2de keer op Misty!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: 2de keer op Misty!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 18:50

ik moet hier eerst nog even over nadenken.. wat ik nou ga doen want ik weet het echt niet meer..

en ik zit er krampachtig op omdat ik het wel spannend vond om voor het eerst op haar te gaan en ze is zo jong dus je weet nooit wat er kan gebeuren, ik weet zelf ook wel dat ik er daar raar op zit

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:20

Ziet er goed uit en leuke pony!
Zou hem alleen niet zo longeren. Zo trek je de pony uit balans. Je kan het denk ik beter proberen met een dubbele longeerlijn Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 19:21

Ja klopt, ze werd er ook wel uit balans van, morgen gaan we het anders doen, niet met dubbele longeerlijn maar we doen het dan aan het halster vast

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:10

Nelleke1 schreef:
misschien handig dat ze longeren wat meer onder de knie krijgt?

ten tweede vind ik een meerenner niet zo slim (foto in draf)

ten derde zou ik een halster onder het hoofdstel laten als je de longeerlijn eraan doet omdat jij nu probeert te sturen en ze word getrokken door de longeerlijn

en op 1 foot gaat het bit een beetje door het mondje (beetje zonde bij een jong paard natuurlijk helemaal) ik denk dat het komt omdat de longeerlijn hem de ene kant op trekt en jij op een apparte manier de andere kant op

het is natuurlijk een moment opname, kan het helemaal mis hebben voor de rest knap dat je het doet en leuk paardje

Ga ik helemaal in mee..

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:15

ik heb niet alles gelezen dus weet niet wat voor commentaar er al gegeven is.
maar als ik het zo bekijk vind ik het er niet echt prettig uit zien.
zorg eerst dat hij het longeren volledig kent, doe het zelf. dan leert hij je vetrouwen. doe er desnoods een maand of 4 over. daar heb je later alleen maar profijt van.
het lijkt me dat het nu te snel gaat. kan het natuurlijk ook mis hebben.
je zit inderdaad gespannen. houdt eerst de teugels niet vast maar het zadel. je moet het langzaam opbouwen. dat is zo belangrijk. vertrouwen winnen.
het komt vast goed..neem de tijd Knipoog

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:29

heb niet alles gelezen maar ik zou eerst zorgen dat ie braaf zijn rondjes aan de longe loopt zodat jij er aan het begin alleen maar op hoeft te zitten en niet aan de teugels hoeft te zitten want dat doe je nu echt TE veel... Dan kan je pony wennen en zijn balans vinden zonder dat hij hinger van jou heeft.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:49

Hey meid,

Je hoeft je helemaal niet zo slecht hierover te voelen hoor. Ik begrijp je situatie volledig en op zich heb je heel goed eraan gedaan om iemand te zoeken die je kan helpen met het inrijden van je pony. Leuk beestje ook Haha! Daarnaast erg goed van je om nu pas te beginnen, 3,5 is een mooie leeftijd Haha! En natuurlijk ben je trots en wil je de foto's laten zien Knipoog

Maar zijn manier van inrijden lijkt me niet geschikt voor je pony.. En voor jou. Ik vind het vrij grof en hard overkomen. Niet aanstellen, lopen..
Persoonlijk vind ik dat je voor het inrijden beter veel langer de tijd kan nemen. Leer haar lekker ook linksom goed lopen, in een afgezette ring als ze uitbreekt. Geef haar de steun die ze duidelijk nodig heeft en goed kan gebruiken. Zorg dus dat die ontspanning er is voordat je erop stapt.
Dan kan je erop, maar ga niet te vaak erop in het begin. Op de mijne zat ik eens per week en longeerde ik daarnaast 3 keer. De rest van de tijd had ze vakantie in de wei.
En het is idd verstandig om een bokbandje om te doen wanneer je erop stapt. De mond van het paard is ontzettend waardevol, en hoewel je het natuurlijk niet wilt, wanneer je teugels vast hebt geef je altijd druk. Pak het bandje beet en vertrouw op degene met de longeerlijk om haar te lijden. Jij bent de eerste paar keer alleen nog maar gewicht. Ze moet eraan wennen haar balans te verdelen met jou erop en wanneer je ook nog eens probeerd te sturen, kan ze het moeilijk vinden.
Ga er daarnaast alleen op wanneer ze ontspannen is. Want anders heb je kans dat ze gespannenheid aan rijden gaat koppelen en ben je verder van huis.
En dan, opbouwen. De eerste paar keer draaf je drie pasjes. Wees zo licht als je kan, beetje voorover zitten mag natuurlijk wel wat. Maar blijf van de teugels af en vertrouw op je longeur.

Daarnaast denk ik dat ze eerst iets voller mag voordat je er weer op stapt. Het zadel past niet helemaal, en dit drukt nogal op de rug en ribben. Dit kan haar bokken met jou op de rug best verklaren, want dit lijkt niet echt een vreugdebokje. Pak anders een dikke deken ervoor onder Knipoog Ik weet hoe lastig het is om een passend zadel te vinden..

Natuurlijk is het makkelijk om vanaf de computer commentaar te geven, maar ik hoop dat je er wat van op steekt. Ter vergelijking, mijn tweedde keer op mijn 'onbeleerde' paard viewtopic.php?f=10&t=786514&hilit=Liberty

Ik wil je best helpen met de basis, maar helaas zal de reistijd te veel worden. Heel veel succes en sterkte. Hoop dat je een ontzettend lief berijbaar paardje krijgt Knipoog Je doet goed je best hoor, en bent zeker niet met opzet 'verkeerd' tegen je paardje. Maar zoals iedereen heb je soms iets nodig om je ogen te openen.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:59

Iedereen heeft zijn eigen manier.. Er zijn betere en slechtere natuurlijk. Hoe je het ook wilt aanpakken; ik zou voor de veiligheid van IEDEREEN daar in die bak nooit met een pony 'die er nog niets van snapt' gaan longeren terwijl er anderen aan het rijden zijn, hier kunnen hele nare ongelukken van komen.

Ik zou zoals al is gezegd aanraden om ook in een cirkel te longeren.. Dan is het voor haar veel logischer. Als ze het 'snapt' ook lekker bijzetten voor het ontwikkelen van de rug - en bovenhalsspieren. Als je daar een paar maanden mee bezig bent wordt het paard mooier en kán ie je ook makkelijker dragen..

Heel veel succes hoe het verder ook gaat..en zet er weer eens wat fotos neer over een tijdje ter vergelijking Knipoog

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:13

He,

Ik rij zelf ook bij jou op pension. Mijn paard staat er zelf niet maar ik rij wekelijks bij jullie omdat ik geen binnenbak heb. heb je paardje nog niet gezien. Wat ik even wil zeggen is dat ik zelf ook les heb gehad van de instructeur die jij nu hebt ( zal zijn naam niet noemen). Ik vond hem in ieder geval veel te ongeduldig en ben om die reden ook gestopt met het lessen bij hem. Ten tweede vind ik 10 euro voor een half uur veel te duur voor hem, ik weet hoe hij lesgeeft en ik vind dat het echt niet waard. Probeer idd gewoon es een oproepje te plaatsen, ik had een ontzettend leuke instructrice ( prive) voor 10 euro per uur!
Ik wil je paardje ook wel een keertje bekijken als jullie aan het longeren zijn. Ik wil niet zeggen dat ik een deskundige ben omdat ik er toevallig een paar heb ingereden, maar weet wel dat ik veel geduld heb en daar kom je vaak al een heel eind mee!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:35

Hé, da's de -- Haha!
Laat ik daar nou net ook rijden...
De manier van rijden komt erg hardhandig over! Ik weet niet of jij het er mee eens bent, maar ik zou eens goed nadenken en eens naar de adviezen luisteren. Want erg vriendelijk ziet het er niet uit. Als je zeker weet dat dit de juiste methode is voor jou en je paard is, kan je rustig doorgaan, maar ik betwijfel het. Ik ken de instructeur, daar niet van hoor, en ik weet dat die foto's inderdaad die methode heel goed weergeven. Ik zou er eens rustig over nadenken, en vooral naar je paard en jezelf kijken. Daarna kan je veel beter inschatten of je dit wel écht wilt voor je paard!

Edit: Even over de instructeur, ik ken hem persoonlijk en ik heb les bij hem gehad. Met een jong paard van inderdaad, drie jaar. Eerder heb ik ook les bij hem gehad, met een wat ouder paard, maar ook pas ingereden. Wat ik weet is dat ik compleet mijn zelfvertrouwen ben verloren, want ik dacht precies hetzelfde als jij: hij heeft hier toch ervaring mee? Ik vraag je, stop alsjeblieft als je je niet zeker voelt! Met dat oudere paard is het uiteindelijk zo gegaan, toen hij begon te steigeren door het inrijden: ernaast, teugels kort vast en zweep erover. Ik ben opgehouden met dat paard en ik heb nu mijn eigen paard gekregen, maar ik ben toen vrijwel al mijn zelfvertrouwen kwijtgeraakt... ik gaf mezelf namelijk er de schuld van, ik wist niet beter.
Later, met mijn driejarige, heb ik een les gehad en die is ook compleet uit de hand gelopen. Je moet niet altijd lief en aardig doen tegen een jong paard, maar van die instructeur moest ik, na slechts enkele weken onder het zadel en sinds een week voor het eerst in de binnenbak rijden, gelijk los aanspringen in galop. Ik ben er keihard vanaf gedonderd. Dag beetje zelfvertrouwen.
Ik gaf weer mezelf de schuld, totdat mijn moeder samen met mij inzag dat het gewoon niet kon. Zo ziet het er bij jou ook uit, alsof hij veelste snel gaat. En hem kennende, denk ik het ook. Ik zeg niet dat het allemaal slecht is wat hij doet, maar ik wil je vragen om héél goed na te denken. Op die pensionstal lopen nog twee instructrices rond voor minder/dezelfde prijs. En die zijn een stuk vriendelijker. Kom eens langs, en ga eens kijken of het je bevalt. Echt, ik ben door hem mijn zelfvertrouwen kwijtgeraakt en als jij niet oppast, raken jij en je pony dat ook. Zoek wat verder, alsjeblieft, ookal is het heel moeilijk om met die instructeur te praten. Je hoeft niet te zeggen wat anderen zeggen, je hoeft ook niet te doen wat anderen willen dat je doet. Zeg eerlijk dat je het met iemand anders wil proberen, als je je daar beter bij voelt. Wat voor een ander paard werkt, hoeft niet voor jou te werken. Je bent wat onzeker, zo komt het over, en van deze verhalen wordt je het waarschijnlijk nog meer. Zoals ik al zei, zoek eens rond, vraag op die stal eens naar andere instructeurs/instructrices (stuur anders eens een PB). En doe vooral rustig aan, ga pas iets doen als het voor jou goed voelt. Moeilijk, nee zeggen tegen een instructeur als je het er niet mee eens bent, maar juist daarom. Daar is deze instructeur niet geschikt voor, daar heb ik dus genoeg ervaring mee.
Ik zou zeggen, lees wat boeken, vraag rond, en doe ervaring op. Kijk naar je pony en kijk naar jezelf, want je doet het niet slecht en je pony ook niet. Heel veel succes met wat je ook doet, en ik hoop dat het niet al te vervelend wordt! Lachen

Edit: even wat toegevoegd en stalnaam weggehaald, is wel even zo netjes.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:33

Sodeletuut: ik denk dat je over een paar weken nieuwe foto's moet maken..
want nu krijg je alleen negavief commentaar.. ( meest dan)
als tip geef ik je: stap er even niet meer op..
longeer even een paar weken en dan foto's maken..
dan zal je lieffie het allemaal een stuk beter begrijpen..
en dan zijn de foto's een stuk leuker Haha!
en dan zul je zien dat je positief commentaar krijgt!
en dat is voor jou ook een stuk leuker om te lezen toch??
iedereen wil het beste voor zijn of haar paard!!!!!!!
jij ook natuurlijk en je bent trots dat je erop kan zitten en dat is heel normaal!!
maar er is al zat vaak gezegd dat ze eerst het longeren onder de knie moet hebben voor je erop stapt..
dus doe wat met de tips en dan zul je zien dat het straks ineens heeeeeel goed gaat en dat ze je begrijpt..
en dan kun je er voorzichtig opstappen Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:37

Sodeletuut, misschien volgende keer een halstertouw om de hals waar je je aan vast kunt pakken Lachen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:38

Scheve mond
leer éérst dat longeren aan Scheve mond en ga dán pas verder!! Lachen
Verder ga ik me stilhouden voor ik weer een OW heb!

Succes verder ermee, het zal vast goedkomen Ja (serieus bedoeld)

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:40

Hee, Ten eerste heb je een leuke pony!, ik heb niet alles gelezen, maar dit vind ik er toch niet echt leuk uitzien!, je zegt zelf dat je pony het longeren nog niet helemaal snapt..., zorg er dan eerst voor dat ze dat snapt en ga dan pas rijden! door met een enkele longe te longeren breng je je pony ook erg uit balans Knipoog maar goed, genoeg negatiefs Haha! veel succes ermee in ieder geval Ja

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:41

Zoek alsjeblieft een andere instructeur/instructrise !!

Je verpest '' je paardje '' nu echt gigantisch!

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:43

Ik wil je heel veel sterkte wensen, met welke keus je ook maakt maar kies het beste voor je paardje!!

Ik hoop over een paar weken idd wat relaxdere foto's van jou en je paardje te zien!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:44

pintogirl schreef:
Zoek alsjeblieft een andere instructeur/instructrise !!

Je verpest '' je paardje '' nu echt gigantisch!

heb jij de rest wel gelezen ? ?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:01

Ik heb je topic helemaal doorgelezen en eerlijk gezegd vind ik jou een beetje dwars.
Je zegt alleen maar: Ja maar, of : Ik zie wel even.

Je moet niet even aanzien, maar stappen ondernemen.
Die instructeur, kan nog zoveel goeds over zich hebben wat betreft reacties van anderen, maar een manier kan niet bij je passen.
Dan kan hij goed met andere zijn, maar dat hoeft niet voor jouw paardje te werken.

Momenteel heb ik ook zo`n zelfde soort situatie. Ik heb een hartstikke leuke instructeur, maar hij legt de lat te hoog voor ons.
En dan vallen al die goede verhalen en dingen die hij bereikt heeft zo in het niets, want voor ons werkt het niet.

En ik denk, dat jij in net zo`n situatie zit (alleen is het bij ons niet meer het inrijd-proces).

Eigenlijk kan ik dat uit nog wel iets afleiden, namelijk dat je zelf al aangeeft gespannen te zijn.
In mijn ogen is het zo, dat als jij je helemaal goed voelt bij een methode van iemand, je zelf ook al veel minder gespannen bent.
Ook op foto 4, ik vraag me echt af wat je daar aan het doen bent. Kreeg een heel naar gevoel bij die foto.

Ik denk niet dat je je paardje er een plezier mee doet om door te gaan.
En als ik eerlijk ben...als je nu al op de kosten gaat letten, hoe moet dat dan later?

Dus blijf niet alleen maar Ja maar zeggen, of ik zie wel, maar neem de tips hier aan.
Anders is straks niet alleen je instructeur verkeerd bezig, maar ook jijzelf.
Wat iemand eerder al noemde...door...door...door om maar zo snel mogelijk een ingereden paardje te hebben.
En dat is helaas de verkeerde instelling.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:13

Als ik eerlijk mag zijn vindt ik het er ook niet lekker uitzien op de foto´s.
Het gaat denk ik echt te snel voor de pony, die er trouwens ook niet echt goed uitziet
Ze ziet er onbespiert uit en de rug is ook niet echt zo goed dat ik erop zou gaan en zeker niet in draf.

Mijn advies:
Begin overnieuw met eerst netjes leren aan de longe te lopen, zonder bit en evt later met bit en evt bijzet.
Probeer haar eerst de rust te geven dit onder de knie te krijgen en wat spieren te kweken.
Ga pas als je denkt dat ze eraan toe is erop en begin met alleen maar stappen, links recht en stoppen leren en dan langzaam opbouwen tot je een drafje kan maken.

Wil niet te snel gaan, dit is de basis voor jullie verdere leven en dit is echt erg belangrijk.

Succes, het komt vast goed Knipoog

Ps ik spreek uit ervaring ik heb een aantal jaren paarden zadelmak en ingereden.

Liset_Diffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:40

Ik ga met de andere mee, ik vind het niet netjes..
Je paard is ook erg mager hoe komt dat ?
Zoals de andere al zijden begin als eerste met longeren en ga dan veder met inrijden..

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:01

Nando_ schreef:
Zoals de andere al zijden begin als eerste met longeren en ga dan veder met inrijden..

Succes!

Helemaal me eens.. Knipoog

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:47

Het is meer dan duidelijk dat je alleen het beste wil voor je paardje, daar hebben we geen twijfel over.
Als je dan ook nog eens netjes doet wat je instructeur zegt, dan kan ik me voorstellen dat je nu erg onzeker wordt.
Ook ik ben het eens met het merendeel, doe een stapje terug. Pas als ze het longeren begrijpt, op 4 benen kan lopen, en de hulpen snapt die bij het grondwerk horen, dan is het tijd om er eens op te klimmen.
Maar ik kan me voorstellen dat het moeilijk is omdat je instructeur er heel duidelijk een andere kijk op heeft.
Ook ik denk dat een andere instructeur de oplossing kan zijn..

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:57

Ik snap niet dat er een hoop mensen zijn die zo snel wil met inrijden. Ga eerst lekker longeren en leer m halthouden op comando. Als ik zie dat je op de ik dacht tweede foto zo aan het "drijven" en aan het "sturen" lees omtrekken ben, daar kan ik niet bij!. Ga een stapje terug en ga lekker eerst op de grond met je knappe paardje aan het werk!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:50

Nando_ schreef:

Succes!

als je nou eens de moeite neemt om het topic te lezen.... Frusty

Shariff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:17

Heeey die man die hem longeert
heb ik mijn knappe paardn van gekocht Knipoog