Tips Voor Heet Paard Rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: Tips Voor Heet Paard Rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 08:42

Zelf heel rustig blijven en voorall niet boos worden.

Ja, ik vind ook dat je goed moet kijken waarom een paard heet is.Zelf maak ik graag onderscheid tussen "heet" zijn en "temperament vol" zijn. Temperament heeft te maken met het karakter denk ik. En heet zijn, is mijn ervaring, heeft vaak te maken met externe factoren. In kan me goed vinden ien het gezegde " Hete paarden worden gemaakt en niet geboren"
Ik denk en heb dat ook in de praktijk meerdere malen meegemaakt , net als FleurS beschrijft, dat een paard met heet zijn iets aangeeft.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 10:29

DresslOver schreef:
Tja weet je TS, er zijn hier nu al zooooveel tips aan gedragen, en je veegt alles van tafel. Minder krachtvoer :Nee! meer weidegang : Nee! Slof eraf: Nee ! andere instructie: Nee!

Kijk, als je het niet wilt veranderen dan zal er ook niets veranderen en je moet er wel wat voor doen. Kijk er is íets mis want het gaat niet goed. Als je dat wilt verbeteren moet je iets veranderen. En ik vind het eerlijk gezegt een vreemd verhaal als jij zgn. góede instructie hebt, die je paard heeft gereden, kent en dit dus schijnbaar op kan lossen, dat het probleem er toch nog steeds is. Krab je zelf eens goed achter de oren, je opent dit topic niet om te horen hoe goed het nu gaat.

Zo'n probleem is nu eenmaal niet 1, 2, 3 verholpen, dat heeft tijd en geduld nodig. Maar je moet iets wel de kans geven om te laten werken.

Tips genoeg, uitvoering heeeeeel weinig.

Tuurlijk hier tips genoeg, ik heb ze alleen allemaal al geprobeert. het is niet iets van vandaag op gister op komt zetten, dit probleem speelt al een jaar of 4 (niet alleen bij mij ook bij de vorige eigenaar)
Heb in de die 2 jaar echt wel een hoop geprobeerd, maar de ene keer werkt het wel en de andere keer maakt het haar geen reed uit. Langzaam lichtrijden, ik heb veel paarden gereden en het hielp bij allemaal, deze gallopeerd aan als ze echt opgefokt is.

Mirjam22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:19

Hai! zo te horen heb je al heel veel tips..
Aangezien ik wel iets herken van mijn volbloedje heb ik nog wel een vraag; hoe reageert jouw paard als het opgezadeld en aangesingeld wordt?

Ik ben namelijk ook al meerdere keren door allerlei artsen en deskundigen met een kluitje het riet ingestuurd, óf medisch niks aan de hand óf medisch van alles... uiteindelijk bleek de spier die bij paarden werkt als sleutelbeen van uit haar schouder naar haar zij meer spanning te vertonen dan de bedoeling en daar reageerde ze dus uiteindelijk op. Je kan het testen door met jou hand vanaf haar borst over de schouder naar halverwege haar buik te glijden. Als je in de overgang van haar schouder naar haar buik iets voelt wat te vergelijken is met een fietsband, dan heb je daar een spier die dmv goede massage prima te behandelen is. Misschien helpt het!
veel succes!

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:37

Ik zal eerst even vertellen dat ik niet het hele topic heb gelezen.

Ik heb zelf ook een temperamentvol paardje. Voor mij hebben enkele mensen op haar gereden, allemaal afgehaakt door haar temperament. Ik ben i.p. de eerste die echt met haar aan de slag kan. Maar daarmee wil ik niet vertellen dat het altijd van een leien dakje gaat. In het begin kon ik alleen maar op de volte rijden, bij een lange zijde was het SJoefff! Voor de galop had ze nog niet genoeg kracht, dus met aanspringen gooide ze haar hoofd omhoog en het was erg gestresst allemaal. Inmiddels zijn we iets meer dan een jaar verder. Ze heeft veel meer kracht gekregen, ze pakt het bit haast niet meer vast, ze blijft rustig als ik met haar aan het werken ben. Alleen met bosritten e.d. wil ze nog wel heet worden, maar dat worden steeds meer uitzonderingen. Soms als ik haar iets nieuws wil leren kan ze ook wat spanning opbouwen. Maar ik heb inmiddels geleerd hoe ik dat af moet laten vloeien.

Het aller-aller belangrijkste is om zelf rustig te blijven, je moet er echt heel nuchter onder blijven. Verder heb ik heel veel gehad aan mijn instructice. Ik heb nooit met hulpteugels o.i.d. gereden. Laatst is de werking van een slofteugel onderzocht en het bleek dat er meer stress mét dan zonder was!! Dus ik denk dat het allemaal tussen de oren van de ruiters zit dat het zo geweldig goed werkt. Wat voor ons het beste werkte was voorwaarts neerwaarts rijden, de ontspanning opzoeken. De eerste maanden was dat het enige wat ik deed. Daarna kwamen de overgangen draf-stap-halt. Daarna gingen we heel rustig de overgangen naar de galop meenemen. Maar heele kleine stukjes!! En na de galop gelijk ontspanning opzoeken. De lange zijdes moet je ook echt nog niet meepakken nu, ze krijgen daar de kans om zich sterk te maken en je heb veel minder controle. Bovendien kun je op de volte de spieren soepel maken. Bedenk dat als een paard soepeler word, het werk makkelijker wordt voor hem. En naarmate een paard dan rustiger wordt, kun je een keer iets nieuws meepakken, wordt ie daar weer heet van, dan weer ontspanning zoeken. Je kunt ook proberen om steeds de rem erop te zetten als ze hun eigen tempo gaan bepalen en te sterk worden, maar je moet goed oppassen dat dat niet averechts werkt. Soms worden ze daar juist heter van. Belangrijk is wel dat je niet bang moet zijn los te laten, je moet em de kans geven het goed te doen.

Ook is het belangrijk om de voeding goed onder de loep te nemen. Van brok wordt mijn paardje bijvoorbeeld veelste hevig. Ze krijgt 2 mayobakjes nature's best muesli (zonder haver) per dag, daarnaast heel veel kwaliteitshooi en 1x in de twee dagen wat slobber. Ze staat overdag in de wei en 'snachts binnen. En verder moet je er zoveel mogelijk mee doen in de week, maar dat doe je wel volgens mij.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 17:32

mijn merrie is buiten gelukkig alles behalve heet. Buiten kan ik ook gewoon lekker relaxed trainen. Voorwaarts neerwaarts loopt ze super. Soms wil ze wel wat gaan rennen maar dan blijft ze wel ontspannen als ik haar terug neem.

De slof heb ik in een hoek gegooit en laat ik voorlopig daar liggen. Heb vandaag gereden en dan gewoon laten lopen, dus niks vragen ofzo, alleen ontspanning en figuren, merkte toch wel dat ze iets stijf was. Kan zijn door de pessoa van gister en eergister maar kan ook zijn dat het de kou op de spieren is, dit heeft mijn merrie vrij snel. Of misschien gewoon stijf.

Morgen weer in de les, en dan zien we wel weer.