Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta

Re: Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:29

Fijne discussie is er weer uit voort gevloeid Knipoog
Maar knap paard hoor ziet er goed uit , ben benieuwd naar de volgende foto's !

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:40

Ik zie het nut van de slof dier omheen hangt niet, maar ik zie ook niet dat hij verkeerd gebruikt wordt.. Mijn paard van 3 leert ook nagevelijk te zijn in alles wat hij doet, en dan gewoon door middel van een stille hand en rustig been eraan houden.. En fijn voorwaarts gaan.. Ik leer het mijn paard liever in één keer goed dan na half jaar in één keer te komen met van hey joh je hoofd moet omlaag!! Nogmaals ik zie het probleem van de slof niet zo!! Ziet er super uit hoor!! Vind het nog steeds een gave fries!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:41

Petulan schreef:
Yamcha schreef:
Ik ben het totaal met je eens, Petulan.

Verrassend Vork Haha! Dat gebeurd ons nou noóooit! Knipoog
[/offtopic]

Idd uniek Haha! Haha! Mysterieus zou ik haast zeggen Ja

Ik geniet er met volle teugen van Ja

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:43

Kom ik ook even een duit in het zakje doen...

Ik zorgde er ook altijd voor dat de paarden met bijzet (lees: slof) gelongeerd kunnen worden en zich durven te laten zakken voordat ik erop stapte. Dus voordat ze echt onder het zadel kwamen hadden ze al het een en ander geleerd en aan conditie opgebouwd. Ik vind het eerlijk gezegd vreemder om op een paard te stappen dat nog nooit is bijgezet, maar dat is mijn ervaring.

Zoals het hier gebeurd vind ik normaal dus. Totaal geen problemen met de manier waarop hier de slof (niet) wordt gebruikt!

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:47

Als ik paarden ga beleren met een slof kan ik mijn zaak wel sluiten, paarden die ik te corrigeren krijg als ze een jaar of 5 zijn, zijn over het algemeen op deze manier beleerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:48

valt wel mee hoor Lachen Lachen zeker als je met slof rijd zoals TS doet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:50

@ chertunzi: Nors opkijken

Sorry hoor, maar waar baseer je dat op? De slof zit los in een knoop op de hals, denk niet dat het paard daar zoveel last van heeft hoor Rolleyes

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:50

Ik zie echt het probleem niet... Ze gebruikt hem toch prima. Ik zie een vriendelijkere hand met slof dan dat ik menig ruiter zie hebben zonder slof....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:51

chertunzi schreef:
Als ik paarden ga beleren met een slof kan ik mijn zaak wel sluiten, paarden die ik te corrigeren krijg als ze een jaar of 5 zijn, zijn over het algemeen op deze manier beleerd.

Gebruik je dan ook geen bijzet bij het longeren?

Ik gebruikte ook nooit een slof bij het RIJDEN, wel bij het longeren. Als ik er dan op ging gebruikte ik de slof ook niet meer bij het vooraf longeren, alleen als ik ze een longeertraining gaf.

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:59

Ik longeer mijn paarden een aantal keer, heel ontspannen eigenlijk niet bijgezet en de dag dat ik erop ga is het paard al zo ontspannen op het zadel en hoofdstel dat ik niet van te voren hoef te longeren.
Dat moe longeren ben ik nogal tegen, niet helemaal eerlijk tegenover het paard. Net als er de eerste keer met hulpmiddelen opgaan. Dit is puur omdat de ruiter bang is dat het paard gaat bokken, omhoogkomt of gaat rennen. Als het paard dan omhoog zou komen zou hij een verschrikkelijke knauw in zijn mond krijgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:04

ik heb ook nooit moe gelongeerd, want ze hebben die energie nog zohard nodig om de ruiter te dragen Lachen maar ik laat ze wel even de gekkigheid eruit rennen Lachen

Ik rij ze wel met een slof in, maar los.......... EN ik heb een bokriem STANDAARD dus die knauw krijgen ze nooit....

Dat is trouwens waar de meeste problemen vandaan komen Lachen Elk paard doet wel eens gek in de eerste 2/3 maanden....... en als zo een dier dan inderdaad die pijn in de mond krijgt, en schrikt van de ruiter, dan heb je de poppetjes aan het dansen....... dus dat mag nooit gebeuren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:05

kleine aanvulling, komt zo een jonkie omhoog dan krijgt het van mij een fikse draai om zn oren met mijn rechterhand (die zit dan ineens heel los Haha! )

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:08

Omhoog komen accepteer ik ook niet, een flinke brul en naar voren wegrijden gaat altijd erg goed. Ook ik heb een bokriempje aan het zadel, want mer zadelmak maken mag je nou eenmaal niet vallen.
Alleen als ik zover ben dat ik erop ga hebben mijn paarden geen gekkigheid meer. Misschien ook omdat ze bijna heel de dag buiten zijn hoor en dat verschilt natuurlijk ook.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:25

Die heb je lekker aan het lopen zeg! Mooi actief al achter in en lekker ruimte in zijn gangen.

Hoever is moe longeren bij jou? Energie van gekkigheid eruit halen of echt moe maken? Zelf zou ik alleen de gekkigheid eruit halen. Met ruiter op zijn rug rondlopen is zwaar zat, laat hem daar genoeg energie voor hebben. Anders wordt rijden voor hem (dood)vermoeiend en gaat hij dat straks negatief koppelen.
Verder zie ik tussendoor ook ontspanning, dus jullie komen er wel Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:28

ik heb niks aan een moe paard Lachen als ik longeer is dat 5 a 10 minuten, ligt eraan wat het paard geeft kwijt te moeten......... mijn standaard ligt op een rondje of 10 rustig zonder gekkigheid lopen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:29

Ik vind het er prima uitzien hoor.
Ik zou nog willen toevoegen dat als hij zich niet makkelijk laat zakken je eens een chambon of gogue zou kunnen proberen. Ik heb daarmee al een aantal propjes de de hals mee zien strekken.
Door de druk achter de oren neigen ze veel sneller naar de lage lijn.

Edit: Laat ik wel even toevoegen MET LONGEREN, niet met rijden, voordat ik boze pb's te gemoet kan zien.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 29-04-08 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:30

als TS zo doorrijd zoals ze nu rijd komt dat zakken vanzelf Lachen ze is een vriendelijke uitnodigende ruiter Lachen

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:23

Moderatoropmerking:
Ik kom hier ook maar eens een kijkje nemen.
6 pagina's vol met nagenoeg alleen commentaar op een loshangende slof...... hopelijk begrijpen jullie dat dit niet de bedoeling is.
HAW is bedoeld voor opbouwend rijtechnisch commentaar, niet voor ellenlange discussies die telkens weer op hetzelfde neerkomen.
Daarom hierbij het verzoek om niet meer constant in herhaling te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:25

Bedankt, Oscar!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:28

ziet er goed uit Lachen
mooi fries ook

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:54

hahaha Dit vind ik toch wel het toppunt Clown
Echt typisch bokt dit.. het is ook nooit goed!!
Als de slof te strak staat komen er mega discussies en zelf als die loshangt ook nog Clown

Ik vind dat je hardstikke netjes bezig bent.. Ik zie er echt het kwaad niet van in!
Gewoon lekker ff longeren met een lichte bijzet zodat hij uitgenodigd wordt om z'n hals te laten zakken... Toch niks mis mee lijkt mij?
En als de mensen goed kijken zien ze dat je de slof idd NIET in de handen hebt tijdens het rijden.. als moet je dan wel goed kijken Knipoog
Magoed.. neem de volgende x anders toch ff de moeite om de slof er af te doen, je staat er toch naast met longeren.. en dan heb je ook geen gebungel aan het bit tijdens het rijden Knipoog
Succes nog met je mooie fries!

wietse1905

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:12

Kom op! laten we elkaar niet gaan aanvallen, dat heeft helemaal geen zin. Ik vindt het een super mooi dier. Maar op basis van de foto's denk ik wel dat je er verstandig aan doet om wat rustiger aan te doen. Je pakt hem van voren al behoorlijk op terwijl ik vindt dat je eerst moet werken aan voorwaarts, neerwaarts, lopen op zijn eigen vier benen met juist gebruik van de achterhand. Dan komt de voorkant vanzelf.

Ik probeer op het moment een 10 jarige fries te herscholen omdat hij alleen maar op zn voorhand loopt. Bi friezen ziet het er al snel goed uit. Koppie naar beneden en dan lijkt het al heel wat maar vervolgens doet de achterhand helemaal niets. Gevolg: slecht ontwikkelde rug, bespiering op de verkeerde plekken en zo flexibel als een blok beton. Een goede basis is alles.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:16

mooie fries is het wel.

maar sorry vind het belachelijk dat je hem na 3x onderhet zadel al zo bij elkaar probeert terijden.
dat arme beesie heeft nog geen eens door waar die zijn eigen voetjes zo ong heeft zitten.
kun je niet gewoon met de basis beginnen,
want ik denk niet dat dit goed is om gelijk al zo tegaan beginnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:24

Paard wordt goed van achter naar voor gereden, dus met de basis is niets mis, Lobke... dit is de manier van een paard beleren...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:26

Met andere woorden, als je het anders doet, doe je het fout.
Nou, ik doe het dus fout. Clown