Zanda (V: Tango) voor de 2e keer met ruiter! (foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

susje

Re: Zanda (V: Tango) voor de 2e keer met ruiter! (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:34

btw... je moet je zoooooo trots voelen! OK dan!

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:36

pff dit vindt ik dus echt dom!
maja dat is mijn mening Knipoog
ga ook niet alle 6 de paginas doorlezen..
maar goed.. zoiezo dat hangen had ik wat anders gedaan.. je hangt nu aan 1 kant van het paard.. en een jong dier staaat niet stevig.. ik zou over het zadel heen gaan hangen.. daarvoor is hangen ook de bedoeling.. niet om aan een kant van hetpaard te trekken! maar je cap en schoenen met hak? waar zijn die gebleven? geloof niet dat je vaker een paard hebt bereden.. want dan had je dat geloofi k wel wat anders aangepakt.
maja wil niet vervelend doen enz.. maar vindt dit wel griezelig!
maar leuk paardje is het wel..en veel sucses verder nog!
mischien dat ik heel bokt over me heen krijg nu.. maar vindt het er gewoon niet veilig uitzien!!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:15

_Charlotte_ schreef:
pff dit vindt ik dus echt dom!
maja dat is mijn mening Knipoog
ga ook niet alle 6 de paginas doorlezen..
maar goed.. zoiezo dat hangen had ik wat anders gedaan.. je hangt nu aan 1 kant van het paard.. en een jong dier staaat niet stevig.. ik zou over het zadel heen gaan hangen.. daarvoor is hangen ook de bedoeling.. niet om aan een kant van hetpaard te trekken! maar je cap en schoenen met hak? waar zijn die gebleven? geloof niet dat je vaker een paard hebt bereden.. want dan had je dat geloofi k wel wat anders aangepakt.
maja wil niet vervelend doen enz.. maar vindt dit wel griezelig!
maar leuk paardje is het wel..en veel sucses verder nog!
mischien dat ik heel bokt over me heen krijg nu.. maar vindt het er gewoon niet veilig uitzien!!

Ik zou maar wél de 6 pagina's doorlezen, dan kun je je commentaar weer inslikken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:47

Hihi en vooral...zucht...
Idd, lees ff, zou je sieren

Vooral het ge-je...

Overigens voor je info, die meid heeft meer ervaring dan dat jij je hele leven bij elkaar zult krijgen...en rijd ook heel wat beter dan de gemiddelde bokker...
Overigens heb ik ook iet wat ervaring Tong uitsteken

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:12

het ziet er goed uit.
Alleen ik vind longeren met de longeerlijn aan 1kant van het bit niks. Je kunt beter door alle2 de bit ringen heen halen

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:11

Als ze zo veel ervaring zou hebben. Dan zou ik iemand op de foto's zien met minstens een cap en rijlaarzen. En dan kan je wel zeggen dat we de rest van de pagina's moeten lezen maar ik ga er echt niet ineens door zeggen, Goh wat een prettig beeld het ziet eruit alsof jullie precies weten waar jullie mee bezig zijn. Wacht maar tot ze er een keertje hard vanaf stuiteren en ze keihard met haar hoofd ergens tegen aan knalt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:50

Daar wacht jij dan maar op Tong uitsteken
Zoals gezegt, niet mijn hoofd, ze rijd zo alle paarden bij alle mensen. Niet mijn keuze. Maar ze moet het zelf weten.
Heeft Zanda verder ook geen last van, dus over niet doen waar je mee bezig bent staat daar nogal ver buiten.
En laat ik je wat schokkends vertellen..10/ 15 jaar terug deed iedereen het zo.. Bloos
En op grote stallen rijd ook nu nog iedereen zonder..dus nu niet gaan doen of het wereld schokkend is...dan ben je nog nooit op de harde geweest Tong uitsteken

De longeerlijn anders kan, dit was een keuze gemaakt op ervaring met het longeren met Zanda, niet zonder rede dus..en nogmaals, hij kan er niet doorheen Lachen

En ja iedereen doet het anders Lachen
Gelukkig maar, anders was de wereld maar saai Tong uitsteken
En hij pakt het tot nu toe lekker op, dus zal het wel oke zijn.
Een betere start als deze kan niet..gaat verder als uit het boekje Lachen

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:00

Bij de meeste grote stallen valt het me ook tegen hoe die paarden zijn ingereden. Het is bij die stallen altijd iets dat even snel moet gebeuren (dat snap ik hun kunnen niks anders met zoveel paarden) Maar als particulier zou je beter moeten weten, en ik snap dat het jouw hoofd niet is, maar dit vind ik zo'n geval van niet gehinderd door enige kennis. (In dit geval kennis en ervaring over het omgaan en zadelmak maken van jonge paarden.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:03

Is ook niet op alle stallen hoor Lachen
Is maar wat de afspraak is die gemaakt wordt met de klant Lachen
De ene klant wil snel..de ander wil rustig aan.

Kennis en ervaring hebben we beide enorm veel in het zadelmak maken...wat daar particulier en een cap aan veranderen snap ik niet helemaal...begrijp ik ook niet uit je laatste zin Lachen

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:12

Het particulier was omdat jij een vergelijking begon te maken met een handelstal, en ik vind persoonlijk niet dat je die vergelijking kan maken. Een cap verandert heel veel het is veiliger en jonge paarden (Alle paarden) zijn onvoorspelbaar en iemand die veel kennis en ervaring heeft zou dat moeten weten. En je kan mij niet wijs maken dat je nog nooit van een jong paard af bent gevallen en dat ze allemaal zo braaf zijn als het waar is wat je zegt en je er veel ervaring mee hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:19

runningkawa schreef:
Daar wacht jij dan maar op Tong uitsteken
Zoals gezegt, niet mijn hoofd, ze rijd zo alle paarden bij alle mensen. Niet mijn keuze. Maar ze moet het zelf weten.
Heeft Zanda verder ook geen last van, dus over niet doen waar je mee bezig bent staat daar nogal ver buiten.
En laat ik je wat schokkends vertellen..10/ 15 jaar terug deed iedereen het zo.. Bloos
En op grote stallen rijd ook nu nog iedereen zonder..dus nu niet gaan doen of het wereld schokkend is...dan ben je nog nooit op de harde geweest Tong uitsteken

Klopt. 10 jaar geleden reed ik ook zonder cap...
Wel met laarzen. En BP's had je toen volgens mij nog niet.
Dat we dat allemaal overleefd hebben zeg... gevaarlijke tijden waren dat. Nagelbijten / Gniffelen

maar idd denk niet dat iemand die al een heleboel jonge paarden zadelmak gemaakt heeft, er ervaring mee heeft... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:20

Een paard zadelmak maken bij een particulier of een paard zadelmak maken bij een handelsstal maakt niks uit...Daarom vind ik het vreemd dat het bij het een wel zo mogen en bij het ander niet.
Daarom snap ik daar het verschil niet tussen wat het met beter weten te maken zou hebben? Lachen

Ik heb dus zelf tot een paar jaar terug zadelmak gemaakt en jonge paarden en verreden paarden gereden.
Altijd zonder cap. De keren dat ik gevallen ben kan ik niet meer tellen, hoort erbij als je dagelijks/ wekelijks andere paarden rijd.
Ik weet van de mensen die toen samen met mij reden dat ze het zonder cap deden...de mensen die nu bijna de hele dag op het paard zitten rijden ook zonder cap.
Net als dat meisje (nouja meisje ze is 26 Lachen )
Die zit ongeveer de heel dag op het paard, haar eigen paarden, maar ook maakt ze die van andere zadelmak. Nooit heeft ze een cap op...zit na tig uur ook zo lekker niet meer...
Op grote stallen rijd ze zo, thuis en zo dus ook bij mij.
En als je juist iemand zoekt met veel ervaring in de paarden...heb je juist vaak de mensen zonder cap....
Niet omdat ze naief zijn of denken dat ze niet op hun hoofd kunnen vallen...maar omdat het na tig uur gewoon een vervelend ding is....

Ben je het er niet mee eens...prima...mij kan het niet schelen.. ik draag er zelf wel 1..maar belangrijker Zanda wordt prima gedaan door haar...met of zonder dat doppie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:23

Citaat:
Dat we dat allemaal overleefd hebben zeg... gevaarlijke tijden waren dat.

Haha idd....we moeten allemaal allang 100 keer dood zijn Haha!
En die gebroken teen..gebroken elleboog, gebroken stuitje en een knal op mijn rug die ik nu nog merk met sommige bewegingen...daar had een cap niks aan veranderd Lachen

Aan die gebroken oogkas, 5 hechtingen in mijn kin en een geraakte zenuw die zowel mijn oog als mond lam legde hielp ook niet met cap...oooh trouwens...toen liep ik ernaast Tong uitsteken
Ook maar een cap dan op gaan zetten?

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:55

runningkawa schreef:
Citaat:

En die gebroken teen..gebroken elleboog, gebroken stuitje en een knal op mijn rug die ik nu nog merk met sommige bewegingen...daar had een cap niks aan veranderd Lachen

Aan die gebroken oogkas, 5 hechtingen in mijn kin en een geraakte zenuw die zowel mijn oog als mond lam legde hielp ook niet met cap...oooh trouwens...toen liep ik ernaast Tong uitsteken

jah waarom niet? als je een wild jong paard hebt?
maar ach zo zie je maar of je bent verstandig.. of je doet het op je eigen manier .. en het loopt goed af of niet. dat kan natuurlijk ook met cap! maar meestal gebeurt het zonder.. Ooo jah grappig dat je het hebt over een paar jaar geleden.. nou ik zou je zeggen.. mijn oom zei een paar jaar geleden (is chirurg in een groot ziekenhuis) dat de meeste ongelukken geberuen met paarden., en dan vooral met mensen die geen cap dragen Knipoog !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:56

runningkawa schreef:
Citaat:

ROFL
Nope, mijn ruggewervel in haarscheurtjes had een cap ook niks aan geholpen... Lachen

Ik snap idd niet dat we niet allemaal dood zijn... Haha!
Levensgevaarlijk was dat.
(rijd nu wel met cap trouwens Nagelbijten / Gniffelen Onder druk van geliefden... )

Word soms stapelgek om dat gemiep over die caps. Alsof daar paardrijden veilig van wordt...

Trouwens, RK, tegenwoordig rijden ze met gympies en spijkerbroeken...
Wij hadden daarentegen wel keurig rijlaarzen en rijbroek aan...

Alleen waren we niet in set... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:01

charlotte...wat had die cap voor letsel weg gehaald bij die dingen die ik op heb genoemd?
Dat er met paardrijden veel letsel is klopt...maar het grootste deel daarvan zijn botbreuken aan de ledematen..vraag dat ook maar eens na Haha!

mmm. ik heb ook genoeg gereden met met gympies en alleen paardrijsokken...wel een rijbroek Haha!

Het overdreven voorzichtige gedoe..je wordt er soms echt simpel van...en alsof een paard daar beter van gaat lopen. Want zo doen sommige het lijken Haha!
Nou die merkt niks van een doppie hoor Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:15

Ik irriteer me gewoon als er in topics alleen maar commentaar wordt gegeven op het wel of niet dragen van een cap Misselijk

3 pagina's lang!!
Cap is eigen keus, ik draag er nu ook 1 sinds een jaar ofzo.

Maar blijf het een pokke ding vinden, net als een BP, ben ook never nooit van plan zo'n ding aan te trekken. Lachen

Het grootste gedeelte van de ongelukken zijn trouwens mensen met weinig ervaring, die de ballen verstand hebben wat ze doen.
13 jarige meisjes die een hete warmbloed gaan 'inrijden' bijvoorbeeld... daar krijg je ongelukken van.

En dan maakt het echt niet uit of ze wel of geen cap op hebben.
Mss dat zonder cap het letsel erger is, dat weet ik niet. Bloos

Ik weet wel dat ongelukken niet veroorzaakt worden door wel of geen cap dragen.
Ongelukken worden imo veroorzaakt door mensen die geen verstand van paarden hebben en hun eigen kunnen daarin overschatten.

Maar als je een paard bij het hek al loslaat, omdat ie zo graag de wei in wil, kun je een cap ophebben, maar als ie goed naar achteren bokt, heb je wel gebroken ribben.
Draai je m eerst met het hoofd naar het hek toe heb je niks geen last. Lachen

Gezond verstand, weten waar je mee bezig bent, en realistisch zijn over je eigen kunnen en niet kunnen beschermen je beter dan een cap of een BP ooit zullen kunnen doen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:20

Juist...maar dat wordt toch niet geloofd....
Je hebt er totaal geen verstand en ervaring als je geen cap op hebt....sure...daar kun je dat ook aan zien Clown

Dus met andere woorden...een penny van 13 met alleen maar manege ervaring is veiliger om je paard zadelmak te laten maken..want ze heeft haar cap op en gaat daardoor ineens beter rijden Ja ....zucht...

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:33

Haha! Wat een leuk dier!!

Ze pakt het aardig goed op of niet? nog twee weken wachten en dan ga je er zelf op?? ziet er wel naar uit he als het zo goed gaat?

Wat voorn afstamming is het?

(mischien staat het er al maar heb geen zien om drie pagina's te lezen waar commentaar over een cap staat Clown )

Succes verder ! gaat zeker goed komen met dit mooie beestje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:35

RK: En dat bedoel ik dus idd. Ja

Ervaring en gezond verstand maakt je een goede ruiter.
Daar heeft een cap niks mee te maken. Lachen

Maar breng dat die manege-rijdertjes maar eens aan het verstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:09

Navidad,
Ik heb er zelf al opgezeten, zie onderschrift Lachen

Hij (ja het is een hij ondanks zijn naam anders doet vermoeden) is van Tango x symfonie

Yamcha..die komen er nog wel achter hoe het zit...zo niet weet ik wat hun ervaring is Lachen
Sommige krijgen die nooit, ook al worden ze 80
Niet erg, niet iedereen wil dat kunnen, maar laat een volwassen persoon dan toch...zolang het dier er geen last van heeft...dan vind ik het pas wat anders worden Lachen

Maar ik geloof dat we weer genoeg offtopic gezeverd hebben Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:28

Idd... dat hebben we ook.
Ach ja, ouwe banketstaaf (oud?) dan krijg je dat Tong uitsteken

Maar de jonkies kunnen genoeg van ons leren dacht ik zo. Haha!
Hebben WIJ geen cap bij nodig... Schijnheilig

Maar idd genoeg offtopic.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 06:41

Jullie hebben het de hele tijd over hoe het '' vroeger'' was. Dan heb ik hier een nieuwtje het is NU en NU hebben we wel een cap en rijlaarzen en sorry hoor maar 15 jaar geleden had je die ook, dat jij ze nog niet ontdekt had ja dat is niet mijn probleem.
Toevallig ben ik geen manegeruiter en heb ik ook m'n ervaringen.
Ik ben meerdere keren gevallen op manieren waardoor ik nu heel blij ben dat ik m'n cap heb opgehad (anders had ik alleen maar vanuit m'n rolstoel naar de paarden kunnen kijken). En goeie paardrijlaarzen zijn echt geen overbodige luxe je zou maar met je voet in de beugels blijven hangen als je jonge paard een keertje goed schrikt en jij valt ernaast. En toevallig valt iedereen heb je het topic van Anky nog niet gelezen die heeft ook ''ervaring'' maar ook haar gebeurt het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:14

We zaten wat te dollen, meid. Knipoog
Uiteraard moeten mensen gewoon een cap en laarzen dragen, is gewoon veiliger. Lachen

Vroeger had je ook wel caps idd, maar niemand reed ermee, echt niet.
Ze waren ook niet zoals nu, de caps nu zijn heel veilig, die van vroeger zou niet bepaald.
En je kunt nou niet echt zeggen dat ze lekker zaten... Dus ik reed echt altijd zonder cap, iedereen toen. Er was ook niet echt vraag naar...

Nu zijn caps overal verplicht, dat is ook pas sinds een jaar of 5.

Rijlaarzen wel, daar reed ik wel mee. Idd om de reden die jij aangeeft. En ze waren strenger op het gebruik van laarzen en een rijbroek, dan op het gebruik van een cap.

Ik zeg niet dat JIJ een manege ruiter bent.
Ik kan me alleen ontzettend irriteren aan Penny's van een jaar of 14 (waarmee ik het dus niet over jou heb), die mij gaan vertellen hoe ik moet rijden, paard moet opvoeden en een cap op moet doen.... terwijl ze alleen ervaing hebben met superbrave manege paarden. 1 keer in de week. Daar kwam het van.

Een cap is uiteraard veiliger. Maar het maakt je geen betere ruiter. Ervaring, verstand van paarden, weten wat je doet... dat maakt een goede ruiter.

En het lijkt tegenwoordig soms wel alsof het alleen nog maar om die caps gaat, en om de setjes.
En daar word ik af en toe niet goed van.

En dan moet ik even mijn gal spuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:02

Niemand zegt dat jij een manegeruiter bent.
Maar als je gaat zeggen jullie hebben geen ervaring omdat je geen cap op hebt dan denk ik Verward Wat heeft dat met een cap dragen te maken? Dan maak ik ff het voorbeeld naar een manege ruiter, die dragen wel een cap..maar hebben 0 ervaring met jonge paarden. Ervaring heeft dus nada met cap te maken...lijkt me duidelijk Lachen

En ja nu dragen meer mensen een cap dan vroeger, maar ook héél veel mensen nog steeds niet.
Van de mensen die de hele dag met paarden bezig zijn ken ik om eerlijk te zijn nog steeds niemand die de hele dag zijn cap op heeft...echt niemand. Ook niet die zadelmak maken of verreden paarden rijden.
Dom? Ja waarschijnlijk wel. Begrijpelijk? Ja ook, zo'n doppie heel wat uren op een dag zit gewoon niet lekker.
En dat meisje doet niks anders dan de hele dag rijden, dus ja ik vind het begrijpelijk.
Ik heb er een opmerking over gemaakt en meer doe ik daarin niet.
Ik ben haar niet, draag zelf wel dat ding.

Verder snap ik dat gezever over de cap nooit, zever dan ook over een bp...
Je kan ook in een rolstoel belanden door je rug te breken...

Aan het zadel hangen veiligheidsbeugels, dus erin blijven haken is al minder snel aan de orde.
Aan mijn zadel hangen quick-outs en daar kun je al helemaal niet in blijven hangen.
Dus daar is dus erg weinig gevaar voor, wat voor schoenen je ook draagt.