Quike @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

natas_joy

Re: Quike @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:50

heeey,
heb alles gelezen en snap dat het niet leuk is om dat allemaal zo te horen Knipoog maar ik raad je aan om je teugels iets langer te doen en dan krijgt ze meer de kans om te ontspannen Knipoog
voorederest is het een leuk paard hoor! Haha!
succes

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:52

lieke4quike schreef:
BlazingBoots schreef:
dubbele longe?

en dan die achter de achterbenen?
we hebben er wel een, maar ik snap niet zo goed hoe je die achterbenen er dan achter zou willen doen?

Als je dit nog niet kent raad ik je aan dit niet zomaar te gaan proberen..
Probeer iemand in je omgeving te vinden die dit kan en begrijpt en vraag diegene je jou te leren..
Echt niet zomaar doen hoor, dan gebeuren er ongelukken...

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:15

natas_joy schreef:
heeey,
heb alles gelezen en snap dat het niet leuk is om dat allemaal zo te horen Knipoog maar ik raad je aan om je teugels iets langer te doen en dan krijgt ze meer de kans om te ontspannen Knipoog
voorederest is het een leuk paard hoor! Haha!
succes

bedankt!

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:17

Citaat:
Als je dit nog niet kent raad ik je aan dit niet zomaar te gaan proberen..
Probeer iemand in je omgeving te vinden die dit kan en begrijpt en vraag diegene je jou te leren..
Echt niet zomaar doen hoor, dan gebeuren er ongelukken...

uhm, ik wil niet veel zeggen hoor. Maar ik kan WEL met de dubbel longeerlijn longeren. Wij doen hem alleen altijd over de rug van het paard, en niet achter de benen door. Snap je wat ik bedoel. ik zie niet in waarom het dan zou helpen voor de achterbenen. Als je een touw achter de benen wilt spannen, kun je beter een passoa-teugel kopen, lijkt mij.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:20

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:43

ok, dus eigenlijk alleen inplaatsvan de buitenste lijn over de rug, achter de benen doen zegmaar.
ik zal het eens proberen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:52

Je hebt nog veel te leren en dat is niet erg als je er zelf maar van bewust bent.
Kijk eens of je zitlessen kan nemen want vooral in galop kruip je helemaal in elkaar waardoor jou spoortjes in de buik van je paard terechtkomen. Die zou ik dus nog even een poosje aflaten totdat je een onafhankelijke zit hebt.
Probeer eens te beginnen met losrijden aan een lange teugel totdat je paard mooi ontspannen met zijn hoofd naar beneden loopt en pak het vanuit daar op zodat je een mooie lengte in de hals krijgt!
Veel plezier met oefenen!

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:07

Ben na het volgen van dit topic wel erg benieuwd geworden hoe het nu gaat, Hopelijk heb je snel weer nieuwe foto's!

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:32

Ik vind het eigenlijk reuze meevallen, met een beetje oefenen en les kom je er vanzelf Knipoog Heb echt veel erger gezien, en vind het er nog redelijk goed uitzien ook. Je had mij soms moeten zien toen ik nog 13 was, mijn rijkunsten waren toen soms echt niet om aan te zien, terwijl jij nog redelijk op je paard zit. Idd werk aan je houding en aan de ontspanning van je paard, maar dan komt het ook helemaal goed Knipoog Je zou evt. een martingaal kunnen proberen, dan kan ze haar hoofd niet meer zo vastzetten en dan krijg je haar misschien wat makkelijker ontspannen. Verder zeg ik alleen maar: Lekker door oefenen, en dan gaan jullie echt een supercombinatie worden Lachen

Groetjes Doei!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:12

Het zou ook niet leuk zijn als je 13 bent en perfect kan rijden, waar is die uitdaging dan. Nu heb je tenminste om lekker te oefenen en het resultaat gaat vast met stappen vooruit hoor!

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 21:41

lovely1: ja, vooral in galop zit ik niet netjes, dat komt ook omdat ik heel erg veel moeite moet doen om haar in galop te houden. Het is dan ook de bedoeling om het spoortje in haar buik te 'duwen', ze valt anders na 2 passen al terug! Nee, het is niet de bedoeling dat ze alleen naar mijn spoortje luistert, maar daar moet nog aan gewerkt worden, dat kan niet in 1x goed gaan Haha! Het loswerken doe ik ook zoals jij hier zegt. Het is alleen vaak het geval dat ze na het oppakken weer uit haar ontspanning komt.

Prada_07: Ja, ik zou heel erg graag weer nieuwe foto's willen plaatsen, maar er is 1 ding: mijn zusje (diegene die normaal foto's maakt) is met voltige (een soort turnen op een paard) onder het paard gekomen, en die kan nu niet lopen (ze heeft een hele grote wond op haar been, en haar been is gekneust (hoe je het dan ook schrijft Haha!)) en ze kan dus ook geen foto's maken. Dus... als iemand zich aanmeld voor fotograaf, je bent altijd welkom Haha! Ik woon in de buurt van Den Bosch Tong uitsteken
Anders gaat het nog zeker 2 weken duren.

Tatort: Bedankt, ik ga met alle tips en kritiek hier op het forum zeker aan de gang! Haha!

Noah2006: Ja, uitdaging is er inderdaad genoeg! Haha!

bedankt allemaal! Haha!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:45

Dan heb je mooi de tijd weer extra te oefenen in de twee weken toch! Knipoog Succes ermee en beterschap voor je zusje!

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 21:46

Dankje Haha!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:59

anita_Sab schreef:
ik zie dat jullie allemaal vrij negatieve reacties geven maar als jullie ook eens in de link klikken naar het vorige topic van haar dan vind ik dat ze al een heel stuk vooruit is gegaan
ik zou zeggen ga zo door dan komt het vast helemaal goed
en volgens mij heeft ze al les van de eigenaresse tenminste dat stond ook in het vorige topic Knipoog

dat "ze" zet ik een beetje mijn vraagtekens bij... dit ligt niet zozeer aan het paard denk ik namelijk...
probeer je paard eerst eens op de lengte van de teugels te rijden zoals je die hebt op de foto van het uitstappen...
ga eerst een voorwaarts rijden, lang en laag, en rij haar eens lekker door. neem vooral les, en ga pas véél later denken aan oprichting

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:11

lieke4quike schreef:
verder kan ik hartstikke goed zonder zadel rijden en ik kan zelfs zonder zadel springen. 'zit'lessen neem ik niet. daar heb ik helemaal niets aan, want als ik echt op mijn voeten let, dan zijn ze ook keurig netjes (dit zou dus gebeuren met zitlessen).

een ding voor de duidelijkheid:
er is NIEMAND op de wereld die "niks heeft aan zitlessen" zelf jouw Anky Vergrunsven niet (Wij kennen hoofdzakelijk Anky VAN Grunsven Knipoog )
het zelfde geld voor stap/ontspanningsoefeningen

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 22:57

hou nouw maar op over dat VERgrunsven Haha!
typefoutje Tong uitsteken

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:03

haha vind t wel komisch..anky vergrunsven Haha! Tong uitsteken

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:15

lieke4quike schreef:
lovely1: ja, vooral in galop zit ik niet netjes, dat komt ook omdat ik heel erg veel moeite moet doen om haar in galop te houden. Het is dan ook de bedoeling om het spoortje in haar buik te 'duwen', ze valt anders na 2 passen al terug!

En daar gaat het dus al fout. Begin opnieuw, start weer met de basis. Je paard kan nu alleen nog maar op de spoor in galop en dat is zo slecht. Doe je sporen af, je beugels een gaatje langer en begin, met de hulp van een (goede) instructeur/instructrice, opnieuw. Geef je paard de kans om alles opnieuw te leren, je zult zien dat het dan voor jou én voor je paard veel beter zal gaan.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:21

lieke4quike schreef:
Saskiaatje schreef:
Inderdaad, sporen AF. Sporen zijn absoluut niet om je paard voorwaarts te rijden. Sporen zijn voor het verfijnen van je hulpen. Bij bijvoorbeeld wijken, of travers, kan een spoor heel handig zijn. Nogmaals, doe alsjeblieft geen sporen om.

maar ik heb ze inderdaad ook veel nodig bij bijv. wijken (travers doe ik nog niet Haha!)

En aan wijken zou ik ook nog niet beginnen. Als je je spoor elke pas in je paard moet 'duwen' om het paard in galop te houden - jouw woorden - dan ben je nog láng niet klaar om te wijken. Van wat ik zie en lees, ben jij ook nog helemaal niet klaar om überhaupt sporen te dragen. En dat jouw instructie het een goed plan vindt om sporen te gebruiken voor het voorwaarts rijden, vraag ik me af waar jij je instructie vandaan hebt. Inderdaad, actie = reactie, maar na geen reactie, komt er geen spoor. Op die manier wordt ze alleen maar bot op je spoor en dan ga je een groter spoortje gebruiken en dan reageert ze na een tijdje niet meer op die spoor en dan komt er een wieltje aan te pas en dan op een gegeven moment reageert ze helemaal nergens meer op en dan is je paard verpest. Zoals ik al zei, begin opnieuw. Eerst in stap. Voorwaarts in stap, zachtjes kuit, links rechts links rechts. Geen reactie, flinke kuitdruk. Dan wel reactie? Goed belonen! En het zo opbouwen. Als je in stap en draf je spoor al zoveel nodig hebt, moet je nog niet eens beginnen aan galop. Neem het van mij aan, doe je sporen af.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:35

He daar is Quike. Het is zeker al verbeterd maar nog niet goed. Maar dat weet je zelf ook. Veel succes ermee Lieke! Komt helemaal goed.

Maar er staat hier wel commetaar wat redelijk is probeer er gewoon op te letten en dan komt het wel goed Lachen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:40

Ik heb niet alles gelezen dus sorry als ik commentaar herhaal, maar ik vind niet dat je je sporen omhoog moet doen alls je je benen dermate optrekt. Door dat optrekken raak je het paard telkens met je spoor en daar is die niet voor. Dus misschien handiger om je sporen af te doen (en niet bvij je eigen commentaar neer te zetten dat je sporen meer omhoog moeten).

Verder geef je zelf al je commentaar waar ik het grotendeels mee eens ben.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:24

Friezen en galopperen...... Het is soms een drama. Je zegt dat je juist met galop, juist je spoortje in haar buik moet 'duwen'. Dat lijkt me niet helemaal zinvol. Want op het moment dat ze hier op leert galopperen, dan is het hek helemaal van de dam, want als je dan je been loslaat sta je gelijk helemaal stil. Dat kan de bedoeling niet zijn. Zeker als je er zo bij gaat zitten, want met je lichaam geef je je paard dan juist (onbewust) de hulp voor langzaam. Je spant je bovenbenen namelijk aan!

Probeer anders eens om aan te springen, een paar passen te galopperen en dan terug te nemen. Dat fijn herhalen. Voordeel is dat ze lekker heet voor je been worden EN dat ze leert galopperen op haar eigen pootjes (en dus niet op die van jou). Mocht ze dan terugvallen in draf (zonder dat jij daar de hulp voor gaf) dan kun je beter een 'pik' met je spoor geven, dus even kort. Net als dat je en tik met de zweep geeft, dit doe je ook niet constant immers. Gewoon even een signaaltje van 'opletten!'

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:52

Ik ga helemaal mee met het commentaar van Saskiaatje en MaaikeMuis (en al die andere Bokkers die zeggen dat je beter eerst je paard aan het been kan maken) Lachen

Dat jij je been zo optrekt komt waarschijnlijk doordat je zo hard moet duwen om je paard vooruit te krijgen. Daar moet je echt eerst aan werken, dat is de basis en als dat niet goed is dan begin je verder gewoon helemaal niks!

Dus ik zou zeggen (en ja dit is herhaling) eerst zorgen dat ze op je been vlot voorwaarts wil, kleine stukjes, veel overgangen, been = wegwezen en vooral nog niet beginnen met wijken en aanverwante zaken. Leer je paard eerst maar eens vlot rechtuit te lopen! En als ze vlug weg wil op je kuit zul je zien dat je been vanzelf beter komt te liggen. Ik heb op zich overigens niks tegen een spoortje maar de manier waarop je ze hier gebruikt is niet juist.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 17:20

lieke4quike schreef:
maar ik heb ze inderdaad ook veel nodig bij bijv. wijken (travers doe ik nog niet Haha!)

Citaat:
Als je in stap en draf je spoor al zoveel nodig hebt, moet je nog niet eens beginnen aan galop. Neem het van mij aan, doe je sporen af.

Wie zegt dat ik ze in stap en draf nodig heb?

edit: draf inplaats van drag Haha!
Laatst bijgewerkt door lieke4quike op 14-01-08 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 17:23

maaikemuis schreef:
Probeer anders eens om aan te springen, een paar passen te galopperen en dan terug te nemen. Dat fijn herhalen. Voordeel is dat ze lekker heet voor je been worden EN dat ze leert galopperen op haar eigen pootjes (en dus niet op die van jou). Mocht ze dan terugvallen in draf (zonder dat jij daar de hulp voor gaf) dan kun je beter een 'pik' met je spoor geven, dus even kort. Net als dat je en tik met de zweep geeft, dit doe je ook niet constant immers. Gewoon even een signaaltje van 'opletten!'

Ja, deze manier gebruik ik ook. En als ik zeg 'duwen met mijn spoor' dan bedoel ik hetzelfde als jij bedoelt met 'prikken met je spoor', een keer een 'prik/duuwtje' en dan weer los.