1natascha schreef:het zal vast al gezegd zijn in de afgelopen 5 /6 pagina's maar denk dat mensen vaak zo reageren uit onwetenheid zo hebben ze het geleerd en dat is de manier. toen ik vanaf mn +-9 t/m +-16/17e op maneges reed is het mij ook zo aangeleerd dus ik nam het gewoon aan van de mensen die er in mijn ogen toen duidelijk verstand van hadden en al veel langer dan mij met paarden werkte.. pas nadat ik gestopt ben op maneges ben ik me in het natuurlijke gedrag etc. van het paard gaan verdiepen en ben ik erachter gekomen dat sommige paarden (vooral manege) maar een hard leven hebben.
En dat het zeker ook anders kan.
Ik herken je verhaal jammer genoeg, zo hebben ze mij ook geprobeerd bij te brengen hoe je met paarden hoort om te gaan. Logisch dat je als 'beginner' aanneemt dat instructeurs e.d. er verstand van hebben, dus dat je de dingen hetzelfde doet. Ik heb paardjes ook onnodig gemept
, in de tijd dat ik niet beter wist (sorry paardjes
). Gelukkig heb ik in de loop van de tijd veel bijgeleerd en mensen leren kennen die op een wat paardvriendelijkere manier werken, en dan schaam je je wel als je terugdenkt...(ik althans)
Een van de paardjes die ik nu rij heeft 'een verleden'. Vaak merk je er niets meer van, gelukkig (pluim voor de eigenaar!). Een tijd terug wilde ik wat zijgangen gaan oefenen en had ik er een dressuurzweep bijgepakt om te helpen met begrenzen (niet slaan maar tegen het paard aanleggen), op het moment dat ik de zweep tegen het paardje aanlegde schoot ze helemaal in de vlekken. Triest hoor...Die zijgangen hebben we die dag maar even gelaten voor wat ze zijn.
En als je naar dat paardje kijkt (mijn profiel:prairie ole riley), die in en in lieve oogjes, dan kan ik er met mijn hele verstand niet bij dat je zo'n paardje slecht kan behandelen. Ok ze kan af en toe wat tuttebellen, maar om haar daarvoor zo de prut in te werken?
Loowis schreef:mhtimmerwerk: idd ze bekijken nooit of er wat aan de hand is en dan een oplossing. Veel mensen zijn gewoon lui en kiezen de makkelijkste oplossing en vaak vinden ze dat: dwingen.
Terwijl het veel makkelijk en leuker is om met geduld en liche hulpmiddelen en bijv. lichaamstaal te werken. Dan voel je echt hoe jullie verbonden zijn :)
helemaal mee eens!