aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:20

bizzybijtje schreef:
Volgens mij zijn er in dit topic een aantal mensen jaloers !! Clown

Ja, ik! Haha! Maar ik blijf wel positief, denk dat je de meeste posts waarover jij het hebt ook in een positief licht moet zien.
Zoals Zitake ook reeds aangaf, het gaat erom hoe je omgaat met de middelen die je gebruikt, niet welke je gebruikt. Maar sommige zijn toch iets "moeilijker" of vergen meer refinement en vertrouwen dan andere.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:25

wat is het toch voor onzin dat mensen die niet positief reageren dan maar jalours zouden zijn? Kan je nou echt met niks beters komen? (sorry, ik weet dat er een smiley achter staat, maar als je dit niet zou denken, zou je het ook niet plaatsen)
Waarom kan met niet accepteren dat er mensen zijn die hier anders over denken en er de risico's van inzien....
Dit is echt een uitspraak waar ik niks mee kan

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:28

Ik ook jaloers!! Bloos Met mijn paard zou het makkelijk kunnen zo zonder iets maar ik kan gewoon niet goed genoeg zitten. Daarbij is Miro een tuigpaard dus uitzitten is zowiezo al best lastig. Ik wou dat ik zo kon zitten als TS'er....

Gave combi trouwens die Spirit, erg leuk paard om te zien (al doet alleen de buig foto het).

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:51

Ik ben positief jaloers! Knipoog

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:21

Ik spreek je nog wel als jij met je kinderen achterin de auto opeens een paard door je vooruit heen krijgt zeilen omdat de berijder zo dom was om blind op het paard te vertrouwen en hem met enkel een neck-rope te rijden.
Echt waar,bokt word steeds naiever en domme/gevaarlijke acties worden steeds meer als gaaf of een goede band met het paard gezien Koe
In het ene topic word iemand afgezeikt omdat ie geen cap op heeft,andere topic omdat iemand niet goed verlicht/zichbaar s'avonds een buitenrit gaat maken maar hier klappen we allemaal in onze handen omdat iemand met enkel een neck-rope de straat op gaat en zelfs zonder iets het bos ingaat Frusty[/quote]

wat is er daar mis mee?
ruiters die met macht werken kennen daar behoorlijk niet veel van.
een neckrope vervangt de teugels, er is perfect een stop aanwezig vanuit de zit.
wij hebben geleerd om een paard vooruit te laten gaan met ons benen wat we doodnormaal vinden.
stel nu dat we dit hadden geleerd door met de zweep op de kont van het paard te tikken en dan komt iemand je vertellen dat zij dit doet met haar benen, dan zou iedereen dit heel raar vinden.
je wilt het gewoon niet snappen he,
blijkbaar is voor jullie met bit het van het, als een paard echt gevaar ruikt loopt het weg met of zonder bit.
sinds ik zonder bit rijd heb ik nog nooit tegengekomen dat mijn paarden de vlucht nemen.
waarom dient grondwerk denk je?
om alles van op de grond aan te leren voor je in het zadel gaat.
wanneer je paard je dan als leider ziet dan krijg je ook geen problemen want jij bepaald wanneer er gevaar is, jij bepaalt wanneer het veilig is en jij bepaalt wanneer er gestopt wordt en gestuurd wordt.
dit is in de kudde in het wild ook zo.
hoe meer je geeft hoe meer je krijgt.
uiteraard gaat dit niet van vandaag op morgen maar door veel en lang te werken met wederzijds respect en liefde.

en om eerlijk te zijn als ik met neckrope of bosal op baan ga heb ik nooit problemen
wanneer ik mensen zie met zwepen, sporen, bitten, bijzetriemen, zie ik altijd problemen, paarden die niet vooruit willen gaan, wegspringen, etc...

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:49

ik vind dit heel knap ben nu een beetje aan het oefenen met vrijheidsdressuur doen met mijn pony ik rij hem af en toe zonder zadel en hoofdstuk (wel met halster, touw)

ik zeg altijd een paard is geen vechtdier maar een vluchtdier..

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:09

muiske07 schreef:
meetje22 schreef:
Ik spreek je nog wel als jij met je kinderen achterin de auto opeens een paard door je vooruit heen krijgt zeilen omdat de berijder zo dom was om blind op het paard te vertrouwen en hem met enkel een neck-rope te rijden.
Echt waar,bokt word steeds naiever en domme/gevaarlijke acties worden steeds meer als gaaf of een goede band met het paard gezien Koe
In het ene topic word iemand afgezeikt omdat ie geen cap op heeft,andere topic omdat iemand niet goed verlicht/zichbaar s'avonds een buitenrit gaat maken maar hier klappen we allemaal in onze handen omdat iemand met enkel een neck-rope de straat op gaat en zelfs zonder iets het bos ingaat Frusty

wat is er daar mis mee?
een neckrope vervangt de teugels, er is perfect een stop aanwezig vanuit de zit.
wij hebben geleerd om een paard vooruit te laten gaan met ons benen wat we doodnormaal vinden.
stel nu dat we dit hadden geleerd door met de zweep op de kont van het paard te tikken en dan komt iemand je vertellen dat zij dit doet met haar benen, dan zou iedereen dit heel raar vinden.
blijkbaar is voor jullie met bit het van het, als een paard echt gevaar ruikt loopt het weg met of zonder bit.
sinds ik zonder bit rijd heb ik nog nooit tegengekomen dat mijn paarden de vlucht nemen.
wanneer je paard je dan als leider ziet dan krijg je ook geen problemen want jij bepaald wanneer er gevaar is, jij bepaalt wanneer het veilig is en jij bepaalt wanneer er gestopt wordt en gestuurd wordt.
uiteraard gaat dit niet van vandaag op morgen maar door veel en lang te werken met wederzijds respect en liefde.

en om eerlijk te zijn als ik met neckrope of bosal op baan ga heb ik nooit problemen
wanneer ik mensen zie met zwepen, sporen, bitten, bijzetriemen, zie ik altijd problemen, paarden die niet vooruit willen gaan, wegspringen, etc...

Ik wilde net reageren maar je neemt me de woorden uit de mond Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:15

Onlyloes: Feit blijft dat je een paard aan het hoofd (en of daar nou wel of geen bit zit maakt in dit geval even niet uit) het beste kunt controleren/corrigeren in panieksituaties.
Het gaat niet om sporen, zwepen, slofteugels of wat dan ook, het gaat om helemaal zonder iets op je paard zitten in een ruimte waar je niet alleen bent met je paard en met andere mensen of dieren te maken hebt, die een panieksituatie kunnen veroorzaken.
Op het moment dat zo'n situatie zich voordoet zou ik toch erg graag op zijn minst een halster (touw/stal, wederom, maakt niet uit) om het hoofd hebben om te voorkomen dat ik het paard kwijt raak, dus bij me kan houden.
Stel nou (en dat is een heel normaal scenario), paard schrikt, en draait dusdanig snel dat je het niet uit kan zitten en er dus af ligt, paard vertouwt je, dus gaat niet aan de kletter, maar is wel angstig... Dan wil ik graag het paard bij het hoofd kunnen pakken om het te kalmeren en bij me te houden.
Een paard in een kudde, waar een leider is, kan nog steeds gewoon schrikken..... En daarbij, ik heb het zelf aan de hand gehad, dat er vanuit het niets ineens 10 herten voor me het ruiterpad op sprongen, waar ik me helemaal lam van schrok (natuurlijke reactie) en tja, mijn paard dus ook over de zeik ging, want baasje (= leider) is over de zeik...
Het blijft IMO gewoon onveilig en onverantwoord om zonder ook maar iets buiten de bak/wei/eigen terrein te gaan rijden

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:27

OnlyLoes schreef:
muiske07 schreef:

wat is er daar mis mee?

Ik wilde net reageren maar je neemt me de woorden uit de mond Knipoog

Ach weet je,blijf maar geloven in sprookjes.
Hoop voor jullie niet dat je hier ooit een topic moet plaatsen met wat voor ongelukken er allemaal wel niet zijn gebeurt door dit onverantwoordelijke gedrag want dan zal ik toch ff stiekem lachen.
Ik snap het allemaal prima hoor,rij pas 20 jaar,dus je hoeft bij mij niet aan te komen dat ik het niet snap.
Heb genoeg zien gebeuren om te weten dat jullie argumenten kant noch wal raken.
Nog niet te spreken over de penny's die dit misschien wel zullen nadoen Koe
Maar blijkbaar heb ik meer verantwoordingsgevoel en denk ik iets meer na over mn medemens die ik nooit in gevaar zou willen brengen Knipoog

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:28

stef schreef:
Onlyloes: Feit blijft dat je een paard aan het hoofd (en of daar nou wel of geen bit zit maakt in dit geval even niet uit) het beste kunt controleren/corrigeren in panieksituaties.
Het gaat niet om sporen, zwepen, slofteugels of wat dan ook, het gaat om helemaal zonder iets op je paard zitten in een ruimte waar je niet alleen bent met je paard en met andere mensen of dieren te maken hebt, die een panieksituatie kunnen veroorzaken.
Op het moment dat zo'n situatie zich voordoet zou ik toch erg graag op zijn minst een halster (touw/stal, wederom, maakt niet uit) om het hoofd hebben om te voorkomen dat ik het paard kwijt raak, dus bij me kan houden.
Stel nou (en dat is een heel normaal scenario), paard schrikt, en draait dusdanig snel dat je het niet uit kan zitten en er dus af ligt, paard vertouwt je, dus gaat niet aan de kletter, maar is wel angstig... Dan wil ik graag het paard bij het hoofd kunnen pakken om het te kalmeren en bij me te houden.
Een paard in een kudde, waar een leider is, kan nog steeds gewoon schrikken..... En daarbij, ik heb het zelf aan de hand gehad, dat er vanuit het niets ineens 10 herten voor me het ruiterpad op sprongen, waar ik me helemaal lam van schrok (natuurlijke reactie) en tja, mijn paard dus ook over de zeik ging, want baasje (= leider) is over de zeik...
Het blijft IMO gewoon onveilig en onverantwoord om zonder ook maar iets buiten de bak/wei/eigen terrein te gaan rijden

Volgens mij zijn wij de enige twee normale hier Haha! Knipoog

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:28

stef schreef:

je geeft net aan dat je met je macht werkt,
als een paard schrikt trek je aan de teugels, waarom? voor de controle.
het gebeurd ook als ik op baan ben en er komt een hond onverwachts toegeschoten dat kalife schrikt met een neckrope, maar
hij springt niet opzij of loopt niet weg, dat is gewoon terplaatse, ik wrijf hem direct in zijn hals en het is weer super.
ik heb mijn paarden nog nooit weten omdraaien en wegknallen over straten...
dat is een afspraak dat je maakt met je paard als hij/zij schrikt Haha!
mijn stop is op mijn knieen, je kan mijn paarden NIET tegenhouden door aan de teugels te trekken,
mijn mama wou me eerst niet geloven en zippo moest een stangbit in hebben met alle gevolgen vandien.
ze ging op baan en zippo was het niet eens dat ze zo kort was tegen hem, hij zette aan in galop (niet omdat hij van iets geschrokken was maar omdat hij geen respect kreeg) rende over de straten heen, door de boer zijn land op de grote drukke steenweg, mijn mama maar trekken aan de teugels en zippo steeds harder en harder.
toen ik zei rij zonder bit ging het veeeeel beter, zippo vond dat hij respect kreeg en deed alles wat ze vroeg.
tja, ik zeg altijd hoe meer je geeft, hoe meer je krijgt.
ik vind een neckrope veilig, ik stuur op de hals en stop op de zit.
moet erom lachen dat mensen zeggen als hun paarden schrikken dat ze weglopen en niet meer te stoppen zijn, echt waar...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:32

leiderschap = macht, tis maar net hoe je macht uitlegt. Op het moment dat iemand schrikt kan je geen afspraken maken. Ik heb het ook niet over aan de teugels trekken, als je goed leest. Als je het hele topic had gelezen had je ook gelezen dat ik mijn paard net zo makkelijk zonder hoofdstel rij, alleen dus wel in de bak, waar ik met niemand anders te maken heb.
Op het moment dat je paard ergens van schrikt, opvliegende eend bijv, is het ding waar ze van geschrokken zijn over het algemeen gelijk weg. Maar wat nou als die hond weer komt, en die hond blijft? En die hond heeft het op de benen van jou paard voorzien? Om de donder dat je paard weg zal willen!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:34

stef schreef:
leiderschap = macht, tis maar net hoe je macht uitlegt. Op het moment dat iemand schrikt kan je geen afspraken maken. Ik heb het ook niet over aan de teugels trekken, als je goed leest. Als je het hele topic had gelezen had je ook gelezen dat ik mijn paard net zo makkelijk zonder hoofdstel rij, alleen dus wel in de bak, waar ik met niemand anders te maken heb.
Op het moment dat je paard ergens van schrikt, opvliegende eend bijv, is het ding waar ze van geschrokken zijn over het algemeen gelijk weg. Maar wat nou als die hond weer komt, en die hond blijft? En die hond heeft het op de benen van jou paard voorzien? Om de donder dat je paard weg zal willen!

ik heb al voor gehad dat de hond blijft hoor en naar kalife zijn benen smijt.
kalife is lang geduldig en alst hem teveel is krijgt de hond een klap, tjah eigen schuld zou ik zeggen.
maar onder elke omstandigheden blijven alle drie mijn viervoeters kalm en rennen ze niet weg.
jij wil dat blijkbaar niet vatten
met een neckrope rijden is niet gevaarlijk als je weet waar je met bezig bent.
en als je paard er al aan toe is om meer te doen.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:34

stef schreef:

Nee joh,dat doet alleen jouw paard en het mijne, die van hun natuurlijk niet Clown Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:35

Een paard is een paard, en blijft vluchtdier, je dier echt kennen kan niemand Lachen hoe graag we het ook willen zien. We kunnen situaties beter inschatten, en analyzeren naarmate we het dier langer kennen.

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:37

@ Stef: Ik ben het met je eens dat het onverantwoord is om zonder iets buiten het eigen terrein om het zo maar te noemen, te gaan rijden, als er geen wederzijds respect en vertrouwen is en als je niet voor 300% zeker van je zaak bent en je paard niet kent.. maarja op dat gebied zullen de meningen altijd verdeeld blijven..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:39

muiske07 schreef:
[

ik heb al voor gehad dat de hond blijft hoor en naar kalife zijn benen smijt.
kalife is lang geduldig en alst hem teveel is krijgt de hond een klap, tjah eigen schuld zou ik zeggen.
maar onder elke omstandigheden blijven alle drie mijn viervoeters kalm en rennen ze niet weg.
jij wil dat blijkbaar niet vatten
met een neckrope rijden is niet gevaarlijk als je weet waar je met bezig bent.
en als je paard er al aan toe is om meer te doen.

Ik wil prima vatten dat er mensen zijn die een geweldige vertrouwens band hebben met hun dier, omdat dat gewoon zo is. Dat heb ik zelf met mijn shet. Ik verwacht (want weten kan je het niet, aangezien het een dier blijft en geen enkel dier (of mens) is 100% betrouwbaar) van haar niet dat ze aan de kletter zou gaan of weet ik veel.
ik zet haar zonder halster binnen en buiten, ze loopt zo met me mee, maar echt, geen haar op mijn hoofd dat ik zonder iets de weg op ga, of het bos in ga, of ander terrein waar ik, nogmaals met anderen te maken heb.
En dat schijn jij niet te willen vatten, dat ik het niet heb over de band tussen in dit geval ruiter en paard, maar de situaties waar je door een ander in verzeild kan raken.
Maar goed, dat jij dat niet wilt vatten is dan weer niet mijn probleem, zolang je maar niet op mijn auto (naja, die van mijn man dan, heb er zelf geen Knipoog ) beland.... Want dan ben je van mij!

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:40

stef schreef:
Maar wat nou als die hond weer komt, en die hond blijft? En die hond heeft het op de benen van jou paard voorzien? Om de donder dat je paard weg zal willen!

Nee hoor, dan krijgt die hond een klap.. Tong uitsteken mijn paard is echt wel aan honden gewend dus ze zal niet snel voor ze vluchten

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:43

stef schreef:
Maar goed, dat jij dat niet wilt vatten is dan weer niet mijn probleem, zolang je maar niet op mijn auto (naja, die van mijn man dan, heb er zelf geen Knipoog ) beland.... Want dan ben je van mij!

Helemaal mee eens.
Als ik in het bos loop met mn kinderen en er komt er eentje zonder tuig met enkel een neck rope onze kant op vliegen is ie ook nog niet klaar.
Denk dat ik die neck-rope dan voor hele andere doeleinden ga gebruiken Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:46

muiske07 schreef:
stef schreef:

je geeft net aan dat je met je macht werkt,
als een paard schrikt trek je aan de teugels, waarom? voor de controle.
het gebeurd ook als ik op baan ben en er komt een hond onverwachts toegeschoten dat kalife schrikt met een neckrope, maar
hij springt niet opzij of loopt niet weg, dat is gewoon terplaatse, ik wrijf hem direct in zijn hals en het is weer super.
ik heb mijn paarden nog nooit weten omdraaien en wegknallen over straten...
dat is een afspraak dat je maakt met je paard als hij/zij schrikt Haha!
mijn stop is op mijn knieen, je kan mijn paarden NIET tegenhouden door aan de teugels te trekken,
mijn mama wou me eerst niet geloven en zippo moest een stangbit in hebben met alle gevolgen vandien.
ze ging op baan en zippo was het niet eens dat ze zo kort was tegen hem, hij zette aan in galop (niet omdat hij van iets geschrokken was maar omdat hij geen respect kreeg) rende over de straten heen, door de boer zijn land op de grote drukke steenweg, mijn mama maar trekken aan de teugels en zippo steeds harder en harder.
toen ik zei rij zonder bit ging het veeeeel beter, zippo vond dat hij respect kreeg en deed alles wat ze vroeg.
tja, ik zeg altijd hoe meer je geeft, hoe meer je krijgt.
ik vind een neckrope veilig, ik stuur op de hals en stop op de zit.
moet erom lachen dat mensen zeggen als hun paarden schrikken dat ze weglopen en niet meer te stoppen zijn, echt waar...

Jij vergelijkt dingen die totaal niet te vergelijken zijn. Hij liep weg met de stang omdat hij vond dat hij geen respect krijgt. Denk je nu echt dat een paard weet wat respect is. Stop toch eens met dieren te vermenselijken. Een paard is een dier, vluchtdier meerbepaalt. Het enige wat voor hem belangrijk is is kudde, voer en overleven. zo denkt hij en zal hij altijd blijven denken. Wat jij hier uitlegt is een paard wat blijkbaar al geen stang gewend is. Hij komt in een niet vertrouwde situatie waar zn natuurlijke reactie dus is vluchten. Hij heeft een persoon op zn rug die hij niet helemaal vertrouwt (waarschijnlijk) en plots wordt hij door een stang die voor hem ook niet vertrouwd is in de mond getrokken. Pijn en schrikken = acties wat hij niet gewend is dus wat zal hij doen, vluchten. Heeft dus echt geen zier te maken met respect. Stang bleef er dus hij blijft rennen.Als hij gewend is aan een neckrope dan vind ik het vanzelfsprekend dat hij zich een bult schrok van die stang. Doe ik dit bij mijn paard, geloof me, hij zal het ook niet apprecieren.
Je hoeft niet met macht te rijden of hoe je het ook noemt. Om mijn paard terug te krijgen uit galop en ja ook rengalop hoef ik alleen mijn handen te sluiten. Zo netjes is hij opgevoed. Je hoeft het bit er niet doorheen te sleuren. natuurlijk wordt hij eens wat sterker. Maar je kunt ze ook met 'respect' hulpen geven. Sommige mensen leven echt in een droomwereld op dat vlak. Mijn paard vind wandelen nog altijd geweldig. Maar het blijft wel veilig. Als hij schrikt zal hij nooit met mij wegrennen. En dat met bit, vreemd he. Hoe kan dat nou? Clown

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:47

foutje twee keer geklikt
Laatst bijgewerkt door Cemlys op 25-11-07 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:47

ik dnek dat het ook een beetje met het stereotype te maken heeft.
ZOnder zadel en hoofdstel en zo is anders dus het past niet in het plaatje dus je gaat er wat bij verzinnen waarom het niet kan of wat er allemaal kan gebeuren.
Ik betrap me er zelf ook wel eens op.
Kijk als je aan de hand met je paard stapt en hij schrikt en hij vliegt aan de kant kun je ook ondersteboven getrokken worden.

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:53

Wandelen met bit? waarom? omdat je dan beter kan dwingen bij je te blijven? mm.. ik wandel meestal met gewoon een stalhalster, dan blijft ze ook wel bij me, ja ook alstie schrikt, daar heb ik geen hoofdstel voor nodig.. een aai over de hals is meestal voldoende Clown

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:55

OnlyLoes schreef:
stef schreef:
Maar wat nou als die hond weer komt, en die hond blijft? En die hond heeft het op de benen van jou paard voorzien? Om de donder dat je paard weg zal willen!

Nee hoor, dan krijgt die hond een klap.. Tong uitsteken mijn paard is echt wel aan honden gewend dus ze zal niet snel voor ze vluchten

Ja allemaal geen probleem als die hond in de buurt van de benen zit. Maar wat al de hond je paard aan de voorkant benaderd, helemaal niet wacht of dreigt en aanvalt. Richting hoofd of keel hapt. Dan zou je paard gek zijn als hij blijft staan en wachten tot jij actie onderneemt. Echt op die hond zullen zowel jij als je paard weinig vat hebben. dus zeg niet dat een hond geen probleem kan zijn. Een paard kan altijd weglopen. De mijne heeft het niet zo erg op honden. Hij heeft nog nooit weggerend (in geen enkele situatie) maar ik blijf wel met beide voetjes op de grond dat het ooit kan gebeuren. Zeg nooit nooit...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:57

OnlyLoes schreef:
Wandelen met bit? waarom? omdat je dan beter kan dwingen bij je te blijven? mm.. ik wandel meestal met gewoon een stalhalster, dan blijft ze ook wel bij me, ja ook alstie schrikt, daar heb ik geen hoofdstel voor nodig.. een aai over de hals is meestal voldoende Clown

Als jij er zo over denkt dan is het idd beter voor jouw paard dat jij hem niet met bit rijdt, want dat is wat ik eruit opmaak. Maar de meningen zullen altijd verdeeld blijven.