bij het opstijgen van je paard / op een hek staan ja / nee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nieeenkeee

Re: bij het opstijgen van je paard / op een hek staan ja / nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:11

ik zou zelf nooit op een hek gaan staan, ik zou dan vragen of iemand een voetje wil geven.
stel je voor de je ergens blijft haken en je pony gaat ervandoor..

G1ovanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:33

ik stijg altijd zo snel mogelijk op. vindt met krukje vervelend en eng. en kan het snel vanaf de grond dus warom moeilijk doen als makkelijk kan toch;)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:46

Nieeenkeee schreef:
ik zou zelf nooit op een hek gaan staan, ik zou dan vragen of iemand een voetje wil geven.
stel je voor de je ergens blijft haken en je pony gaat ervandoor..

Met een braaf afgericht paard is de kans dat het paard er vandoor gaat terwijl je zelf blijft haken kleiner dan de kans dat degene die je een voetje geeft door zijn rug gaat volgens mij Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:34

odetteke schreef:
Met een braaf afgericht paard is de kans dat het paard er vandoor gaat terwijl je zelf blijft haken kleiner dan de kans dat degene die je een voetje geeft door zijn rug gaat volgens mij Bloos

Ik heb er al wel hele brave paarden vandoor zien gaan ("doettieandersnoooooooit"), óók bij het opstijgen (hoe dat ook gebeurde), maar ik heb nog niet meegemaakt dat iemand door z'n rug ging bij het geven van een voetje...

En dan nog lijkt het me altijd veiliger wanneer je paard er vandoor gaat terwijl jij op een krukje staat dan wanneer je een hek gebruikt voor dat doel, bij een hek lijkt met het gevaar van blijven hangen en banketstaaf terecht komen een stuk groter.

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:05

Thuis heb ik een soort van blok waarmee ik opstijg, dat lijkt me prettiger voor Paard. Maar ik kan wel gewoon vanaf de grond opstijgen, hoor. Dat moet ook wel, stel dat je tijdens het buitenrijden moet afstijgen (of dat je eraf valt), dan moet je er wel weer op kunnen komen zonder een hekje oid te hoeven zoeken. Maar dat zit hier dus wel goed. Het is gewoon een stukje gemakzucht, gecombineerd met het idee dat het fijner is voor Paard als ik niet met mijn volle X aantal kilo aan zijn linkerkant hoef te 'hangen'. Haha!

Ponderosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:12

Bij de e pony (1.52) die ik rijd stap ik zo op, bij de fries (1.73) gebruik ik graag een krukje o.i.d. dat is prettiger voor het paard, dan hoef je niet zo lang aan die kant te hangen. Als er niets in de buurt is om op te staan, dan maak ik de beugels drie gaatjes langer en stijg dan zo op. Hij blijft gelukkig dan wel weer wachten totdat je de beugel weer op de juiste maat hebt. Bij de e pony zou dat niet zo handig zijn, want als je zit, dan vertrekt die ook meteen. Met nieuwe of vreemde paarden zou ik het wel voorzichtig leren dat ze niet schrikken als je iets naast ze neer zet, of dat ze schrikken als je ergens op stapt.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:22

Een krukje is beter voor je paard, dat is bewezen en al
Alleen 2 problemen: mijn paard staat niet stil bij het opstijgen
en in het bos heb je geen krukjes Haha!

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:07

ik stap zovaak zelf via een hek op. Haha!
dat vind ik veel makkelijker.
aangezien mijn paarden nogal groot zijn kom je er niet zo snel op Tong uitsteken
als ik aan het rijden ben met een zadel maak ik me ene beugel wel is lang Haha!
en dan een keertje via de beugel in het zadel maar meestal ga ik via het hek.
en er is nog nooit wat mis gegaan Bloos

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:45

Die van mij vindt het altijd leuk om haar buik gigantisch uit te houden met aansingelen, en als er niemand is om aan de andere kant te leunen, tja, dan heb ik geen keus! Als ik er dan eenmaal opzit dan kan ik beter aansingelen, heb ik meer kracht. Maar tegenwoordig kom ik er ook gewoon weer op hoor, ik ben denk ik sterker geworden Clown

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 02:14

Ik "spring" er meestal op als bij voltige (heb ik als kind veel gedaan). Komt ook doordat madam het vertikt om stil te staan bij het opstijgen. Dat is iets wat madam nooit heeft willen leren, en waar ik dus gebruik van maak.

Als je goed hebt leren springen is de belasting voor het paard minimaal, dan leer je namelijk ook je landing te reguleren en zit je in een keer goed. Scheelt mischien wel dat ik een vedergewichtje ben.

Ik heb een hekel aan gesjor aan het zadel bij het opstijgen, vaak trek je het zadel dan ook nog scheef en dat is veel rottiger voor het paard.

Nou heb ik een Fjord, dus geen enorm groot paard. Als ik eens op een reus moet rijden vraag ik een voetje of ga ik via de railing van de bak erop als er verder niemand is.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:58

Ik heb idd ook gehoord dat dat beter is ofzo Lachen
:Ikzelf doe het niet, want ik zit ook op turnen (nk), dus ik zwaai er zo op, en mn pony is niet zo super hoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:08

Ik denk dat het best wel eens beter kan zijn, maar zelf stap ik met of zonder zadel, dat maakt niet uit: gewoon vanaf de grond op Knipoog

calvaro00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:37

Opstappen met een hek of op het stro lijkt me toch wel prettig voor het paard.
Wil nou ook leren om er zo op te zwaaien zeg maar Haha! , vind het paardje alleen niet zo'n goed plan Clown

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:46

Ik stap altijd op dmv een krukje, stoel of iemand die me een voetje geeft. Ben zelf niet zo lening en kan moeilijk afzetten, dus om het het paard zo makkelijk mogelijk te maken, neem ik liever een hulpmiddel Lachen

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:53

ik probeer nog steeds om zonder hulpmiddelen op te stappen maar dit wordt me verdomd lastig gemaakt doordat mijn linkerbeen 2cm korter is tov mijn rechterbeen.
maar uieindelijk lukt het me om op mijn paard te komen zonder dat mijn paard er last van heeft.
het is bij mij altijd erg lastig om mijn beenin de beugel te krijgen. zit die goed dan zwaai ik me zo in het zadel. Clown

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:48

Ik stap gewoon van af de grond op. Nou heb ik ook niet zon groot paardje. Tong uitsteken

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:42

Ik doe het gewoon vanaf de grond. Als het echt een groot paard is waarbij ik vanaf de grond niet makkelijk kan opstappen doe ik de linker stijgbeugel heel lang naar beneden Lachen Werkt goed:)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:46

Vanaf de grond stap ik op. En altijd aan de rechter kant. Het is beter voor je paard en beugelriemen om dit aftewisselen. Ben alleen de enige die het kan van de mensen waarmee ik mijn paarden deel.

Jarax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:57

Ik stap altijd van op de grond op ;, met een krukje zou ik niet opstappen, staat dan toch alleen maar in de weg; dan zou ik eerder mijn beugels wat langer zetten of aan iemand vragen om een voetje te geven.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:34

met een opstapje is wel beter voor de wervels van je paard. maarja, je paard moet het natuurlijk niet eng vinden, want dan gebeuren er nog veel raardere ongelukken..

kars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:53

ik stap ook vaak via een trapje op maar kan er ook zo makkelijk opkomen. ik doe het vaak zodat het zadel recht blijft liggen omdat mijn paard zich opblaast met de singel dus als ik even gestapt heb kan ik hem weer aanslingelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:00

Mischien is het wel beter voor de rug van het paard.
Maar als een paard een sterke rug heeft. Maakt het volgens mij niks . Ik heb ook aan de da gevraagd en die zegt dat het niks uit maakt. Ik pak mijn pony gewoon bij de manen en de zadelknop vast en been erover heen en klaar.