Sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laudtje

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:14

Ik rij ook met sporen, ten eerste omdat het verplicht vanaf de M. Daarnaast is mijn paard met losrijden vaak nog niet scherp genoeg op mijn been en dan heb ik ze ook wel nodig. Maar als ik hem eenmaal voor elkaar heb gebruik ik ze helemaal niet meer, dan is een lichte kuitdruk voldoende.
Ten tweede vind ik het altijd opvallend dat zoveel mensen sporen zielig vinden, maar zelf wel de hele buik bont en blauw schoppen. Dat vind ik echt niet minder zielig dan een prikje met de spoor.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:48

Ik rijd met 15 mm stompe sporen
Gewoon omdat mijn haf anders niet goed aan mijn been is.
En ik hoef mijn spoor niet eens echt heel erg te gebruiken, als ik een keer even laat weten dat ik een spoortje heb dan rijd hij daarna echt heel fijn.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:29

Ik heb een vraagje voor jullie;
Mn paardje loopt alleen goed voorwaarts als ik iedere pas drijf, hij is liever lui dan moe.. Tikje achter mn been werkt wel, maar niet voor lang.
Kortom, geeft geen fijn beeld, iedere pas drijven, en zweep altijd bij de hand moeten hebben.

Nou heeft mijn instructeur mij aangeraden om met sporen te gaan rijden en te kijken hoe hij hier op reageert, zouden jullie dit doen?
( Ik rij niet op hoog niveau ; B/L )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:46

Je kunt ze mischien een poosje gebruiken en het paard dan aanleren op je kuit te reageren, als hij dat eenmaal doet kun je ze weer aflaten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:03

Rebeccatjuh ik zou het absoluut niet doen,je hebt ze qua oefeningen echt nog niet nodig,zorg liever dat je paard beter aan je been word door veel overgangen te rijden en laat je instructeur je hiermee helpen.
sporen zijn er niet om voorwaarts mee te rijden

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:42

Overgangen rijden e.d zijn we al mee bezig, hij loopt uiteindelijk ook wel voorwaarts en actief, maar het geeft dan dus geen fijn beeld, omdat ik iedere pas drijf.
Vooral galop vindt hij moeilijk, dit mede omdat zijn achterhand nog niet genoeg ontwikkeld/bespierd is.
Weet dus niet of ik het naar het paard toe dan wel eerlijk vind om met sporen te rijden..

Dankjulliewel voor jullie antwoorden:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:09

Je moet sowieso niet iedere pas drijven dan maak je je paard dood voor het been.
Je geeft been. Geen reactie = tik erbij. Zo simpel is het, alleen moet je daar akelig consequent in zijn.
Als je sporen gaat gebruiken, stomp je het paard alleen maar meer af.

xEmkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:34

Ik rij ook met sporen. Lachen

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:34

ik rijd niet met sporen is niet nodig bij mijn pony

zoek856

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:07

Wij rijden niet met sporen. Vind dat je altijd eerst naar jezelf moet kijken en beslissen of je beenligging goed is. Sporen zijn er niet om er iedere pas mee te drijven maar als hulpmiddel.
Ik vind dat er tegenwoordig veel te veel mensen maar ook kinderen met sporen rijden terwijl ze nog niet voldoende controle hebben om ze op een goede manier te gebruiken. Zo krijgt het paard iedere pas een por met de spoor. Later zeuren dat paard niet voor het been is. Vind je het gek als er iedere pas met een spoor aangesport wordt.

noahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:38

ik rijd niet met sporen is niet nodig bij mijn pony op dit moment, maar soms is het wel nodig

exruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:43

rij zelf wel met sporen, maar als je sommige mensen ziet rijden met die dingen? ze prikken dat paard zowat lek!
als je bij ons op een manege paard rijd mag je ook geen sporen om

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:45

Dat lek prikken is inderdaad niet leuk. Ik ken ook kinderen die dat doen, pony is echter wel gevoelig, en als ie er dan een keer van door vliegt is het janken.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:53

ik rijd met hele kleine knopspoortjes, ik rijd er alleen maar mee als ik zonder zweep rijdt. Mevrouw heeft heel snel in de gaten wanneer ik gaan zweep bij heb en gaat dan heerlijk lopen vervelen(denk aan zomaar stilstaan of ergens niet langs willen), met spoortjes aan doet ze dat niet.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:54

Kleine knopspoortjes zien er ook wat eleganter uit als een zweep.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:56

Eerder met Farouche, 2 cm sporen. Omdat ze totaal niet reageerde, en daar kan je soms toch behoorlijk last van hebben in een Z parcours. Nagelbijten / Gniffelen En dat valt moeilijk op te lossen met een zweep in de meeste gevallen. Thuis was ik ermee bezig om haar goed voor het been te laten lopen.. maar probeer dat maar eens, na altijd manege paard te zijn geweest.. *LOL*

Irene heb ik altijd kleine knopjes gehad.
En nu bij 1 die ik aan het inrijden ben niet.

exruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:25

Miss_Malfoy schreef:
Dat lek prikken is inderdaad niet leuk. Ik ken ook kinderen die dat doen, pony is echter wel gevoelig, en als ie er dan een keer van door vliegt is het janken.

heb het ook over kinderen idd, meisje met eigen pony, ze houd haar benen niet stil en die pony heeft kale plekken aan de zijkant, dat vind ik dus zielig

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:30

Dat is echt niet leuk nee. Maar het zijn ook de ouders van de kinderen die dat soort dingen allemaal regelen bij ons, ze hebben zelf eigenlijk weinig in te brengen. Echt zo van: rij je pony nou maar goed en niet zeuren. 't zijn ook allemaal van die sportpony'tjes.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:38

ik rij ook met sporen
ik rij met wielsporen en met knop sporen van ongeveer 3 cm en ook wel is zonder sporen
ik wissel af

exruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:41

Miss_Malfoy schreef:
Dat is echt niet leuk nee. Maar het zijn ook de ouders van de kinderen die dat soort dingen allemaal regelen bij ons, ze hebben zelf eigenlijk weinig in te brengen. Echt zo van: rij je pony nou maar goed en niet zeuren. 't zijn ook allemaal van die sportpony'tjes.

ja inderdaad, maakt niet uit hoe en wat als ie maar "loopt"

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:42

mijn 4 jarige rij ik zonder spoor mn pony loopt alleen recreatief en soms klein beetje dresuur daarmee rij ik wel met spoor. maar dan kleine knopjes

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:48

yvette24 schreef:
Miss_Malfoy schreef:

ja inderdaad, maakt niet uit hoe en wat als ie maar "loopt"

Inderdaad, het zijn lieve kindjes met goede bedoelingen, maar ze hebben geen idee waar ze mee bezig zijn. Vind dat eigen pony ook pas mag als kind er mentaal gezien klaar voor is.

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 07:35

ik rij wel met sporen, want mijn pony wil niet geod luisteren naar mn been. met alleen zweep helpt niks Knipoog ik heb klein wieletje, je ziet het niet eens Bloos!

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:41

ik rij zelf ook vaak met sporen.. ik heb zwanenhalssporen die naar binnen staan.. omdat ik erg lange benen heb kom ik er zo makkelijker bij en ga ik ook niet steeds mijn hele been draaien om me paard te raken,... met deze sporen moet je er wel zeker van zijn dat je een stille beenligging hebt.. anders prik je je paard om de haverklap! verder wissel ik ook vaak af met een zweep zodat mijn paard actief blijft voor zowel de sporen als zweep..

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:45

Op mijn eigen paard rijd ik (nog) niet met sporen.. Hij is nog zo jong en ik wil hem gewoon eerst zonder sporen rijden. Uiteindelijk ga ik wel met sporen rijden op hem... Een ander paard wat ik rijd rijd ik wel met sporen.. Je kunt de hulpen net iets beter geven en je benen blijven stil(ler) liggen