met je eens hoor. Ik moest er zelf ook bij glimlachen, maar zo zien ze het hier, waar iedereen eigenlijk gestimuleerd wordt de springsport in de gaan en dressuur op een laag pitje ligt.
Overigens zijn er meer landen waar wedtrijd springen en samengesteld een veel groter rol in neemt dan wedstrijddressuur. Maar in Portugal heb je daarnaast dan het fenomeen dat wel bijna iedereen een paard hoog opleidt...Hoge School is historisch aan het land verbonden.
En ja springruiters draaien hun hand niet om voor een galopwissel, maar als je als huis tuin en keuken ruiter er aan wil beginnen, krijg je dus die steigerende mensen, waar het juist in de beginpost om draait. Ik ken kinderen die in de "achtertuin" met ponies galopwissels rijden omdat ze het zo leuk vinden voelen. Waarom zouden ze dat niet mogen doen?

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:11

Jammer dat deze discussie zo verzandt in vastgeroeste vooroordelen. Wat mij betreft zijn 'wedstrijdruiters' (die ik dan even definieer als de niet-professional die wel serieus wedstrijden rijdt) en 'recreatieruiter' (die ik dan even definieer als de niet-professional die niet serieus wedstrijden rijdt) twee typen van dezelfde makelij, te weten: mensen die graag zo goed mogelijk willen paardrijden en daar naar beste eer en geweten voor trainen. Het is echt niet zo dat wedstrijdruiters het belang van hun paard ondergeschikt maken aan dat van een oranje rozet (ook al zijn hier mensen die daar heel anders over denken) en het is ook niet zo dat de recreatieruiters maar zonder verstand van zaken rondsjezen, rukken en plukken en dat dat een *maakt even niet uit welke* oefening die pas op hoger niveau van de wedstrijdsport gevraagd wordt, noemen.

Ik heb het zelf zo gedaan dat ik eerst thuis lekker heb doorgetraind, tot mijn instructeur en ik het gevoel hadden dat ik een degelijk M-proefje zou kunnen rijden, daarna heb ik een startkaart aangevraagd en ben toen in 2,5 maand van niks naar die M gereden. Was ik voordien een slechtere ruiter? Nee, niet perse (hoewel ik hoop in de afgelopen twee maanden natuurlijk wel weer vooruit te zijn gegaan). Werd mijn mening met betrekking tot paardensport minder hoog gewaardeerd? Niet dat ik weet.

Máár als je hier op bokt, maar ook in je omgeving (niet in mijn directe omgeving, bij ons op stal heeft in ieder geval iedereen zeer degelijke instructie, ongeacht het actief rijden van wedstrijden) ziet wat mensen dóen op hun paard, en hoe ze het dan vervolgens noemen. dat is het niveau: 'aan de teugel (ook al zo'n term waar ik heel zenuwachtig van word) gaat nog niet, maar we oefenen nu hard op de eenvoudige wissel', 'mijn paard luistert echt nog niet naar mijn hulpen, maar het zigzagappuyement gaat steeds beter'. Dan ben ik wel vlot uitgepraat. Dág scala! Daarin heeft RK gewoon helemaal gelijk: sla geen stappen over omdat het er 'zo cool' uitziet.

Als je netjes rijdt en met verstand en beleid te werk gaat, moet iedereen zijn paard de oefeningen laten doen die hij zelf fijn vindt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:25

Ik had gisteren een interessante discussie met een leek. Die vond het heel normaal om een paard te mishandelen (lees geestelijk te doden, te onderwerpen aan pijnlijke trainingsmethodes) als dat tot betere prestaties leidde, want het gaat toch om het winnen?
En hij vond het ook heel vreemd dat iemand een paard op zou willen leiden voor zijn plezier, want wat was dan het nut.

Dit was een Hollander, voor de duidelijkheid.

Conclusie, in zijn ogen is het paard er alleen ter glorie van de ruiter, die alles mag doen om die te bereiken. Gelukkig was er ook een discussie genoot die meer begreep dat je er meer plezier aan beleefde als je voor elkaar kreeg dat het paard voor je wil presteren uit een vrije(re) wil met behoud van zijn geestelijke gezondheid en dat dát veel meer werkelijke rijkunst was dan een paard met geweld of in bepaalde methodes "dresseren" in de stricte zin van het woord, nl totaal onderwerpen om het kunstjes aan te leren.

Het gekke is dat mensen die hun paarden hoog opleiden en iets met wedstrijddresuur te maken hebben, vaak vinden dat veel wedstrijdruiters tegenwoordig hun paarden in klaarstomen om "kunstjes" uit te voeren, terwijl veel wedtsrijdruiters weer vinden dat mensen die paarden hoog opleiden (denk aan echte Hoge School) alleen maar "circus"kunstjes uitvoeren..... Een apart fenomeen.

Terwijl in alle vormen van rijden je kunt "dresseren tot kunstjes" of "dressuurmatig tot een hoger niveau kunt komen." Dit heeft te maken met inzicht , kunde en vooral, mentaliteit van de ruiter. Wat is het doel dat de ruiter voor ogen heeft? Wat heeft hij daar voor over?

Marrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:21

Ik ben het met je eens! Ik ken iemand die een recreatie ruiter is en haar paard kan een heleboel M oefeningen!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:30

Ik denk dat het voor recreatieruiters die vaak buitenrijden onontbeerlijk is om wat dressuuroefeningetjes te kunnen. Een galopwissel kan op een bochtig bospad heel nuttig zijn, en een paar passen wijken of schouder binnenwaards kunnen net even de aandacht weer bij de ruiter brengen als je paard afgeleid is.

Als je goed wilt leren paardrijden moet je gewoon instructie hebben, ongeacht wat je doel is. En als je er aan toe bent is het alleen maar goed om zoveel mogelijk oefeningen te beheersen, ongeacht of je wel of niet wedstrijden rijd. Je weet nooit wanneer ze in de praktijk, bijvoorbeeld buiten, van nut kunnen zijn.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:21

Oud topic, slotje.