Versace (Ircolando) begint z'n voetjes op te tillen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Re: Versace (Ircolando) begint z'n voetjes op te tillen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:22

Mooie combinatie en een prachtpaard heb je daar. Die opmerking over de ogen wil ik nog zeggen dat ik er extra op heb gelet en dat ik op alle foto's hem geconcentreerd bezig vind en niet de indruk van pijn of paniek uitdrukken, meer van vertrouwen eigenlijk. Super leuk ook dat je wel eens bitloos bezig bent, doe ik ook vaak en ook zonder zadel, is zo goed om je paard goed aan te voelen. Ik vind ook dat hij hele mooie gangen laat zien, super gewoon! Vingers aflikken

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:24

Leuk paard hoor Solvej

Beezietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:28

Super bewegingen! Mooie combinatie ook vind ik.
Kan goed uitgestrekte draf al vind ik.
Alleen je rijdt heel goed, maar minder naar je paard kijken en vooruit kijken want zo kun je je paard uit evenwicht halen.
Het is te hopen voor jou dat hij op wedstrijd ook zo loopt! Dan is volgens mij de winst direct binnen!

Groetjes!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:35

Solvej schreef:
Schijnbaar zijn wij het duidelijk oneens over de manier van trainen van een paard voor de sport.

In een overgang (dus zoals jij zegt 'als je stopt') rij ik op mijn zit en benen terug. Dus door mijn spieren te ontspannen en de achterhand met mijn been actief te houden laat ik het paard pas voor pas terug komen. Zonder handrem dus.

Daarbij wens ik juist contact met mijn paard te houden. Wanneer je het paard los gooit van voor valt het uit elkaar. Waardoor de rug weggedrukt wordt, de achterbenen ipv onder het lichaam naar achter weggeduwd worden en hierdoor dus rugproblemen kan krijgen. Het bekken van het paard komt omhoog, de kniëen worden minder gebogen of er komt meer spanning op het kniegewricht wat ook weer slecht is voor de gewrichten. De teugels 'gooi' ik los wanneer ik droog of warm stap.

Het is niet nieuw voor me dat een paard hard in de mond wordt wanneer je constant aan de teugels trekt. Vandaar dat ik dat ook niet doe en mijn lesklanten op het hart blijf drukken vanuit het been en niet vanuit de hand te rijden. Máár wanneer een paard zijn gewicht tegen de hand aandrukt heeft het nog een negatiever effect (zie bovestaande) wanneer je hem losgooit als wanneer je hem begrenst en het vanuit je been cq de achterhand probeert op de lossen. Nogmaals de druk moet van het paard uit komen niet vanuit de ruiter. Knap dat jij op de foto's kan voelen wat ik voel trouwens. Kon iedereen dat maar, dan hoefde je niet meer op wedstrijd, stuurde je gewoon wat foto's naar de jury Haha! .

Sporen zijn als finishing touch. Bij een recreatie paard heb je die misschien niet nodig. Bij een sportpaard kunnen die bij goed gebruik heel handig zijn om je oefening nét iets beter te zijn. En op de foto's kun je zien dat ik nergens met mijn spoor contact maak met de huid. Dit zijn slechts enkele momenten en alleen wanneer het nodig is in het rijden.

Met een halster mag je overigens niet op wedstrijd dus dat zit er niet in ben ik bang. We hebben totaal verschillende ambities in het rijden. Ik respecteer de jouwe maar het is niet mijn manier.
wist je zelfs dat je bitloos hoofdstel wel wedstrijden mag rijden Haha!

Daarbij is het mijn beroep om paarden op te leiden en krijg juist altijd complimenten over hoe fijn en licht de paarden te rijden zijn die hier in training staan of hebben gestaan. Nogmaals als je twijfelt mag je best komen kijken aangezien je van foto's hier niks over kan zeggen.

op de foto's alleen al zie ik hoe je rijd, daarvoor hoef ik zelfs niet te komen kijken

Verder heb ik ook geen zin om hier een eindeloze discussie over te voeren wat mij betreft heb ik mijn standpunt duidelijk gemaakt en hier laat ik het dus ook bij.

Veel succes en plezier met het rijden iig, want daar draait het uiteindelijk toch allemaal om! Lachen

ik laat je in je menig zeker en vast. Alleen blijf ik erbij dat je zelf bitloos ook trekt aan het paard en dat is iets anders dan met fijn contact te rijden. Dat zie je zelfs op de bitloze foto's....

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:00

Weer foto's van Solvej! Haha! Een amazone met verstand van zaken!

@Charlotvanre: Jij prefereert een andere tak van sport denk ik. Bij dressuur is het de bedoeling dat je contact hebt, dus niet de teugels losgooit. Vanaf de M1 (waar Solvej hard naar op weg is) zijn sporen verplicht. En de zweep zal wel verdwijnen wanneer ze in de klasse Z1 mag uitkomen. Overigens is het geen probleem om paarden met sporen en zweep te rijden (mits goed gebruik) en zijn de paarden ook heus niet zielig! En sinds wanneer mag je bitloos dressuurwedstrijden rijden?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:34

Emeraldo schreef:
Weer foto's van Solvej! Haha! Een amazone met verstand van zaken!

@Charlotvanre: Jij prefereert een andere tak van sport denk ik. Bij dressuur is het de bedoeling dat je contact hebt, dus niet de teugels losgooit. Vanaf de M1 (waar Solvej hard naar op weg is) zijn sporen verplicht. En de zweep zal wel verdwijnen wanneer ze in de klasse Z1 mag uitkomen. Overigens is het geen probleem om paarden met sporen en zweep te rijden (mits goed gebruik) en zijn de paarden ook heus niet zielig! En sinds wanneer mag je bitloos dressuurwedstrijden rijden?

ik dacht dat ik dat ooit ergens hoort had, ik ben het niet helemaal zeker.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:49

charlotvanre schreef:

Niet slim om te roepen als je het niet zeker weet? Lachen

Solvej, het ziet er super uit! Het komt helemaal goed, hij begint zijn benen al lekker op te tillen!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:06

Rinske schreef:
charlotvanre schreef:

Niet slim om te roepen als je het niet zeker weet? Lachen

Solvej, het ziet er super uit! Het komt helemaal goed, hij begint zijn benen al lekker op te tillen!

ik ga niet op wedstrijd dus ik kan het niet zeker weten, ik heb het wel al van mensen horen zeggen. slim tja, was is tegenwoordig nog slim Clown ?

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:22

Ik vind dat we al onze paarden lekker op de veluwe in de wei moeten gooien.. Boos! Zónder touwhalster!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:26

KWIJL Kwijl

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:40

Wauw wat een knapperd zeg. Ik ben benieuwd hoe die zich door de loop van tijd gaat ontwikkelen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 11:15

Dankjewel voor de leuke opmerkingen Haha!

Kel, dat is misschien nog niet eens zo'n gek idee Knipoog Haha!

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:59

wat een prachtpaard Bloos ziet er goed uit