Mijn nieuwe aanwinst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sharay

Re: Mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 02:20

Hmm ik ben er zelf dus echt GEEN voorstanden van om na 4weken al wedstrijd te rijden. ( ook al is het blijkbaar goed gegaan en natuurlijk is het goed voor de ervaring van je paard en voor jou maar laat hem aan jou wennen)
je kent elkaar nog maar net en moet aan elkaar wennen. het is ook maar een dier en het is voor hem ook een hele overgang.
voor de rest denk ik niet dat je er een paard kapot mee rijd het is maar een wedstrijdje en een beetje spanning kan die heus wel aan..
maar hou hem niet te kort weet niet hoe oud die is maar aangezien je hem net aan het inrijden bent is het verstandig om hem lengte in zijn hals te geven en dat later goed optepakken. voor mijn gevoel loopt die nu opgekropt. ( heb mijn eige paard ook beleerd)

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 02:58

Ik vind het een leuk dier, en ik zie eigenlijk het probleem niet zo om op eigen terrein een onderling wedstrijdje te rijden. Ik zie het verschil niet zo tussen een half uurtje in dezelfde bak te oefenen of een b proefje van 5 minuten.

Wat ik wel minder vind is dat hij al zo hoog loopt, net als wat sharay al zegt hij loopt opgekropt en heel gespannen. Ik zou hem mee op de ontspanning rijden met lengte in de hals.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 07:00

Ik, eigenlijk wij (mijn dochter en ik) zijn niet bang om eerlijk te laten zien hoe het is gegaan...
We hadden wel een jaar kunnen wachten, eerste wedstrijd laten lopen en hetzelfde beeld gekregen van een pony die voor het eerst op wedstrijden loopt, dan was het commentaar niet anders geweest.. Lachen

Voor de prijzen meedoen? Iedereen had prijs, wie het laatste werd zelfs de mooiste Clown

Zitten er onvriendelijke momenten in? JA, die zitten erin, iemand die verkondigd dat het inrijden van zijn/haar pony/paard rozengeur en manenschijn is/was zit gewoonweg te liegen...
Ik had sommige momenten erook gewoon uit kunnen knippen, maak ik jullie gewoon wat wijs... Haha!
Ja hij trekt de staart soms tussen zijn benen, ja de ruiter komt soms hard in met het been, en nog een ja dat ze wat vriendelijker had mogen zijn met haar hand tijdens de proef...
Mijn dochter heeft een zweepje in haar hand (jawel een jonge pony die met een zweep wordt gereden, en niet afgeranseld Clown ) Als ze hem daar alleen al mee aait achter haar been, trekt hij de staart al tussen de benen...

Ik kan een ieder geruststellen, de pony heeft er niets aan over gehouden, behalve de ervaring.... Volgt mijn dochter als een hondje als hij los loopt, worden grondoefeningen meegedaan etc...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:36

En toch ...dit is niet zoals het hoort ! Ach gut

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:04

Alane schreef:
We hadden wel een jaar kunnen wachten, eerste wedstrijd laten lopen en hetzelfde beeld gekregen van een pony die voor het eerst op wedstrijden loopt, dan was het commentaar niet anders geweest.. Lachen

Ik mag toch hopen dat de pony over een jaar beter aan de hulpen staat. Natuurlijk is het beeld over een jaar anders. Lachen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:28

Alane schreef:
iemand die verkondigd dat het inrijden van zijn/haar pony/paard rozengeur en manenschijn is/was zit gewoonweg te liegen...

En waar basseer je dit op? Lachen
Omdat het bij jullie blijkbaar altijd zo gaat betekend niet dat het bij iedereen zo gaat...

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:30

wouw wat een super mooi beestje... probeer recht op te zitten verder ziet het er goed uit..

Daannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:01

Egt een super mooie pony Haha! Haha!
Hij loopt al erg netjes voor die korte tijd Haha!
veel succes nog verder Tong uitsteken

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:56

Probeer hem op zijn eigen benen te laten lopen. Hij is nu te afhankelijk van je hand. Denk aan halsstrekken en wat inbuigen. Lekker tempo erin houden zodat hij goed balans gaat krijgen.

paardenvero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:00

zo ik vindt dat hij al mooi loopt voor een paard wat pas net is ingereden veel suc6 bij de wedstrijd
(_) (_) (_) veroniek Clown

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:35

loveyoutoo schreef:
Alane schreef:
iemand die verkondigd dat het inrijden van zijn/haar pony/paard rozengeur en manenschijn is/was zit gewoonweg te liegen...

Omdat het bij jullie blijkbaar altijd zo gaat betekend niet dat het bij iedereen zo gaat...

wow.. mag ik dan het adres van degene die jij in je hoofd heeft die aan deze manier van inrijden doet?
als diegene het paard meteen direct alle hulpen perfect aanleert zonder fouten waarbij het paard ten alle tijde goed reageert, zou ik die graag willen voor de begeleiding van mijn jonge dier zeg!
graag prijsopgave per uur en tijdsmogelijkheden via de PB Ja

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:32

Lowara schreef:
loveyoutoo schreef:

wow.. mag ik dan het adres van degene die jij in je hoofd heeft die aan deze manier van inrijden doet?
als diegene het paard meteen direct alle hulpen perfect aanleert zonder fouten waarbij het paard ten alle tijde goed reageert, zou ik die graag willen voor de begeleiding van mijn jonge dier zeg!
graag prijsopgave per uur en tijdsmogelijkheden via de PB Ja

Een paard inrijden kost tijd. Voor een paard lijkt het me een hele verandering om ineens iemand op je rug te hebben zitten dan 24 uur per dag op de wei te staan. En ik vind niet dat je van een paard kan verwachten dat het binnen 3 weken een dressuurproef loopt. Als ik een paard in rij zit ik er in de 3e week net voor het eerst op. Ik verwacht niet van het paard dat ze het meteen perfect doen. Ik laat ze gewoon lekker lopen achter een rustig en ervaren paard aan waarmee het paard ook in de kudde staat (waarbij het zich veilig voelt), en probeer langzaam en spelenderwijs de hulpen aan te leren. Dat alles doe ik ook nog eens in het bos (waar ik voor die tijd natuurlijk al vaak met het desbetreffende paard heb gewandeld). Ik laat de teugels losjes zodat het paard op eigen benen leert te lopen. De rest komt later wel. Als het paard maar lekker voorwaarts is.

Met mijn opmerking wil ik dus zeggen dat het wel degelijk erg gemakkelijk kan. Daar is alleen tijd voor nodig. En blijkbaar hebben heel veel mensen dat tegenwoordig niet meer. 3 jaar lang wachten tot het paard oud genoeg is (nou ja, oud genoeg.... 5 zou nog beter zijn natuurlijk) vinden mensen al lang. Dus dan moet het paard natuurlijk wel binnen een maand helemaal rijklaar zijn met alle knopjes er op en er aan. En zo werkt het natuurlijk niet.

Ik hoor wel of je interesse hebt.... Haha!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:55

By the way (en heel erg off topic)

@ Lowara: ik zie dat jij je paard met 2 jaar en 8 maanden al hebt ingereden. Ik vind dat erg vroeg. Ik denk dat een paard er op zo'n leeftijd nog helemaal niet aan toe is en dat je daarom eerder problemen kan verwachten met het inrijden. Misschien een tip voor de volgende keer. Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:08

mwah.. nee, ik doe het liever op mijn eigen manier dan. schijnbaar maakt je paard ook fouten tijdens het inrijden, en daar ging het mij om.
we hebben denk ik allebei een ander idee wat "rozengeur en manenschijn" betekent.

ik zie op de foto's geen geflipt doodsbang bokkend paard, maar een lerend dier.
daar worden fouten bij gemaakt, en daar was mijn reactie op.
inrijden betekent fouten maken, ervan leren en vooruitgaan.

maar waarom zou het dan niet goed gaan? alleen omdat je perse een pak hem beet 4 jarige 4 jaar in een wei met 50 kuddegenoten moet hebben, dan vervolgens volgens schijnbaar volgens natural horsemanachtige manieren de boel zadelmak moet maken?
en dan komt het wel goed en heb je een soort pennyband waarbij paard en ruiter elkaar volledig accepteren, iedereen happy is en er totaal geen stress is? ( ehm.. dit is even erg overdreven uiterdaard Knipoog )

er bestaan meer wegen naar Rome, en inrijden gaat bij elk dier anders.
ik ken mensen die een dier zo'n beetje volgens bovenstaande hebben ingereden waarbij die een paar keer flink geflipt is waarbij de ruiter er keihard af is gevallen
En ik ken ook een pony die volgens nogal omstreden mindere veilige en subtiele manier is ingereden ( longeren in de wei in de winter, kind van 11 erop zonder inrij ervaring en zie maar wat je doet zonder begeleiding) en die nog geen stap verkeerd heeft gezet en nu gewoon lekker in de clublesjes meedraait.
2 verschillende manieren, 2 verschillende uiteindelijk ingereden dieren die braaf zijn.

ja.. je kunt er dan wat van denken, heb ik ook gedaan, maar daarom maakt het niet uit dat je niet 1 vaste pedagogisch verantwoorde manier aanhoud?
persoonlijk zou ik nooit met een zeer jong dier het bos ingaan,maar jij doet dit wel.
Ikzelf heb een 3 jarige die tot nu toe altijd in een afgesloten bak is gebleven en waar ik pas sinds 2 weken alleen mee rij zonder begeleiding vanaf de grond.
jou manier, jij weet waarom je dit doet, en dat respecteer ik.
Mijn manier, mijn motieven, en ik hoop dat anderen dit ook respecteren. net zoals de leeftijd die je net hebt toegevoegd zie ik. ja.. ik rij vroeg in, heb ik ook mijn motieven voor.
maar dit betekent niet dat er geen andere makkelijke manieren zijn die misschien sneller gaan, of een "omstreden" methode lijken toch?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:13

leuke pony ! eentje met veel uitstraling. Als je dalijk wat verder met hem bent zou je wat aan zn schoudervrijheid kunnen werken, zodat ie wat ruimer voorbeen krijgt.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:09

Lowara schreef:
mwah.. nee, ik doe het liever op mijn eigen manier dan. schijnbaar maakt je paard ook fouten tijdens het inrijden, en daar ging het mij om.
we hebben denk ik allebei een ander idee wat "rozengeur en manenschijn" betekent.

Blijkbaar hebben we daar inderdaad een ander idee bij.
Ik zie 'rozengeur en manenschijn' meer in de trant van: weinig stress voor ruiter en paard.

Lowara schreef:
maar waarom zou het dan niet goed gaan? alleen omdat je perse een pak hem beet 4 jarige 4 jaar in een wei met 50 kuddegenoten moet hebben, dan vervolgens volgens schijnbaar volgens natural horsemanachtige manieren de boel zadelmak moet maken?
en dan komt het wel goed en heb je een soort pennyband waarbij paard en ruiter elkaar volledig accepteren, iedereen happy is en er totaal geen stress is? ( ehm.. dit is even erg overdreven uiterdaard Knipoog )?

Ik ben zeker geen natural. Ik zeg niet dat een paard het gelukkigste is door tot zijn 4e in een wei met 50 kuddegenoten te leven. Want helaas kunnen we nog steeds niet in het hoofd van een paard kijken en er achter komen wat het paard nou het fijnste zou vinden. Dat zou alles een stuk makkelijker maken Tong uitsteken

En ik ben ook niet uit op een penny band met mijn paard. Als mijn paard vervelend is, pak ik hem flink aan en als hij gemeen is zal hij het weten ook. Maar mijn manier is om er wat langer voor uit te trekken om een paar in te rijden. Met mijn merrie ga ik eind dit jaar beginnen (4,5 is ze dan). Oktober/november zal ik haar in rijden. Dan zet ik haar stil tot ongeveer maart, en dan heb ik de hele zomer om haar lekker door te rijden.

Ik denk (alhoewel je dat natuurlijk nooit zeker weet), dat het paard heel wat te verwerken heeft (in zijn hoofd) omdat er ineens iemand op hem gaat zitten. Het paard heeft zo'n ander leven als rijpaard dan dat hij had als jong paard.

Lowara schreef:
ik ken mensen die een dier zo'n beetje volgens bovenstaande hebben ingereden waarbij die een paar keer flink geflipt is waarbij de ruiter er keihard af is gevallen
En ik ken ook een pony die volgens nogal omstreden mindere veilige en subtiele manier is ingereden ( longeren in de wei in de winter, kind van 11 erop zonder inrij ervaring en zie maar wat je doet zonder begeleiding) en die nog geen stap verkeerd heeft gezet en nu gewoon lekker in de clublesjes meedraait.
2 verschillende manieren, 2 verschillende uiteindelijk ingereden dieren die braaf zijn.

ja.. je kunt er dan wat van denken, heb ik ook gedaan, maar daarom maakt het niet uit dat je niet 1 vaste pedagogisch verantwoorde manier aanhoud?
persoonlijk zou ik nooit met een zeer jong dier het bos ingaan,maar jij doet dit wel. ?

Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome. Iedereen kijkt er anders tegenaan.
Misschien heb ik wel een makkelijk paardenras (IJslander), koelbloedig. Het lijkt me anders als je op een snuivende volbloed stapt. Dan lijkt het me ook beter om in een bak te blijven. Ieder paard is anders. Ieder paard heeft een andere aanpak nodig. Je kunt niet zeggen dat 1 manier goed is.

Ik probeer me maar in te denken wat ik er van vind als mijn leven zo'n wending maakt. Dan heb je de tijd nodig om dingen te verwerken. Het lijkt me dat dat voor een paard hetzelfde is. Dat is mijn motief om het langzaam aan te doen en wat langer te wachten met inrijden. Lachen

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:28

Bij het zien van de eerste foto dacht ik direct; jeetje, wat een knapperd! Die uitstraling die hij heeft, echt een prachtpaardje. Je mag er zeker trots op zijn dat deze van jou is!

Maar doe er dan alsjeblieft ook erg rustig mee! Een wedstrijdje rijden kan natuurlijk geen kwaad - mits de druk voor jullie beiden niet te groot is - maar geef hem ook even de tijd om op te groeien en aan je te wennen. Hij is nu nog zo jong en ook zo snel 'bedorven' als je er een foutje mee maakt. Wees dus voorzichtig en geef hem vooral de ruimte en tijd om volwassen te worden.

Wat betreft je houding; heel erg netjes! Je handhouding is nog te verbeteren - je handen mogen wat meer gedragen - maar verder ziet het er netjes uit. Ik vind wel dat het er op de foto's een vreselijk beeld geeft. Het ziet er naar uit dat je het dier heel erg in de krul trekt. Ik weet natuurlijk niet of dat echt het geval is of een momentopname, maar het geeft absoluut geen vriendelijk beeld. Geef hem ruimte in de hals en probeer minder in zijn mond te zitten met o.a. een betere en stillere handhouding, dan zul je zien dat hij ook minder achter de teugel zal proberen te kruipen.

Ook viel het me op dat je met longeren de beugels los hebt hangen. Volgens mij heeft niemand hier nog een opmerking over gemaakt. Doe alsjeblieft je beugels stevig opsteken als je gaat longeren! Hij kan zich bezeren door de zwaaiende beugels en bovendien storen ze het paard ook heel erg. Je zegt zelf dat hij er naar bijt, waarschijnlijk omdat hij het niet leuk vind, omdat ze hem bijvoorbeeld pijn doen.

Op het filmpje viel me op dat je constant zit te drijven - pas daar mee op, want straks is hij gevoelloos voor het been en moet je aan de slag met sporen of zweepje en als je daar net zo mee omgaat als met je beenhulpen, dan kun je daar binnenkort ook niks meer mee - en dat het er ontzettend gejaagd uitziet. Alsof je haast hebt ofzo. Het lijkt er op dat je hier dier ontzettend zit op te jagen. Doe het gewoon rustig aan; je hebt nog zijn hele paardenleven en je hoeft echt niet door de bak te racen. Verder vind ik dat 'ie prachtig loopt en je netjes zit.. Lachen

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:43

Weet je wat mij stoort?
Ik heb er geen probleem mee dat je je paard meeneemt naar een wedstrijd. Hoe eerder je begint met rijden op een vreemde plek hoe beter. Daar worden ze makkelijk van, ze krijgen ervanring, zien andere paarden, andere dingen etc. Voor de opvoeding zeker goed en ook aan te raden, maar wat stoort mij nu?
Eigenlijk dat je je paard vasthoudt. Over een tijd (als je paard op eigen benen loopt, wat nu een probleem is) wil je ook andere oefeningen gaan rijden, je wil verruimen, je wil verkorten, je wil dat je paard in balans op zijn eigen vier benen loopt en daarin kan wijken, goede bergopwaartse overgangen kan rijden. Op de eersye foto zie je dat hij in vrije beweging bergopwaarts lan lopen. Dat ze dat kunnen als ze los lopen wil niet zeggen dat ze dat ook kunnen als er een ruiter opzit. Ze kunnen dat wel leren als de ruiter ervoort zorgt dat alles van achteruit komt en dat ze van voren weg kunnen. De teugels hoeven niet lang te zijn, contact moet natuurlijk aanwezig zijn, maar voor mijn gevoel heb jij het contact te nadrukkelijk op de voorkant liggen, waardoor hij achter de teugel komt en zich dus onttrekt aan hetgeen hij moet gaan doen, leren in balans lopen en zichzelf en jou als ruiter gaan dragen. Dit is echter een leerproces dei een jong paard niet in twee maanden leert. Daar gaat minimaal een jaar overheen, ze moeten balans krijgen, ze moeten de bespiering krijgen, en deze twee onderdelen zijn heel hard werken voor paard (en ook ruiter).

Komt daarnaast veel been geven (in het filmpje) resulteert uit het feit dat jij heel veel wilt, maar je paard het niet begrijpt. Ook hier zie je dat je paard dus niet voorwaarst is. Probeer je paard voor je uit te rijden zonder veel te doen. Is moeilijk maar wel heel noodzakelijk als je verder wil komen. En voor je uit rijden kan het paard niet als hij van voor tegengehouden wordt. (dit is heel klassiek hoor, eerst van voor bijrijden en dan pas de achterhand willen activeren en dan staakt het paard, eerst van achteren bijrijden en van voor komt dan vanzelf)

Ik hoop dat je in je achterhoofd houdt dat het een jong dier betreft en zeker met de juiste organisatorische gedachte kun je denk ik ver komen met dit beestje.

deeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:48

Ik wou dat dat mijn nieuwe aanwinst was!:D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:51

Bloos volgens mij komt er nu een hele discussie of hoe en wanneer een paard inrijden. Daar lopen op het moment al een paar topics over. Helaas mocht er destijds geen speciaal topic voor komen van hoe en wanneer paarden inrijden Huilen . Deze wedstrijd is NIET op vreemd terrein maar gewoon op stal waar het beestje staat.

deeem ben het helemaal met je eens is een schitterend paardje Clown

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:14

loveyoutoo schreef:
Lowara schreef:

Blijkbaar hebben we daar inderdaad een ander idee bij.
Ik zie 'rozengeur en manenschijn' meer in de trant van: weinig stress voor ruiter en paard.

Lowara schreef:
en dan komt het wel goed en heb je een soort pennyband waarbij paard en ruiter elkaar volledig accepteren, iedereen happy is en er totaal geen stress is? ( ehm.. dit is even erg overdreven uiterdaard Knipoog )?

Ik ben zeker geen natural. Ik zeg niet dat een paard het gelukkigste is door tot zijn 4e in een wei met 50 kuddegenoten te leven. Want helaas kunnen we nog steeds niet in het hoofd van een paard kijken en er achter komen wat het paard nou het fijnste zou vinden. Dat zou alles een stuk makkelijker maken Tong uitsteken

En ik ben ook niet uit op een penny band met mijn paard. Als mijn paard vervelend is, pak ik hem flink aan en als hij gemeen is zal hij het weten ook. Maar mijn manier is om er wat langer voor uit te trekken om een paar in te rijden. Met mijn merrie ga ik eind dit jaar beginnen (4,5 is ze dan). Oktober/november zal ik haar in rijden. Dan zet ik haar stil tot ongeveer maart, en dan heb ik de hele zomer om haar lekker door te rijden.

Ik denk (alhoewel je dat natuurlijk nooit zeker weet), dat het paard heel wat te verwerken heeft (in zijn hoofd) omdat er ineens iemand op hem gaat zitten. Het paard heeft zo'n ander leven als rijpaard dan dat hij had als jong paard.

Lowara schreef:

persoonlijk zou ik nooit met een zeer jong dier het bos ingaan,maar jij doet dit wel. ?

Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome. Iedereen kijkt er anders tegenaan.
Misschien heb ik wel een makkelijk paardenras (IJslander), koelbloedig. Het lijkt me anders als je op een snuivende volbloed stapt. Dan lijkt het me ook beter om in een bak te blijven. Ieder paard is anders. Ieder paard heeft een andere aanpak nodig. Je kunt niet zeggen dat 1 manier goed is.

Ik probeer me maar in te denken wat ik er van vind als mijn leven zo'n wending maakt. Dan heb je de tijd nodig om dingen te verwerken. Het lijkt me dat dat voor een paard hetzelfde is. Dat is mijn motief om het langzaam aan te doen en wat langer te wachten met inrijden. Lachen

ikzelf heb een jonge Tinkermerrie, dus op zich erg koelbloedig en zeker nuchter,maar ben erg voorzichtig wegens ongelukken in het verleden die ik om mij heen heb zien gebeuren met buitenritten.
liever in de bak eraf vallen waarbij het paard nergens heen kan, dan buiten waar ze overal heen kan rennen en zelfs onder een auto kan komen als ze maar ver genoeg doorrent.
maar wederom, dit is mijn gedachtengang en keuze, mensen die het wel doen hebben weer een hele andere en daar zal het ook zeker wel goed bij gaan.
en dat is dus het punt waar ik een beetje naartoe wilde en waarom ik in dit topic reageerde nu er al 6 pagina's geschreven zijn over eigenlijk hetzelfde;
er zijn meer wegen naar Rome die ook prima kunnen gaan. wat voor de een werkt, hoeft voor een ander niet te werken.
mensen hebben hun meningen en gedachtengang ontwikkeld met eigen ervaringen en wat ze om zich heen zien en lezen.
maar dat betekent niet dat dit per definitie de absolute en enige waarheid is alleen omdat we een paar voorbeelden in de praktijk of via de literatuur zijn tegengekomen toch?
en dat stoorde mij een beetje in het topic, dat men een mening vormt, prima... maar respecteer dan ook andermans opinie en methode en ga er niet 6 pagina's over door.
( dit is dus voor iedereen bedoeld die in dit topic reageerde, niet specifiek naar 1 persoon toe)

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:42

Ik ben het helemaal met je eens!

En ik heb dit topic de hele tijd gevolgd zonder te reageren. Iedereen doet het op zijn manier, en elke manier heeft zijn voor- en nadelen. Ik heb pas een reactie geplaatst na de opmerking over 'rozengeur en manenschijn' omdat dat doet overkomen alsof het inrijden van een paard alleen maar een strijd is met het paard en je bij het inrijden van een paard alleen maar dit soort plaatjes ziet. En er wordt zelfs nog gesuggereerd dat ik zou zitten te liegen als ik zeg dat ik vind dat het ook anders kan. Zodoende voelde ik mij geroepen te reageren. Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:18

Chocolaatje schreef:
Ik vind het verschrikkelijk overdreven hoe mensen reageren op na 4 weken "al" een wedstrijdje meerijden. Zo veel verschil tussen training en een wedstrijd zit er niet in arbeid (als het goed is).

Vind het echt een heel mooi paard. Hoe groot issie? Ben benieuwd hoe hij er uit zal zien als hij straks wat meer bespierd is.

Mooi gezegd! Ik zie namelijk ook niet het verschil tussen een onderlinge en een clubles? Er wordt minstens zoveel van een paard gevraagd tijdens een les en ook daar zijn een hoop andere paarden aanwezig, dus; what's the problem? Het lijkt me een lekkere manier om zo te beginnen. Je hebt zelf niet te druk i.v.m. met punten en winnen en je brengt dit ook niet op een paard over...Tis gewoon een training.

Wel ben ik ook van mening dat je hem best strak rijdt. Maar goed, dat is op deze foto's, foto's van thuis zien er misschien heel erg anders uit. Denk er wel aan dat je hem tussentijds voldoende tijd en ruimte geeft om even lekker te strekken, we willen niet de spieren overbelasten natuurlijk Knipoog

Verder...Sja, wat kun je van zo'n diertje zeggen, is echt een kwijl-diertje Haha! Heel veel succes ermee!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:23

Ik snap niet dat mensen kunnen zeggen dat ze het verschil niet zien tussen gewoon rijden en een proefje. Het hele probleem van een proefje is, dat je de figuren op een bepaald moment, in een bepaalde volgorde moet doen. Als je voor je zelf rijdt ( of les hebt ) dan kan je elk moment besluiten een bepaald figuur wel of niet te doen. Als hij even niet aan het been is, spring je dus niet aan in galop, maar neem je de tijd om dat eerst te herstellen. Als je paard even niet zo smakelijk is in de mond, rijd je eerst een (schijn)overgang alvorens een wending in te zetten etc.
Juist in een proef ligt er wel druk om figuren/overgangen te doen, ook al heb je je paard daar net op dat moment niet klaar voor ( en zou je het misschien een rondje verder wel kunnen ). En dat is ook te zien in het filmpje, met name bij het aanspringen in galop. Als de amazone de tijd had genomen, om bijvoorbeeld eerst nog een keertje rond te rijden ( zoals je in training wel zou doen ) en hem weer even scherp te zetten, door bijv even vooruit en weer terug te rijden, had het er heel anders uit gezien. Juist bij jonge paarden heb je vaakt gewoon even extra voorbereiding nodig om iets te doen, en die kan je in je proef nu eenmaal niet pakken. De druk is blijkbaar zo groot, dat ze er ook niet voor kiest om het probleem op te lossen, door even extra de tijd te nemen. Rijden in een andere omgeving, of een aangepaste omgeving, zoals in dit geval, is niks mis mee voor zo'n jonkie, daar leren ze alleen maar van. Maar niet op deze manier.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:26

erleyne schreef:
Ik snap niet dat mensen kunnen zeggen dat ze het verschil niet zien tussen gewoon rijden en een proefje. Het hele probleem van een proefje is, dat je de figuren op een bepaald moment, in een bepaalde volgorde moet doen. Als je voor je zelf rijdt ( of les hebt ) dan kan je elk moment besluiten een bepaald figuur wel of niet te doen. Als hij even niet aan het been is, spring je dus niet aan in galop, maar neem je de tijd om dat eerst te herstellen. Als je paard even niet zo smakelijk is in de mond, rijd je eerst een (schijn)overgang alvorens een wending in te zetten etc.
Juist in een proef ligt er wel druk om figuren/overgangen te doen, ook al heb je je paard daar net op dat moment niet klaar voor ( en zou je het misschien een rondje verder wel kunnen ). En dat is ook te zien in het filmpje, met name bij het aanspringen in galop. Als de amazone de tijd had genomen, om bijvoorbeeld eerst nog een keertje rond te rijden ( zoals je in training wel zou doen ) en hem weer even scherp te zetten, door bijv even vooruit en weer terug te rijden, had het er heel anders uit gezien. Juist bij jonge paarden heb je vaakt gewoon even extra voorbereiding nodig om iets te doen, en die kan je in je proef nu eenmaal niet pakken. De druk is blijkbaar zo groot, dat ze er ook niet voor kiest om het probleem op te lossen, door even extra de tijd te nemen. Rijden in een andere omgeving, of een aangepaste omgeving, zoals in dit geval, is niks mis mee voor zo'n jonkie, daar leren ze alleen maar van. Maar niet op deze manier.

Precies zoals ik erover denk. Ja