Bo @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floress

Re: Bo @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:05

_joellover_ schreef:
nu we toch over voorwaards praten als i keen middendrafje rijd dan gaat ze onregelmatig lopen hoe komt dat ??

Die van mij wordt soms onregelmatig op de rechte lijn als ik meer druk op mijn binnenteugel heb dan op mijn buitenteugel. Probeer je binnenhand de volgende keer eens helemaal los te laten en kijk dan of je pony nog kreupel is.

Gupjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:18

alweer 6 pagina's.

Naar mijn idee zaag je niet, maar zet je je handen vast, vind je genoeg stabileit in dat zadel? Kan je goed je balans vinden? Een foto is een moment opname, ik kan vanuit hier niet zien of ze haar handen vast zet om het koppie naar beneden te krijgen, of om wat extra stabiliteit te krijgen.

Ook lees ik hier in dit topic: "Een goede lel geven." Wat lost dit op? Het is een moment waarop die dan even uit zijn vel schiet, en wat nou als hij hierop daarna niet meer reageert, of de volgende dag er niet meer op reageert? Maar iedere keer de zweep erbij pakken?

Ik denk gewoon dat je lekker met hem moet afwisselen. Ga vrijheidsdressuur met hem doen, longeren, vrijspringen, springen dressuur, NH voor mijn part. Ik denk niet dat zoiets op een lange termijn veel effect zou hebben, misschien voorhet moment, maar het is toch de bedoeling dat hij op fijne hulpen attent wordt voor je been? Ik denk dat je hierdoor alleen maar angst en onzekerheid kweekt.

Heb je privéles, of een groeps/manege les? Mocht je geen privéles krijgen, raadt ik je dat ten zeerste aan! Het is gewoon een extra paar ogen die met je meekijkt!

Succes, leuk dier verder Lachen

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:24

Ik zie hier een leuke pony , en een ruiter die net even teveel aan 'het regelen en proberen' is .

Jullie kunnen een leuke combinatie worden , maar ik zou toch echt om de volgende punten denken :

- Het zadel oogt vrij klein , ik weet niet of dit je eigen pony is of een verzorg?Probeer anders een goed passend zadel met een wat grotere 'inch'maat , dan is je zit al een stuk beter en zal je ook minder met je voeten draaien denk ik !

- Probeer meer te gaan zitten (kom ik weer op t zadel dat zou helpen Knipoog ) . Je oogt nu erg gespannen , je rug lijkt stijf en vast en je klemt je om je pony .

-Vanwaar de sporen ? Neem een zweepje erbij voor een aanduiding als hij meer aan je been moet zijn . Sporen heb je niog niet nodig want je hebt geen stille beenligging . En ga lekker overgangen rijden en veel voltes , 8tjes en van stap naar draf en terug enzo . t helpt!!

-Houdt je handen rustig . Het lijkt alsof je een wedstrijd houd wie aan het langste eind trekt , en dat zal zeerzeker je pony zijn . Probeer lekker te ontspannen en zachtjes wat vragen , anders is misschien zo'n riempje aan het zadel een tip om je handen op z'n plek te houden...weet ff de naam niet meer Knipoog

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Veel succes verder , je hebt een leuke pony!!!

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 21:31

het zadel kan ik neits aan doen
ik zit niet ontspannen inder daad
en ik rijd al met zweepje :p
ja het is echt zo precies die laatste zin dat je zegt maar wat voor een riempje bedoel je bijzet teugel
maar daar begin ik niet aan i kzie altijd zo vee lproblemen daar mee

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:33

pasi schreef:
_joellover_ schreef:
nu we toch over voorwaards praten als i keen middendrafje rijd dan gaat ze onregelmatig lopen hoe komt dat ??

Die van mij wordt soms onregelmatig op de rechte lijn als ik meer druk op mijn binnenteugel heb dan op mijn buitenteugel. Probeer je binnenhand de volgende keer eens helemaal los te laten en kijk dan of je pony nog kreupel is.

tosca loopt sinds haar blessure niet meer zuiver in middendraf.
Maar daarvoor liep ze ook niet 100% bij het strekken, het wordt gelukkig al wat beter maar vervelend is het wel.
Durf met wedstrijden al bijna niet meer te strekken...

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 21:35

ja as ik bijv. fe m.draf mar e m doorga word het daar hobbelig

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:41

Er wordt geen bijzetteugel bedoelt bij het riempje om je handen op zijn plaats te houden. Aan je zadel heb je aan de voorkant 2 ringetjes hangen. Daar kan je een riempje doorsteken zodat je voor je handen een beetje een houvast hebt.

[edit] je berichten zijn zo zonder leestekens en hoofdletters erg onduidelijk.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:00

Het meeste is al gezegd, ik heb nog wel een aanvulling: je beugels minimaal 2 gaten langer (en zorgen dat je beugelriemen niet gedraaid zitten), je handen wat hoger en minder breed en naar voren kijken i.p.v. naar beneden (je zal echt geen geld in het zand vinden Knipoog ). Laat dat nagevelijk lopen maar even voor wat het is en probeer haar gewoon eerst goed voorwaarts en ontspannen te rijden.
Is dit voorheen een manegepony geweest? Dat kan ook de reden zijn dat ze niet goed aan het been is. Veel onervaren ruiters hebben de neiging bij elke pas aan te drijven en de paarden worden op die manier afgestompt en reageren vervolgens niet meer op -kleine- beenhulpen. Tips om haar weer aan het been te krijgen zijn al gegeven (sporen af, lichte been hulp, geen reactie, wat meer been, nog geen reactie dan tikje met je zweep achter je kuit) en veel, heel veel schijnovergangen rijden.
Dus niet zozeer van stap naar draf, draf naar galop, draf naar stap, etc. maar bijvoorbeeld vanuit draf het tempo verlagen tot je bijna stapt (maar dus niet gaan stappen) en dan weer het tempo verhogen naar arbeidsdraf. Dit lukt je echt niet binnen een paar dagen, maar je zal echt resultaat merken als je maar lang genoeg oefent.
Succes met Bo!

edit: het zadel vind ik persoonlijk niet echt te klein, dat kan nog wel. Als je je beugels langer doet, kom je automatisch al wat verder voor in het zadel te zitten (daar heb je namelijk nog ruimte over)

Rosalie_WBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:05

ik vind het er niet vriendelijk uitzien,ik ga geen commentaar geven maar zeg alleen,
neem les,en rijdt zoals de instructeur dat zegt,zoals ontspannen en laag,dat is niet door je handen,maar je been,zegmaar met je been naar je hand toe rijden

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:50

_joellover_ schreef:
het zadel kan ik neits aan doen
ik zit niet ontspannen inder daad
en ik rijd al met zweepje :p
ja het is echt zo precies die laatste zin dat je zegt maar wat voor een riempje bedoel je bijzet teugel
maar daar begin ik niet aan i kzie altijd zo vee lproblemen daar mee

hoezo je kan niets aan je zadel doen?
je zou kunnen een groter kopen Knipoog
probeer eens bitloos anders, dan pas besef je inbegin hoe afhankelijk je bent van je bit,
eens je daar goed met omleert gaan, en meer op je zit en benen gaat sturen kan je het bit terug instoppen en zal je merken dat je minder zwaar met je handen moet zitten prutsen.
snap je ook niet echt goed.
je houdt hem tegen in zijn mond en duwt hem vooruit met je sporen,
weet je paardje dan eigenlijk goed wat jouw bedoeling is?
hij is te ruw zeg je maar langs de andere kant is hij niet vooruit.
probeer een evenwicht te zoeken.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:20

@ muiske07.. als je ff een paar reacties terug krijgt dan weet je waarom ze geen nieuw zadel kan halen Tong uitsteken

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:38

_joellover_ schreef:
Ze loopt nog niet helemaal ontspannen (nog lang niet) maar ben al blij dat ze de knik in haar hals heeft.

Sorry maar dit klinkt mij tamelijk fout in de oren eigelijk...

Bovendien rijdt je met sporen terwijl je beenhouding alles behalve goed is. Op deze manier prik je constant met de sporen in het paard zn buik!

Zet die knik in de hals uit je hoofd, doe je sporen uit en stel dat paard aan de hulpen. Ik denk niet dat je momenteel meer dan basisoefeningen doet, dus die sporen zijn überhaut niet nodig.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:39

Hallo,
Mag ik je een paar tips geven?
Probeer je paard rustig en absoluut niet hardhandig te rijden maar probeer hem wel goed actief te houden. Omdat het paard dan zo lekker loopt gaat hij vanzelf wat zakken als je wat in de teugels knijpt (dus niet trekken) zoals je dat bijvoorbeeld in een spons doet. Van dat hardhandige komt je paard juist niet goed naar beneden en word het steeds moeilijker. Het is de bedoeling dat hij zich ontspant. En probeer hem eerst goed los te rijden voordat je ermee begint.
Ik zou inderdaad de sporen ook afdoen. Misschien met een langere zweep proberen zodat je hem mooi kan bijtikken als hij een te laag tempo heeft? Voor de uitstekende tenen helpt het misschien als je met hele stijve laarzen rijd, dan kunnen ze niet naar buiten vallen. Ik ga dat zelf ook proberen want ik heb er ook n beetje last van.
Ik vind jullie een leuke combi en wens jullie veel succes!
Groetjes!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:39

Weet dat het vaak gezegt is, maar doe die sporen af!!! Je prikt er echt flink me, en helemaal funest is zonder zadel, maar wel met sporen gaan springen..

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:48

LinZZZZ schreef:
Hallo,
Mag ik je een paar tips geven?
Probeer je paard rustig en absoluut niet hardhandig te rijden maar probeer hem wel goed actief te houden. Omdat het paard dan zo lekker loopt gaat hij vanzelf wat zakken als je wat in de teugels knijpt (dus niet trekken) zoals je dat bijvoorbeeld in een spons doet. Van dat hardhandige komt je paard juist niet goed naar beneden en word het steeds moeilijker. Het is de bedoeling dat hij zich ontspant. En probeer hem eerst goed los te rijden voordat je ermee begint.
Ik zou inderdaad de sporen ook afdoen. Misschien met een langere zweep proberen zodat je hem mooi kan bijtikken als hij een te laag tempo heeft? Voor de uitstekende tenen helpt het misschien als je met hele stijve laarzen rijd, dan kunnen ze niet naar buiten vallen. Ik ga dat zelf ook proberen want ik heb er ook n beetje last van. Ik vind jullie een leuke combi en wens jullie veel succes!
Groetjes!

Ik ben benieuwd of dat werkt, heb er zelf ook wel wat last van maar heb eerder het idee dat mn knie niet op mn zadel aansluuit en dan daardoor mn tenen naar buiten wijzen..

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:54

Figo... dat zou ook weleens kunnen ja! Daar zal ik eens op gaan letten maar volgens mij sluit mijn knie bij het rijden wel goed aan. Heb jij ook korte benen?

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:57

heb je al foto's of filmpje ?? zonder sporen !?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:58

op de vraag wat je dan wel met je handen moet doen: met fluwelen handschoentjes rijden en alles vanuit de zit en je benen laten komen.

Kijk, mijn pony is ook een tientonner als je haar kort probeert te rijden met de teugels, maar geef je haar héél zacht contact en rij je met 2 vingertjes dan begint ze spontaan te onstpannen en voor je het weet rond ze haar rug en hals. En in tegenstelling tot wat je zou denken is ze dan met minimaal teugelcontact en onzichtbare hulpen te rijden!

Niet elk paard dat aanvoelt alsof hij een steenharde mond heeft, heeft er ook een. Sommigen zijn net gevoelig, maar kunnen gewoon niet wat je vraagt. Bij gevolg verbijten ze de pijn van het trekken aan het bit en beuken ze er toch doorheen omdat ze niet anders kunnen als ze bv. helemaal op de voorhand lopen.

Wees dus net zacht met je hand en kijk echt niet of ze knikt in de hals, want dat is niet aan de teugel rijden. Maak haar actief en soepel (zonder sporen) en leer de balans tussen voorwaarts drijven en ophoudingen aanvoelen. Als je dat kan zal je paard op een gegeven moment spontaan aan de teugel gaan en dan ga je meteen het verschil voelen met in de krul trekken.

succes

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:59

LinZZZZ schreef:
Figo... dat zou ook weleens kunnen ja! Daar zal ik eens op gaan letten maar volgens mij sluit mijn knie bij het rijden wel goed aan. Heb jij ook korte benen?

Jup ik heb ook best wel mini beentjes Tong uitsteken dunne kuitjes en kleine voeten
(zit in de familie Clown )

hoezo eigenlijk?

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:05

Figo schreef:
LinZZZZ schreef:

Jup ik heb ook best wel mini beentjes Tong uitsteken dunne kuitjes en kleine voeten
(zit in de familie Clown )

hoezo eigenlijk?

Nou volgens mij hebben mensen met korte benen daar meer moeite mee. Las trouwens in bit dat het ideale lichaam om paard te rijden oa over het algemeen langere benen zijn.
Groetjes!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:06

Karin_88 schreef:
_joellover_ schreef:
Bedankt als ik zonder sporen rijd is ze niet vooruit te branden dit is de enige opsie
ik zit erg in de mond maar ze is erg ruw in de mond en erg sterk met een lange nek maarik ga het proberen ik ga ook een bit ring hale

neem dan een zweepje ipv sporen. imo is dit geen eerlijke oplossing!!
Wat voor bitring?? ik vind dat je ook uit haar mond moet blijven. en als dit alle 2 niet lukt, lijkt mij gewoon dat dit geen goeie combinatie is

Ben het hier volledig mee eens.
Het geeft geen prettig beeld.

Ik vindt het niet raar dat ze een harde mond heeft,op deze manier wordt dat ook alleen maar erger. Blijf van die mond af , handen stil en vooruit rijden! Werk van achter naar voor en niet andersom.
Ieder paard kan uit zichzelf ontspannen dat is een natuurlijke reactie op een juiste manier van rijden, van achter naar voren dus.
met de benen erbij, zonder sporen maar met een zweepje en handen stilhouden. Ik wil wedden dat je haar dan in een mum van tijd ontspannen heb.

Succes!

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 19:37

je bedoeld dat ik dan meot stoppen haar te rijden ?
Dat vind ik dus echt bealchelijk ik bedoel anky is ook ergens begonnen en ik heb een super klik met haar als ik om eht hoekje bij haar sta en fluit op een speciale maneer begint ze lief te hinniken ..

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:52

je hebt toch ook les? of heb ik dat verkeerd gelezen... ma wat zegt zij ervan dan?

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 20:06

ja ik heb les en ik hoor alleen al telkens als ik lang haar kom tenen naar binnen en meot je na gaan het is nu al ietsjes beter dan wat het 3 maande nterug was

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:23

maar wat zegt je intructrice over de manier waarop je je pony rijdt?