Anouska schreef:Ik moet altijd een beetje lachen als ik zie staan `iets naar voren zitten op een jong paard is niet zo erg, dan maak je jezelf wat lichter voor hem-haar`.
In mijn ogen ben ik 70 kilo, en niet ineens 65 kilo als ik naar voren ga zitten. Daarbij komt dat je, als je je gewicht teveel naar voren brengt bij een jong dier, dat vaak nog weinig balans heeft en op de voorhand loopt, je het paard onnodig in de weg gaat zitten in zijn bewegingsvrijheid. Wel vind ik dat je altijd moet lchtrijden bij een jong dier om de ongetrainde rug- en buikspieren wat te ontlasten.
Hoe denken jullie erover?
Ik ben het met je eens, je weegt niet minder als je voorover gaat zitten. Je gaat juist de voorhand meer belasten.
Je kan bij een jong paard beter goed rechtop zitten, je gewicht zit dan op de gunstigste plek en als hij een keer spookt dan duik je tenminste niet voorover in het zand.
Wat soms wel kan helpen is om in galop wat in verlichte zit te gaan " staan". Zo voorkom je dat je op zijn rug bonkt als hij zijn evenwicht nog niet helemaal kan houden.