(stoute) Sinaedo @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: (stoute) Sinaedo @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 13:58

Rhinoooow schreef:
hey iedereen!

ik zag het filmpje en ik moest gewoon reageren. heeft iemand gezien dat het paard vanachter ONREGELMATIG loopt. dat hij dus KREUPEL is.
duh dan dat ie niet vooruit wil en liever wil rusten. het doet hem namelijk pijn!!! maar ik ben maar een studente DA en absoluut nog geen DA.
Kheb ook nog niet de 5 bladzijden gelezen dus het kan best zijn dat iemand het al aangekaard heeft... maar je doet ermee wat je wil.

Vind je m op het 2e filmpje in dit topic ook onregelmatig?
En zie jij hem echt hipsen, of een ongelijke pas maken?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:01

Mensen leer eens lezen!!
De TS heeft de onzuiverheid al lang verklaard op vraag van iemand anders. (Op pagina 4 ofzo)

Needje schreef:
Nammie schreef:
Ik wil alleen maar kwijt dat ik vind dat hij met zijn linker achterbeen niet goed loopt , en als je vierkant stilsstaat hij zijn staart naar links heeft....
Ik denk dat hij pijn heeft , in zijn bekken of rug bij het sacraal gebied.
Een paard zal je nooit pesten , een paard weet niet eens wat het is!

Linksachter zou ie volgens de DA altijd wat afwijkend lopen.
(lees maar even op m'n site) Maar knap dat je het ziet.
Staart was me idd ook al opgevallen, dus binnenkort komt de fysio weer even kijken. Echt pijn denk ik niet dat ie heeft. Bloos Scheef, ja. Maar dat is ook iets wat ik voor een groot deel rijtechnisch moet gaan oplossen.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 08-11-07 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 14:03

Afwijkend ja. Maar niet kreupel. Hij tilt m minder op. Minder buiging. En sleept snel met de toon over de grond.
Maar dat wordt op zich wel beter als ik m er goed doorheen heb.
Ik durf van mezelf te zeggen dat ik niets heb gevoeld. En alleen in stap zie dat ie niet helemaal gelijk loopt. Maar in het 2e filmpje in draf zie ik het weer niet. Bloos

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:04

Ik vind het niet gek dat je paard omhoog komt. Een paard wil eigenlijk van nature voorwaarts en wat jij doet is hem steeds stil zetten en dan gaan frunniken. Als paard zijnde zou ik het ook zat worden en weer voorwaarts willen. Hou de momenten kort zodat het een fijne ervaring wordt ipv een gedwongen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:08

Ik las op je site dat hij probleempje had ter hoogte van de sprong?
Want dan krijg je inderdaad dat beeld. Ja Waarbij er 'iets' te zien is maar nogal vaag.
(Ik heb zelf ook een paard met een kapot spronggewricht. Die kan prima lopen, maar op slechte dagen is daar ook een afwijking aan te zien. Recht en actief laten lopen is dan de boodschap en dan verbetert het. Knipoog Niet rijden en gymanstiseren en paard laten stilstaan doet dan meer kwaad als goed.)
Over het halthouden ben ik het ook eens met hoe jij het doet. Stilzetten en laten nageven. Zie niet in wat daar mis mee is. TS trekt niet. Paard gaat er alleen tegen is. Maar dat leert hij wel, dat dat niet loont.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 14:09

Lovely1, Frunniken? Waar zie je dat?
Als je me al wat ziet doen met m'n handen is het de teugels op maat pakken omdat ik die krengen nogal snel laat slippen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:11

Needje schreef:
Lovely1, Frunniken? Waar zie je dat?
Als je me al wat ziet doen met m'n handen is het de teugels op maat pakken omdat ik die krengen nogal snel laat slippen.

Ik snap wat ze bedoeld ik zie dit vooral op het 2de filmpje Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 14:12

Dat is mijn teugelverliesprobleem, omdat ik moeite heb m'n handen gesloten te houden.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:12

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:13

Needje schreef:
Dat is mijn teugelverliesprobleem, omdat ik moeite heb m'n handen gesloten te houden.

dat mag dan misschien je teugel verlies zijn maar hierdoor zit je wel te frunniken (hihi hoe zei het verwoord) je ziet dat voornamelijk als je met zijn/haar kont naar de camera gericht staat en je dan halt houd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 14:17

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:18

Waterkippie schreef:
MissJ schreef:
Gepluk en getrek?

http://nl.youtube.com/watch?v=TebTl_bXMPw

dit valt bij mij zeker onder gepluk en getrek Bloos

Dit noemt wachten tot het paard nageeft Knipoog .

Zo die had er niet veel zin in zo te zien. Hopelijk heb je geen last gehad achteraf van je val!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:21

Elke86 schreef:
Waterkippie schreef:
http://nl.youtube.com/watch?v=TebTl_bXMPw

dit valt bij mij zeker onder gepluk en getrek Bloos

Dit noemt wachten tot het paard nageeft Knipoog .

Zo die had er niet veel zin in zo te zien. Hopelijk heb je geen last gehad achteraf van je val!

Sluit me bij Elke aan Lachen

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:21

doom schreef:
Needje schreef:

dat mag dan misschien je teugel verlies zijn maar hierdoor zit je wel te frunniken (hihi hoe zei het verwoord) je ziet dat voornamelijk als je met zijn/haar kont naar de camera gericht staat en je dan halt houd.

Klopt helemaal.. en ik wil ook niet zeggen dat het gefrunnik trekken is. Maar je zit wel steeds aan je teugels te rommelen wat je paard zeker weten voelt.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:22

TS heeft al eerder de onregelmatigheid verklaart en tevens is ook (imo) duidelijk te zien dat het een rijtechnisch stukje is, de zuiverheid. TS heeft ook aangegeven dat er wordt gewerkt aan het rechter en soepeler maken van het paard, essentieel om het paard constant 100% zuiver te krijgen. Verder is het filmpje van een kwaliteit waarbij het lastig beoordelen is. Daarom geen commentaar van mijn kant.
En iedereen die hier aangeeft dat het paard licht onregelmatig is, ik heb genoeg andere filmpjes hier op bokt gezien waarbij paarden vele malen slechter liepen en waar niemand iets over zzei.

Verder ben ik nog steeds benieuwd waarom, als het paard doet wat er wordt gevraagd, niet voorwaarts wordt gegaan?
TS je geeft duidelijk aan dat het paard weer in training is genomen, dus zijn rug- en buikspieren duidelijk meer ontwikkeld dienen te worden.
Als een paard stilstaat is het bijna onmogelijk om de buikspieren goed aan te trekken zodat het gewicht van de ruiter op de rug gedragen kan worden zonder problemen.
Dat is één van de redenen waarom lang stilstaan met ruiter op de rug, niet goed is voor een paard (ook al is het paard nagevelijk!).

En dan nog de andere vraag die ik al eerder heb gesteld, is er een reden dat jullie continu in één houding rijden (flimpjes en foto's)? Ik zou verwachten met een paard dat je meer over de rug wilt krijgen, je hem ook uitschuifd en dan weer iets ronder en dat afwisselt.
Om de spieren te kunnen ontwikkelen heb je spanning en ontspanning nodig. Telkens dezelfde houding zorgt niet voor de gewenste spierontwikkeling.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:23

Kit_for_ever schreef:
Born2BCrazy schreef:
Ben nl. niet zo fan van dat gesteiger etc.

Vraag jij een (jong) paard dan altijd vriendelijk of ie alsjeblieft niet wil gaan steigeren? Denk niet dat daar veel paarden van onder de indruk zijn..

Slapen Ik ben er niet fan van.. maar dat betekent niet dat ik tril als een rietje als het paard een keer omhoog komt, wegspringt etc.
Kan altijd een keer gebeuren.. maar ik bedoelde, dat op een gegeven moment steigeren wel heel link kan worden..(achterover klappen e.d.)
Daarom niet te ver door prutsen en het 'uit lokken/aanmoedigen'.
Want dan kán het heel gevaarlijk zijn.

Ben heus wel wat gewend hoor Slapen

Maar dit is even geheel uit zn verband en gaat imo niet meer over dit topic.
Laatst bijgewerkt door Born2BCrazy op 08-11-07 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 14:29

Arnyek schreef:
TS heeft al eerder de onregelmatigheid verklaart en tevens is ook (imo) duidelijk te zien dat het een rijtechnisch stukje is, de zuiverheid. TS heeft ook aangegeven dat er wordt gewerkt aan het rechter en soepeler maken van het paard, essentieel om het paard constant 100% zuiver te krijgen. Verder is het filmpje van een kwaliteit waarbij het lastig beoordelen is. Daarom geen commentaar van mijn kant.
En iedereen die hier aangeeft dat het paard licht onregelmatig is, ik heb genoeg andere filmpjes hier op bokt gezien waarbij paarden vele malen slechter liepen en waar niemand iets over zzei.

Verder ben ik nog steeds benieuwd waarom, als het paard doet wat er wordt gevraagd, niet voorwaarts wordt gegaan?
TS je geeft duidelijk aan dat het paard weer in training is genomen, dus zijn rug- en buikspieren duidelijk meer ontwikkeld dienen te worden.
Als een paard stilstaat is het bijna onmogelijk om de buikspieren goed aan te trekken zodat het gewicht van de ruiter op de rug gedragen kan worden zonder problemen.
Dat is één van de redenen waarom lang stilstaan met ruiter op de rug, niet goed is voor een paard (ook al is het paard nagevelijk!).

En dan nog de andere vraag die ik al eerder heb gesteld, is er een reden dat jullie continu in één houding rijden (flimpjes en foto's)? Ik zou verwachten met een paard dat je meer over de rug wilt krijgen, je hem ook uitschuifd en dan weer iets ronder en dat afwisselt.
Om de spieren te kunnen ontwikkelen heb je spanning en ontspanning nodig. Telkens dezelfde houding zorgt niet voor de gewenste spierontwikkeling.

Het nageeflijk halthouden deden we ook niet vanwege spieren, maar voornamelijk vanwege zijn gedrag.
Over het rijden.
Hij loopt t liefst wat meer bovenin met alles weggedrukt. Vandaar dat we m nu zo laag mogelijk probeerde te krijgen. Op het moment dat ie daarin fijn is kan je ook wat meer gaan schakelen in hoogte en lengte.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:31

Ik kan mij absoluut niet aansluiten dat dit laatste filpmje http://nl.youtube.com/watch?v=TebTl_bXMPw te maken heeft met nagefelijk lopen!!

Ik vindt dit weldegelijk trekken en dwingen. En ik snap al helemaal het nut hier niet van.. Ik vindt het na het zien van dit filmpje helemaal niet zo raar meer dat hij een spurt achteruit trekt, aangezien je het zelf niet tegen gaat, maar zo te zien zelfs aanmoedigd..

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:40

_Lola_ schreef:
Ik kan mij absoluut niet aansluiten dat dit laatste filpmje http://nl.youtube.com/watch?v=TebTl_bXMPw te maken heeft met nagefelijk lopen!!

Ik vindt dit weldegelijk trekken en dwingen. En ik snap al helemaal het nut hier niet van.. Ik vindt het na het zien van dit filmpje helemaal niet zo raar meer dat hij een spurt achteruit trekt, aangezien je het zelf niet tegen gaat, maar zo te zien zelfs aanmoedigd..

mijn idee..

Daarnaast is nageeflijk lopen het gevolg van ontspanning...
Je kunt wel wachten tot hij een keer zijn hoofd naar beneden doet, maar dat doet hij dan niet omdat hij netjes van achter naar voren (en dus over de rug) ontspannen naar beneden gaat lopen. Hier bereik je niets mee, paard doet hoofd naar beneden omdat hij niet meer anders kan, dan heeft hij alleen een mooie knik in zijn hals, maar zijn lijf doet dan echt niet mee..

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:41

er is volgens mij wel genoeg gezegd over het steigeren, teugels vasthouden, achteruitlopen etc. Het is ook niet mijn manier maar daar ga ik het maar niet meer over hebben.

Wat ik me afvraag is: Op een gegeven moment sta je stil en zegt die instructeur zoiets van "ja braaf, daar moet je naar toe, vooor nu is dit goed we moeten nog verder" en dan blijf je nog steeds stil staan en verder in zen mond zitten. Waarom rij je op dat moment niet voorwaarts, als die instructeur braaf zegt neem ik aan dat het paard het goed doet, dus dan zou ik weer voorwaarts gaan en niet blijven plukken anders snapt dat paard er niks meer van... toch?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:47

Idd. Laulau1986 dat vroeg ik mij al de hele tijd af...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 14:51

Zolang hij niets doet zit ik ook niet in z'n mond.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:52

needje, jammer genoeg kan ik je filmpjes hier op mijn werk niet bekijken.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:56

maar je stapt ook niet weer voorwaarts als hij het goed doet...daarom snap ik de bedoeling van dit alles niet meer echt...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 15:02

Hij moet wel laag blijven bij het wegstappen als ik niet wegstap voel ik dus al dat ie omhoog wilt komen. (niet stijgeren, maar met z'n hoofd Clown)