Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Urielle schreef:Gaaf om met zo'n paard te kunnen rijden zeg!
Wat ik me wel afvroeg: hij loopt met doorhangende teugel, draagt zichzelf, maar ik vind hem wel vrij hoog blijven met het kruis?
Urielle schreef:Urielle schreef:Gaaf om met zo'n paard te kunnen rijden zeg!
Wat ik me wel afvroeg: hij loopt met doorhangende teugel, draagt zichzelf, maar ik vind hem wel vrij hoog blijven met het kruis?
Ik heb geen antwoord gekregen op mijn oprecht bedoelde vraag
Bojangles schreef:Zo zo wat een pagina's alweer!
Ik vind het er super uit zien! Gaaf paard, gave foto's, geeft gewoon een superfijn beeld.
Over de losse teugel voor; ik ben het helemaal eens met de reacties die Nora hier op geeft.
Je wilt uiteindelijk toch die lichtheid en die verzameling....?
Lins_Vetra schreef:Dat is het doel idd. Met een goed gedragen achterhand en dat het hoogste punt in de hals zit. Dan heb je met een los teugeltje een hele goede verzameling hoor. Maar dat zie ik hier helaas niet. Maar met training komt dat vast wel goed. (waarom dan gelijk al die hoge oefeningen?)
griebels schreef:Je moet western niet met dressuur vergelijken. Een westernpaard loopt voornamelijk op de voorhand en is dus anders 'verzamelt' dan een dressuurpaard.
Suelza schreef:daantjuhhh schreef:Suelza. Ik bedoel geen druk.
Ik bedoel contact!!!
Das een heel verschil hoor.
Ja, ik weet heel goed wat jij bedoeld. Misschien nog wel beter, dan dat jij begrijpt wat wij bedoelenMaar in de "dressuur" spreekt men wel over druk, oftewel "teugeldruk" en dat is weer meer dan slechts "licht contact".
Dat jij een paard met doorhangende teugels in een appuyement kunt zetten, zegt meer over het rijtechnisch niveau van de ruiter, dan dat je datzelfde alleen op contact kan.
Het toont een paard wat volledig durchlassig is, wat alle hulpen doorlaat komen en op de minste zithulp een oefening toont. DAT noem ik paardrijden, daar kijk ik graag naar.
En ja, dat ze dat in de dressuur niet willen zien, dat was al gezegd. Maar to be honest, ik kan mij wat aanstootgevende beelden voor de geest halen die het extreem tegenovergestelde laten zien. Dat is blijkbaar wat men wilt zien in de dressuurtop, want je haalt er wel de olympische spelen mee.
MAar laten we wel wezen, een paard wat op een doorhangend teugeltje op Z niveau is te rijden, doet dat ook wel met een contactteugel, hoewel ik durf te betwijfelen of menig ruiter die enkel op contact, of druk rijdt, diezelfde oefeningen ook kan tonen als hij de teugels weglaat.
Het paard hoeft de ruiterhand helemaal niet te zoeken, want als hij zoekt, neemt hij vaak druk aan. Hij zoekt steun. Bij een jong paard heb ik daar zeker geen moeite mee, maar des te meer bewondering heb ik voor een goed doorgereden paard die dat niet doet.
Een paard is een trots wezen. Die behoeft geen steun, die draagt zichzelf!