stef schreef:Onlyloes: Feit blijft dat je een paard aan het hoofd (en of daar nou wel of geen bit zit maakt in dit geval even niet uit) het beste kunt controleren/corrigeren in panieksituaties.
Het gaat niet om sporen, zwepen, slofteugels of wat dan ook, het gaat om helemaal zonder iets op je paard zitten in een ruimte waar je niet alleen bent met je paard en met andere mensen of dieren te maken hebt, die een panieksituatie kunnen veroorzaken.
Op het moment dat zo'n situatie zich voordoet zou ik toch erg graag op zijn minst een halster (touw/stal, wederom, maakt niet uit) om het hoofd hebben om te voorkomen dat ik het paard kwijt raak, dus bij me kan houden.
Stel nou (en dat is een heel normaal scenario), paard schrikt, en draait dusdanig snel dat je het niet uit kan zitten en er dus af ligt, paard vertouwt je, dus gaat niet aan de kletter, maar is wel angstig... Dan wil ik graag het paard bij het hoofd kunnen pakken om het te kalmeren en bij me te houden.
Een paard in een kudde, waar een leider is, kan nog steeds gewoon schrikken..... En daarbij, ik heb het zelf aan de hand gehad, dat er vanuit het niets ineens 10 herten voor me het ruiterpad op sprongen, waar ik me helemaal lam van schrok (natuurlijke reactie) en tja, mijn paard dus ook over de zeik ging, want baasje (= leider) is over de zeik...
Het blijft IMO gewoon onveilig en onverantwoord om zonder ook maar iets buiten de bak/wei/eigen terrein te gaan rijden
je geeft net aan dat je met je macht werkt,
als een paard schrikt trek je aan de teugels, waarom? voor de controle.
het gebeurd ook als ik op baan ben en er komt een hond onverwachts toegeschoten dat kalife schrikt met een neckrope, maar
hij springt niet opzij of loopt niet weg, dat is gewoon terplaatse, ik wrijf hem direct in zijn hals en het is weer super.
ik heb mijn paarden nog nooit weten omdraaien en wegknallen over straten...
dat is een afspraak dat je maakt met je paard als hij/zij schrikt
mijn stop is op mijn knieen, je kan mijn paarden NIET tegenhouden door aan de teugels te trekken,
mijn mama wou me eerst niet geloven en zippo moest een stangbit in hebben met alle gevolgen vandien.
ze ging op baan en zippo was het niet eens dat ze zo kort was tegen hem, hij zette aan in galop (niet omdat hij van iets geschrokken was maar omdat hij geen respect kreeg) rende over de straten heen, door de boer zijn land op de grote drukke steenweg, mijn mama maar trekken aan de teugels en zippo steeds harder en harder.
toen ik zei rij zonder bit ging het veeeeel beter, zippo vond dat hij respect kreeg en deed alles wat ze vroeg.
tja, ik zeg altijd hoe meer je geeft, hoe meer je krijgt.
ik vind een neckrope veilig, ik stuur op de hals en stop op de zit.
moet erom lachen dat mensen zeggen als hun paarden schrikken dat ze weglopen en niet meer te stoppen zijn, echt waar...