Condo(Andalusierhengst) @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Re: Condo(Andalusierhengst) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 00:54

Mooi combinatie hoor! Erg mooi paard ook...

Ik vind het erg jammer dat sommige bokkers hier zo fel en nutteloos reageren. Is dit afgunst ofzo? De essentie van goede dressuur is toch juist dat je het paard met lichte hulpen leert te berijden?

Als je zo samensmelt met je paard dat je het bij wijze van spreken met je gedachten alleen al kunt sturen dan ben je toch gewoon fantastisch bezig?

Maarja, azijnpissers zul je altijd hebben. Gelukkig zijn er ook veel lovende reacties. Ga zo door Noor!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:21

Urielle schreef:
Gaaf om met zo'n paard te kunnen rijden zeg!
Wat ik me wel afvroeg: hij loopt met doorhangende teugel, draagt zichzelf, maar ik vind hem wel vrij hoog blijven met het kruis?

Ik heb geen antwoord gekregen op mijn oprecht bedoelde vraag Lachen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 09:36

Urielle schreef:
Urielle schreef:
Gaaf om met zo'n paard te kunnen rijden zeg!
Wat ik me wel afvroeg: hij loopt met doorhangende teugel, draagt zichzelf, maar ik vind hem wel vrij hoog blijven met het kruis?

Ik heb geen antwoord gekregen op mijn oprecht bedoelde vraag Lachen

Oh niet gezien!
Ja klopt, dat is bij hem het punt van aandacht, want hij heeft een overdreven steil achterbeen en is iets overbouwd. Hij is nu natuurlijk al een half jaar niet goed meer getraind, en begint nu net weer, dus het komt wel weer met de juiste training. Opa moet weer even aan het werk Clown

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:13

Bojangles schreef:
Zo zo wat een pagina's alweer!

Ik vind het er super uit zien! Gaaf paard, gave foto's, geeft gewoon een superfijn beeld.

Over de losse teugel voor; ik ben het helemaal eens met de reacties die Nora hier op geeft.
Je wilt uiteindelijk toch die lichtheid en die verzameling....?

Dat is het doel idd. Met een goed gedragen achterhand en dat het hoogste punt in de hals zit. Dan heb je met een los teugeltje een hele goede verzameling hoor. Maar dat zie ik hier helaas niet. Maar met training komt dat vast wel goed. (waarom dan gelijk al die hoge oefeningen? Bloos )

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:26

Zo, je hebt al een aantal pagina's vol zeg Haha! Echt een prachtig paard zeg! Aan commentaar ga ik me niet wagen, maar heb al wat commentaar gelezen en dat is wel heel duidelijk Ja Knap dat je zo kan rijden. Een anda is zoo gevoelig met rijden, dan heb ik ook wel gemerkt! Zo anders rijden dan een 'normaal' paard laat maar zeggen. Je hebt echt een hele mooie zit zeg! Wel jammer dat ie niet zo'n wilde haardos heeft hihi Clown

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 11:36

Lins_Vetra schreef:
Dat is het doel idd. Met een goed gedragen achterhand en dat het hoogste punt in de hals zit. Dan heb je met een los teugeltje een hele goede verzameling hoor. Maar dat zie ik hier helaas niet. Maar met training komt dat vast wel goed. (waarom dan gelijk al die hoge oefeningen? Bloos )

Die oefeningen maken hem los en vind hij enorm leuk, dat vind ik dan de beste weg, het paard vindt het leuk, gaat nog beter zijn best doen en wordt tegelijk ook losser. En sterker, waardoor hij weer beter leert verzamelen. Zonder duwen en trekken. Vork

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:50

in 1 woord geweldig!!!

chrissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:04

Ik denk dat mensen hier wel een beetje jaloers zijn op jou en je paardje,ik vind het er echt heel mooi uitzien!Ik mocht willen dat ik zo zou kunnen rijden.Enige minpuntje is dat het hoogste punt niet bij zijn oren is of daar net achter zoals het hoort bij Klassieke rijkunst,dus een beetje achter de teugel komt denk ik. Maar dat valt vast wel op te lossen.Weet niet waarom dat zo afgekraakt moet worden hier.Prachtig paard echt super!Veel plezier nog met rijden!Echt leuk dat je man ook rijdt!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:43

Staat dit heerschap nu in Nederland!?

Dan wil ik em weleens in levende lijve aanschouwen of misschien er wel zelf opklimmen
Afspraakje maken?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:55

Wauw!! WAt een sprookjes paard. Heel mooi en ziet er al heel erg netjes uit!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:44

Tjonge...wat een dicussie....

Ik denk dat menig ruiter die voor de 2e keer op een nieuw paard stapt en zeker zo'n verfijnde...niet zo weg zou rijden.

Ik zie het zeer graag dat paarden gewoon met een losse teugel gereden worden in de goede houding. Ik hoop dat ik mijn 2 puppies straks uiteindelijk ook zo kan rijden.

Ik zie hier vaak tegenkomen dat mensen zeggen dat hij de hand niet volgt?

Maar wie zegt dat?? Ik neem aan dat Noor dit met haar benen regelt. Wanneer je een paard lekker dragend aan het lopen hebt, zegt je been; zo houden, daar is je hand niet voor nodig.
Op het moment dat de hals mag uitschuiven, vertel je dit toch ook met je been en niet alleen omdat het paard meer "lucht" in zijn mond krijgt??? Of zie ik het nou verkeerd.

Voor degene die het niet met deze rijstijl eens zijn; denk eens andersom.
Een paard wat met een los teugeltje te rijden is, is het ook met een opgepakte teugel, het maakt namelijk geen verschil.

Is je paard echter gewend aan een opgepakte teugel en wil je hem opeens op deze wijze rijden, dan gaat dat NIET zo 1,2,3.

Ik denk dat er hier zelf zijn die dan moeite hebben hun paard de goede kant op te krijgen.

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:51

Wow ... Het kwijl loopt over mijn toetsenbord heen, dit is echt een van de mooiste paarden die ik ooit heb gezien!!! Kwijl Wat een schoonheid! Dit is de reden waarom paarden mijn lievelingsdieren zijn! Echt helemaal geweldig! Haha! Vingers aflikken

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:53

Zo wil ik later ook kunnen rijden Ja ! Zo los en ontspannen, alleen op je zit en benen.

Ziet er heel mooi en netjes uit! En wat een prachtig paard Kwijl

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:00

Mooi paard !
Veel succes met zijn verdere trainingen!!
Wat zijn ze toch fantastisch, onze andaluusjes Haha!

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:06

Pfoeh hee..
Wat een plaatje van een paard zeg!
Vind het echt een fijn beeld geven. En kan me zeker vinden in je opvattingen over paardrijden (misschien moet ik me ook maar eens verdiepen in de klassieke dressuur Lachen )

griebels schreef:
Je moet western niet met dressuur vergelijken. Een westernpaard loopt voornamelijk op de voorhand en is dus anders 'verzamelt' dan een dressuurpaard.

Hier schrok ik toch wel een beetje van hoor Tong uitsteken .
Een westernpaard loopt (als het goed is Clown ) NIET op de voorhand. Een verzameld paard loopt namelijk niet op de voorhand.
Dat is precies hetzelfde bij dressuur als bij western.
De mate van oprichting verschilt nogal van de dressuur, maar een westernpaard moet zeker ook verzameld lopen!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:51

mooi paard zeg, daar ga je idd met veel plezier een stukje mee rijden Haha!

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:51

paarden die zo gereden worden, volgen juist ontzettend goed je hand, wanneer je je hand een klein stukje naar voren doet, schuift de nek van het paard uit.

super gereden, los door het lijf, zichzelf dragend.. zo hoort het beeld te zijn!

verder snap ik niet echt dat er een aantal mensen zeggen dat je een paard thuis hetzelfde moet rijden als op wedstrijd..
dus jullie paarden lopen 5 dagen in de week mooi bovenin, in de strakke houding?
geloof me, een training als deze zal paarden goed doen, de durchlassigkeit is een essentieel onderdeel voor de dressuur.
helaas in de hedendaagse sport maar weinig van te zien.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:17

wat een super combi is dit! heb genoten van je foto's! *LOL*
vind het ook wel fijn om te zien dat je hem met je benen rijd en niet aan het staal in zijn mondje hangt...

meer ruiters zouden dit moeten doen, en jammer genoeg zie ik dat te weinig... Bloos

helemaal super OK dan! ga vooral zo door!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:49

Ik vind het er héél gaaf en harmonieus uitzien. Mooi hoor, dat jullie bij de tweede kennismaking niet alleen 'hetzelfde boek lezen', maar ook 'op dezelfde bladzijde zitten'. Met uitzondering van de wissels dan.. Clown

Dat geneuzel over wel of niet contact... ach... als je het op de ene manier hebt geleerd, betekent het toch niet automatisch dat het andere niet klopt, omdat je iets ziet waar je niet aan gewend bent? Verzameling is verzameling, aan deze foto's kunnen veel plukkers en sjorders een voorbeeld nemen denk ik zo.

De manier van rijden en de uitleg die TS er over geeft spreekt me erg aan. Hoop dat ik ooit met mijn IJsje in de buurt kom van de verzameling die deze hengst - ondanks zijn leeftijd en gebrek aan training de afgelopen tijd - heeft. OK dan!

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:07

contact contact,, pff ooit alexander Nevzorov zien rijden?
zonder hoofdstel, wat nou contact..

maar Noor jullie zijn een geweldige combinatie wat een kwijl paardje Cool

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:04

Ziet er mooi uit, ik vind het teugelgebruik juist erg mooi. Je rijd practisch zonder stang, dat zie je niet veel bij mensen die met S&T rijden.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:25

Ziet er heerlijk ontspannen uit Lachen

row_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:17

Suelza schreef:
daantjuhhh schreef:
Suelza. Ik bedoel geen druk.
Ik bedoel contact!!!
Das een heel verschil hoor.

Ja, ik weet heel goed wat jij bedoeld. Misschien nog wel beter, dan dat jij begrijpt wat wij bedoelen Clown Maar in de "dressuur" spreekt men wel over druk, oftewel "teugeldruk" en dat is weer meer dan slechts "licht contact".

Dat jij een paard met doorhangende teugels in een appuyement kunt zetten, zegt meer over het rijtechnisch niveau van de ruiter, dan dat je datzelfde alleen op contact kan.

Het toont een paard wat volledig durchlassig is, wat alle hulpen doorlaat komen en op de minste zithulp een oefening toont. DAT noem ik paardrijden, daar kijk ik graag naar.

En ja, dat ze dat in de dressuur niet willen zien, dat was al gezegd. Maar to be honest, ik kan mij wat aanstootgevende beelden voor de geest halen die het extreem tegenovergestelde laten zien. Dat is blijkbaar wat men wilt zien in de dressuurtop, want je haalt er wel de olympische spelen mee.

MAar laten we wel wezen, een paard wat op een doorhangend teugeltje op Z niveau is te rijden, doet dat ook wel met een contactteugel, hoewel ik durf te betwijfelen of menig ruiter die enkel op contact, of druk rijdt, diezelfde oefeningen ook kan tonen als hij de teugels weglaat.

Het paard hoeft de ruiterhand helemaal niet te zoeken, want als hij zoekt, neemt hij vaak druk aan. Hij zoekt steun. Bij een jong paard heb ik daar zeker geen moeite mee, maar des te meer bewondering heb ik voor een goed doorgereden paard die dat niet doet.

Een paard is een trots wezen. Die behoeft geen steun, die draagt zichzelf!

Amen Vork
ziet er echt heerlijk uit. en met de dingen die je zegt ben ik het helemaal mee eens Lachen
rij momenteel ook AR alleen ben ik nog niet zo ver Bloos

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:31

Misschien weet ik inderdaad te weinig van klassieke dressuur!

(overigens heeft mijn schrijfwijze en spelfouten niks te maken met je weten en kunnen van iets)

Ik heb echt altijd geleerd dat zeg maar je motor zit achter die drijf je aan met je been (niet constante kuitdruk, maar aanleggen van de kuit)
Die hou je dus actief en dat vang je op met je hand.
Als je een boogje hebt (zo leggen ze het mij uit) heb je een kink in de kabel
Dan ontbreekt er een stukje.
Van het gedeelte van achter naar voren rijden.

Ik zou overigens graag op de uitnodiging uitgaan van de TS.
Ik ben zeker bereid om te leren.

Maar ik snap het gewoon niet.
ik snap niet dat je zo je paard er van achter onder kan houden als je van voor niet meer begleid..??

Misschien kan ik het leren snappen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:16

Wat een prachtige combinatie! De dressuurwereld heeft er imo een nieuwe concurente bij.
Jammer van die disussies veroorzaakt door mensen zelf nog nooit op een paard van die kwaliteit hebben gezeten er wss nooit op komen en daarbij dat jij hun ook nog kwa rijkunsten ruim het nakijken geeft.

Die mensen hebben geen ervaring met de uiteindelijke doelstellingen van klassieke dressuur. Moderne dressuur is in vele aspecten anders en imo in vele aspecten slechter dan klassiek.
Harmonie met je paard, hem kunnen sturen op de fijnste hulpen, hulpen die daarbij niet eens met teugels gegeven worden. Dat is imo het beste wat je kan bereiken.

Met een bit in de mond heb je altijd contact, en ik vind dit er vele malen beter uit zien dan de doorsnee dressuur, Ruiters die de teugels ook echt vasthebben en dat contact noemen, dan noem ik dit ZEKER contact. Kortom trek je niks aan van mensen die met je in discussie gaan over een onderwerp waar ze zelf nada verstand van hebben.
Veel succes met dit prachtpaard, dat gaat vast helemaal goedkomen op wedstrijden!

Groetjes Lara