Shetlanders zijn geen rijpaarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carrera

Re: Shetlanders zijn geen rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:08

Als ik dit allemaal zo lees denkt iedereen iets anders bij een rijpony cq paard. Als ik naar de vraagstelling kijk dan denk ik dat er bedoeld word een sportpaard/pony. Als ik dan uit mijn zelf kijk dan zeg ik nee in principe is een shetlander dit niet uitzonderingen na gelaten maar die vind je in elk ras.

Maar als ik anders tegen het woord rijpony aan kijk dan zeg ik weer ja. Wij hebben een groot maat shet en mijn dochter rijd hier dus op, momenteel nog wel alleen recratief maar ze wil dus binnenkort na haar introductiecurcus op haar shet verder met rijlessen. Ze is 6 jaar oud en loopt al erg leuk figuuren in de binnenbak maar om nu te zeggen dat het een dressuur pony is nee en die ambitie hebben wij ook niet.

Ik vind de shet dus wel een rijpony en zeker zeer geschikt om kinderen het rijden te leren bij te brengen, want ook op de manege moet bijna alles groot lijkt wel want ze krijgt dus echt op een E pony nu les en dat gaat voor haar een stuk minder prettig daar deze pony gewoon te breed is. Als ze dan weer op haar shetje stapt die dus in draf een veel hogere frequentie heeft gaat het weer heel netjes omdat de combinatie gewoon past in haar geval.

Dus op dit moment en wat wij dus voor ambitie hebben is onze shet in onze ogen dus wel een rijpony waar heel veel plezier aan word beleeft in alle opzichten en waar ze graag wat bixie wedstrijdjes mee zou gaan rijden. Echter beseft ze heel goed dat Carrera op een dag te klein zal zijn met haar 1,10m hoogte en dat ze dan echt over zal moeten naar een grotere pony. Alleen zal ik nooit zo snel Carrera verkopen want die is mij te lief en te leuk.

Snuitje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:10

rijden op een shetland pony is echt zielig! Niet alle paarden zijn ervoor gemaakt om zo'n 70 kilo te dragen! Je laat een liliputter toch ook niet de grootste koffer tillen?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:16

ehm..niemand heeft het volgens mij over 70 kilo op een shetlander maar over dat shetlanders wel degelijk rij"paarden" zijn met een passende ruiter/amazone....

Onze pony's zijn zo'n 1m10 (allebei volle shetlanders) en onze oudste zoon weegt 23 kilo, lijkt me weinig 'zielig' aan...

LisaenNatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:57

ik vind dat shetlanders wel rijpony's zijn. er zijn er genoeg die wedstrijden rijden

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:34

Niet elke shetlandpony is geschikt om op te rijden. Daar in tegen is ook niet elk anders ras geschikt om op te rijden Haha!

Ik denk dat een shet die aanleg heeft een leuke sportpony kan worden in verschillende diciplines, mits er een goede ruiter op zit. Ik neem bijvoorbeeld mijn pony Zorro en Sanne (van Pipi) een ideale combinatie om het ver te schoppen in de sport, zowel dressuur, springen als aangespannen.

http://i247.photobucket.com/albums/gg15 ... ijden3.jpg
http://i247.photobucket.com/albums/gg15 ... ro/sb1.jpg
http://i247.photobucket.com/albums/gg15 ... ro/sb2.jpg
http://i247.photobucket.com/albums/gg15 ... avers3.jpg

Dit was overigens de eerste keer dat Sanne op Zorro reed en de eerste keer dat een andere ruiter deze oefeningen met hem deed.

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:11

Ik vind dit ook hele erge flauwekul. zelf heb ik laatst ook een opmerking gehad in die trant: je moet geen sprongetjes doen met je andalusier, ze zijn niet gefokt als springpaarden. dit zei notabenen iemand met een fries die dressuur rijdt, die zijn oorspronkelijk ook niet bedoelt, maar kunnen het prachtig!

ditzelfde is met shetlanders, het is natuurlijk lastig dat ze zo klein zijn, maar dit maken het wel ideale rijpony's voor kinderen!

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:58

Ligt er toch echt aan hoe de verhoudingen zijn. Voor kleine kinderen zie ik er geen probleem in, bij ons op de manege rijden er ook 2 shetjes mee in de kinderlessen.

laykastorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:56

Ik men met mijn shetlander maar ik rijd voor de afwisseling ook af en toe ...
ik zie het probleem niet hoor .
Mijn pony is 1.12 hoog en ik ben maar een vliegje voor hem Bloos

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:46

Als je er een ruiter voor hebt die er op past zijn ze prima rijponys. Ik heb op mijn manege ook wel eens op shetties in de les gereden. Onwijs leuke paardjes zijn dat. Helaas ben ik er nu te groot voor

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:03

Snuitje88 schreef:
rijden op een shetland pony is echt zielig! Niet alle paarden zijn ervoor gemaakt om zo'n 70 kilo te dragen! Je laat een liliputter toch ook niet de grootste koffer tillen?

Maar gelukkig weegt niet iedereen 70 kilo.

Mijn shet is absoluut niet geschikt als echte rijpony. Wel voor leuke buitenritjes met kinderen. Maar ze heeft de bouw niet om serieus dressuur te doen of te springen. Een hele korte dikke nek, groot lichaam en korte pootjes (ouderwets model shetlander)
Maar ik zeg niet dat dat voor elke shet geldt, er zijn zat shetlanders die meer het model hebben van een klein paard.

Met de kindjes door het bos hobbelen vind ze hartstikke leuk en dat kan ze ook goed. Met zulke pony's moet je geen dressuur willen rijden.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:51

Shetjes zijn gewoon rij pony's !

Je hebt er natuurlijk wel veel tussen zitten die niet goeg dresuur kunnen .
Van die boederij pony . ( Love boederij pony's !! Haha! )
Maar die zijn dan geen wedstrijd pony enzo .
Mischien bedoelt ze dan ?
Maar er zijn er trouwens genoeg die wel wedstrijd pony's zijn !!

Of te wel :

Onzin !!

tezza56

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:16

Grote onzin !
Mijn verzorgpony is een shetlander en hij is een prima rij pony !
Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:14

Waarom een shetlander geen rij pony en een (Kleine) pony wel.

Shetlanders zijn wel degelijk rij ponys in mijn ogen, maar dan wel voor hele kleine ruitertjes.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:56

Snuitje88 schreef:

Niet waar , op mijn shet word ook gereden , door iemand van 31 kilo , en dat is niet zielig , hij vind het harstike leuk !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:31

sannekeee schreef:
Snuitje88 schreef:

Niet waar , op mijn shet word ook gereden , door iemand van 31 kilo , en dat is niet zielig , hij vind het harstike leuk !!

Jij hebt toch helemaal geen shet Clown

Naja....

Als mijn shetters oud genoeg zijn gaat er zékér op gereden worden.
Aangezien [***] ook supermooie gangen heeft, Wil ik zeker dat daar ook gebruikt van word.
Daarom ga ik een bijrijd(st)er zoeken....

Dus ik vind dat het prima rijpaarden zijn, maar dan een maatje kleiner.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:51

ukkiepuk schreef:
Niet elke shetlandpony is geschikt om op te rijden. Daar in tegen is ook niet elk anders ras geschikt om op te rijden :D

Ik denk dat een shet die aanleg heeft een leuke sportpony kan worden in verschillende diciplines, mits er een goede ruiter op zit. Ik neem bijvoorbeeld mijn pony Zorro en Sanne (van Pipi) een ideale combinatie om het ver te schoppen in de sport, zowel dressuur, springen als aangespannen.

http://i247.photobucket.com/albums/gg15 ... ijden3.jpg
http://i247.photobucket.com/albums/gg15 ... ro/sb1.jpg
http://i247.photobucket.com/albums/gg15 ... ro/sb2.jpg
http://i247.photobucket.com/albums/gg15 ... avers3.jpg

Dit was overigens de eerste keer dat Sanne op Zorro reed en de eerste keer dat een andere ruiter deze oefeningen met hem deed.

Ik vind dat dit echt nog wel kan hoor.
Ik ben zelf rond de 1.55, Kan ik op een shetlander/a pony van 1.12 rijden??
Hij heeft er geen moeite mee dus ik denk dat t wel gaat toch??
xx

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:03

Misschien even naar de datum kijken? Is een topic van vijf jaar oud ;)

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:13

Owww whahaha had k niet gezien :P
Maar kan dat??
xx

Duimelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:38

Ik kan er niet heel goed over oordelen, maar weet wel dat je dan ook echt met je benen onder de pony uitkomt.. Denk niet dat het heel verstandig is..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:03

Ik zet hier een slotje :-) Het topic is al best oud.