Picasso (Zuidhorn x Makelaar) @ springwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DolceGabbana

Re: Picasso (Zuidhorn x Makelaar) @ springwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 06:56

Simba_ schreef:
Pollewoppy schreef:
Oei, vind het springen er echt niet fijn uit zien...
Je ziet het er echt niet aan af dat dit paard internationaal gesprongen heeft. Volgens mij hindert de ruiter het paard gigantisch in de mond (correct me if I'm wrong)

Dressuurfoto's zien er beter uit.
wel een imponerende schimmel Ja

Ben het helemaal met je eens.
De ruiter hindert het paard GIGANTISCH in het springen, vooral qua handgebruik.
Je ziet ook dat het paard er last van heeft.
Omdat het paard zo wordt tegengehouden door de ruiter komt hij verkeerd uit voor de hindernis, waardoor hij zo lomp hoog moet springen en de ruiter gelanceerd wordt...
Laat die ruiter eerst maar eens met fatsoenlijk handgebruik cavalleti's draven Bloos

Amen!

Jullie waren me allemaal voor Knipoog

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 06:59

x_Staceyy schreef:
Heel veel dingen zijn al gezegt idd.
Ik zou gewoon heel rustig op de hindernis aanrijden, heel goed meegeven, en daarna weer gelijk terugnemen. Gewoon lage sprongetjes, en bllijven oefenen daarop, gaat dat goed kan je hoger.
Spring ook met mijn haflinger, en moet daar boven de sprong ook heel erg meegeven, omdat als je teveel in zijn mond boven de sprong zit het niet goed gaat.
heb hier een voorbeeld, ook niet het beste van het beste, maar je kunt goed zien dat ik 'overdreven' meegeef, en nee ik leun niet op de hals Knipoog
Afbeelding

Maar jij houd geen contact in de mond, ook weer niet goed Je teugels bungelen onder bij zijn hals.......
Je mag de teugels best strakker houden maar in dit geval (TS) trekt ie gewoon in de mond van het paard.

Ik denk dat het paard zo voorwaarts is, omdat ie er gewoon echt plezier aan heeft dat ie graag wil springen maar de ruiter hem in de weg zit en daarom zoo'n gigantische sprong maakt.

Afbeelding

Ik vind deze foto er niet leuk uit zien, de ruiter trekt zijn armen in boven de sprong en het paard kan geen kant op zonder zich te bezeren.....

De houding ziet er op deze foto ook niet uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:23

ook als je achter de beweging zit kun je je handen naar voor brengen.
Ik heb er in het verleden ook gereden die rustig een galapsprong te vroeg afzette...mijn lichaam kon dat niet altijd bijhouden, maar je kunt jezelf wel aanleren op dat moment je armen helemaal naar voren te steken...heeft het paard in iig in zijn hals de ruimte.

Ben je nog niet zover dat je dat kunt, ga je niet hoger dan 60 cm springen.
Touw om de hals en vasthouden en dan oefen sprongetjes rijden.
Dan moet je gewoon niet denken dat je wel ff flink moet gaan springen, dat past dan nog niet bij je kunnen.

beloon deze schimmel maar helemaal de hemel in na elke sprong...want wat is hij super braaf!
Met een beetje pech is dat snel over als je zulke toeren uit blijft halen.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:26

runningkawa schreef:
ook als je achter de beweging zit kun je je handen naar voor brengen.
Ik heb er in het verleden ook gereden die rustig een galapsprong te vroeg afzette...mijn lichaam kon dat niet altijd bijhouden, maar je kunt jezelf wel aanleren op dat moment je armen helemaal naar voren te steken...heeft het paard in iig in zijn hals de ruimte.

Ben je nog niet zover dat je dat kunt, ga je niet hoger dan 60 cm springen.
Touw om de hals en vasthouden en dan oefen sprongetjes rijden.
Dan moet je gewoon niet denken dat je wel ff flink moet gaan springen, dat past dan nog niet bij je kunnen.

beloon deze schimmel maar helemaal de hemel in na elke sprong...want wat is hij super braaf!
Met een beetje pech is dat snel over als je zulke toeren uit blijft halen.

Amen Schijnheilig
Het plezier en de lol van het springen zou snel veranderen als je zo doorgaat het het storen in de mond en niet meegeven...
Straks springt ie geen hindernis meer

anne_AVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:31

Ik vind dit er ook niet echt leuk uitzien Verdrietig

Het paard drukt zn rug helemaal weg tijdens het springen..
Misschien moet je ook wat meer meegeven met je handen zodat het paard wat ruimte krijgt in zijn hals, ik ben geen topsrpingruiter maar weet wel dat dit niet zo hoort.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:34

anne_AVS schreef:
Ik vind dit er ook niet echt leuk uitzien Verdrietig

Het paard drukt zn rug helemaal weg tijdens het springen..
Misschien moet je ook wat meer meegeven met je handen zodat het paard wat ruimte krijgt in zijn hals, ik ben geen topsrpingruiter maar weet wel dat dit niet zo hoort.

Inderdaad, om te zien dat dit onpaardvriendelijk is hoef je geen topruiter te zijn..
ik betwijfel of je er wel eens een Ruiter voor hoeft te zijn!

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 08:21

Ik denk dat er teveel pagina's inmiddels zijn, waardoor mensen de reacties niet meer helemaal lezen. Berichten zoals de laatste paar zijn er al geplaatst en als mensen de moeite nemen om even door te lezen, zien ze dat er een discussie gaande is over dit paard en het springen ermee. Kritiek is prima, maar geef dan ook (op een normale manier) een idee over hoe jij het op zou lossen of in ieder geval een poging daartoe. Dat is namelijk waar mensen iets aan hebben. Ik zie op bokt veel te vaak mensen die kritiek leveren, maar verder niets te melden hebben. Dit forum is er mede bedoeld om elkaar tips te geven. Als ik nou bij deze foto's had gezegd dat het helemaal perfect was, kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar hier wordt duidelijk het probleem aangegeven en om tips gevraagd. Als dat bij dit topic niet meer kan, ga ik aan de slag met de tips van mensen die het wel de moeite waard vonden eerst even te lezen voordat ze iets plaatsten en laat ik hier een slotje op zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:23

dus een touwtje om de nek en niet hoger dan 60 cm is geen tip... ow oke, weet ik dat ook weer...

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:25

Nou gewoon eerst aan je houding werken en dan gaan springen, laag beginnen en rustig opbouwen... Dit ziet er toch niet uit?

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 08:26

runningkawa schreef:
dus een touwtje om de nek en niet hoger dan 60 cm is geen tip... ow oke, weet ik dat ook weer...

Jij hebt toch een tip gegeven, dan hoef je je toch niet aangevallen te voelen? Ik heb het over mensen die geen tips geven, daar hoor jij dan dus niet bij... Verward

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:27

hahaha runningkawa denk dat ze niet op jou doelde maar op een paar andere bokkers die niet leuk reageerde en dan ook geen tips gaven. Tot nu toe heeft ze altijd netjes geantwoord op de tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:28

Citaat:
Berichten zoals de laatste paar zijn er al geplaatst .. knip

moet zijn dat jij paar echt letterlijk als 2 neemt, maar meestal is dat zo niet en ik heb toch ook gepost bij de laatste berichten. Vandaar mijn reactie

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:29

Moet ik me dan aangevallen voelen?

Het feit dat de ruiter niet meegeeft heeft voor mij als betekenis dat ie meer moet meegeven en het paard niet moet storen in de mond.
Ik maar de gevolgen bekent door dat hier op dit topic te plaatsen..
Verder heb ik net al een tip gegeven... verander eerst je houding en ga dan bezig met het springen, laag beginnen en rustig opbouwen!

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 08:35

SanneKyla schreef:
Nou gewoon eerst aan je houding werken en dan gaan springen, laag beginnen en rustig opbouwen... Dit ziet er toch niet uit?

Dat weten we ook wel. Daarbij komt dat ik er niet op zit, ik heb er zelf nooit op gesprongen, maar er zijn heel veel mensen die er op deze manier overheen hebben geworsteld, zie andere berichten. Er zijn dus tips nodig om dit paard rustig en ontspannen over de sprong te krijgen, zonder dat hij je afvuurd waardoor je je evenwicht verliest. Er staat ook in de berichten dat hij normaal altijd over lagere sprongen gaat, dit was omdat ik met mijn eigen paard de hoogte in ging, en we wilden kijken of hij misschien meer ontspannen en gecontroleerd zou worden als hij de hoogte in ging, vanwege zijn springverleden. Ook denken we dat er vroeger met hem gesprongen is met de zogenaamde paardonvriendelijke hulpmiddelen, waardoor hij zo bang is de balken te raken. Mijn broertje heeft op een ander paard met springen een prima houding en zit en gaat voldoende mee, dus daar ligt het niet alleen aan.

IUk hoop dat dit een beetje duidelijke samenvatting tussendoor is.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:38

Anouska schreef:
SanneKyla schreef:

Dat weten we ook wel. Daarbij komt dat ik er niet op zit, ik heb er zelf nooit op gesprongen, maar er zijn heel veel mensen die er op deze manier overheen hebben geworsteld, zie andere berichten. Er zijn dus tips nodig om dit paard rustig en ontspannen over de sprong te krijgen, zonder dat hij je afvuurd waardoor je je evenwicht verliest. Er staat ook in de berichten dat hij normaal altijd over lagere sprongen gaat, dit was omdat ik met mijn eigen paard de hoogte in ging, en we wilden kijken of hij misschien meer ontspannen en gecontroleerd zou worden als hij de hoogte in ging, vanwege zijn springverleden. Ook denken we dat er vroeger met hem gesprongen is met de zogenaamde paardonvriendelijke hulpmiddelen, waardoor hij zo bang is de balken te raken. Mijn broertje heeft op een ander paard met springen een prima houding en zit en gaat voldoende mee, dus daar ligt het niet alleen aan.

IUk hoop dat dit een beetje duidelijke samenvatting tussendoor is.

Jaa inderdaad Ja
Dit maakt het iets duidelijker Knipoog
Ik vind het verder een super paard hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:46

een paard zal nooit rustig worden als hij gehinderd word...dat kun je gewoon wel vergeten. Die raakt alleen maar meer gestrest.
Lijkt me ook nogal erg logisch.
En als de basis niet oke is, dus kleine huppels niet gaan, gaan grote helemaal niet, ook dat zal elke instructuur je vertellen.
En ik vind het nogal een zware beschuldiging naar de vorige ruiter toe om te zeggen dat het paard met grof spul gereden is...dit omdat de ruiter niet mee kan gaan met het paard heeft de vorige het gedaan??
Dit paard lijkt me niet met dwang gereden...andrers sprong hij nu ook niet....

Dus aan jezelf werken als ruiter, niet andere de schuld geven
En werken aan de basis basis basis.
Dat is dressuurrijden met soms een huppel en weer terug naar de rust. Rus terug pas weer een huppel.
pluk manen vast of makkelijker een touw, zodat het paard weer gaat vertrouwen op de ruiter.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:49

bewerk de hindernis er onder weg en viola, een paard wat zo de spaanse rijkunst in kan *LOL* Tong uitsteken (grapje hoor!)
Afbeelding

heb verder niet geweldig veel doel over het springen maar denk dat het meerdendeel kritiek en tips al gegeven is.
succes met het paardje en we hopen over een tijdje het resultaat te mogen zien!!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:26

[quote="egnie"]Jammer dat er vee mensen zijn die kort door de bocht gaan. Deze nemen niet de moeite om het verhaal van TS te lezen en te proberen te begrijpen waar het probleem zit. Deze mensen zullen allemaal wel goede ruiters zijn, die weinig tot geen fouten maken.

Oké wat jij wil...
Alleer eerst is er NIETS BELANGRIJKER dan bij dit paard DE RUST ERIN te rijden/brengen.Zolang je dit niet onder controle krijgt is t maar beter om NIET te springen (ookal is 't een springpaard).
Spurt hij op t sprongetje af zet dan een wending in....en blijven doen tot hij rustig is. Knipoog
SUCSES samen. Haha!

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:45

ik vind het heel erg jammer dat mensen tegenwoordig de verhalen van de TS niet meer leest want er wordt gezegt dat het een moeilijk paard is en dat hij ze rug erg wegdrukt en dat het een raket is,ik ken ook een paard dat zo heet wordt bij het springen.
ik weet dat als je het paard niet inhoud dat die paarden dan gewoon dwars door die hindernis heen gaan en misschien weel de volgende hindernis ook niet meer zien waardoor ze groote verwondingen kunnen oplopen...
het is beter om zo'n paard goed in te houden.
en misschien ook wel een tip die van mij kan ook heel erg heet worden en die springt met 4 benen of stopt en springt dan gewoon een volte voor die hindernis maken of er op af en dan voor de hindernis een volte maken gewoon schijnbewegingen zeg maar !
en lage hindernisen springen en hem daar eerst ontspannen en met een een ontpannen rug en goed meegeven werk daar eerst naar toe want meteen ook zo hoog springen als hij al zo heet is is ook gevaarlijk..

succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:49

Hoe meer je aan de voorkant gaat houden bij zo'n paard Jessie...hoe meer raket hij gaat worden en zonder rug hij gaat springen.
Dat los je niet op door de voorkant tegen te houden Lachen
Dus het wil niet zeggen dat mensen de TS niet gelezen hebben, maar ze vinden dat dat niet de oplossing is Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:05

@Prisca: Het dressuurgedeelte is helemaal niet waardeloos hoor, dit paard loopt (zonder hindernissen in de bak moet ik er wel bij zeggen) heel ontspannen en goed over de rug met een zeer goed achterhandgebruik.[/quote]

Als ik die foto zie van het uitstrekken, zie ik voor erg veel beweging, maar achter treed hij absoluut niet onder en drukt zijn rug wat weg. Is natuurlijk een momentopname, maar ook tijdens het springen drukt hij zijn rug weg.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle pagina's heb gelezen, dus misschien vraag ik dingen die je al vermeld hebt...
Kan het zijn dat er ergens een blokkade in zijn rug zit, waardoor hij pijn heeft?
Als hij tijdens dressuurrijden rustig is, zou je eens gewoon 2 balkjes op de middenlijn kunnen leggen en daar tussen het rijden hem overheen laten draven. Gaat dit goed, kun je eens een klein kruisje neerzetten en als hij ontspannen loopt, dit nemen. Maar elke keer na de sprong of balk de rust weer terug vinden voor je weer een sprong of balk neemt.
Volgens mij moet je met hem echt weer onderaan beginnen en vooral zorgen dat hij in rust en ook zelf nadenkt als hij over een sprong komt.
Ik vind overigens niet dat je broer slecht op hem rijdt, bij een paard wat snel springtheb je nu eenmaal de teugels wat strakker.

CCPepitoCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:11

Wat al veel gezegd is: hinder het paard niet bij de sprong. Dus tip voor de ruiter: geef het paard meer ruimte voor z'n hals, breng je handen wat meer naar voren.
Verder eerst oefenen met balkjes en lage hindernissen en dat langzaam aan opbouwen. Stormt het paard op de hindernis af, draai dan een volte. Ik rijd soms zelf ook een paard dat nogal opgefokt wordt als mensen met hem gaan springen, gewoon omdat hij het zo leuk vindt. Als hij dan helemaal hyper is dan draai ik gewoon een volte en kom dan recht uit voor de sprong. Hij heeft dan geen tijd en ruimte om hard te gaan rennen, maar wel genoeg tijd en ruimte om netjes over de hindernis te komen zonder dat je als ruiter gelanceerd wordt of dat het paard zich bezeert. Misschien ook handig om niet alleen maar achter elkaar te springen, maar na een sprong telkens weer rustig even wat dressuur en als de rust er weer is kan de volgende hindernis.
Maar wat natuurlijk ook belangrijk is, is dat de ruiter zelf rustig blijft ook al is het paard opgefokt.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 13:17

frisiangirl schreef:
Als ik die foto zie van het uitstrekken, zie ik voor erg veel beweging, maar achter treed hij absoluut niet onder en drukt zijn rug wat weg. Is natuurlijk een momentopname, maar ook tijdens het springen drukt hij zijn rug weg.

Nee, er waren balken in de bak Haha!

frisiangirl schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle pagina's heb gelezen, dus misschien vraag ik dingen die je al vermeld hebt... Kan het zijn dat er ergens een blokkade in zijn rug zit, waardoor hij pijn heeft?

Hij mankeert niets, wat ik zei, in de bak zonder balken is hij fijn aan de hulpen en door de rug.

Saffierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:18

Probleem is dat de techniek van het paard erg vreemd is. Soms landt hij op z'n achterbenen of springt met 4 benen tegelijk de lucht in.

Dit vind ik niet zo gek omdat de ruiter hem helemaal naar achteren trekt.. ik heb zo even alles gelezen en denk dat je eerst een sprongetje van 50 cm moet neer zetten en hem die gewoon mooi en beheerst laten springen. hij word het vanzelf namelijk wel zat om steeds 1 meter te moeten springen.. als dit goed gaat stop je gewoon.. vaak denken mensen oke nog gooi ik de hindernis nog 50 cm hoger kijken hoe het dan gaat.. maar daar gaat het vaak niet beter van . heel veel succes.. en ik ben beniewd naar het volgende topic want ik denk als je al deze tips goed uitvoerd het al een stuk beter gaat Vork !

Vitj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:20

Is wel een stoere schimmel.
Dressuur kan ie inderdaad ook wel goed Ja

Zou boven de sprong meer meegeven met de handen, want boven de sprong trekken helpt toch niet.
Misschien voor de sprong korte opnemen, zodat hij wat terug komt. Maar bij de afzet handen naar voor, zodat hij zijn sprong kan zien. Met wat rustig oefenen moet dit toch wel wat verbeteren. Als hij naar de sprong toe rent misschien een volte draaien ofs en niet te hoog gaan springen, rustig opbouwen.
Nog veel succes !