Tastharen knippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JeltjeW

Re: Tastharen knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:29

K doe het ook niet ! Vind het best wel zielig.. ! Omdat ze er toch mee voelen enzo

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:30

Absoluut niet!! Het is zielig als je ze eraf haalt, want het heet niet voor niets TASTharen. Ze voelen er mee, dus dat ga je dan toch niet knippen? Soms knip ik ze wel bij, dat ze niet zo lang zijn, maar ze gaan er never nooit af Knipoog

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:31

Ik deed het af en toe bij mijn oude verzorgpaard, Maar ik haalde ze er nooit hellemaal vanaf! Alleen als ze echt heel lang waren en tussne de neusriem of sperriem belven zitten dan knipte ik ze zo dat neit er tussen zouden blijven zitten. Nu doe ik het niet, want eigenlijk zie ik gene verschil tussen het er afknippen of erop laten zitten ej ziet bij ene wedstrijd het paard toch maar op een afstandje en die ttastharen zie je pas echt goed van heel dichtbij als je eigenlijk pal naats zijn of haar hoofd staat.

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:43

Loizy schreef:
peehtje schreef:
Ik knip de tastharen van de ogen en neus tot een cm af.
Vind ik netjes staan. En mijn paard is er echt niet door veranderd.
Ook knip ik der oren uit.

Hoe weet je nou of je paard veranderd is als je 's nachts niet naast 'm staat om te kijken of ie z'n neus stoot..?? Knipoog
(reactie deels door shadowm)

nou ik ben groote deels bij hem. overdag + snachts

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:38

ik knip ze nooit.. vind t niet nodig en vind t er gewoon bij horen Lachen

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:16

Mijn verzorgpaardjes krijgen de tondeuse over de neus en kin. Dus er blijft bijna niets van over. De eigenaar rijd er wedstrijden mee en vind dat mooier. Zelf zou ik het nooit doen. Zelfs niet voor een wedstrijd. Je ziet er toch niets van... en ze zitten er ook niet voor niets.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:39

Bij mijn paard gaat ook allles eraf!!
T is een fries, heeft toch al genoeg haar!!!
Weg met die gekke sprieten, t is geen insect wat moet voelen met zn "voel"sprieten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:48

Ze schatten er afstanden mee in, daarbij komt het dat een paard het puntje van zijn neus niet kan zien, en dus niet weet of er iets in de buurt zit of niet...

Ik knip ze niet. Ik scheer geen benen (ik scheer niets), geen kootholtes en geen sokken, de kroonrandjes zijn gewoon behaard, ik knip geen oren uit, en die tastharen mogen ook prima blijven zitten. Ik zie ze ook niet totdat ik erop let. En ja, ook zonder dat ik al die rare dingen doe is ze op de keuring eerste geworden in haar rubriek.

Het enige wat ik doe is zomers haar baard wegbranden, omdat ze helemaal strak in haar vacht zit en een lange baard daar niet bij staat.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:53

Beetje bijknippen doe ik altijd. Dat ze allemaal een beetje gelijk zin en niet de ene 20 meter lang is, maar dat ze een beetje gelijk zijn

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:54

Is recent al een topic over geweest, namelijk hier

baukjerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:24

al die mensen die hier zo op de natuurlijke tour zijn zou je van zeggen dat die toch lekker naar buiten zouden gaan om te rijden, maar tot mijn grote verbazing rijden die mensen ook in een bak met omheining(niks geen vrijheid zoals dat hoort bij een paardenleven) en mijn mond viel open toen ik zag dat ze ook nog wedstrijd reden dit is gewoon barbaars het paard moet in een klein hokje gaan staan om vervolgens rijdend naar een plek te gaan waar ze opgezadeld worden moeten presteren en dan weer naar huis. ALLEMAAL TEGEN HUN NATUUR IN

heel flauw natuurlijk, maar ik probeer hier maar mee te zeggen dat ieder zijn eigen grenzen heeft en wij dat moeten accepteren.
Ook ik scheer de haren rond neus oren en staart weg. De eerste keer vond ze de tondeuze eng toen die eenmaal haar neus aanraakte drukte ze hem er steeds weer tegen aan, en mijn paard stootte zich ook altijd al met tastharen.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:00

Laten zitten de tastharen, wegknippen is in mijn optiek mishandeling.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:19

Ik laat het fijn zitten, ze hebben die dingen niet voor niks! Bovendien is mijn ene paard een kluns die zich al ik weet niet hoe vaak stoot mét tastharen, dus hoe vaak zou ze zich wel niet gaan stoten als ik die tastharen weg haal? Nagelbijten / Gniffelen

Ynto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:22

Ik knip ze er wel af, maar laat een heel stuk over.

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:28

Tja het is hier al vaak gezegd... Tastharen zitten er niet voor niets. Een paard zonder tastharen kun je vergelijken met het geveol dat jij hebt als jij handschoenen aanhebt. Dan gaan heel veel dingen opeens niet meer zo makkelijk. Ik vind het niet eerlijk naar je paard om die haren er voor 'de mooi' af te knippen.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:32

ik knip ze wel maar laat gewoon een 5 a 7 centimeter staan, anders zoals eerder in het topic, komen ze steeds tussen de lage neusriem en dat lijkt me ook vervelend.

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:36

baukjerosa schreef:
al die mensen die hier zo op de natuurlijke tour zijn zou je van zeggen dat die toch lekker naar buiten zouden gaan om te rijden, maar tot mijn grote verbazing rijden die mensen ook in een bak met omheining(niks geen vrijheid zoals dat hoort bij een paardenleven) en mijn mond viel open toen ik zag dat ze ook nog wedstrijd reden dit is gewoon barbaars het paard moet in een klein hokje gaan staan om vervolgens rijdend naar een plek te gaan waar ze opgezadeld worden moeten presteren en dan weer naar huis. ALLEMAAL TEGEN HUN NATUUR IN

heel flauw natuurlijk, maar ik probeer hier maar mee te zeggen dat ieder zijn eigen grenzen heeft en wij dat moeten accepteren.
Ook ik scheer de haren rond neus oren en staart weg. De eerste keer vond ze de tondeuze eng toen die eenmaal haar neus aanraakte drukte ze hem er steeds weer tegen aan, en mijn paard stootte zich ook altijd al met tastharen.

Ik ben het met je eens; iedereen zijn eigen grenzen. Alleen wordt hier gevraagd naar meningen en ervaringen. Sommige mensen hun mening is dat het zielig is. Dat kan toch?

Ik laat mijn paarden beslaan (hele andere discussie) zijn vast ook mensen die dat zielig vinden. Of inderdaad, mensen die heyt zielig vinden dat mijn paard op de trailer moet. Sterker nog, ik werd onlangs in het bos voor dierenbeul uitgemaakt door een stel wandelaars omdat mijn paard (met wintervacht) bezweet was!! Nou nou! Maar die mensen mogen dat toch vinden?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:08

Alles heeft van nature een functie, manen, staart, sokken, ect.

Maar manen worden wel getrokken, afgeknipt, of geschoren en die zitten er ook om vliegen te verjagen. Daar hoor je dan niemand over.

Staart afknippen slecht voor de balans, ja als je ze tot onder de staartwortel afknipt mss, en dan nog vraag ik het me af. Want het ene paard heeft een vlasje en de andere een dikke staart, en de ene met het vlasje zal daar geen hinder van ondervinden. De knollen van boeren, zoals hier eerder genoemd, dat is een andere verhaal, daar werden de staartwortels weggenomen/afgeknot.

Ik scheer alles bij mijn kwpn-er. Tastharen, oren de uitstekende plukken, kootholtes, 'sokken', de kwpn-ers zijn doorgefokt zodat ze niet zoveel beharing hebben als 'wilde' rassen. Dan vervalt de functie die het van oorsprong had ook aardig...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:25

ik zal het niet doen

baukjerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:40

juno schreef:
baukjerosa schreef:

Ik ben het met je eens; iedereen zijn eigen grenzen. Alleen wordt hier gevraagd naar meningen en ervaringen. Sommige mensen hun mening is dat het zielig is. Dat kan toch?

Ik laat mijn paarden beslaan (hele andere discussie) zijn vast ook mensen die dat zielig vinden. Of inderdaad, mensen die heyt zielig vinden dat mijn paard op de trailer moet. Sterker nog, ik werd onlangs in het bos voor dierenbeul uitgemaakt door een stel wandelaars omdat mijn paard (met wintervacht) bezweet was!! Nou nou! Maar die mensen mogen dat toch vinden?

nou ben ik het helemaal met jou eens..... Haha!

Hanne001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:44

Je kunt ze niet volledig afknippen. Maar je kan het wel afkorten op een minimum lengte. De 'chique' mensen willen ook geen tastharen van een meter lang Knipoog (ik overdrijf wel een beetje)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:00

rijoyco schreef:

Maar manen worden wel getrokken, afgeknipt, of geschoren en die zitten er ook om vliegen te verjagen. Daar hoor je dan niemand over.

Staart afknippen slecht voor de balans, ja als je ze tot onder de staartwortel afknipt mss, en dan nog vraag ik het me af. Want het ene paard heeft een vlasje en de andere een dikke staart, en de ene met het vlasje zal daar geen hinder van ondervinden. De knollen van boeren, zoals hier eerder genoemd, dat is een andere verhaal, daar werden de staartwortels weggenomen/afgeknot.

Ik scheer alles bij mijn kwpn-er. Tastharen, oren de uitstekende plukken, kootholtes, 'sokken', de kwpn-ers zijn doorgefokt zodat ze niet zoveel beharing hebben als 'wilde' rassen. Dan vervalt de functie die het van oorsprong had ook aardig...

Hier sluit ik me volledig bij aan. KWPNers zijn flink doorgefokt en zoveel haar hebben ze al niet.
Iets zinnigers kan ik er niet van maken Knipoog

Ik knip de uitstekende stukken in z'n oren, z'n tastharen, sokken, staart, manen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:21

rijoyco schreef:

Manen trekken vind k ook belachelijk. Overgends knip ik de manen van m'n fjord wel, maar als ze schud, dan klapt dat veel meer dan van die zielige dunne hangende maantjes

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:15

JeltjeW schreef:
K doe het ook niet ! Vind het best wel zielig.. ! Omdat ze er toch mee voelen enzo

Nou zo 'zielig' is het niet hoor..

Maar meann.. wat een gezeur zeg...
Snap niet waarom er nog steeds mensen op ingaan..
ieder heeft zijn eigen mening, wat die gene ervan vind. klaar!

waarom dan nog tig pagina's vol discusseren ?..

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:18

om eerlijk te zijn vind ik het zielig als je ze erg lang laat groeien, kijk, bij murfs worden ze écht heel lang, en dan doe je het hoofdstel om en dan zit het zoo zielig erom heen gedraait etc, dat vind ik een heel zielig gezicht dus ik knip het wel af tot 4 á 6 cm.. (ze kunnen rond de 10/14 cm worden bij haar)
knip die bij haar oogjes liever weg tot 2 á 3 cm.. die prikken altijd in haar oogjes en dat is zooo zielig Verdrietig

maar ik knip ze ook nooit helemaal weg.. ik heb op een manege gereden waar ze alle tastharen bij de neus wegscheerden, ons paardje Noor was daar niet bepaald weg van Tong uitsteken en hebben wij ook maar niet meer geschoren:P