Slaan zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte91

Re: Slaan zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:38

Mijn paard probeert me te bijten als ik het zadel opleg en vooral als ik de singel vastdoe. Dan vind ik het absoluut niet erg om haar te slaan.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:05

ik vind als ze iets doen, expres, wat jij niet schuld bent, ze wel een tik mogen hebben, niet te hard dan, maar dat ze weten dat ze het niet mogen doen.
onnodig een tik geven is inderdaad zielig, als je het zelf schuld bent moet je al helemaal geen tik geven.
als de pony niet luisterd krijgt ie ook een tik, als ik het niet schuld ben, slaan wil ik het niet noemen.

daantju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:50

De beste methode is volgens mij belonen, wanneer je paard het goed doet, en een corrigerende tik ( wanneer het paard iets doet wat niet kan). Zelf rijd ik wel met zweep, eenvoudig weg om mijn paard af en toe een corrigerend tikje te geven als ze niet doorloopt ( niet hard, net dat ze het voelt zodat ze weet van 'oja'. Verder ben ik een voorstander van een zweep als mensen hem weten te gebruiken. Naar mijn mening kun je met sporen net zoveel schade aanrichten als met een zweep, want naar mijn idee rijden meer mensen met sporen waar ze niet mee om kunnen gaan dan met een zweep.

En ja als mijn paard bijt dan geef hem een tik. Want dat moet zo snel mogelijk afgeleerd worden

Lotte91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:28

Ja slaan was misschien nogal hard uitgedrukt. Maar hij krijgt wel een tik als ie bijt. En als ze dan een keertje (wat eigenlijk niet vaak gebeurt) braaf is bij het zadelen wordt ze beloont. Maar ze leert het eigenlijk niet af, wat wel jammer is. Ik rij meestal zonder zweep maar wel met sporen. Anders krijg ik ze niet goed vooruit, en van een zweep is ze nogal bang.

xFellty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:12

femkje_01 schreef:
pluklief schreef:
Onodig slaan vind ik wel sneu, maar gewoon een corrigerende tik moet prima kunnen in mijn ogen.
Als ze paarden zich niet gedragen in hun kudde worden ze ook rechtgezet en dat gaat een stuk hardhandiger..

Hier ben ik het helemaal mee eens Ja .

Ook helemaal mee eens! Clown

xloveingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:11

vriendin van mij die slaat wel eens onzol zeg ik dan gewoon wat van, die scheld ook voor jan l*l op dat beest maar als idd van die kudde enz

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:13

Ik kan me de laatste keer dat ik mijn paard een tik heb uitgedeeld niet eens meer heugen. Ik deel eigenlijk nooit een tik uit aan haar. Ze is ontzettend goed opgevoed, doordat ik haar toen ze nog jong was consequent heb opgevoed. Ik werk met lichaamstaal dus vaak is mijzelf groot maken voldoende om haar weer terug op de plek te zetten.
Maar als een paard mij bijt, krijp ik altijd wel terug.
Meestal zoek ik altijd naar de oorzaak waarom een paard zich zo gedraagt. Want vaak ligt de oorzaak bij de ruiter en niet bij het paard.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:23

Ik rij altijd met zweep, want ik rij altijd fjorden en tinkers enz Haha! Dus is t meestal wel nodig.
Niet dat ik dat dier helemaal bont en blauw sla maar af en toe een tik op de schouder is
toch soms nodig bij de wat vervelende paarden soms.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:26

Bij mijn fjord zou ik niet weten wat ik zonder zweep moet.. Clown
Klinkt misschien hard, maar af en toe heeft ze gewoon een corrigerende tik nodig.. Bloos
Ze is niet zo voorwaarts en ze moet leren naar mijn been te luisteren, maar als ze dat neit doet, moet je wel iets doen om haar wel voorwaarts te laten gaan.. dus tik & been tegelijk.. Bloos
Als ze dan uitbundig reageert, natuurlijk ook goed belonen..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:28

Ik heb nogal een klierige puberende shetlander, die natuurlijk ook heel lief kan zijn. Maar als hij mij bijt dan krijgt hij gewoon een tik op zijn neus en als hij me trapt dan trap ik terug. Daar vind ik niks zieligs aan. Bloos

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:34

Slaan zielig?
Nee hoor. Alleen als het onterecht is.
Daarnaast mogen ze best wel even hun grens weten en kennen, en dat kan je niet altijd duidelijk maken met stemverheffing.

Ook tijdens het rijden.. dan zou een tik met de zweep ook zielig moeten zijn?
Ik ben blij dat de zweep uitgevonden is! Ik rijdt veel liever met een zweepie, en hem even een mep verkopen, dan de hele tijd met sporen. Knipoog
Maaja, dat is weer een ander verhaal.

En wat dacht je van valse paarden.. als ze je proberen te bijten? Dan krijgen ze toch echt wel een klap van me. Zolang die paarden ook met respect naar ons omgaan, doen we dat bij hun ook! Haha!

Dus misschien is slaan wel een groot woord, maar een tik op z'n tijd kan echt geen kwaad. Knipoog

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:52

Bij mij verschild het.
Als een paard schuurt gebruik ik stemverheffing, want daar een tik voor geven vindt ik inderdaad zielig.
Als een paard mij aanvalt, gebruik ik eerst stemverheffing, zodra hij n9iet stopt, geef ik hem wel een tik ja.
Als een paard me bijt, hangt er van af waarom.
Als het even spelen is, of hij weet dat ik wat lekkers voor hem heb, vind ik het niet zo erg.
Als hij het uit boosheid doet, krijgt hij een tik.

Dat gaat ook zo met schoppen, als het uit schrikreactie is, kunnen ze er niets aan doen, dus nee, daar straf ik ze niet voor.
Is het nou uit boosheid, dan kunnen ze best een tik verwachten, maar hier hangt er weer van af waarom hij zo doet.
Als hij het veulen beschermt, begrijp ik het, maar als hij uit het niets een trap geeft, krijgt hij een tik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:56

Lotte91 schreef:
Mijn paard probeert me te bijten als ik het zadel opleg en vooral als ik de singel vastdoe. Dan vind ik het absoluut niet erg om haar te slaan.

Ik denk dat jij je eerst eens af moet vragen waarom jouw paard je bijt als je het zadel oplegt en aansingelt.
Het beestje geeft hier iets mee aan namelijk. Scheve mond
Lekker om daan maar te slaan. Gestoord

PS; lees net dat je zegt dat ze het niet afleert. Nee, nogal wiedes als je haar 'geschreeuw' compleet negeert. Clown

NanC_Spekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:58

Ligt een beetje aan de situatie. Ik geef een paard alleen een 'tik' als hij echt vervelend aan het doen is. maar een paard onnodig slaan vind ik zielig ja.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:39

Ik vind slaan heel zielig, daarom doe ik het maar een keer en dan goed Haha!

Ik kan me helemaal vinden in de post van Nadya, dit paard is heel hard aan het roepen dat dit toch echt niet fijn is.......

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:08

Ik ben niet voor slaan, maar als het nodig is, is het nodig... bijten, trappen, ed worden nu eenmaal niet getolereerd... mensen omver lopen ook niet... (ik heb het hier natuurlijk over paarden die niet bang zijn ofzo). Meestal helpt het verheffen van mijn stem al... maar zoals KiWiKo zegt, beter één keer goed slaan dan 10 keer zacht

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:52

Ik ben niet echt tegen slaan.
Maar wel tegen het onnodig (door) slaan van sommige ruiters.

Als mijn pony's het verdient hebben , krijgen ze echt wel een corrigerende tik.
Ik ben best streng, en dus ook niet bang om mijn pony's af te straffen.
Maar dit gebeurt dus wel op een consequente en eerlijke manier. Knipoog

komeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:12

ik vind een corrigerend tikje iets heel anders dan onnodig slaan. toch vind ik ook dat voor je die corrigerende tik geeft zeker moet weten dat het niet je eigen fout is.

Jose_Bb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:22

als ie niet luistert meteen een tik anders blijft die dat herhalen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:25

KiWiKo schreef:
Ik vind slaan heel zielig, daarom doe ik het maar een keer en dan goed Haha!

Hier hetzelfde. Ik kan de keren dat ik mijn paard heb geslagen, op één hand tellen. Liever één keer goed, dan weten ze meteen hoe de verhouding is ( heel handig met een puberende vierjarige van boven de 1.70 Knipoog ).

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:57

je hebt verschillende manieren van slaan. ik sla een paard eigenlijk niet, en vooral niet op het hoofd!! vaak ligt het probleem bij de ruiter. een paard dat bijt als je opzadelt, heeft meestal gewoon pijn (gehad) bij het opzadelen, hij doet dit echt niet zomaar. ik vind het dan oneerlijk hem te slaan.

_wildegune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:50

Als er niet geluisterd word kan ie een knal verwachten.
Ga natuurlijk niet onnodig slaan.. dat is onzin.

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:55

Gewoon op het juiste moment straffen als je paardje niet wil luisteren. Corrigerende tik is dan voldoende! mensen die beweren dit nog nooit te hebben gedaan, hebben waarschijnlijk heeeeeeele brave paardjes!! Lachen

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:01

Lotte91 schreef:

Kijk dit is nou echt de verkeerde manier van straffen. Dit paard zal meer en meer een hekel krijgen aan opzadelen/aansingelen. Hier is het niet omdat het paard niet luisterd maar omdat het gewoon een hekel heeft aan aansingelen/opzadelen. Zo, maak je het alleen maar erger, je kan er beter voor kiezen het paard te belonen wanneer het wel braaf stilstaat!
(sorry dat ik het niet in een bericht geplaatst heb, zag het pas later..)

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:47

hangt er vanaf hoe je slaat