Wie weet er raad met mijn paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jupio

Re: Wie weet er raad met mijn paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:34

Wat een rotsituatie zeg.

Toen ik mijn paard had deed het hele gekke dingen, gewoon uit 'stress'. Het zou kunnen dat jou paard daar ook last van heeft. Wat echt kan helpen, zijn de druppels van Bach. (is homeopatisch, te kopen bij de tuinen etc.) hier worden ze gewoon iets rustiger van. (is absoluut geen platspuiten, gewoon iets meer emoties in balans zegmaar, klinkt wel krom)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:33

Deze penny reageert dan ook nog maar even. Jammer dat mijn eerste bericht zo geinterpreteerd wordt terwijl ik een serieus antwoord had gegeven.

Even een voorbeeldje van hoe ik te werk ben gegaan:
Mijn paard ging in de bak aan de kletter van de trekker in de wei naast de bak terwijl hij normaal zo cool is als maar kan. Toen ben ik de oorzaak gaan zoeken, wat was er allemaal veranderd. Het was winter, paarden kwamen minder buiten, hij liep weer alleen in het land omdat zijn weidemaatjes weg waren, hij stond in een andere stal waar hij geen contact meer kon hebben met andere paarden en hij kreeg redelijk wat krachtvoer.

Mijn oplossing?
Een andere stal, hier staat hij 24/7 in een kudde, overdag gaan ze op de wei en 's nachts in de loopstal met uitlooppaddock. Krachtvoer krijgt hij niet meer, wel onbeperkt ruwvoer en hij ziet er goed uit, is zelfs wat aan de dikke kant, dus hoezo uithongeren? Hij heeft energie genoeg, is heerlijk ontspannen en heeft weer lol in het werk.
Het is zo belangrijk voor een paard om echt paard te kunnen zijn, dus veel vrije beweging (dat is niet gelijk aan de hele dag rondjes rennen in de wei), contact met andere paarden en de hele dag door kleine beetjes kunnen eten. Ik rij met een lang teugeltje door het bos en in de bak rij ik zonder iets, maar een dooie diender is het echt niet, hij is gewoon tevreden.

En wil jij zeggen dat je meer dan 800 euro stalgeld betaald? Dat is nl je excuus, je betaald 3x zoveel dan aan deze kant van het land, ik denk dat dat verschil al lang niet meer opgaat. Als je ergens bij een boer staat en de verzorging volledig zelf doet misschien, maar voor volpension betaal je hier ook gauw rond de 300 euro!

Jarenlange ervaring zegt mij niks, ook niet het niveau waarop iemand rijdt, er zijn Z (of hoger) ruiters die ik nooit op mijn paard zou laten omdat ze het paard met plukken en trekken zover krijgen en de jury daar intrapt. Sommige zou ik er eigelijk wel oplaten omdat mijn paard ze dan een lesje leert... Extreme duivel

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:20

Danielledm schreef:
Altijd maar dat eeuwige gezeur over dat te lang op stal staan! (ok het is niet leuk)

Mijn paard staat ook in de winter dag en nacht op stal, doen absoluut geen grondwerk!! Met rijden is het een engeltje?! We hebben nou eenmaal niet allemaal de tijd/ruimte/geld voor bepaalde dingen. En kom niet dan moet je geen paard nemen, er zijn genoeg beesten die ook in een hokkie zitten!!

Sommige mensen hebben gewoon makkelijk praten!

(penny meisje of niet haha moest het even kwijt!)

Niks gezeur, het gaat om het welzijn van je paard! + Dat, zoals ik in mijn eerdere post al aangaf het TS zou kunnen helpen niet op een bommetje te stappen.
Toen wij gingen verhuizen naar een andere stal was de eerste prioriteit een stal te vinden waar ze dagelijks langere tijd naar buiten kon gaan. En dan betaal ik maar wat meer, en zoek ik maar wat harder.

Ik ga overigens met Kim mee, op zo'n paard is het levensgevaarlijk om naar buiten te gaan.
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 01-01-08 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 19:21

Nogmaals. Hier kan een slotje op.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:04

Mag ik vragen wat nou je beslissing is geworden. Misschien wel zo duidelijk om dit in het topic te plaatsen, er denken toch een boel mensen met je mee!

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 23:47

Ik bedankt iniedergeval iedereen die advies heeft gegeven. Heel fijn! Knipoog
Maar ik heb besloten om m'n pony te gaan verkopen.
Niet alleen maar om dit voorval, maar dit is al meerdere malen gebeurd.
Hij is gewoon te gevaarlijk voor iemand van 15. Punt 2: Toen ik hem kocht was hij heel braaf (heb hem 2 weken op de proef gehad) maar al snel merkte ik dat het met rijden ook niet klikte. Ik dacht we moeten gewoon aan elkaar wennen maar dit is nu al ruim een jaar zo. ik ben nu eenmaal een Dressuurruiter en m'n paard wil hier maar niet aan meewerken. Die voelt zich eerder thuis in een parcourtje van 1 meter.
Dus vandaar mijn beslissing. Ik hoop dat ik een goed tehuis voor hem vind.

Ach gut

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:01

Ohja, mijne was gisteren ook rot tijdens het rijden, en dit gebeurt ook meermaals (niet 1 of 2 keer), ze deed totaal niet wat ik vroeg, maar zou dit een reden wezen om ze te verkopen? Ja toch niet hoor voor mij..

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:34

@ Celia. Ik ken de desbetreffende persoon en het paard. Ik begrijp volkomen waarom ze hem verkoopt. Het gaat helemaal niet specifiek om het feit dat het paard buiten zo doet, maar omdat er gewoonweg geen klik is. Dat kan voorkomen, en ik weet dat ze het beste voor heeft met haar paardje.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:47

IERTJE7 schreef:
@ Celia. Ik ken de desbetreffende persoon en het paard. Ik begrijp volkomen waarom ze hem verkoopt. Het gaat helemaal niet specifiek om het feit dat het paard buiten zo doet, maar omdat er gewoonweg geen klik is. Dat kan voorkomen, en ik weet dat ze het beste voor heeft met haar paardje.

Ik zeg niet dat ze er niet het beste mee voorheeft ofzo, maar op bokt kunnen wij zowiezo nooit allemaal weten hoe het hele verhaal in elkaar zit. Dus het echte verhaal van hoe het zit met haar en haar paard zullen wij toch niet weten, dus daarvoor is dit topic eigenlijk totaal niet goed, zij moet dit alles gewoon zelf beslissen, eigen mening telt, niet de mening van anderen.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:51

Daar heb je gelijk in. Maar wat de bedoeling van dit topic was (zoals ik het dan lees.) is dat de TS ervaringen en oplossingen wilt krijgen, en die heeft ze gekregen. Nou heeft ze een beslissing genomen, omdat de klik er niet is, om het paard te verkopen. Daarom had ik nog even een reactie op jou bericht geschreven. Verder niet aanvallend bedoelt hoor, maar even ter verduidelijking. Haha!

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:29

veel succes met de verkoop van je paard. hopelijk vind je fijne nieuwe eigenaar voor hem. zo te lezen heb je de goede beslissing genomen. veel plezier met je toekomstige nieuwe paardje. hopelijk beleef je daar meer rijplezier aan.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:38

Nou ja duidelijk. Ik hoop dat je een geschikt baasje voor hem vind!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:06

Ik vind het goed van je dat je besluit om een andere eigenaar voor dit paard te zoeken. Veel succes ermee!

Maar kan je ook niet iets van kruiden van de paardendrogist proberen? Toevallig hoorde ik van mijn ex-paard dat die ook een beetje vaak op hol ging enzo, en ze geeft nu valeriaan, en hij is super te rijden!

Misschien nog een tip?

EN moet het toch even kwijt: Er zijn echt wel andere stallen in jou omgeving te vinden, ik neem aan in de buurt van heiloo? Daar zijn er genoeg waar ze lekker buiten kunnen staan. En als jij geen biks aan je paard wil geven, krijgt je paard geen biks toch?? Lijkkt me toch niet dat een pensionhouder daar ook maar iets tegenin te brengen heeft??

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:01

hej Tries,

De TS woont niet in heiloo, ik wel. Ik heb vroeger ook in haar regio gewoont maar ben net verhuist naar heiloo Lachen hier zijn idd veel goede stallen te vinden maar in haar regio is dat helaas wat moeilijker. Voor haar paard heeft ze nu echt al de beste stal te pakken Lachen
Maar als je nog goede stalling weet in Heiloo houd ik me altijd aanbevolen Lachen (graag via PB:))

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:01

maar hier mag idd wel een slotje op

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:40

Stal de Waard in Egmond aan den hoef is een aanrader Lachen

Wbt Henkie...ik zou nu niet stoppen met 'her opvoeden' omdat je hem gaat verkopen.
Het is eerlijker voor het paard en nieuwe eigenaar om toch iets met dit gedrag te doen.
Ik snap niet zo goed waarom je buiten gaat rijden terwijl je weet dat dit soort situaties ontstaan en je geen controle meer hebt over hem.
Longeren met het doel de ergste energie er uithalen lijkt me idd een tijdelijke oplossing.
Maar als je gaat longeren om hem dingen te leren is dat juist een goed idee.
Luistert jouw paard bijv. naar de commando's stap, draf, galop en nog belangerijker galop, draf, stap, halt! (welke woorden je dan ook gekozen heb voor de commando's).
En luistert hij hier ook naar als je geen longeerzweep, longeertouw en alle andere nare hulpmiddelen bij je hebt?
Als ik jullie soms zie rijden zijn jullie beide tijdbommen dus heb je wel een beetje lef om hier te vragen wat je aan je paard kunt veranderen.
Het is niet banketstaaf bedoeld (al komt iets wat persoonlijk is bedoeld altijd hard aan) maar waarschijnlijk krijg je dit probleem opnieuw als je een ander paard hebt.
Je heb nu dus de kans om ook aan je zelf te werken.
Want waarom eis je van jezelf en je paard dat jullie samen in de vrieskou, in het donker, alleen in de bak, in alle ontspannenheid kunnen rijden?
Is dat niet wat te veel van het goede?
En ookal rij je niet altijd in deze, net omschreven, situatie toch onthoud je paard situaties en blijft hij reageren zoals hij reageert omdat hij daar ooit beter van is geworden.
Voorbeeld....Mijn paard TC krijgt in de zomer een zonnenkapje om zijn neus als deze rood begint te worden.
Ik gebruikte hier altijd een goedkoop WIT halster voor.
Als ik nu met een wit halster aan kom lopen is hij weg. (draait zich om in stal en in het weiland neemt hij de benen)
Wat ik bedoel te zeggen...kijk eens goed naar je zelf en naar de situatie op precies dat moment.
Hoe is hij bij het poetsen, bij het opzadelen, bij het opstijgen, bij het aanstappen en ga zo maar door.
Hoe ben jij in deze situaties.
Beloon je paard vaak als hij het gedrag vertoont wat jij wilt en durf ook te stoppen zolang het goed gaat.

Nogmaals, ik bedoel het niet om negatief over je te praten maar juist om je te motiveren kritisch naar je zelf, de omgeving en je paard te kijken want er is nooit maar 1 schuldige.
Evt. kun je me aanspreken op stal dan wil ik wel wat meer uitleg geven over boven genoemde.

ps ik heb het hier niet over de bijrijdster.

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:09

Ik had daar ook "problemen" mee. wat je kan doen is voor het rijden 5 á 10 min aan de longe en dan opstappen en gewoon rijden zoals altijd!

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:47

mkvdiest schreef:
anneve : hahahaha sorry hoor, hij loopt onder je vandaan en als straf en controle ga je nog harder, lijkt me echt veilig he... penny???

Celia: dat is idd bij ons dus ook de situatie... we trekken hem ook op de volte of proberen te remmen op een boom... maar zogauw hij weer recht staat knalde die in ieder geval vandaag dus weer vrolijk door;)

je voelt je wel heel wat he door iedereen penny te noemen.
Als je om tips vraagt dan krijg je die en als je ze niet bruikbaar vind. Dan zeg je dat normaal en ook erbij waarom.
Ik begin toch ook niet te schelden als mensen me proberen te helpen?

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:49

tegen een boom remmen is trouwens gevaarlijk. Wat als hj besluit er langs af te gaan, wel zo dat jou been er net niet langs kan?
Misschien, en noem me nou geen penny! kan je de one-rein-stop eens doorlezen?
wel eerst goed oefenen want je paard kan makkelijk uit balans raken als hij er nog niet mee bekend is

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:46

heeft die dit ook in de bak
had dit probleem trouwens ook

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 08:32

Jouw verhaal wekt bij mij de indruk dat het vertrowuen in elkaar weg is. Ook denk ik dat het paard het rijden niet leuk vind. Misschien zou je het eens over een andere boeg moeten gooien. Ik heb daar zelf goede ervaringen mee. Maar het verschil was wel dat de paarden mij werden aangeboden, ik stond er dus wat verder af dan jij van jou paard. en dat maakt denk ik ook heel veel verschil. Misschien zou je er eens een andere goede ruiter op moeten zetten. Maar het is wel een heel vervelend probleem....voor allebei denk ik Knipoog

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:25

mkvdiest schreef:
hej Tries,

De TS woont niet in heiloo, ik wel. Ik heb vroeger ook in haar regio gewoont maar ben net verhuist naar heiloo Lachen hier zijn idd veel goede stallen te vinden maar in haar regio is dat helaas wat moeilijker. Voor haar paard heeft ze nu echt al de beste stal te pakken Lachen
Maar als je nog goede stalling weet in Heiloo houd ik me altijd aanbevolen Lachen (graag via PB:))

Ik weet toch wel betere stallen in die omgeving Lips are sealed . Maakt ook niet meer uit, verkopen is in dit geval het best. Als de klik er niet is en die er ook niet komt dan is dit gewoon de beste oplossing.

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:31

Je moet inderdaad zorgen dat hij er vaker per dag uit komt.
Paarden zijn normaal de hele dag bezig met voer zoeken ze leggen kilometers af.
Als hij dan 20 uur per dag in een stal staat kan hij dat niet doen.
Ik zou ook gek worden als ik de hele dag op een kamertje moest zitten...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:20

ik zou hem inderdaad ook eerst in de bak loslaten, als hij alleen maar stil staat probeer hem desnoods wat op te jagen zodat hij wel zijn energie kwijt raakt. Eventueel longeren en inderdaad niet meer naar buiten. Gewoon lekker in de bak blijven rijden en misschien proberen wat vaker naar buiten te doen