Joepju schreef:Het is al bewezen dat je een paard bitloos in een panieksituatie sneller terug hebt met een bitloos hoofstel.
Heb je nog een bron van dat onderzoek? Anders is het een beetje loze kreet zo en dacht dat het hier juist om gegronde redenen ging, dan is het misschien handig om zelf je mening ook goed te onderbouwen

.
Ik denk dat je in een panieksituatie een paard sowieso niet stil krijgt zolang paard echt over de zeik is, maar er zijn zat situaties waarin er van paniek geen sprake is en paard met bit wel degelijk sneller te stoppen is.
Ik heb verder niks tegen bitloos en eigenlijk maakt het me niet zoveel uit als het toegestaan zou worden op wedstrijden, maar ik kan er heel goed inkomen dat ze dat niet toestaan.
Waarom wil je perse bitloos wedstrijden starten?
Omdat bit zielig en dierenmishandeling is? Heb het idee dat de mensen die dat vinden over het algemeen ook geen dressuur in wedstrijdverband willen rijden.
Of omdat je paard bitloos beter loopt? Heeft je paard waarschijnlijk of een probleem in z'n mond / ergens anders. Dan moet je geen wedstrijden willen rijden maar eerst het probleem oplossen. Of misschien moet eerst naar je eigen rijden en want minder hard aan de teugels hangen, scheelt ook een hoop

.