Jong paard; iets voorover zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: Jong paard; iets voorover zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:15

Martie schreef:
Ik lees net de post vlak boven mij. Ja leuk: in het weiland er op met alleen touw onderaan het halster en dan uitproberen! Aanspringen vanuit halt, van galop naar stap, kleine voltes en volle vaart naar het hek, jippie!

Ik sprong er gewoon op als ie in de wei stond, zonder halster, en dan net zo lang schuppen tot ie eindelijk zijn kop omhoog deed, en dan maar zien welke kant we opgingen.
Achteraf best zielig eigenlijk. Bloos

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:17

Hier ook, maakte niet uit wat voor paard er stond, werd gewoon naast het hek geparkeerd en ik ging er op zitten.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:18

Die goeie ouwe tijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:19

met andere woorden....

... we worden oud....

Vond je ook van je moeder als die het over vroeger had...nu doen we het zelf No Cheer

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:20

ROFL En nu ben ik moeder......wat moet er toch van me terecht komen Tong uitsteken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:21

Sizzle schreef:
Zijn de beste ruiters niet juist de mensen die het 'vroeger' allemaal niet gek genoeg kon? Juist de kindertjes die vanaf hun 4e alleen meer leren om serieus te rijden worden van die angstige mutsjes.
Door maf te doen met je paard leer je veel beter bewegingen inschatten lijkt mij.

ik heb ook alleen maar manegeles gehad tot niet lang geleden.
maar ik ging voor lol met mijn paard in plaats van het alleen maar serieus dressuurrijden, laat mij maar gek doen! Tong uitsteken
ik rijd ook als het kan de jonge of moeilijke(re) paarden.
dat steeds een stapje verder en veel bereiken voor het paard zijn doen heb ik echt veel voldoening van, liever een kwart van de oefeningen meerijden met een jong paard dan alles met een ervaren paard.

EDIT: ik kan mij nu écht niet voorstellen dat wat ik nu doe bij wijze van over 30 jaar niet meer durf...
(kom altijd op de meest verbazende manieren terecht, hoe ik het doe? vraag het mij niet...)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 18-05-08 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:22

Tja, ik merk wel dat ik geneigd ben voorzichtiger met mijn dochter te zijn dan ik vroeger zelf was.... Nou ja, ze gaat nu steeds vaker er alleen naar toe, maar nog niet alleen naar buiten. Nieuwe E-pony, eerst maar even aan de buurt laten wennen! (Ja inderdaad, dan zit mams dus wel in het zadel en dochter moet maar wachten tot hij braaf gaat...).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:29

runningkawa schreef:
dat kan ook door je knieën te veel te klemmen, dan kukel je er ook niet af.
Toch is dat niet zo handig als je op je zit wilt gaan rijden Lachen

Dat kan idd, al heb ik nog niet gehoord van mijn lesgeefmens dat ik dat doe en ik geloof ook niet dat ik dat moet doen met Sam, hahaha....... Nee, moet echt losjes meegaan met zijn bewegingen en voor je het weet, heb je weer het gevoel 'ja, ik kan het nog' (omdat ik een tijd niet gereden heb). Go jij! Go jij!

Ik moest vroeger ook veel dijen heffen in draf, dus dan kun je ook niet klemmen, he. Knipoog

Hmmm, ja, ik reed vroeger ook achterste voren en ook in dameszit. Heb zelfs nog eens wat voltige gedaan (zonder les). Zou het nu niet in mijn hoofd halen. Ik dacht toen echt dat ik alles kon. Heb ook een tijdje fanatiek gesprongen op een pony zonder zadel. En best hoog ook, want het beestje kon goed springen. Al hoewel ze ook wel eens stopte vlak voor de hindernis na een enorm enthousiaste aanloop en dan vloog ik over de hindernis..... zonder paard. Clown

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 07:37

Om nog even terug te komen op jouw uitspraak van het innerlijk denken aan de oefening die je gaat doen, dat is ook iets wat in de klassieke rijkunst terugkomt. Als ik me niet vergis spreek oa Egon Von Neindorff erover en hij noemt het visualiseren.
Je rijdt bvb naar het achterwaarts gaan en stelt je voor dat je paard flink achterwaarts gaat. Ik heb het eens uitgetest met mijn paard, zij durft soms al eens enkele seconden zich van de domme houden alvorens ze vertrekt. Op den duur ga je dan halthouden en denk je al van alé, ik zal me maar klaar zetten om duidelijke hulpen te geven, anders blijft ze weer gewoon staan. Net doordat je dat denkt, blijft ze staan.
Als je puur en onbevangen naar dat halthouden toerijdt en je denkt achterwaarts, dan gaat ze dadelijk achterwaarts.
Von Neindorff stelde dat je ruiters die hun oefeningen visualiseren er zo van tussen haalt als je ze ziet rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 07:59

Visualiseren heet dat, inderdaad Lachen . Ik merk dat mijn jonge paard er echt op reageert en juist daardoor voel ik dat we echt een team worden samen. Natuurlijk heb ik wel vaker gereden met het idee 'we gaan dit of dat doen', maar doordat het nu in mijn lessen gebruikt wordt, ben ik me er nog veel bewuster van geworden. En ja, ik heb ook les van iemand met een klassieke dressuurachtergrond, dus het zal niet voor niets aangehaald worden door haar. Knipoog

Het enige nadeel vind ik dat mijn gedachtengang wel eens alle kanten opspringt, maar ja, dat is mijn probleem. Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:09

runningkawa schreef:
Ik denk ook aan knoop in de teugels, handen op de rug en springen, hele rijen in-uitjes
Allemaal om te leren dat je handen de laatste hulp zijn. En je evenwicht te houden zonder steun in de hals.
En dat leerde ik al lang geleden, dus geen hype van nu of zo Lachen

Ja Ik ook. Niet dat ik het niet doodeng vond ofzo... Nagelbijten / Gniffelen Maar ik ben dan ook echt geen springwonder Clown

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:11

runningkawa schreef:
Kun je nog altijd gaan doen Lachen

Maar dat waren dus de soorten les die ik kreeg. En bend aar heel blij mee Ja
En hulpteugels enzo...nope.
Je durfde er niet eens naar te vragen dan zou je hoogstens te horen krijgen dat je maar meer moest oefenen Lachen

Hebben wij dezelfde instructeur gehad? Nors opkijken Dat was namelijk ook zijn standaard antwoord als je vroeg naar een oefening waar je nog niet aan toe was Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:19

Als ik les heb, krijg ik continu de vraag "Voelde je dat", en als je Ja zegt, moet je ook uitleggen wat je voelt.

Voor mij heel leerzaam..

tolik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:50

ik zou in het draven gewoon rechtop goed in het ritme mee lichtrijden.. dan geen probleem , maar met galopperen zou ik iets verlichte zit gaan zitten.. en springen zou ik zoiezo nog niet doen.. een jong paard moet alles als beloning zien niet als straf. Als hij braaf galoppeert en jij ontlast hem , zal hij er plezier in hebben, galoppeert hij braaf jij zit vool in het zadel heeft hij pijn. ziet hij het als een straf.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:25

Belast je de voorhand dan niet meer? En krijg je dan geen paard dat zijn achterhand gaat ontzien?
(en ja dat is een vraag en geen kritische opmerking).

Ik zou gewoon ontlasten met lichtrijden en verder rustige oefeningen doen met een jong paard. Bovendien lijkt het mij dat je ook verkrampt als je veel naar voren gaat zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:28

Anouska schreef:
Ik moet altijd een beetje lachen als ik zie staan `iets naar voren zitten op een jong paard is niet zo erg, dan maak je jezelf wat lichter voor hem-haar`.

In mijn ogen ben ik 70 kilo, en niet ineens 65 kilo als ik naar voren ga zitten. Daarbij komt dat je, als je je gewicht teveel naar voren brengt bij een jong dier, dat vaak nog weinig balans heeft en op de voorhand loopt, je het paard onnodig in de weg gaat zitten in zijn bewegingsvrijheid. Wel vind ik dat je altijd moet lchtrijden bij een jong dier om de ongetrainde rug- en buikspieren wat te ontlasten.

Hoe denken jullie erover?

Ik ben het met je eens, je weegt niet minder als je voorover gaat zitten. Je gaat juist de voorhand meer belasten.
Je kan bij een jong paard beter goed rechtop zitten, je gewicht zit dan op de gunstigste plek en als hij een keer spookt dan duik je tenminste niet voorover in het zand.
Wat soms wel kan helpen is om in galop wat in verlichte zit te gaan " staan". Zo voorkom je dat je op zijn rug bonkt als hij zijn evenwicht nog niet helemaal kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:31

Waarom zou het in de galop wel nodig zijn en in de draf niet?

Een paard kan dan juist zijn achterhand goed onder plaatsen.
maar nogmaals, zoals je aan foto's van diverse mensen kunt zien gaat het ook niet over mijlen ver in de nek hangen Lachen
Maar net het ontzien van de rug.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:32

brigitta1987 schreef:
Anouska schreef:
Ik moet altijd een beetje lachen als ik zie staan `iets naar voren zitten op een jong paard is niet zo erg, dan maak je jezelf wat lichter voor hem-haar`.

In mijn ogen ben ik 70 kilo, en niet ineens 65 kilo als ik naar voren ga zitten. Daarbij komt dat je, als je je gewicht teveel naar voren brengt bij een jong dier, dat vaak nog weinig balans heeft en op de voorhand loopt, je het paard onnodig in de weg gaat zitten in zijn bewegingsvrijheid. Wel vind ik dat je altijd moet lchtrijden bij een jong dier om de ongetrainde rug- en buikspieren wat te ontlasten.

Hoe denken jullie erover?

Ik ben het met je eens, je weegt niet minder als je voorover gaat zitten. Je gaat juist de voorhand meer belasten.
Je kan bij een jong paard beter goed rechtop zitten, je gewicht zit dan op de gunstigste plek en als hij een keer spookt dan duik je tenminste niet voorover in het zand.
Wat soms wel kan helpen is om in galop wat in verlichte zit te gaan " staan". Zo voorkom je dat je op zijn rug bonkt als hij zijn evenwicht nog niet helemaal kan houden.

Heb jij de rest van het topic ook gelezen? Nagelbijten / Gniffelen

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:08

Het heeft vooral te maken met het zwaartepunt. Als ruiter moet je zitten waar het zwaartepunt van het paard is, anders breng je hem/haar uit evenwicht. Bij zo'n jonkie ligt dat zwaartepunt nu eenmaal meer naar voren dan wanneer je bvb gaat piafferen met een oude rot. In het gymnasium wordt dat middels tekeningen heel mooi uitgelegd.
Als je als ruiter een beetje gevoelig bent, pas je je zwaartepunt automatisch aan aan het paard. Naarmate het jonge dier meer in training komt, gaat het zijn zwaartepunt verleggen en gaat de ruiter automatisch mee.